مدیرعامل مجموعه چاوک مالیات و بیمه را مسائل چالشبرانگیز صنف چاپ و بستهبندی خواند.
به گزلرش چاپ و نشر آنلاین، محسن جاوید مدیرعامل مجموعه چاوک و مدرس دانشگاه در رشته گرافیک و چاپ در رابطه با فعالیتهای این مجموعه بیان داشت: مجموعه چاوک ۱۵ سال سابقه کار دارد که در ده سال گذشته بهصورت متمرکز در حوزه بستهبندی فعالیت کرده است. اغلب فعالیت ما نیز معطوف به بستهبندیهای دارویی، مکملها و آرایشی-بهداشتی با محوریت کیفیت بالا در بستهبندی میشود.
مدیرعامل مجموعه چاوک افزود: اکنون بیش از ۴۰ مجموعه دارویی و بهداشتی و آرایشی مشتریان دائم چاوک هستند و تا الان بیش از چهار هزار عنوان جعبه در مجموعه چاوک طراحی و چاپ شده است. ما دارای یک آتلیه تخصصی هستیم که در حوزه بستهبندی بسیار حرفهای عمل میکند. هدفگذاری ما در بازار مشتریانی هستند که دنبال بستهبندیهای خاص و با گرید کیفی بالا هستند و به همین دلیل توانستهایم سهم بازار خوبی در این عرصه داشته باشیم.
مدیرعامل مجموعه چاوک با بیان اینکه خط تولید مجموعه چاوک همواره حتی در شرایط نامساعد بازار پر بوده است، بیان داشت: البته این به معنای راضی بودن ما از وضعیت بازار نیست. متأسفانه بازار ایران در حوزه بستهبندی چالشهای زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها تأمین متریال و فراوردههایی است که برای تولید به آنها نیاز داریم که یا در بازار دچار کم و کسر هستند یا با قیمتهای بسیار نامعقول ارائه میشوند و یا برندهای متفرقه وارد بازار میشوند؛ یعنی برندهای اسم و رسمدار و باکیفیت از کشورهای دارای محصولات باکیفیت وارد ایران نمیشوند و بیشتر آنها چینی هستند.
مدیرعامل مجموعه چاوک: ما هرسال درگیر مباحث چالشبرانگیزی در حوزه مالیات و بیمه هستیم درصورتیکه سندیکاهای خیلی از اصناف با مالیات و بیمه مباحثه کرده و به نتایج خوبی هم رسیدهاند ولی صنعت چاپ هنوز به این نقطه نرسیده که این مورد خیلی هم اذیت کننده است.
جاوید، مدیرعامل مجموعه چاوک تصریح کرد: در زمینههایی هم که تولید داخلی صورت گرفته است متأسفانه نتوانستهایم به آن سطح کیفی مناسب برسیم یا ساپورت مناسبی در مورد آن وجود نداشته است؛ به این معنا که به اسم تولید داخلی از واردات ممانعت میشود و در مقابل جنس بیکیفیت ایرانی در بازار بهدرستی تأمین نمیشود.
وی ادامه داد: خیلی اوقات هم میبینیم قیمت جنس ایرانی با جنس خارجی مرغوب برابری میکند و ما نیز به دلیل اینکه نمیتوانیم به جنس مرغوب دسترسی داشته باشیم همان جنس ایرانی را با قیمت دستوری تهیه میکنیم. این اتفاق تأثیر نامطلوبی بر بازار به جای گذاشته است؛ به این شکل که بازار رقابتی از بین رفته و رانتهای داخلی باعث شده که نتوانیم به متریال باکیفیت دسترسی داشته باشیم.
مدیرعامل مجموعه چاوک ادامه داد: یکی از مواردی که باعث شده بهطورکلی صنعت چاپ و بستهبندی در سالهای اخیر افول بسیار زیادی داشته باشد، ضعف عملکرد اتحادیه است؛ بهطوریکه ما اتحادیه قدرتمندی همانند دیگر اصناف نداریم تا بتواند با کسانی که متولی موارد تجاری در مملکت هستند لابی کرده و آنها را متقاعد کند تا تأمین بازار مناسبی برای صنعت چاپ اتفاق بیفتد، واردات ماشینآلات سهل و آسانتر شود و با تسهیلات باشد و ازیکطرف هم کنترل قیمت اتفاق بیفتد.
جاوید با بیان اینکه اتحادیه معمولاً در سالهای اخیر بیشتر درگیر برگزاری شو بوده تا برنامههای عملیاتی و کاربردی برای صنعت چاپ، ادامه داد: ما با تمام فراز و نشیبهایی که در بازار ایران وجود دارد سعی میکنیم خط تولید باکیفیتمان را ادامه بدهیم، هرچند خیلی از مواقع سختیها زیاد میشود ولی همچنان سعی داریم که از مسیر خودمان خارج نشویم.
مدیرعامل مجموعه چاوک با بیان اینکه اتحادیه صنعت چاپ هنوز با بیمه، مالیات و سازمانهای دیگر اقدام به چیدمان قوانین سفتوسخت به نفع صنعت نکرده است، اذعان داشت: اگر این اتفاق بیفتد حداقل بین تمام مشکلاتی که با آن دستوپنجه نرم میکنیم، این دغدغه را نداریم که ارگانهای دولتی به ما فشار مضاعف بیاورند. ما هرسال درگیر مباحث چالشبرانگیزی در حوزه مالیات و بیمه هستیم درصورتیکه سندیکاهای خیلی از اصناف با مالیات و بیمه مباحثه کرده و به نتایج خوبی هم رسیدهاند ولی صنعت چاپ هنوز به این نقطه نرسیده که این مورد خیلی هم اذیت کننده است.
مدیرعامل مجموعه چاوک تصریح کرد: راهکار این معضل بسیار روشن است و آنهم این است که در حوزه خصوصاً بستهبندی که الان حجم زیادی از درآمد صنعت چاپ را تشکیل میدهد، نماینده اتحادیه با نمایندگان مجلس وارد شور شود و آنها را در حوزه مالیات و بیمه متقاعد کند تا یک قانون شفاف و مشخص که کمترین هزینه و اذیتی را برای صنعت مادری مانند چاپ فراهم کند را تصویب و ارائه کنند.
بیشتر بخوانید: کارینا پارس؛ یازده سال بالندگی
وی ادامه داد: باگهای مباحث قانونی در بیمه و مالیات آنقدر زیاد است که کارشناس بیمه و مالیات هرطور بخواهد میتواند تولیدکننده صنعت چاپ را اذیت کند. این یک آسیب مضاعف است و اتحادیه به این مباحث ورود نمیکند و تنها با یک سری آدمهای مشخص یک سری جلسات بیثمر برگزار میکند. در واقع هیچگونه تعاملی با چاپخانهها وجود ندارد و خیلی از چاپخانهها هم با این شرایط تمایلی برای تعامل با اتحادیه ندارند چون خدماتی از آن دریافت نمیکنند.
مدیرعامل مجموعه چاوک بیان داشت: اگر یک اتحادیه باپشتکار وجود داشت و همه اعضا را به یک اتحاد میرساند که حداقل روی قیمت توافق وجود داشته باشد، خیلی از مشکلات حل میشد. ارز طی سالهای اخیر جهشهای چند برابری داشته اما قیمت چاپ بهموازات آن رشد نداشته است. مشخصاً با این وضعیت چاپخانهداران حتی در تأمین حقوق کارگرانی که در این صنعت فعالیت میکنند نیز با مشکل مواجه خواهد شد. اینها دغدغههایی است که در صنعت وجود دارد اما متأسفانه متولی خاصی برای پیگیری آنها وجود ندارد.
وی افزود: همین قطعیهای مکرر برقی که اتفاق میافتد آیا متولی خاصی برای پیگیری آن وجود دارد تا به مسئولان از متضرر شدن چاپخانهداران بگوید؟ و از آنها بخواهد که برای تأمین ژنراتور یا گازوئیل مصرفی آن سوبسیدهایی را تعیین کنند؟ دوربینهای اتحادیه فقط از جلسات تکراری و فرمالیته عکس و فیلم میگیرند اما در حوزه عملیاتی اتفاق خاصی نمیافتد و چاپخانهدار تغییری را حس نمیکنند.
مدیرعامل مجموعه چاوک در پایان سخنانش گفت: صنعت چاپ و بستهبندی نیز همانند خیلی از اصناف دیگر فراز و فرودش وابسته به سیاستهای کلان کشور است. اگر وضعیت دلار، وضعیت تأمین مواد اولیه و کاهش نرخ فروش تولیدکنندگان به همین شکل باشد، چاپخانهها آسیب بیشتری نیز خواهند دید. امیدوارم سیاستهای کلی به سمتی برود که تمام اصناف رشد کنند چراکه چاپخانهها نیز با رشد اصناف دیگر است که میتوانند رشد پیدا کند. امیدوارم سال آینده شاهد رشد باشیم نه سیر نزولی که در ۱۴۰۳ آن را تجربه کردیم.
نویسنده:شیما عسگری