«ضرباهنگ چاپ»، جشنوارهای که دلدادگی، هواداری و پیوستگی اهالی این صنعت دیرپا را به نمایش میگذارد؛ امسال، در پنجمین گام خود، با همت اتحادیه چاپخانهداران تهران و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۱ شهریورماه همزمان با روز صنعت چاپ برگزار میشود. بر همین اساس نخستین نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ دوشنبه (۲۳ تیرماه) با حضور بزرگان و فعالان صنعت چاپ در شرکت تعاونی چاپخانهداران تهران برگزار شد تا با همفکری بیشتر بر شکوه این مراسم بیافزاند.
همسویی وزارت ارشاد با اتحادیه چاپخانهداران
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از روابط عمومی اتحادیه چاپخانهداران تهران، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در ابتدای نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ کرد: امسال، بنا داریم جشنواره را به شکلی متفاوت و در سطحی بالاتر نسبت به سالهای گذشته برگزار کنیم، چرا که سطح انتظارات اعضای محترم صنف چاپ افزایش یافته است.
وی ادامه داد: نکته امیدوارکننده مراسم امسال این است که برخلاف سالهای گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در کنار اتحادیه چاپخانهداران، در برگزاری جشنواره «ضرباهنگ چاپ» حضور خواهد داشت.
ابوالحسنی تاکید کرد: بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته، ظرف ۱۵ روز آینده نشستی با حضور آقای جوادی، معاون محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص برپایی جشنواره خواهیم داشت که احتمالاً تعداد محدودی از اعضای شورای سیاستگذاری به نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ دعوت میشوند. با این حال، آنچه مهم است، همراهی و همکاری مطلوبی است که میان اتحادیه چاپخانهداران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته که احتمال برگزاری مراسمی مشترک به مناسبت بزرگداشت یازده شهریور، توسط اتحادیه و وزارت فرهنگ را قوت بخشیده است.
برداشتن گامهایی با برنامهریزی لازم
اسکندر خمسه پور، پیشکسوت صنعت چاپ در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: با توجه به شرایط جنگی حاکم بر کشور، توصیه میشود برپایی جشنواره «ضرباهنگ چاپ» امسال از نظر شکل پذیرایی محدود باشد هرچند لزومی به کاهش تعداد شرکتکنندگان نیست.
وی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد، موضوع بودجه و تامین هزینههای جشنواره است. به نظر میرسد پیش از هر اقدامی، باید میزان بودجه قابل تامین برای برپایی جشنواره امسال، بهطور دقیق مشخص شود تا متناسب با آن، برنامهریزیهای لازم صورت گیرد.
مدیریت نمایش تیزرهای تبلیغاتی
مهدی کاظمی مهیاری، مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران در ادامه نخستین نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: یکی از نقدهای بسیار مهم وارد بر جشنواره سال گذشته، عدم تناسب در زمانبندی مربوط به نمایش تیزرهای تبلیغاتی اسپانسرها بود. با وجود اینکه تمامی حامیان مالی جشنواره، از دوستان ارزشمند ما هستند، اما بیشتر میهمانان گمان میکردند مراسم برگزارشده، ویژه یک اسپانسر خاص است و نه مراسم روز بزرگداشت صنعت چاپ.
وی ادامه داد: رعایت زمانبندی مناسب در ارائه فرصتهای معرفی و نمایش تیزرهای تبلیغاتی اسپانسرها، میتواند نقش مهمی در حفظ شأن مراسم و رضایت میهمانان داشته باشد. در واقع، سال گذشته، بخش زیادی از میهمانان، تصور میکردند که رویداد ضرباهنگ چاپ، یک برنامه اختصاصی برای یکی از شرکتها است و اتحادیه چاپخانهداران و صنف چاپ صرفاً در کنار آن قرار گرفتهاند.
رسیدن به جایگاهی اثرگذار و شاخص
مسعود فرشیفرید، عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران گفت: برپایی نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ را به فال نیک میگیریم و خوشحالیم که بار دیگر اتحادیه چاپخانهداران تهران در این ساختمان حضور یافته است. امیدواریم همکاری میان اتحادیه و تعاونی، بر اساس تفاهمنامهای که میان دو طرف امضا خواهد شد، بیش از پیش گسترش یابد و امیدوارم شرکت تعاونی نیز مسئولیت اجتماعی خود در برابر صنف چاپ را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.
وی تصریح کرد: به عنوان کسی که چهار دوره دبیر جشنواره صنعت چاپ بودهام، میدانم برگزاری جشنواره با محوریت بخش خصوصی و بدون پشتوانه دولتی، دشواریهای خاص خود را دارد. جشنواره ضرباهنگ چاپ، باوجودی که رویدادی نوپا است، اما موفق شده در میان اهالی صنعت و صنف چاپ، جایگاه اثرگذار و شاخصی پیدا کند. من این موفقیت را به آقای ابوالحسنی و اعضای شورای سیاستگذاری تبریک میگویم و یادآور میشوم که تجربه شخصی بنده در برگزاری جشنوارههایی با حمایت بودجه دولتی بیانگر آن است که تداوم برپایی یک رویداد از سوی بخش خصوصی بسیار دشوار و البته شایسته تقدیر است.
فرشیفرید به ارائه پیشنهادی برای ارتقای سطح جشنواره ضرباهنگ چاپ پرداخت و گفت: پیشنهاد من اضافه شدن بخش «مسابقات و رتبهبندی واحدهای چاپی» است؛ مشابه آنچه در جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی وجود دارد. ایجاد این بخش، علاوه بر ارتقای استانداردها و افزایش اعتبار جشنواره، امکان سنجش و مقایسه واحدهای چاپی را از نظر کیفیت، مدیریت و خدمات فراهم میآورد.
وی در همین رابطه افزود: لازم است فرایند تدوین شاخصها و استانداردها بر عهده شورایی تخصصی و علمی قرار گیرد تا بتوان میزان موفقیت واقعی واحدهای چاپی را به صورت شفاف ارزیابی کنند و اعطای تندیس جشنواره صرفاً به معیارهای مالی یا تبلیغاتی محدود نشود.
عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران تاکید کرد: به نظر من جدا کردن اسپانسرینگ از مراسم تقدیر و انتخاب برگزیدگان بخش مسابقات، میتواند به اعتبار حرفهای جشنواره بیفزاید و شرایطی را فراهم کند تا برگزیدگان مسابقات جشنواره ضرباهنگ چاپ، متناسب با سطح مدیریتی و کیفیت تولیدشان، شایسته دریافت نشان برتر از جشنواره ضرباهنگ چاپ شوند.
شکوفایی چاپ در سایه وفاق و همدلی
هاشم احمدی، مدیرعامل شرکت افق قطعات آسیا به عنوان یک فعال بازرگانی صنعت چاپ در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: برای همه دوستان آرزوی تندرستی، بهروزی و موفقیت دارم و امیدوارم؛ وفاق و همدلی شکلگرفته میان اتحادیه چاپخانهداران و شرکت تعاونی، همچنان تداوم یابد تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر صنف چاپ باشیم.
جشنوارهای هدفمندتر
در ادامه نخستین نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ حسین احمدی، مدیرعامل صنایع چاپ مادرول گفت: باید تلاش کنیم فعالیتهای جشنواره امسال، هدفمندتر باشد. ضروری است که رؤسای اتحادیههای مرتبط با صنف چاپ و همچنین مدیرانعامل شرکتهای بزرگ و معتبر، جزء میهمانان و دعوتشدگان جشنواره ضرباهنگ چاپ باشند.
وی ادامه داد: همان طور که پیشتر نیز اشاره کردم، باید بر برندسازی صنعت چاپ تمرکز کنیم، چراکه با معرفی هرچه بیشتر این برند، طبیعی است که هریک از ما در زیرشاخههای مختلف خود میتوانیم کسبوکار بهتری داشته باشیم. این جشنواره، به واقع، نخستین فرصت و قدم مهم در این مسیر است.
احمدی تصریح کرد: توجه ما در جشنواره امسال باید معطوف به دعوت از مشتریان صنعت چاپ و معرفی توانمندی ها و جایگاه این صنعت به آنان باشد. معتقدم برای شکلگیری برند چاپ، نیازمند فرهنگسازی در جامعه هستیم. باید بستر ذهنی را در جامعه فراهم آوریم که مصرفکننده، به اهمیت بستهبندی و نقش صنعت چاپ و بسته بندی در چرخه تولید و توزیع توجه کند؛ چراکه بدون وجود بستهبندی، هرگز آن کالا به دست مشتری نمیرسید. متاسفانه در جامعه ما، افراد کمتر به اهمیت بستهبندی آگاهند و همچنان چاپ را معادل چاپ اعلامیه ترحیم، کارت عروسی و… میدانند.
مدیرعامل صنایع چاپ مادرول تاکید کرد: ما باید برای فرهنگسازی برند چاپ سرمایهگذاری کنیم. پیشنهاد میکنم با بهره گیری از بودجههای محدودی که در اختیار داریم، برند صنعت چاپ را در کوتاهمدت در میان مشتریان این صنعت و در بلندمدت در سطح افکار عمومی جامعه، معرفی و تقویت کنیم.
نماد صنعت چاپ کشور
مجید خادمی، مدیرعامل مجتمع چاپ و بستهبندی پویا هنر نوین گفت: یکی از دغدغههای ما در سال گذشته، تعیین متولی جشنواره ضرباهنگ چاپ برای سال آینده بود. خوشبختانه، امسال نیز شاهد استمرار مسئولیت آقای ابوالحسنی، در جایگاه رئیس اتحادیه چاپخانه داران هستیم که موجب دلگرمی و اطمینان خاطر است.
وی در همین رابطه افزود: خوشحالی دوم ما، حضور آقای کاظمی بهعنوان مدیرعامل شرکت تعاونی صنف چاپ و حضور فعال ایشان در نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ است؛ حضوری که نشانه همدلی و همراهی این شرکت با اتحادیه چاپخانهداران تهران در راستای تأمین منافع صنفی و جمعی چاپخانهداران است.
خادمی تاکید کرد: همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتحادیه در برگزاری جشنواره ضرباهنگ چاپ، از دیگر خرسندیهای دیگر من است. بیتردید همراهی این دو ضلع (وزارت فرهنگ و شرکت تعاونی) در کنار اتحادیه، میتواند روند کارها را تسهیل کند.
مدیرعامل مجتمع چاپ و بستهبندی پویا هنر نوین بیان کرد: از ابتدای راهاندازی ضرباهنگ چاپ، فلسفه ما ایجاد یک برند معتبر برای صنعت چاپ و تمرکز بر برندسازی بوده؛ تلاشی که به لطف کار گروهی و همت تیمهای حرفهای، به ثمر رسید. بیشک برندسازی فرآیندی دشوار و زمانبر است، اما تیمهای متخصص ما با صرف ساعتهای بسیار، برند ضرباهنگ چاپ را پدید آوردند و ما توانستیم مسیری که معمولاً بیست سال به طول میانجامد، در مدت کوتاهی طی کنیم. این موفقیت، حاصل همکاری و کار گروهی بود.
وی با بیان اینکه یک برند سه مرحله نوپایی، رشد و بلوغ را طی میکند، گفت: اکنون برند «ضرباهنگ چاپ» به سرعت به مرحله بلوغ نزدیک میشود و قرار ما این بوده که از امسال، سیاستهای کلان و حرفهایتری در جهت تقویت این برند تدوین و عملیاتی شود؛ چراکه این برند در حقیقت نماد صنعت چاپ کشور است.
خادمی ادامه داد: در آغاز شکلگیری ضرباهنگ چاپ، هدف ما این بود که با ایجاد یک موج خبری و توجه کمی و کیفی جامعه، این برند را به مخاطبان معرفی کنیم و خوشبختانه این هدف نیز با برنامهریزی تحقق یافت و اکنون زمان آن رسیده که استراتژی ۱۰ ساله ای برای جشنواره تدوین کنیم که استمرار و پایداری ضرباهنگ چاپ، صرفاً وابسته به حضور اشخاص نباشد و تا زمانی که صنف و صنعت چاپ فعال است، پویایی و تداوم این جشنواره و برند ضرباهنگ نیز، تضمین شود.
دعوت از مهمانان موثر در توسعه و پویایی صنعت چاپ
مجید اسماعیل زاده، مدیرعامل شرکت کیان چاپ فاروج در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: به پندار بسیاری از دوستان، برپایی جشنواره ضرباهنگ چاپ در برج میلاد در سال گذشته، در سطح و کلاس ملی برگزار شد و حتی این قابلیت وجود داشت که میزبان میهمانان خاصتر و هدفمندتری باشیم؛ از جمله نهادها و مجموعه های بینالمللی مانند اتاق بازرگانی ایران و آلمان، ایران و چین و حتی سفرای خارجی تا بتوانند جایگاه واقعی صنعت چاپ و بستهبندی ایران را از نزدیک درک کنند.
وی در همین رابطه افزود: با این حال، باید به چند نکته مهم توجه کنیم. نخست اینکه امروز کشور ما در شرایط خاص و دشوار قرار دارد و نمیتوان این وضعیت را سادهانگارانه، نادیده گرفت. از این رو ضروریست که تمامی تمهیدات لازم برای برگزاری جشنواره ضرباهنگ چاپ با دقت و احتیاط اندیشیده شود. بر همین اساس، برگزاری جشنواره در سالن اجلاس سران را به صلاح نمیدانم و معتقدم مکانی مانند تالار اجتماعات رودکی میتواند گزینه مناسبتری برای برگزاری این رویداد در شهریور ۱۴۰۴ باشد.
اسماعیل زاده تاکید کرد: نکته مهم دیگر آن است که باید در دعوت از میهمانان، هدفمندانهتر عمل کنیم. در جشنواره سال گذشته، بخشی از مدعوین ارتباط مشخص و مؤثری با صنعت چاپ نداشتند و حضورشان دستاورد ویژهای برای این صنف به همراه نیاورد. از این رو شایسته است؛ دعوت از مهمانان بر مبنای میزان اثرگذاری و منافعی که می توانند در توسعه و پویایی صنعت چاپ داشته باشند، انجام شود.
مکانی برای ارتباطات مؤثر تجاری و بازرگانی
محمدرضا نجفی، مدیرعامل کاریناپارس در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: سال گذشته را میتوان سالی دانست که ضرباهنگ چاپ به عنوان یک برند شکل گرفت؛ با هویت بصری منحصر به فرد و اجرایی متفاوت که در تمام مراحل با موفقیت پیش رفت. امسال ضروری است که دعوت از مهمانان هدفمندتر و بر اساس اولویتهای بالاتر انجام شود. به ویژه با توجه به این موضوع که بسیاری از چاپخانهداران، مشتریان صادراتی دارند و بهتر است مشتریان و ذینفعان چاپخانهها اعم از مجموعههای دولتی و خصوصی، سازمانهای مرتبط مانند گمرکات کشور و نمایندگان صنایع بالادستی و پاییندستی، می توانند در فهرست مهمانان قرار گیرند.
وی ادامه داد: یکی از مشتریانم اشاره میکرد که پیش از حضور در چاپخانه، هیچ تصوری از چاپ و فضای کاری آن، نداشته و پس از بازدید، ذهنیتش نسبت به این صنعت به کلی تغییر کرده است. این تجربه میتواند در قالب رویدادهایی مانند ضرباهنگ چاپ، نقشی مؤثر در نزدیکتر کردن نگاه مشتریان و ذینفعان به ذهنیت چاپخانهداران و فعالان صنعت چاپ داشته باشد.
بیشتر بخوانید: جنگ ۱۲ روزه؛ آتشی به دل پنج دهه تلاش
نجفی اشاره کرد: از سوی دیگر، نباید اهمیت جنبه های تجاری و بیزینسی رویداد ضرباهنگ چاپ را نادیده بگیریم. این رویداد علاوه بر ارائه و برنامههای اجرایی، نیازمند فضایی شیک، شایسته و متناسب با شأن آن است تا امکان ایجاد ارتباطات و گپ وگفت های مؤثر تجاری و بازرگانی برای حاضران فراهم شود. از این رو، فکر می کنم، سال گذشته فضای لابی برج میلاد برای گپ وگفت های میهمانان، چندان مناسب نبود ولی در مقابل، هتل اسپیناس پالاس از فضای بسیار مناسبتری برای تعاملات، گفتوگوها و همافزاییهای حرفهای برخوردار است.
استفاده از تجربیات سالهای گذشته
مصطفی پورشب، یکی از فعالان بازرگانی صنعت چاپ در ادامه این نشت بیان کرد: در دو سال گذشته که رویداد ضرباهنگ چاپ، یک سال در برج میلاد و سال پیشتر در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، برنامه از آغاز تا پیش از بخش پایانی با موفقیت اجرا شد. با این حال، در هر دو سال، بیشترین چالش جشن ضرباهنگ چاپ، به بخش پذیرایی شام در انتهای برنامه مربوط میشد.
وی افزود: مهمترین علت این مسئله هم، دشواری پذیرایی از جمعیتی حدود دو هزار تا دو هزار و سیصد نفر بود؛ امری که به هیچ وجه ساده یا آسان نیست. حتی در سال گذشته که از یک گروه کترینگ حرفهای با هشتاد نیرو استفاده شده بود، همچنان مشکلاتی در روند پذیرایی به وجود آمد.
وی ادامه داد: با توجه به تجربه سالهای پیش، پیشنهاد من این است که بخش پذیرایی شام را از برنامه حذف کنیم تا رویداد ضرباهنگ چاپ از آغاز تا پایان، با کیفیت و نظم بیشتری برگزار شود.
جشنی با هویت مستقل
سپس حمید فریور، فعال صنعت چاپ گفت: باید تلاش کنیم تا هویت مستقلی که سال گذشته برای ضرباهنگ چاپ به وجود آوردیم و باعث شد این رویداد به یک جشن صنفی مستقل تبدیل شود، حفظ شود.
وی تاکید کرد: زحماتی که در سال گذشته برای ایجاد این هویت مستقل کشیده شد، امسال نیز باید با تمرکز بیشتری دنبال شود تا جایگاه این رویداد به عنوان جشن مستقل صنفی، حفظ شود.
فریور در ادامه بیان کرد: یکی از کارهای خوبی که در مراسم سال گذشته انجام شد، معرفی و تقدیر از حامیان مالی ضرباهنگ چاپ، با هویتی مستقل بود؛ اقدامی که برای نخستین بار انجام گرفت و برگزیدگان و حامیان مالی، هر یک به صورت مستقل در مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند. با این حال، نقطه ضعفی هم وجود داشت چراکه ما تصور میکردیم تنها ابزار، برای قدردانی از حامیان مالی، پخش فیلمها و تیزرهای تبلیغاتی در طول مراسم است. در حالی که می توانستیم از سایر امکانات و ابزارهای مؤثر و غیرمستقیم هم بهره ببریم.
وی تصریح کرد: سال گذشته در بخش دعوت از مهمانان و پذیرایی شام، کمی مشکل داشتیم. ولی لازم است؛ بدانیم نباید به این دلیل، از پذیرایی شام صرفنظر کنیم، بلکه باید تلاش کنیم با رفع مشکلات گذشته، امسال پذیرایی شام را با کیفیتی شایسته و در شأن میهمانان گرامی، برگزار کنیم.
نشان دادن عظمت جشن چاپ با پوشش رسانهای
سعید شکوهی، مدیرعامل مجتمع چاپ اندیشه برتر در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: به عنوان یک ناظر بیرونی، وظیفه خود میدانم بابت برگزاری موفق و شایسته رویداد ضرباهنگ چاپ در سال گذشته به شما خسته نباشید و خدا قوت بگویم. این مراسم بسیار عالی برگزار شد.
وی تصریح کرد: باید به کسانی که نسبت به پذیرایی شام این جشنواره دیدگاه مثبتی ندارند، عرض کنم که در برج میلاد این سومین برنامهای بود که من توانستم شام میل کنم. واقعاً پذیرایی شام در مراسم سال گذشته نسبت به رویدادهای مشابهی که من در آن شرکت کرده بودم، خوب و رضایتبخش انجام شد.
شکوهی اظهار داشت: ما باید واقعبین باشیم و داشتهها و محدودیتهای خود را در نظر بگیریم. انتظار اینکه برای دو هزار مهمان، بتوان سرویس ویژه و بینقصی ارائه داد، چندان منطقی نیست و طبیعی است که در چنین رویداد بزرگی، برخی کاستیها هم، روی دهد.
وی در ادامه پیشنهاد داد که مهمانان رویداد ضرباهنگ چاپ، صرفاً از میان اعضا و فعالان صنعت چاپ انتخاب شوند و در ادامه گفت: ضرورتی ندارد؛ بیش ازحد روی دعوت از مشتریان چاپخانهها یا مقامات و مسئولان دولتی و کشوری تمرکز کنیم. در صورتیکه میتوانیم اهمیت و عظمت جشن روز صنعت چاپ را از طریق تبلیغات محیطی و پوشش رسانهای به افکار عمومی جامعه نشان دهیم؛ همانگونه که در یک مسابقه بزرگ فوتبال، اگرچه همه سران کشورها در محل برگزاری حضور ندارند، اما با تبلیغات محیطی و پوشش رسانهای، بزرگی و اهمیت آن رویداد بهخوبی به نمایش گذاشته میشود.
مشارکت همگانی رستههای چاپ
سپس محمود پیشعلی، مدیرعامل مجتمع چاپ و بسته بندی فرارنگ آریا در ادامه نخستین نشست شورای سیاستگذاری جشنواره «ضرباهنگ چاپ» گفت: موافقت یا مخالفت با پذیرایی شام در رویداد ضرباهنگ چاپ، بیشتر به این بستگی دارد که محل برگزاری مراسم، چقدر برای این کار مناسب است. اگر فضا مناسب باشد، پذیرایی شام میتواند صورت بگیرد و اگر نه، بهتر است در این مورد تصمیم دیگری گرفته شود.
پیشعلی ادامه داد: در مورد دعوت از مهمانان خاص هم؛ تجربه نشان داده که باید با دقت بیشتری عمل کنیم. مثلاً یکبار در جشنواره صنعت چاپ در فرهنگسرای نیاوران، پیشنهاد شد از مصرفکنندگان محصولات چاپی نیز تقدیر شود، اما این موضوع باعث ناراحتی برخی چاپخانهداران شد؛ آنها معتقد بودند تقدیر از کسی که فقط مصرفکننده هستند، چندان مناسب نیست. به نظر من دعوت از مهمانان ویژه، ایده خوبی است، اما لازم است این کار با در نظر گرفتن شرایط انجام شود.
وی پیشنهاد کرد: در تعامل با افرادی که در بعضی مسائل با ما اختلاف نظر دارند با مدارا و نرمش برخورد کنیم تا آنها نیز در جشنواره حضور داشته باشند.
مدیرعامل مجتمع چاپ و بسته بندی فرارنگ آریا گفت: متأسفانه سال گذشته با وجود برگزاری جشن بزرگ برای صنعت چاپ، شاهد بودیم که برخی گروهها حتی اشارهای به این رویداد نکردند؛ برای مثال در صنف لیتوگرافها، نه در وب سایت و نه در شبکههای مجازی اسمی از ضرباهنگ چاپ آورده نشد. این موضوع خوب نیست و بهتر است کاری کنیم که همه در این رویداد مشارکت و همراهی داشته باشند.
تبلیغات محیطی مناسب
مصطفی ابراهیمی، منتخب اتحادیه چاپخانه داران تهران در ادامه گفت: در خصوص زمانبندی تبلیغات برای حامیان مالی جشنواره، فکر میکنم یکی از نقدهای وارد بر سال گذشته این بود که تعادل و تناسب لازم در این زمینه رعایت نشد و برنامهریزی درستی انجام نگرفت. امسال باید تلاش کنیم در زمانبندی و تقسیم فرصتهای تبلیغاتی برای حامیان مالی، تعادل بیشتری ایجاد کنیم.
وی در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ درباره مکان برگزاری جشنواره ضرباهنگ چاپ بیان کرد: سالن اجلاس سران از نظر امنیتی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و امنیت این محل یکی از نقاط قوت اصلی آن محسوب میشود. از لحاظ وجاهت و شکوه نیز، سالن اجلاس شرایط عالی و منحصربهفردی دارد و میتواند وجهه و سطح اعتبار رویداد را به شکل قابلتوجهی، ارتقا دهد.
ابراهیمی در مورد تبلیغات محیطی تصریح کرد: در این خصوص هم خوشبختانه سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد و ابزار و امکانات مناسبی نیز خریداری شد که امسال نیز میتوان در فضاهای مختلف از آنها استفاده کرد. همچنین دو محل برای نصب تابلوی بزرگ تبلیغاتی در نبش خیابان چمران و خیابان یمن وجود دارد که میتوانیم از این ظرفیت برای تبلیغات محیطی رویداد استفاده کنیم.
تمرکز بر برنامهریزی دقیق
در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ امیر شهلائی مقدم، بازرس اتحادیه چاپخانه داران تهران گفت: در هر صورت، یازدهم شهریور به عنوان روز جشن صنعت چاپ مطرح است و جامعه هدف ما نیز، فعالان صنعت چاپ هستند. دوستان به درستی بر اهمیت کیفیت مراسم تاکید کردند. ولی ما نباید، نه کیفیت را فدای کمیت و نه کمیت را فدای کیفیت کنیم. در دوره قبل، از بسیاری از مشتریان خاص، بزرگ و ویژه خود دعوت کردیم، اما در واقع تعداد کمی از آنها حضور یافتند. بنابراین اگر قرار است دعوت هدفمندی از مهمانان خاص و ویژه داشته باشیم، باید ببینیم تا چه حد این کار قابلیت اجرا دارد.
وی در ادامه بیان کرد: واقعیت این است که جامعه هدف اصلی ما همان جامعه چاپ است و این جامعه نباید در دعوتها و فهرست مهمانان اصلی رویداد ضرباهنگ چاپ نادیده گرفته شوند.
شهلائی مقدم تاکید کرد: در خصوص پذیرایی شام با وجود تمام چالشها و محدودیتهای احتمالی که وجود دارد؛ معتقدم؛ این بخش نباید از جشنواره حذف شود.
بازرس اتحادیه چاپخانه داران تهران خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که باید بیش از گذشته روی برنامهریزی دقیق مراسم و اجرای آن تمرکز کنیم تا حال و هوای جشن و جشنواره به خوبی منتقل شود. در دورههای گذشته، برخی برنامهها و سخنرانیها بیش از حد طولانی و گاه کسلکننده بودند که باعث خستگی مهمانان میشد. لازم است امسال مراسم را شادابتر و جذابتر برگزار کنیم تا به فضای جشن نزدیکتر شویم.
نمایش اتحاد یک صنعت
دکتر علیقلی حسنی اعظمی، رئیس انجمن مدیران صنایع ورق و کارتن کشور در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: من به نوبه خود از هیئتمدیره اتحادیه و شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران بهدلیل اتحاد و همبستگی ارزندهای که میان اتحادیه و شرکت تعاونی ایجاد شده، تقدیر و تشکر میکنم. جای بسی خوشحالی است که این اتحاد و انسجام، از نگاه بیرونی نیز بسیار مثبت ارزیابی میشود.
وی افزود: من با سابقهای نزدیک به ۴۱ سال در سمت ریاست انجمن، بهخوبی میدانم که هماهنگی و توانمندی مثالزدنی اعضای اتحادیه چاپخانهداران، شایسته تقدیر است. بارها اشاره کردهام که میزبانی از دو هزار و ۵۰۰ مهمان، درحالیکه سک هزار و ۶۰۰ مهمان دعوت شده بودند، کار سادهای نیست و این موفقیت، ظرفیت و مدیریت بالای شما عزیزان را بهخوبی به نمایش گذاشت.
حسنی اعظمی تاکید کرد: به واقع، هماهنگی بینظیر و اجرای با شکوه جشن ضرباهنگ چاپ در سال پیش، موجب تحسین و شگفتی بسیاری از مهمانان و ناظران بیرونی شده بود؛ به ویژه سخنان شیوا و تاثیرگذار جناب آقای اسماعیلزاده در افتتاحیه جشنواره که مورد توجه و استقبال حاضرین قرار گرفت. از نقش ارزشمند جناب آقای ابوالحسنی نیز باید یاد کرد که چون محور و مرکز ثقل اتحادیه، اعضا را برای مشارکت و پیشبرد اهداف صنف و صنعت چاپ گرد هم آوردهاند.
رئیس انجمن مدیران صنایع ورق و کارتن کشور گفت: اکنون که شرکت تعاونی چاپخانه داران و وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراستا و همدل در کنار اتحادیه قرار گرفتهاند، فرصت مغتنمی فراهم شده تا اتحاد و همکاری میان اعضای صنف و صنعت چاپ را بیش از پیش به نمایش بگذاریم.
در راستای پیشبرد اهداف ارزشمند
وحید میرمنتظری، بازرس هئیت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران گفت: جای بسی خوشحالی است؛ که اتحادیه طی سالهای اخیر با گامهای استوار، مسیر مؤثری را برای ارتقای صنعت چاپ پیموده است. بیتردید هرچه جایگاه صنعت چاپ پررنگتر و مستحکمتر جلوه کند، مسئولان نیز توجه بیشتری به این صنعت خواهند داشت و اقدامات ارزنده شما و اتحادیه در این سالها قابل تقدیر است. این موفقیتها جز با همکاری و حمایت همه اعضا و همکاران امکان پذیر نبوده است.
امیدوارم برگزاری جشنواره ضرباهنگ چاپ، همچون سالهای گذشته، پربار و موفقیتآمیز باشد. ما نیز در تعاونی، مطابق وعده و تعهد خود، در کنار اتحادیه خواهیم بود و هر اقدامی که در توانمان باشد، برای پیشبرد این هدف ارزشمند انجام خواهیم داد.
بیان دغدغهها
حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه نخستین نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ بیان کرد: حق صنعت چاپ و جامعه چاپخانهداران کشور، بیش از آن چیزی است که امروز در دولت و اجتماع جاری است.
وی ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز اشاره کردهام، در تصمیمگیریهایی که درباره کاغذ در دولت انجام میشود، چاپخانهداران باید یکی از ارکان اصلی این تصمیمگیریها باشند؛ با این حال، متاسفانه حضور مؤثری از سوی چاپخانهداران در این فرآیندها مشاهده نمیشود. این عدم حضور، نه به دلیل بی میلی چاپخانهداران، بلکه نتیجه رویکردها و سیاستهای موجود است. جای تعجب است که برخی دوستان، اصرار دارند که صنعت چاپ، بیش از پیش، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک شود، در حالی که این وزارتخانه تاکنون گام مؤثری برای ارتقای صنعت چاپ برنداشته است. با توجه به تجربه سالهای گذشته، اگر وزارت ارشاد گامی هم برای این صنعت برداشته است؛ معمولاً از طریق سایر وزارتخانهها، پیگیری می شود.
میرباقری تصریح کرد: به نظر من شایسته است که در جشنواره پیشرو؛ با رویکردی جدید، تعامل و ارتباط خود را با وزارت صنعت، معدن و تجارت تقویت کنیم و در جشنواره نیز اعلام داریم، چرا حضور و جایگاه صنعت چاپ در تصمیم گیری ها، تاکنون مغفول مانده است.
وی ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که با وجود عظمت صنعت چاپ، گاهی کل این صنعت تحتالشعاع سیاستهای یک کارخانه تولید کاغذ قرار میگیرد؛ بهگونهای که اگر آن کارخانه یک محصول خاص را به صنعت چاپ تحمیل کند، ناچار به مصرف آن خواهیم بود. این وضعیت نشاندهنده لزوم همکاری و همگرایی گسترده میان همه ارکان صنف و صنعت چاپ است تا بتوانیم جایگاه واقعی خود را بازیابیم و در فرآیندهای تصمیمگیری، حضور موثری داشته باشیم.
در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ رئیس انجمن وارد کنندگان کاغذ و مقوا تاکید کرد: موضوع مهم دیگری که لازم است مورد توجه قرار گیرد، اضافه کردن بخش چاپ به کارگروه کاغذ و تغییر عنوان آن به «کارگروه کاغذ و چاپ» است. با توجه به اینکه دفتر تخصصی کاغذ و محصولات سلولزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت منحل شده است و اکنون چندین صنعت از جمله نساجی، سلولزی و چرم تحت مسئولیت یک نفر از آن وزارتخانه قرار گرفتهاند_ مسئولی که خود نیز اذعان دارد به دلیل گستردگی حوزه وظایف، امکان پیگیری و رسیدگی مطلوب به تمامی این صنایع را ندارد_ اهمیت همکاری و هماهنگی میان ارکان صنف و صنعت چاپ بیش از پیش احساس میشود.
وی افزود: بر این اساس، لازم است اتحادیه چاپخانهداران، شرکت تعاونی چاپخانه داران و انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با محوریت اتحادیه، همکاری و تعامل گستردهتری را با یکدیگر آغاز کنند تا نیازها و مطالبات صنعت چاپ کشور بهدرستی گردآوری و پیگیری شود.
میرباقری اظهار داشت: برگزاری نشستهای مشترک و جمعبندی مطالبات و نیازهای صنف، زمینهای فراهم میکند تا این دغدغهها از زبان رئیس اتحادیه چاپخانهداران به صورت شفاف خطاب به مسئولان و دستاندرکاران حاضر در جشن ضرباهنگ چاپ، گفته شود.
برگزاری جشنهای مستقل
میریونس جعفری، نایبرئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: از تمامی دوستان و عزیزانی که برای حضور در شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ، وقت گذاشته و شرکت کردند؛ تشکر و قدردانی میکنم.
وی پیشنهاد داد: بهتر است برگزاری جشن یازدهم شهریور طی چند روز و در چندین مرحله صورت گیرد و جشن محدود به یک مراسم مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت تعاونی نباشد. چراکه وزارت فرهنگ، برنامههای مختص خود را دارد و قصد دارد در مراسم یازدهم شهریور به معرفی و تقدیر از پیشکسوتان و برگزیدگان محصولات چاپی بپردازد، در حالی که در سیاستگذاری جشن اتحادیه، چنین برنامههایی پیشبینی نشده است.
وی در ادامه نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ البته که معرفی و تقدیر از نمونههای برتر چاپی اقدامی شایسته برای شناساندن دستاوردهای چاپخانهها به جامعه و مسئولان است. با این حال، به نظر میرسد؛ بهتر باشد هر نهاد جشن خود را مستقل برگزار کند؛ اتحادیه برنامه و مراسم ویژه خود را اجرا و وزارت فرهنگ نیز، برنامههای مد نظرش را به صورت جداگانه برگزار کند.
جعفری خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم؛ برای اینکه فضای جشنواره ضرباهنگ چاپ، سرشار از نشاط و شادی باشد؛ از یک گروه موسیقی و اجرای زنده دعوت شود تا با اجرای برنامههای هنری، لحظاتی خوش و به یادماندنی برای مهمانان و خانواده بزرگ چاپ، رقم بخورد.
حمایتها و همدلیهای ازرشمند
احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در انتهای نخستین نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: وقتی برند ضرباهنگ چاپ خلق شد، ثبت نماد و نام آن، با تلاشها و زحمات جناب آقای شهامتپور صورت گرفت که لازم است در اینجا از زحمات ارزنده ایشان صمیمانه تشکر کنم و البته جای ایشان در نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ بسیار خالی است. همچنین در نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ، جای دکتر رضا منصوری و استاد علی طارمی نیز خالی است که امیدوارم در نشستهای آینده میزبان این عزیزان نیز، باشیم.
وی افزود: به تکتک شما عزیزان افتخار میکنم. همانطور که استاد خمسه پور اشاره کردند، امروز ما در هر سطحی که بخواهیم برای صنعت چاپ، رویدادی برپا کنیم؛ میتوانیم و نگرانی نداریم. این در حالی است که در سالهای گذشته، زمانی که قرار بود مراسمی مانند «صد چهره» برگزار شود، تأمین مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان کار بسیار دشواری به نظر میآمد، اما از روزی که در خدمت شما هستم، به لطف پشتیبانی و همراهی شما، در خصوص تامین بودجه و حمایتهای لازم برای برپایی رویدادهای صنعت چاپ هیچ نگرانی نداشتهام. بیشک اگر این حمایتها و همدلیها نبود، چنین جمع ارزشمندی نیز شکل نمیگرفت.
انتهای نخستین نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ ابوالحسنی تصریح کرد: اگر به چهار سال پیش بازگردیم، به یاد میآوریم که صنعت چاپ همیشه منتظر میماند تا دیگران برایش مراسم برگزار کنند و خود صرفاً بهعنوان مهمان دعوت شود. اما امروز، این صنعت با عزت و قدرت، میزبانی مراسم خود را برعهده گرفته و این امر، مرهون بلند نظری، توانمندی و همت بالای شماست. من به شما افتخار میکنم و به خود میبالم که خادم شما عزیزان هستم.