یک فعال حوزه چاپ عنوان کرد: چاپخانهداران میتوانند با کمک نرمافزار بومی از مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند و دادهمحور گذر کنند و این همان آغاز فصل جدیدی در صنعت چاپ ایران است.
به گزارش چاپ و نشر به نقل از ایبنا، سیدمحمد حسینی، طراح نرمافزارهای تخصصی چاپ، با بیان اینکه صنعت چاپ در ایران، با وجود سابقهای طولانی و جایگاهی مهم در زنجیره تأمین فرهنگی، تبلیغاتی و صنعتی، همواره با چالشهایی در حوزه مدیریت، تحلیل دادهها و بهینهسازی فرآیندها مواجه بوده است، عنوان کرد: در سالهای اخیر، نیاز به یک راهکار نرمافزاری جامع که بتواند بهطور خاص برای چاپخانهداران طراحی شده باشد، بیش از پیش احساس شده است. در این میان با توسعه یک نرمافزار کاملاً بومی، این نیازها نهتنها پاسخ داده میشوند بلکه افقهای جدیدی برای رشد و بهرهوری در این صنعت گشوده شده است.
وی با اشاره به نیازهای بنیادین چاپخانهداران ادامه داد: چاپخانهداران در عمل با مجموعهای از دغدغههای مدیریتی و عملیاتی مواجهاند که بدون ابزار مناسب، تصمیمگیری را دشوار و پُرریسک میکند، به دنبال این مسائل یک نرمافزار بومی را طراحی کردیم.
حسینی افزود: این نیازها را میتوان در چند محور اصلی دستهبندی کرد؛ نخستین مبحث این است که تنوع محصولات و تنوع زیاد سفارشها، از بروشور و کاتالوگ گرفته تا بستهبندیهای خاص، نیازمند سیستمی است که بتواند ترکیبهای مختلف را بهصورت دقیق محاسبه کند.
وی با بیان اینکه یک نرمافزار باید با درک ساختار فنی محصولات چاپی، این امکان را فراهم کند، گفت: نظارت بر فرآیند تولید از ابتدا تا انتها از لحظه ثبت سفارش تا تحویل نهایی، نیز یک ضرورت است، هر مرحله باید قابل ردیابی، کنترل و تحلیل باشد. نرمافزارها باید با ماژولهای تولید، کنترل کیفیت و زمانبندی، امکان مدیریت یکپارچه را فراهم کنند.
حسینی، با طرح این موضوع که استفاده از دادهها در محاسبه بهای تمامشده یکی از نقاط ضعف بسیاری از چاپخانهها، است، تاکید کرد: نبود ارتباط بین دادههای عملیاتی و مالی نیز یک ضعف است؛ بنابراین نسخه بومی یک نرمافزار، با اتصال مستقیم به سیستمهای حسابداری، امکان محاسبه دقیق بهای تمامشده هر سفارش را فراهم کردم.
به گفته وی، در تحلیل عملکرد شرکت و روند بازا، مدیران نیاز دارند بدانند که شرکت در چه وضعیتی قرار دارد، چه محصولاتی سودآورترند، و بازار به کدام سمت در حال حرکت است. داشبوردهای تحلیلی نرمافزار، با نمایش شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)، این دید را فراهم میکنند.
بیشتر بخوانید: چاپخانههای اردبیل؛ آیینه فرهنگ و سیاست در یک قرن گذشته
حسینی، با بیان اینکه همه مشتریان ارزش یکسانی ندارند، گفت: شناسایی مشتریان سودده و زیانده ضروری است؛ با تحلیل رفتار خرید، حجم سفارش و سودآوری هر مشتری، چاپخانهداران میتوانند روابط خود را بهینهسازی کرده و منابع را به مشتریان کلیدی اختصاص دهند.
وی همچنین درباره مزایای راهبردی نرمافزار بومی در صنعت چاپ توضیح داد: شناسایی ماشینآلات تولید ثروت در بسیاری از چاپخانهها یک ضرورت است؛ اکنون ماشینآلاتی وجود دارند که با بهرهوری در خورتوجه، سودآوری بیشتری ایجاد میکنند. در نسخه بومی نرمافزار با تحلیل دادههای تولید، توقفها و هزینههای نگهداری، ماشینهای سودآور را شناسایی کرده و به مدیران در تصمیمگیری برای سرمایهگذاری یا جایگزینی کمک میکنیم.
حسینی، در ادامه به بحث مدیریت مواد مصرفی و خرید هوشمند بهعنوان یکی از چالشهای رایج فعالان حوزه چاپ اشاره کرد و گفت: یک نرمافزار باید بتواند با ثبت دقیق مصرف، موجودی انبار و پیشبینی نیاز آینده، از خریدهای غیرضروری جلوگیری کرده و فرآیند تأمین را بهینه سازد.
وی درباره این نرمافزار بومی، گفت: رویکرد جامع و ارتباطپذیر با سایر نرمافزارها مهمترین مزیت این نرمافزار است، بهجای تمرکز صرف بر تولید، این سیستم قابلیت اتصال به نرمافزارهای مالی، حسابداری، CRM و حتی ERP را دارد. این یکپارچگی اطلاعات، به مدیران امکان میدهد تا تصمیمات استراتژیک را براساس دادههای واقعی و بهروز اتخاذ کنند.
حسینی افزود: این نرمافزار بومی، صرفاً یک ابزار نیست؛ بلکه یک تحول در نگاه مدیریتی به صنعت چاپ است. با شناخت دقیق از نیازهای چاپخانهداران ایرانی، تیم توسعهدهنده توانسته است، زمینهای فراهم کند که نهتنها مشکلات جاری را حل کند، بلکه امکان رشد، توسعه و رقابتپذیری را نیز فراهم آورد.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز، دادهمحوری و تحلیلپذیری، کلید موفقیت هر کسبوکار است، یادآور شد: صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست، با بهرهگیری از این نرمافزار، چاپخانهداران میتوانند از یک مدیریت سنتی به یک مدیریت هوشمند و دادهمحور گذر کنند؛ و این یعنی آغاز فصل جدیدی در صنعت چاپ ایران است.