آیین گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ و هفته تعاون روز گذشته ۲۳ شهریورماه با حضور جمعی از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ در هتل نور حیات برگزار شد.
همدلی برای ساخت فردایی روشن
در ابتدای آیین گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ و هفته تعاون الهام نرجه پور مجری این مراسم در سخنانی بیان داشت: با درود و احترام فراوان مقدم و حضور گرم شما را در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ و هفته تعاون گرامی می داریم. امروز، در این شب دلنشین به بهانه یازدهم شهریورماه روز ملی صنعت چاپ؛ البته با کمی تاخیر گردهم آمده ایم تا از صنعتی سخن بگوییم که نقش رنگ را در تار و پود تجارت و فرهنگ این سرزمین تنیده است.
وی ادامه داد: همزمان هفته تعاون را گرامی می داریم؛ هفته ای که مفهموش مترادف با همکاری و همدلی برای ساختن فرداهایی روشن و پر امید است. چه نیکوست یادی کنیم از روزگاری نه چندان دور که شرکت تعاونی چاپخانه داران در میان برترین تعاونی های کشور جای داشت و می درخشید و در محافل گوناگون از آن با افتخار نام برده می شود و دستاوردهایش مایه مباهات بود.
نرجه پور تصریح کرد: امروز ایستاده ایم با باور و امید تا به همت بزرگان، همراهی سهامداران، تلاش فعالان و البته درایت مدیران بار دیگر شرکت تعاونی را به جایگاه شایسته خود بازگردانیم. اکنون با افتخار و به نمایندگی از خانواده بزرگ شرکت تعاونی حضور شما را در این میهمانی با شکوه ارج می نهیم و شادباش و خوشامد می گوییم.
رضا نیکبخش رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران در ادامه در سخنانی کوتاه ضمن خوشامدگویی به حاضران بیان داشت: جا دارد از طرف هیئت مدیره شرکت تعاونی از این حضور پرشور و گرم شما تشکر کنم. ما به مناسبت هفته تعاون سعی کردیم که این مراسم را برگزار کنیم تا به این بهانه گردیکدیگر جمع شویم.
تعاون، نماد همبستگی و همدلی
مهدی کاظمی مهیاری، مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانهداران در ابتدای این مراسم گفت: امروز گرد هم آمدهایم تا در هفته تعاون و روز ملی صنعت چاپ، دو مناسبت بزرگ و ارزشمند را در کنار هم گرامی بداریم. تعاون، نماد همبستگی و همدلی در اقتصاد و اجتماع است، صنعت چاپ، قلب تپنده فرهنگ و اقتصاد کشور است و تقارن این دو مناسبت فرصتی است برای تأکید بر این حقیقت که آینده صنعت چاپ تنها با همکاری جمعی، همفکری و اتحاد صنفی ساخته خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز دوره مدیریتی جدید در تعاونی همزمان با شرایط دشوار جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و روزهای پُر چالش پس از آن گفت: ما تصمیم گرفتیم از این محدودیتها فرصت بسازیم و در همین بازه توانستیم گامهای مهمی را برای اصلاح ساختار سازمانی برداریم. در این مدت، توانستیم چارت سازمانی را طراحی و فرآیندهای اداری و مالی و انبار را ساماندهی کنیم و همچنین نیروهای خود را آموزش دهیم تا فعالیتها بر مبنای اصول حرفهای و چارچوبی مشخص پیش برود.
کاظمی ادامه داد: پس از عبور از آن دوران بحرانی تمرکز خود را بر حوزه تأمین مواد مصرفی قرار دادیم. در فاز نخست، جلسات متعددی با تأمینکنندگان داخلی داشتیم، از مجموعههای مختلف بازدید کردیم، کیفیت و قیمت را آزمودیم و در نهایت بهترینها را برای خدمت به اعضای محترم تعاونی گلچین کردیم. اگرچه در ادامه برای تأمین نیازهایی که در داخل پاسخ داده نمیشد اما در این مسیر، ارتباط با تأمینکنندگان خارجی را آغاز کردیم.
وی افزود: در این رابطه طی دو سفر کاری به کشور چین، مذاکرات مؤثری با تولیدکنندگان بینالمللی داشتیم و توافقاتی حاصل شد که امیدوارم با حمایت و تسهیلات بانکی در فاز واردات مستقیم به کاهش هزینهها و تأمین منصفانه و مطمئن برای همه اعضا منجر بشود.
مدیرعامل تعاونی چاپخانهداران یکی از مهمترین دستاوردهای این سه ماه را فروش به اندازه کل فروش یکسال گذشته برشمرد و اذعان داشت: این یعنی اگر همین مسیر ادامه پیدا کند فروش سال جاری، چهار برابر سال گذشته خواهد بود. هر چند این نتیجه، نقطه ایدهآل نیست چراکه هدفگذاری رشد هزار درصدی و فروش ۱۰ برابری است. با این وجود بیشک همین دستاورد نشاندهنده حرکت در مسیر درست و تحقق همبستگی واقعی میان اعضاست.
کاظمی بیان داشت: امروزه صنعت چاپ ایران بیش از هر زمان دیگر نیازمند همدلی همفکری و آیندهسازی است. تعاونی چاپخانهداران تهران با توکل به خداوند، حمایت اعضا و همیاری دولت آماده است تا در این مسیر گامهای بزرگتری بردارد و پرچم سربلندی این صنعت را برافراشته نگاه دارد.
نقش تعاونیها در آینده صنعت چاپ
در ادامه این مراسم، مجید خادمی، مدیرعامل شرکت پویا هنر نوین و کارآفرین برتر صنعت چاپ بیان داشت: این محفل به مناسبت هفته تعاون و گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ برگزار شده است. چنین رویدادی فرصتی است تا از نگاه تازهای به مسئولیت اجتماعی و نقش تعاونیها در آینده صنعت چاپ صحبت کنیم. ما سال گذشته توانستیم بهعنوان کارآفرین برگزیده در حوزه مسئولیت اجتماعی معرفی شویم، این افتخار، نه فقط به خاطر موفقیتهای اقتصادی؛ بلکه به دلیل باور عمیقی بود که به نیروی انسانی داشتیم.
وی در ادامه بیان داشت: ما در مجموعه خود تلاش کردیم از قشرهایی حمایت کنیم که جامعه گاهی با نگاه تردید یا حتی طرد به آنها نگاه میکند، افرادی که از اعتیاد بازگشتند، کسانی که درگیر آسیبهای اجتماعی بودند یا جوانانی که فرصت تجربه دوباره داشتند.
خادمی ادامه داد: ما باور داریم که هیچ انسانی نباید در حاشیه بماند زیرا جامعه زمانی شکوفا میشود که همه اعضایی که روزی خطا کردند یا دچار آسیب شدند به چرخه کار و زندگی برگردند. این همان مسئولیت اجتماعی است، یعنی کنار سودآوری به سود جامعه هم بیندیشیم. این مسئولیت اجتماعی دقیقاً با فلسفه تعاون، همخوان است و تعاون یعنی دست به دست هم دادن، یعنی هیچکس را تنها نگذاشتن.
مدیرعامل شرکت پویا هنر نوین اذعان داشت: تحقیقات نشان میدهد، در پیشرفت هر سازمان یا تعاونی حدود ۵۲ درصد موفقیتها وابسته به مدیریت درست است. این در حالی است که سرمایه و منابع مالی، حدود ۳۸ درصد و سایر عوامل تنها سهمی کمتر از ۱۰ درصد دارند؛ بنابراین اگر نگاه و نگرش مدیریت تغییر کند، بسیاری از گرهها باز میشوند.
بیشتر بخوانید: چاپخانه هوشمند دادهمحوری نسخه جدید مدیریت در صنعت چاپ ایران
خادمی تصریح کرد: یک مدیر فقط برنامهریزی میکند اما یک رهبر با ارتباط انسانی و تسخیر دلها میتواند انگیزه و همافزایی ایجاد کند. این نقش به ویژه در تعاونیها بسیار پُررنگتر است چون اساس تعاونی بر همکاری، اعتماد و همراهی اعضاست. اگر نگرش مدیریتی به سمت رهبری الهامبخش برود، میتواند افراد را گرد هم بیاورد، اختلافها را به همافزایی تبدیل کند و صنعت چاپ را به حرکت جمعی و پایدار سوق بدهد.
وی با بیان اینکه مرور تاریخ گواه بر تغییر قدرت در جهان است، گفت: در دوران نخست، زور و قدرت بدنی اصل بود، در عصر کشاورزی، زمین و محصول قدرت محسوب میشد، سپس با انقلاب صنعتی پول و سرمایه مرکز قدرت و در قرن اخیر داده و اطلاعات به بزرگترین منبع قدرت تبدیل شد. امروز نیز در آستانه مرحلهای تازه هستیم؛ مرحلهای که قدرت، نه صرفاً در «داده» بلکه در «اخلاق در استفاده از دادهها» تعریف میشود. با این تعریف آینده از آن کسانی است که داده و تکنولوژی را در خدمت انسانیت و ارزشهای اخلاقی قرار بدهند.
این کارآفرین صنعت چاپ تصریح کرد: اگر بخواهیم آینده صنعت چاپ و برندینگ آن را تصور کنیم، باید با همین نگاه حرکت کنیم. برند شدن، امروز دیگر فقط با کیفیت و قیمت اتفاق نمیافتد. برند شدن یعنی اعتمادسازی، اخلاقمداری و داشتن نقشی مثبت در جامعه و در این مسیر تعاونیها و اتحادیهها میتوانند بازوی اصلی برندینگ صنعت چاپ باشند، چون قدرت برند، از همافزایی جمعی و اعتماد اجتماعی شکل میگیرد.
وی افزود: تعاونیها با گرد هم آوردن سرمایههای انسانی و اخلاقی میتوانند به صنعت چاپ کمک کنند تا نهتنها در بازار بلکه در نگاه جامعه هم به عنوان صنعتی مسئولیتپذیر و پیشرو شناخته شوند. در نهایت امیدوارم در کنار هم چه در قالب تعاونی و چه در قالب همکاریهای فردی بتوانیم صنعت چاپ را نهتنها در اقتصاد که در فرهنگ و مسئولیت اجتماعی نیز پیشرو کنیم.
خادمی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر بخواهیم آینده صنعت چاپ ایران در تراز جهانی بدرخشد باید دو بال را با هم داشته باشیم؛ بال نخست نوآوری مدیریت و برندینگ حرفهای و بال دوم تعهد اجتماعی و انسانی، این دو بال هستند که میتوانند پرواز بلند صنعت را تضمین کنند.
تشکیل دانشگاه چاپ در مقاطع تکمیلی
دکتر محسن اسماعیلی مدیرکل سابق پارلمانی دولت در جریان آیین گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ و هفته تعاون بیان داشت: خدا را شاکرم که در جمع شما پیشکسوتان حضور دارم. روز ملی صنعت چاپ و هفته تعاون را تبریک می گویم. در دورانی که در وزارت ارشاد رد حوزه معاونت فرهنگی و وزارتخانه در خدمت صنعت چاپ بودم؛ اقدامات خوبی انجام شد چراکه من همواره اعتقاد داشتم یکی از صنایعی که می تواند مسائل و مشکلات کشور و از سوی دیگر توسعه و پیشرفت را دنبال کند همان صنعت چاپ است.
وی ادامه داد: چاپ از بدو اختراع در مسیر زندگی انسان نقش بسیار عظیمی را ایفا کرده است. زمانی که صنعت چاپ به کشور ما وارد شد، گردش مالی این صنعت در جهان ۸۰۰ میلیارد دلار بود اما امروز این رقم به ۱۵۰۰ دلار رسیده است. برخی کشورها بسیار خوب در این صنعت جلو رفتند و ما هم به تناسب اقدامات خوبی را انجام دادیم.
دکتر اسماعیلی تصریح کرد: یکی از ارکان اصلی هر کشور تقویت بنیه علمی و فناوری است که صنعت چاپ می تواند نقش مهمی در آن داشته باشد. چاپ یک فرصت بسیار خوب برای رشد صنایع در کشور است.
وی در ادامه با ابراز امیدواری برای تاسیس دانشگاه صنعت چاپ، اذعان داشت: ما یک سری شهرک های چاپ را در قم و مشهد را راه اندازی کردیم. امروز خوشحالم که امروز دانشگاه علمی کاربردی رشته چاپ را در سطح کاردانی و کارشناسی تدریس می کنند. همه مسئولان باید کمک کنند تا بتوانیم دانشگاه چاپ را در سطح مقاطع تکمیلی در کشور داشته باشیم.
چاپ، صنعتی تاثیرگذار
یعقوب رستمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه چاپ، یکی از تاثیرگذارترین کارها و موضوعات در جامعه است، گفت: عملکرد فعالان صنعت چاپ در همه حوزهها تاثیرگذار است. صنعت چاپ میتواند به توسعه علم، دانش و گسترش فرهنگ غنی ایران کمک کند. این صنعت هم میتواند روی صنعت، تاثیر منفی بگذار و هم اینکه سکوی علم و دانش باشد؛ بنابراین باید انتخاب کنیم که به کدام سمت برویم.
وی ادامه داد: چاپ به دلیل اینکه در آن موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با فعالیت حوزه چاپ گره میخورد، تاثیر شگرفی بر جامعه دارد. نکته مهم این است که در هر لباسی که هستیم به صنعت خدمت کنیم، از سوی دیگر فعالان صنعت چاپ باید با علم روز حرکت کنند و با عبور از همه پستی و بلندیها به سمت موفقیت بروند.
رستمی با اشاره به اینکه تعاونیها تاثیر اجتماعی مهمی بر جامعه دارند، خاطرنشان کرد: ما میتوانیم با تجمیع آوردههای خُرد در کنار هم یک تعاونی ایجاد کنیم. این اتفاق تاثیر گستردهای بر جامعه خواهد داشت چراکه علاوه بر آوردههای مالی موجب تجمیع آوردههای فکری نیز خواهد شد.
بخش پایانی این نشست به تقدیر از فعالان صنعت چاپ اختصاص داشت، در این بخش از سیداحمد میر منتظری، میرمجتبی هاشمی، احمدرضا اعتماد مظاهری، محمدحسین پیشوای لاکانی، بهمن پورمند و محمدتقی سبزعلیان به عنوان پیشکسوتان صنعت چاپ در بخش تعاون تقدیر شد. در بخش نشان مسئولیتهای اجتماعی صنعت چاپ در بخش تعاون نیز مجید خادمی و عزیزالله نصرالهی تقدیر شدند. در ادامه نیز از بهزاد سام دلیری، عبدالرضا علیپناه و عباس زارع به عنوان مدیران برتر تلاشگر و حامی صنعت چاپ و حوزه تعاون، همچنین از هاشم احمدی، علیاصغر صلواتی و مهرداد محمدی به عنوان تامینکنندگان ملزومات مورد نیاز چاپ برتر شرکت تعاونی تقدیر شد.