دید پویا؛ ابتکار و خلاقیت بی نهایت

گفت وگو با امیررضا محمدی، مدیرعامل هلدینگ دید پویا

0
45
دید پویا

ما تحت بمباران تبلیغاتی هستیم. هر صبح که چشم شما به دنیا باز می شود لوگو و آرم های مختلف جلوی چشم شما رژه می روند، برای دیده شدن در میان این دنیای رنگارنگ باید هنری ورای شناخت بازار و در دست داشتن ابزار طراحی و تبلیغات در اختیار داشت. تفاوت آن چیزی است که می تواند در این ورطه به کار شما بیاید، برای ایجاد تمایز نیز لاجرم نیاز به خلاقیت و ابتکار خواهید داشت. شما برای رسیدن به ابتکار و خلاقیتی بی نهایت تنها به دید پویا احتیاج دارید.

ساخت تیزر تبلیغاتی (انیمیشن و فیلم)، طراحی داخلی، ساخت غرفه های نمایشگاهی، تولید نرم افزار (رستورانی، فروشگاهی، داروخانه ای)، سایت و اپلیکیشن موبایل، طراحی گرافیک، خدمات چاپ، عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، تولید نرم افزارهای فروش آنلاین، میزبانی وب و سرورهای اختصاصی، ارائه سخت افزارهای فروشگاهی (ترازوها، چاپگر، دستگاه pos، بارکد خوان و غیره)، تولید هدایای تبلیغاتی و طراحی و تولید سررسید و سالنامه بخشی از کارهایی است که هلدینگ دید پویا در آن فعالیت دارد.

آسان پرداخت (آپ)، صا ایران، شرکت نفت پارس، گروه توسعه اقتصادی تدبیر (ستاد اجرایی فرمان امام)، مجموعه مدارس سرای دانش، رستوران شمشیری، شرکت کشت و صنعت طلا چین، رستوران های نایب، شرکت آیسان طب، سپند پیچ یزد و بسیاری دیگر از برندهای خاص و شناخته شده ی بازار امروز به نحوی برند سازی و سفارش های تبلیغاتی خود را به دید پویا سپرده اند.

مدرن و بکر

دید پویا در سال ۱۳۹۳ با پشتوانه سابقه ای بیش از یک دهه تأسیس شد. در اصل کار ما از سال ۱۳۸۲ با تولید نرم افزار و طراحی سایت آغاز شد؛ تا سال ۱۳۸۵ در ایران به کار ادامه دادیم و بازه زمانی ۸۵ تا ۹۳، سال هایی بود که ما در خارج از ایران و در کشورهایی چون دبی، مالزی و سنگاپور فعالیت می کردیم. ما هنوز هم در خارج از ایران، استودیویی برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی داریم.

شما در اصل می توانید دید پویا را یک مجموعه از مدرن ترین و بکرترین طراحی ها بدانید. ما در سال های اخیر با توجه به بازار سنتی در حوزه تولید سالنامه و سررسید و این نکته که مجموعه ای هستیم که می خواهیم خدماتی کامل به مشتریان خود عرضه کنیم، مسبب شد وارد طراحی و تولید این محصولات و خدمات شویم. ما سعی کرده ایم حال و هوای سنتی این حوزه را تغییر دهیم و با ما تحت بمباران تبلیغاتی هستیم.

هر صبح که چشم شما به دنیا باز می شود لوگو و آرم های مختلف جلوی چشم شما رژه می روند، برای دیده شدن در میان این دنیای رنگارنگ باید هنری ورای شناخت بازار و در دست داشتن ابزار طراحی و تبلیغات در اختیار داشت. تفاوت آن چیزی است که می تواند در این ورطه به کار شما بیاید، برای ایجاد تمایز نیز لاجرم نیاز به خلاقیت و ابتکار خواهید داشت. شما برای رسیدن به ابتکار و خلاقیتی بی نهایت تنها به دید پویا احتیاج دارید. کارهای متفاوت و اورجینال، کیفیت و طراحی این محصولات را ارتقاء دهیم.

مشارکت دوسویه

دید پویا سعی کرده به جای الگوبرداری و تقلید از نمونه های خارجی، تلفیقی از هنر ایرانی و نگرشی که طی این سال ها در بازار داخل و خارج پیداکرده، به تولیداتی خاص و منحصربه فرد دست پیدا کند.

ما برای رسیدن به این نقطه بهتر دیدیم به جای سرمایه گذاری روی خط تولید، دست به مشارکت با شناخته شده ترین تولیدکنندگان این عرصه بزنیم تا ضمن بهره مندی از تجربیات آن ها در تولید، از کیفیت نهایی کار هم اطمینان حاصل کنیم.

می توان گفت که ارتباط ما در این تولیدات دوسویه است، به شکلی که ما برای مشتریان خود طراحی را انجام داده و بحث تولید را به آن ها می سپاریم و شرکای تولیدی ما نیز مسائل پیرامون ایده پردازی و طراحی مشتریان خود را به دید پویا واگذار می کنند.

همبستگی و کارگروهی

یکی از مشکلاتی که به شکل تأثیرگذار سدی در بازار و صنعت ما محسوب می شود، عدم وجود روحیه کار گروهی در میان ما است. متأسفانه ما تک روی مشهودی را در سایر کارها می بینیم که اتفاقاً با کارشکنی هم همراه است. این واقعیت است که متأسفانه اغلب تولیدکنندگان ما به جای همیاری برای اعتلای کار خود به کارشکنی و رقابت ناسالم می پردازند. این در حالی است که تجربه نشان داده مشارکت در تولید باعث توسعه بازار و تعدد مشتریان می شود و همچنین در دستیابی به بازار هدف جدید شما را یاری رسانی می کند. تیم ورک باعث می شود شما چشم اندازی نوین، حوزه فعالیت گسترده تر و دسترسی به صنف های مختلف را تجربه کنید.

متأسفانه هدف تولیدکننده بازار داخلی امروز ما تنها و تنها جذب مشتری به هر نحوی از انحاء است. توجه و تلاش برای اخذ سود بیشتر باعث شده بسیاری از مواهب کار از دیدها پنهان شود و این مسئله ای است که با گذر زمان می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به بدنه بازار ما وارد کند، کما اینکه امروز شاهد برخی از مشکلات هستیم که از همین عدم همکاری ها و همدلی ها نتیجه شده است.

نیاز به تنظیم کننده ای برای بازار حوزه ی تولید سررسید و سالنامه بازار هدف گسترده ای دارد که اگر صنف خاص خود را برای قیمت گذاری صحیح داشت و همه فعالان این عرصه ناچار به رعایت دستورالعمل های آن بودند، وضعیت نابسامان و نیندیشیده شده فعلی بر بازار

حکم فرما نبود. به طور مثال حساب کنید که من قیمت هر سررسید را به مشتری ۱۰ هزار تومان اعلام می کنم درحالی که همکار من قیمتی برابر با ۶ هزار تومان پیشنهاد می دهد و حتی گاه به امید جذب مشتری سود خود را نیز نادیده می گیرد!

این عمل ضمن خراب کردن بازار، توقع مشتری را نسبت به حوزه تغییر می دهد و کار را برای افرادی که تازه می خواهند وارد بازار شوند، مشکل می کند.چنین کاری تمرکز تولیدکننده را از روی تولید به بازاریابی انتقال می دهد و کیفیت آن چیزی است که وقتی قیمت اولویت پیدا کند، فدا می شود.

تولید در این ورطه با ایده پردازی و نوآوری همراه است و هر تولیدکننده ای نیز به فراخور کسب وکار خود سهمی در این بازار دارد. مشکل اینجاست که کارهای ما در این عرصه عمدتاً به صورت جزیره ای و موازی با هم اتفاق می افتد. اگر یک همبستگی در این میان به وجود بیاید مطمئناً هم افزایی خوبی در این زمینه شکل می گیرد و فعالان و دست اندرکاران این حوزه همگی از آن منتفع خواهند شد.

هنگامی که بازار ما به عنوان یک تولیدکننده سالنامه و سررسید تثبیت شد و شخصیت پیدا کرد آنگاه کافی است که اجازه دهیم هر کس کار خودش را بکند و مشتری بتواند بر اساس مقتضیات کار خود دست به انتخابی آزاد بزند. وقتی همه چیز را قیمت تعیین کند، رقابت حاصله نتیجه ای جز خراب شدن بازار را در پی نخواهد داشت.

تولید انبوه با رعایت کیفیت

صنعت چاپ در کشور ما قدمتی دیرینه دارد و از صنایع ریشه دار محسوب می شود اما متأسفانه این قسمت به بخش ماشین آلات مصرفی هم انتقال پیداکرده است! ما حتی امروز هم در پایتخت کشور مجتمع های چاپی کمی داریم که تمامی مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ را به صورت کاملاً اتوماتیک و مدرن، هم پای چاپخانه های غربی به پیش ببرند.

تعصب تام دید پویا در حوزه طراحی و کیفیت

کار باعث شده که ما بهترین ها را برای همکاری برگزینیم. مجموعه ی چاپی ما سه ماشین چهار و نیم ورقی (دورنگ و پنج رنگ)، سه ماشین دو ورقی (دو، چهار و پنج رنگ) و دو دستگاه لترپرس در اختیار دارد و تمامی مراحل کار ما حتی صحافی و جلدسازی به شکل اتوماتیک انجام می‌پذیرد که این وضعیت به ما امکان چاپ روزانه بالغ بر ۱۶ هزار جلد سررسید را می دهد. این توان تولید بالا دقیقا همان چیزی است که مؤسسات و بانک ها نیاز دارند؛ آنها اکثراً سفارش های بالایی دارند و همواره مورد بدقولی از طرف صنف قرار می گیرند.

بارها دیده‌ایم که تیراژ بالا باعث حذف بخش کنترل کیفیت و درنتیجه افت کیفی خروجی شده است که این نکته در دید پویا وجود ندارد و تمامی کارهای ما قبل از تحویل به مشتری مورد بازبینی و عیب یابی قرار می گیرند. ما در بحث مدیریت کیفیت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (۲۰۱۵) را دریافت کرده ایم که خود تأییدی بر این مدعا است و باعث تمایز ما از سایر تولیدکنندگان این حوزه شده و کاری کرده که ما به شکل تخصصی تری به این مرحله از کار بپردازیم.

یک شرکت سفارشی ساز

تکمیل خط تولید مجموعه دید پویا، دست ما را در نوآوری باز گذاشته است. عمده کارهای ما در بخش تولید سررسید و سالنامه به صورت اختصاصی انجام پذیرفته است و در بحث مقایسه کاملاً متمایز با تولیدات معمول بازار قرارگرفته است. به طور مثال ما در بحث سایزهای کار که عمدتاً ثابت هستند هم تغییرات خاصی را لحاظ کرده ایم و مثلاً با قطعی دست به تولید زده ایم که آن را نیم وزیری (بین قطع پالتویی و وزیری) نام گذاشتیم و در بازار با استقبال شایانی روبرو شد.

ما در مجموعه ی خود می توانیم هر سایزی که مسبب پرتی کاغذ چاپ نشود را بر روی دستگاه ها طراحی و پیاده سازی کنیم. دید پویا را با این تفاسیر می توان یک شرکت سفارشی ساز دانست که کارهای خاص و منحصربه فرد تولید می کند و محصولی را مستقیماً برای بازار عمومی ارائه نمی دهد.

غرفه سازی

غرفه سازی هم یکی دیگر از بخش های پر بازخورد دید پویا محسوب می شود. مقوله غرفه سازی ما در تهران و کیش بسیار فعال است و توان آن را داریم تا ظرف تنها سه روز کاری هر غرفه ای را آماده و اجرا کنیم.

استفاده از متریال های نوین در دنیای غرفه سازی توجه به هم‌نشینی رنگ ها و طراحی ها برحسب آخرین متدهای هنری روز دنیا، استفاده از مواد دست اول و باکیفیت به همراه نصب به موقع و جمع آوری و تخلیه سریع از مزیت هایی هستند که باعث شده اند دید پویا به انتخاب اول بسیاری از غرفه داران نمایشگاه های مختلف تبدیل شود. این حرفه ای گری در ساخت باعث شده که حتی گاه بسیاری از دیگر همکاران این عرصه کارهای خاص و حساس خود را به ما واگذار کنند.

آتلیه تخصصی

ما در سال ۱۳۹۲ تجهیزات حرفه ای عکاسی از قبیل دوربین و انواع لنز و تجهیزات نورپردازی را خریداری کردیم. به خاطر دارم که اولین پروژه عکاسی ما مختص به برند تولید پوشاک آرتمن بود (که در استان زنجان قرار دارد). بعد از آن وارد صنایع غذایی شدیم که می دانید یکی از حساس ترین تصویربرداری ها محسوب می شود.

همان طور که مستحضر هستید هر نوع تصویربرداری بسته به سوژه ی عکاسی، تجهیزات خاص خود را می طلبد و ما نیز در تلاش بودیم تا سایر وسایل موردنظر تصویربرداری را تهیه کنیم و به این شکل امروز دید پویا آتلیه اختصاصی و مجهز خود را دارد، آتلیه و تجهیزاتی که از پس هر نوع سفارشی برمی آیند.

آتلیه تخصصی و کامل دید پویا باعث شد ما در بحث طراحی هم پیشرفت شایان ذکری داشته باشیم. یکی از مسائلی که دید پویا تعصب خاصی روی آن دارد، اورجینال بودن کارها و طراحی های مختلف است. بارها شده که مشتریان ما نمونه کارهایی را آورده اند و از ما درخواست کرده اند تا تولیداتی مانند آن را برایشان به انجام برسانیم، اما کار همیشگی ما این بوده که نمونه خاص تر و بهتری تولید کنیم که ضمن منحصربه فرد بودن در جلب صددرصدی نظر مشتری هم موفق باشد. آتلیه مذکور باعث شد ما مواد خاص و اختصاصی کار را خودمان تولید کنیم و قدم دیگری به سمت متمایز بودن با عرف بازار برداریم.

بسیاری از دوستان ما در این صنف از تصاویر اینترنتی و یا نهایتاً از دیتاهای بانک های اطلاعاتی در کارهایشان استفاده می کنند که به صورت لوح فشرده و یا پکیج قابل دانلود ارائه می شوند اما دید پویا مواد خام سفارش خود را تولید می کند که بالطبع نتیجه کارها را متفاوت می کند.

باید توجه داشت هرچقدر هم که کیفیت تصویر اخذشده شما از روی نت یا پکیج ها بالا باشد بازهم مسئله تکرار در آن وجود دارد. این تصاویر عمدتاً کیفیت بالایی هم ندارند که این مسئله قدرت مانور شما را در طراحی به شدت کاهش می دهد. باید به این نکته توجه داشت که هرچقدر در یک کار طراحی کیفیت دیگر مراحل شما بالا باشد، یک تصویر بی کیفیت به راحتی زحمات شما را به باد می دهد.

طراحی، هنری مهم اما نادیده

طراحی یک امر بسیار مهم است که متأسفانه در کشور ما توجه درخوری به آن نمی شود. عمل برخی از دوستان با به کارگیری جمله «چاپ سفارش با طراحی رایگان» باعث شده که مشتری بازار طراحی را به عنوان یک کار هزینه بر احتساب نکند.

باید توجه داشت که این طراحی است که قدرت ایجاد تمایز دارد و هنری است که زمان مصرف می کند، اندیشه لازم دارد و خلاقیت می طلبد اما همان طور که گفتم این عرصه مهم خواسته یا ناخواسته توسط دوستان بی ارج و قرب شده است.

همان طور که در خلال بحث هم اشاره کردم بیشتر این عدم هماهنگی و تعارض ها از نداشتن صنفی اختصاصی پیش می آید، اگر ما صنفی داشتیم که قیمت های مصوب و قوانین مشخص داشت که باعث حمایت از طراح می شد، این چندگانگی در بازار به چشم نمی خورد. طراحی می تواند یک بخش کاملاً مجزا از تولید محسوب شود و بازار کار خود را داشته باشد، طرح باید خوب باشد تا چاپ خوب انجام شود.

شاید در کارهایی مثل تولید سررسید هنر طراح در صفحه بندی آن چنان به چشم نیاید اما من به عنوان یک مطلع و فعال در این کار خدمت شما عرض می کنم که مثلا یکی از مهم‌ترین مقوله هایی که گاه ناخودآگاه شما را به انتخاب یک سررسید از میان نمونه های متعدد سوق می دهد، همین ظریف کاری ها در بخش طراحی صفحات سررسید است.

پس خواهش من از دوستان این است که برای طراحی و طراح ارزش قائل شوند؛ باور کنید یک طراح برای رسیدن به این نقطه تلاش کرده و مرارت ها کشیده است، درس این کار را خوانده و با دیدن نمونه های زیادی از کار سعی در پرورش خلاقیت خود داشته است. من امروز افتخار می کنم که دید پویا را به عنوان شرکتی که بیش از اجرا، طراح محسوب می شود، معرفی کنم.

طراحی می تواند هزینه مختص به خود را داشته باشد و من خواهش می کنم که همکاران این هزینه را برای کارهای تولید خود محاسبه کنند تا از این روش فرهنگی را رواج دهند که منفعت آن متوجه کل صنف می شود. مشکلات زیادی بر سر راه تولید ما در این عرصه وجود دارد اما من معتقدم که بسیاری از این مسائل با همبستگی و اتحاد و همدلی هم صنفان قابل حل است، باید توجه داشت که این خود ما فعالان این حوزه هستیم که می توانیم آن را ارتقا داده و یا از سکه بیندازیم.

تولید نرم افزار

شرکت دید پویا در تولید نرم افزارهای فروشگاهی، رستورانی و امثال این ها نیز فعالیت دارد و به همین خاطر از سال ۱۳۹۵ به عضویت سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران درآمد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده به زودی یک نرم افزار بسیار خاص و منحصربه فرد فروشگاهی- داروخانه ای از این شرکت رونمایی می شود که به روز بودن آن چیزی کمتر از نرم افزارهای رستوران های زنجیره ای خارجی نخواهد داشت.

بازار چالشی سررسید

قبل از هر چیز باید عرض کنم که هلدینگ دید پویا در بازار سررسید ید طولایی ندارد چراکه در بسیاری از جنبه ها به صورت هم زمان فعالیت دارد و مطمئن باشید اگر ما صرفاً تمام تمرکز خود را بر این مسئله معطوف می کردیم اکنون دید پویا جزو برندهای تولیدکننده ی اول بازار محسوب می شد. البته این نکته را هم نباید از قلم بیفتد که فعالیت گسترده ی ما در بازار باعث شده در صنف های دیگر به خوبی شناخته شویم، من به شما قول می دهم که در سال پیش رو مشتریان بسیار معتبر، شناخته شده و خاص بازار، دید پویا را برای همکاری در حوزه های تولید سررسید و سالنامه خود انتخاب می کنند.

متأسفانه سال پیش اتفاق ناگوار زلزله را در چند نقطه از کشور داشتیم که تأثیر مستقیمی بر بازار داشت و باعث شد بسیاری از بانک ها به عنوان مشتریان عمده ی سررسید هزینه ی آن را برای کمک به زلزله زدگان تخصیص دهند. در سال جاری نیز با مسائل اقتصادی روبرو هستیم که هر هزینه و سرمایه گذاری را با ریسک توأم کرده و تمامی بازار را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در چنین وضعی مشخصاً مشتری بازار بسیار محافظه کارانه دست به انتخاب می زند. با تمام این تفاسیر قول های مساعدی داده شده تا کاغذ این بخش از تولیدات چاپی با نرخ مصوب ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد هرچند که باید توجه داشت که تولید سررسید و قیمت تمام شده ی آن تنها به کاغذ وابسته نیست.

چاپخانه های همکار ما در بخش تولید سررسید آخرین مدل دستگاه های پیشرفته را در اختیاردارند که در آن ها فقط از مرکب های باکیفیت و اصل استفاده می کنند که با توجه به بحث ارزی قیمت بالایی پیداکرده است. جلدهای کار ما چه ترمو باشد، چه گالینگور یا کاغذی و انواع معمول دیگر، همگی از بهترین متریال های عمدتاً وارداتی بازار هستند که بحث ارزی بر روی قیمت و کمیابی آن ها تأثیر گذاشته است.

مجموع این نوسانات بر روی قیمت تمام شده ی کار ما تأثیر مستقیم می گذارد اما به هرحال امیدوارم که چنین وضعیتی تأثیر منفی زیادی در بازار نداشته باشد. متأسفانه با تمامی روشنگری های انجام شده بازهم مدیران صنعتی و فعالان اقتصادی بازار ما در مواجهه با هر بحرانی قبل از هر چیز هزینه های تبلیغاتی خود را کاهش می دهند. به تجربه نشان داده شده است که چنین عکس العملی کاملاً اشتباه بوده و تنها سراشیبی سقوط را هموارتر می کند. از طرفی بسیاری از شرکت های بزرگ و شناخته شده را می بینم که در مباحث اولیه ای چون لوگو و یا حتی کارت ویزیت مشکل دارند!

ما در این بازار گاه به تولیدکنندگانی برخورده ایم که علی رغم تولید متنوع و انبوه هنوز بروشوری برای ارائه به مشتریان خود ندارند (!) و تمامی این ها نشان از فرهنگ غلط و عدم آشنایی با مباحث بازاریابی و تبلیغات دارد.

مشکلات اقتصادی جزو لاینفک فعالیت های تجاری هستند اما بهتر است در مواجهه با بحران اندیشیده عمل شود و مثلاً به جای حذف کلیه مقولات تبلیغات به سمت هدفمند کردن آن پیش برویم. به طور مثال اگر شما به عنوان مدیر یک مجموعه یا ارگان بزرگ در شرایط عادی ده هزار جلد سررسید سفارش می دادید، می توانید با یک ارزیابی درست و هدفمند، مقدار آن را به نصف تقلیل دهید تا هم بازار رقابتی را از دست نداده و نام برند خود را از بازار حذف نکرده باشید و هم در صرفه جویی اقتصادی به موفقیت برسید.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره 165- آبان ماه 1397

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × سه =