مدیرمسئول نرمافزار «قاصدک» معتقد است؛ ایجاد نیاز در بازار کتاب، بعضاً از سوی ناشران پُرقدرت ایجاد میشود، هرچند دشوار است اما ناشرانی که بتوانند نیاز را ایجاد کنند، موفق و برنده هستند.
به گزارش چاپ و نشر آنلابن به نقل از ایبنا، محمدرضا نیازمند، درباره اهمیت مسئله پیشبینی بازار کتاب و ایجاد نیاز در مخاطبان برای طراحان نرمافزارهای کتابی، بیان کرد: دو وضعیت وجود دارد؛ نخست اینکه یک زمان نیازی در فضای مجازی یا واقعی، پُرتکرار میشود که باید به آن پاسخ داد. وضعیت دوم؛ ایجاد نیاز، بعضاً از سوی ناشران پُرقدرت ایجاد میشود، که دشوارتر محسوب است؛ البته ناشرانی که بتوانند نیاز را ایجاد کنند، موفق و برنده هستند.
وی ادامه داد: نشر الکترونیکی و نشر کاغذی همواره به عنوان یک شمشیر دولبه دیده شده است؛ بهعبارت دیگر ورود به دنیای نشر الکترونیک به عنوان خطر بازار کتاب کاغذی معرفی میشد از سوی دیگر تولید صرف کتاب کاغذی، این سوال را مطرح میکرد که نشر کتاب نمیتواند از فناوریهای نوین غفلت کند؟
مدیر و طراح نرمافزار کتاب «قاصدک» با تاکید بر اهمیت توجه به سرمایهگذاران علاقهمند به حوزه کتاب در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، بیان کرد: ایجاد بخش فناوریهای نشر، جدا از پلتفرمهای عرضه کتاب و کنار ناشران کاغذی نشان از ایجاد رویکرد جدید در بحث استارتآپهای حوزه کتاب است؛ بنابراین ایجاد زمینه حضور سرمایهگذاران در نمایشگاه کتاب تهران برای آشنایی با فعالان استارتآپی حوزه کتاب را پیشنهاد میکنم تا تعامل آنها شکل بگیرد.
وی درباره مزیت حضور سرمایهگذاران در رویدادهای کتابمحور ازجمله نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، گفت: سرمایهگذاری یکی از دغدغهها و مشکلات فعالان استارتآپهای فرهنگی است و تصور میکنند در عرصه فعالیتهای فرهنگی، پول نیست؛ درحالی که سرمایههای بالقوهای در عرصه کتاب و فرهنگ وجود دارد. «قاصدک» یک شرکت دانشبنیان است؛ همین ویژگی با توجه به تسهیلاتی مانند معافیتهای مالیاتی به پیشبرد اهداف و جذب سرمایهگذاران، کمک میکند.
مدیر و طراح نرمافزار «قاصدک» ادامه داد: حمایت معنوی از فعالان فرهنگی ازسوی بخشهای خصوصی یا دولتی، گاهی بیش از حمایت مادی، به توسعه بازار کمک میکند. مسئله دیگر نبود راهبر برای کمک به استارتآپها است.
نیازمند، زمان انتشار نسخه جدید نرمافزار «قاصدک» را وابسته به سرعت دسترسی به اطلاعات و مباحث طراحی هوش مصنوعی است اما سال جاری نسخه جدید منتشر خواهد شد.
مدیر و طراح اپلیکیشن کتاب «قاصدک» درباره جدیدترین تحولات در نرمافزار قاصدک، بیان کرد: از اهداف طراحی نسخه جدید نرمافزار قاصدک، بهرهمندی از ظرفیتهای فضای مجازی متاثر از هوش مصنوعی است؛ بهعبارت دیگر تلاش داریم براساس رفتار کاربر، نسبت به علائق او شناخت پیدا کنیم.
وی با تاکید براهمیت شناسایی علائق کاربران بر بهبود ارائه خدمات نرمافزارهای کتابمحور، افزود: با شناخت علائق کاربران، پاسخ به خواست آنها سرعت میگیرد، در نتیجه تلاش کردیم براساس نیاز کاربر برنامهریزی کنیم؛ بنابراین نخستین صفحه قاصدک، جدیدترین کتابهای مرتبط با کاربر نمایش داده میشود.
بیشتر بخوانید: سند تسهیم درآمد محتوا و حمایت انجمنهای نشر دیجیتال
نیازمند در تشریح شاخصهای شناسایی سلیقه برای پاسخگویی سریع به نیاز کاربران، گفت: دو منبع اطلاعاتی وجود دارد؛ نخست انتخابها، فهرست خرید سن و جنسیت کاربران قاصدک و در مجموع عادات مطالعه آنها. دوم با ناشران گفتوگو میکنیم تا براساس محتوایی که وجود دارد، خلاصهای در اختیار قاصدک قرار دهند.
مدیر و طراح اپلیکیشن کتاب «قاصدک» به تعامل با ۲۰۰ ناشر و کتابفروشی اشاره و بیان کرد: خلاصه محتوای کتابِ نزدیک به ۶۰ درصد ناشران عمومی را براساس نیاز کاربر، منطبق و نمایش میدهیم تا انتخاب نهایی شود؛ بنابراین دسترسی به کتاب با توجه به شاخصهای جدید تعریف میشود.
نیازمند، با تایید امکان بهرهمندی از فهرست پُرفروشهای نمایشگاههای مجازی کتاب تهران برای افزایش کاربران و بهبود خدمات نرمافزارهای کتابی، ادامه داد: درباره هوش مصنوعی میدانیم که بهطور طبیعی با اطلاعات بیشتر، نتایج دقیقتر و بهتری میتوان دریافت کرد؛ در نتیجه اگر با راهکارهای مختلف، کاربران را تشویق کنیم تا اطلاعاتی درباره خواست و علاقه خود، همچنین کتابهای خوانده شده در اختیار قرار دهند، میتوان کتاب جدیدی براساس علاقهمندی به او پیشنهاد داد؛ بنابراین قاعدتاً علاوهبر رفع نیاز کاربر، نرمافزار کتابی، بهبود پیدا میکند.