مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه صادرات محصولات چاپی و فرهنگی برگزار شد

    0
    40
    تفاهم‌نامه همکاری توسعه صادرات محصولات چاپی و فرهنگی

    مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه صادرات محصولات چاپی و فرهنگی روز گذشته ۲۴ آبان ماه با حضور ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر روشن‌بخش قنبری، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت عباس زارع مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بابک عابدین رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران و صحاف تهران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران و همچنین جمعی از روسا و معاونین اتحادیه های چاپ و فعالان چاپ کشور برگزار شد. همچنین در این مراسم از از نخستین فراخوان مقالات علمی و ایده های برتر در حوزه محصولات چاپی رونمایی شد.

    تسهیل صادرات محصولات چاپی در دولت چهاردهم

    صادرات

    عباس زارع مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم بیان داشت: وزارت فرهنگ در کنار اهمیتی که به بعد فرهنگی و محتوایی صنعت چاپ دارد به حوزه بسته بندی نیز نگاه ویژه ای دارد. امروز دومین جلسه ای است که در خدمت دوستانمان در سازمان توسعه تجارت هستیم؛ جمع بندی ما از اولین دیدارمان امضای تفاهم نامه ای مابین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع تسهیل صادرات محصولات چاپی بود که در این جلسه این خواسته محقق شد.

    وی ادامه داد: موضوعی که ما برای بعد از انعقاد این تفاهم نامه آن را پیگیری خواهیم کرد، تشکیل یک کارگروه باحضور نمایندگان تشکل ها، وزارت فرهنگ و سازمان توسعه تجارت است. این کارگروه جلساتی را به صورت ماهانه برگزار خواهد کرد که در آن مشکلات بررسی و پیگیری خواهد شد.

    زارع تصریح کرد: تلاش ما در دولت چهاردهم اهمیت ویژه به حوزه صادرات و جلوگیری از واردات محصولات است. طبق آخرین آمار واحد امور برنامه برنامه ریزی دفتر امور چاپ ما در این حوزه دستاوردهای بسیار خوبی را داشتیم. در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در حوزه صادرات ۱۴ واحد فعالیت داشتند که این رقم در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴ به ۳۴ واحد ارتقا یافت. همچنین در سال ۱۴۰۳ هفت استان در زمینه صادرات فعال بودند که اکنون یازده استان به مقوله صادرات محصولات چاپی مبادرت می ورزند.

    وی ادامه داد: کشورهای مقصد صادراتی نیز از ۱۲ کشور به ۱۷ کشور افزایش یافته است. در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۳ میزان صادرات محصولات چاپی ۱۵ هزار تن بوده است که این رقم در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۴ به ۲۴ هزار تن رسیده است. ارزش ریالی در سال ۱۴۰۳، ۲.۸ دهم همت بود که در سال ۱۴۰۴ به ۷.۷ دهم همت رسید.

    مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تمام این دستاوردها در شرایط بسیار سخت در موضوع ارز، گرانی کاغذ و مشتقات چاپ و همچنین شرایط ناپایدار کشور اتفاق افتاده است. مدیران عزیز چاپخانه ها در جنگ ۱۲ روزه به صورت شبانه روزی فعالیت می کردند به طوری که هیچ خللی در حوزه بسته بندی کشور ایجاد نشد.

    زارع در ادامه به ارائه آماری از استان هایی که بیشترین صادرات چاپی کشور را به خود اختصاص داده اند، پرداخت و گفت: ما در حوزه صادرات ظرفیت های بسیار خوبی در کشور داریم. در این میان پنج استان بیشترین میزان صادرات را در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۴ داشتند که به ترتیب استان خراسان رضوی با ۴۰ درصد صادرات، استان مرکزی با ۲۵ درصد صادرات، استان البرز با ۲۳ درصد صادرات، استان قزوین با ۸.۵ درصد صادرات، نه دهم درصد استان اصفهان بودند. 

    وی افزود: هشت دهم درصد صادرات نیز به سایر استان ها اختصاص داشت. به این ترتیب استان خراسان رضوی به تنهایی نزدیک به نیمی از صادرات کشور در حوزه محصولات چاپی را عهده دار بوده است. از این منظر امیدواریم با امضای این تفاهم نامه و نگاه ویژه ای که وزارت ارشاد و همچنین سازمان توسعه تجارت به حوزه صادرات دارد بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

    ضرورت نوسازی ناوگان چاپ استان خراسان رضوی

    علی مغانی رئیس سابق اتحادیه چاپ استان خراسان رضوی و عضو کمیسیون صنعت چاپ اتاق اصناف ایران در ادامه این مراسم بیان داشت: زیرساخت های صنعتی در استان خراسان رضوی بسیار مورد توجه هستند؛ از همین رو می توان گفت یکی از عللی که استان ما نزدیک به نیمی از ظرفیت صادرات کشور را داشته است تاسیس شهرک صنعتی توس و اختصاص زمین به ۱۲۳ واحد چاپی است. البته به دلیل اینکه این شهرک دیگر جایی برای توسعه ندارد، ۱۰۰ هکتار زمین در شهرک شماره پنج مشهد برای فعالان صنعت درنظر گرفته ایم که در مرحله هماهنگی و انجام کارهای واگذاری قرار دارد.

    وی ادامه داد: باوجود اصلاح زیرساخت ها در استان خراسان رضوی اما همچنان ماشین آلات ما قدیمی هستند و به همین دلیل قابلیت انتقال به این مرکز را ندارند. سال هاست که حتی یک ریال  تسهیلات برای خرید قطعات یدکی، مواد اولیه و ماشین آلات به ما اختصاص نداده اند درصورتی که در حوزه صادرات ما باید بتوانیم نرخ هایمان را حداقل هر شش ماه ثابت نگاه داریم اما هر روز با نوسان ارز قیمت ها افزایش می یابند.

    مغانی تصریح کرد: تقاضای ما از وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت این است که اجازه ایجاد انبارهای زیرکلید را به ما بدهند چراکه در این صورت ما می توانیم مواد اولیه را وارد کرده و در انبارهای زیرکلید نگهداری کنیم. چاپخانه ها می توانند از این انبار تغدیه کنند و اجناس مورد نیازشان را تهیه کنند و در مقابل در هنگام صادرات از سهمیه آنجا کم می شود و دیگر نیاز به ترخیض جنس و خروج مجدد آن از گمرک نخواهد بود. این کاری است که انبارهای زیر کلید انجام می دهند.

    سهم صنعت چاپ و بسته بندی در صادرات

    صادرات

    در ادامه بابک عابدین رئیس اتحادیه صنف چاپخانه داران و صحاف تهران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران اظهار داشت: دیدگاه ها به این سمت است که ما می توانیم در شرایط سخت با تعامل و کار مشترک نسبت به توسعه صنعت چاپ و بسته بندی قدم برداریم.

    وی در رابطه با اهمیت صنعت چاپ و بسته بندی بیان داشت: صنعت چاپ و بسته بندی بالغ بر دو تریلیون دلار تولید ثروت دارد و دو درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می دهد. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که ضریب صنعت چاپ در اقتصاد جهانی بسیار بالاست. ۳۵ درصد تا ۴۰ درصد GDP به صنایع چاپ و بسته بندی وابسته است و هیچ صنعتی بدون صنعت چاپ و بسته بندی نمی تواند در بازار داخلی و صادراتی ورود پیدا کند. وابستگی صنایع به صنعت چاپ و بسته بندی در ایران بیشتر از این عدد است.

    عابدین اذعان داشت: ما افرادی در ایران داریم که امکانات خوبی برای توسعه صادرات دارند. در حال حاضر ترکیه ۱۵ میلیارد دلار در زمینه محصولات چاپ و بسته بندی به اروپا صادرات دارد که شاید معادل صادرات غیرنفتی ثبت شده کشور ما باشد. راه عبور از مشکلات اقتصادی این صنعت گسترش فعالیت های صادراتی است که توانایی آن هم وجود دارد و باید گسترش یابد.

    وی تصریح کرد: خیلی از چاپخانه ها هستند که در همین شرایط سخت امکانات توسعه صادرات را در مجموعه ایجاد کرده اند. در این زمینه در تفاهم نامه ای که امروز به امضا خواهد رسید باید به مقوله آموزش مقررات صادراتی به صورت جامع و مداوم از سوی سازمان توسعه تجارت توجه شود.

    تسهیل قوانین و مقررات؛ رفع دوگانگی ها

    در ادامه علی اشفاق رئیس انجمن چاپ و بسته‌بندی اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و تولیدکنندگان مصنوعات مقوایی استان اصفهان گفت: بسته بندی می تواند در افزایش حجم صادرات در صنایع مختلف مانند شیرینی و شکلات، غذایی و … نقش چشمگیری داشته باشد. در ایران حداقل ۱۴ نوع چاپ وجود دارد که ظرفیت بالای این صنعت را نشان می دهد. چاپ و بسته بندی پنجمین صنعت بزرگ در سطح جهان شناخته می شود که نمایشگاه های بزرگی برای آن برگزار می شود.

    وی با اشاره به دوگانگی صنعت چاپ میان وزارت ارشاد و وزارت صمت، بیان داشت: وزارت صمت برخی مجوزهای ارشاد را قبول ندارد و بالعکس. این دوگانگی و قوانین دست و پاگیری که یک شبه ایجاد می شوند دست و پای صادرکنندگان ما را برای فعالیت بیشتر می بندند. بنابراین باید با تسهیل قوانین و مقررات و رفع این دوگانگی ها به افزایش صادرات کمک کنیم.

    اشفاق ادامه داد: صادرکنندگانی هستند که به خاطر تحریم ها و مشکلات موجود دفاتری را در دبی، روسیه و عراق فقط برای اینکه در این بازار دوام بیاورند، تاسیس کرده اند اما این عمل چیزی جز هزینه برایشان در پی ندارد. تمام دوستانی که در صنعت چاپ و بسته بندی فعالیت می کنند این سختی ها را لمس کرده اند اما عشق آنها به کارشان آنها را سراپا نگه داشته است. امید که با اصلاح قوانین این شرایط بهبود یابد.

    شرکت های مدیریت صادرات؛ تسهیلگر

    صادرات

    جلال ذکایی، نایب‌رئیس اتحادیه لیتوگرافان در بخش دیگری از این مراسم بیان داشت: ای کاش شرکت های مدیریت صادرات در تفاهم نامه ای که امروز برای انعقادش دور هم جمع شده ایم، دیده می شدند. چنانچه این اتفاق رخ بدهد این شرکت ها می توانند به توسعه صادرات کمک کنند.

    وی در توضیح بیشتر بیان داشت: در کشور ۴۰ تا ۵۰ واحد بزرگ چاپی با برخورداری از ظرفیت صادراتی وجود دارند. در مقابل چاپخانه های کوچک زیادی از ظرفیت صادراتی برخوردارند اما به دلایلی چون عدم برخورداری از نیروی انسانی، منابع مالی و ناآشنایی با قوانین بین المللی توانایی صادرات ندارند. شرکت های مدیریت صادرات می توانند به میان آمده و این شرایط را تسهیل کنند.

    ذکایی اذعان داشت: دولت به عنوان تسهیلگر، تنظیمگر و رگولاتور می توانند به راه اندازی شرکت های مدیریت صادرات کمک کرده و از این ظرفیت های خرد به نفع صادرات بهره مند شود.

    صدور مجوز برای صادرات ناوگان فرسوده

    صادرات

    هاشم احمدی مدیرعامل شرکت افق قطعات آسیا در بخش دیگری از این مراسم بیان داشت: ماشین آلات کهنه و مستعمل امروز یکی از مهمترین چالش ها ما در صنعت چاپ محسوب می شوند. برخی از کشورهای اطراف به این ماشین ها نیازمند و خواهان خریدشان هستند اما متاسفانه وزارت صمت و وزارت ارشاد مجوز لازم برای صادرات این ماشین ها را نمی دهند. چنانچه این شرایط تغییر کند، جابجایی ناوگان کهنه صنعت چاپ با ناوگان نو تسهیل خواهد یافت.

    تشکیل کنسرسیوم در نتیجه تفاهم همکاری

    حسین احمدی مدیرعامل صنایع چاپ مادرول، به عنوان سخنران بعدی بیان داشت: خواهش من این است که وقتی حرف از توافقنامه زده می شود، مفاد آن نیز واضح بیان شود تا من بدانم این توافقنامه منجر به چه کمک هایی به من خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: جشنواره ایده‌های نوآورانه برای تقویت صادرات محصولات چاپی برگزار می‌شود

    وی ادامه داد: به نظر می آید این تفاهم نامه باید منجر به تشکیل یک کنسرسیوم بشود تا این کنسرسیوم بتواند در خارج از کشور هم در حل مشکلات بانکی و هم در زمینه نمایشگاهی با کمک اتحادیه های موجود موثر واقع شود. بنده با فرمایشات جناب ذکایی در زمینه تشکیل شرکت های مدیریت صادرات موافقم چراکه قرار نیست همه شرکت ها به صورت تخصصی به حل مسائل مربوط به کارهای بازاریابی، نمایشگاهی و مشکلات بانکی بپردازند.

    استفاده از سمبل های ایرانی در بسته بندی ها

    محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران بیان داشت: صادرات یکی از مولفه های اثرگذار در ارتقای برند ملی هر کشوری است. ما در کنار صادرات به موضوع هویت ایرانی بسته بندی ها توجه نکرده ایم. پیشنهادم در این حوزه این است که زمینه ترویج و تشویق استفاده از نقوش، نمادها و سمبل های ایرانی را در راستای هویت بخشی به بسته ها و محصولات صادراتی و ارتقای برند ملی داشته باشیم.

    وی ادامه داد: در بحث صادرات چالش هایی مانند وارداتی بودن ۸۰ درصد ماشین آلات صنعت چاپ و همچنین بروکراسی های خاص در حوزه صادرات محصولات چاپی وجود دارد. از سوی دیگر جنس سفارشات چاپی در عرصه بین المللی محدودیت زمانی دارد. ما باید بتوانیم زمینه تشویق و حمایت از حضور واحدهای صنفی را در مناطق ویژه اقتصادی چاپ ایجاد کنیم. اگر محصولات و مواد اولیه چاپی بدون عوارض گمرکی وارد و بدون بروکراسی های سنگین بتواند صادر شود هم ما را می تواند رقابت پذیر کند و هم اینکه یکی از الزامات برای توسعه صادرات محصولات چاپی خواهد بود.

    جای خالی تعامل سازمان توسعه تجارت با اهالی چاپ

    صادرات

    حمید فرخ از فعالان رسانه ای و مشاور رسانه ای اتحادیه لیتوگرافان اظهار داشت: باید این تفاهم نامه را به فال نیک گرفت چراکه سال ها جای خالی تعامل میان صنعت چاپ و سازمان توسعه تجارت وجود داشت.

    وی در ادامه برای بلوغ این تفاهم نامه پیشنهاداتی را چون استفاده از ظرفیت و اطلاعات دفاتر تخصصی سازمان توسعه تجارت، برگزاری نشست های راه حل محور و موضوع محور و همچنین توجه به حوزه رسانه به عنوان تسهیل گر و جریان ساز ارائه کرد.

    مشکلات صادرات کارتن به عراق

    علیقلی حسنی اعظمی، مدیرعامل شرکت کارتن‌سازی میهن به عنوان سخنران بعدی این مراسم بیان داشت: در صنعت کارتن که ما در آن فعال هستیم تا سال ۱۴۰۲ صادرات خوبی به عراق و اربیل داشتیم اما متاسفانه امروز این صادرات حتی به میزان یک کیلو هم وجود ندارد. علتش هم این است که عراق امکانات بهتری در اختیار ترکیه قرار داده است درصورتی که عوارض را برای ما دو برابر کرده است. ضمن اینکه برگشت پول و ارز برای ما بسیار سخت تر از ترکیه است.

    وی ادامه داد: با وجود همه این مشکلات باید مثبت اندیش باشیم تا بتوانیم برای صنعت خودمان مثمر واقع شویم. جای خالی این تفاهم نامه در صنعت چاپ و بسته بندی احساس می شد. امیدوارم که منشأ اتفاقات مبارکی شود.

    ضرورت حمایت مسئولین از سرمایه گذاری و صادرات

    صادرات

    عادل ابراهیم زاده از هولدینگ سلولزی پویا در ادامه بیان داشت: ما یک هلدینگ سلولزی در شما کشور هستیم که ۸۰۰ پرسنل داریم و روزانه ۵۰۰ تن کاغذ تنها در آمل تولید می کنیم. ما در سال های اولیه کارمان صادرات زیادی به عراق داشتیم اما افزایش عوارض گمرکی در عراق این صادرات را اکنون تقریبا به صفر رسانده است.

    وی ادامه داد: صادرات نیاز به یک پشتیبانی قوی از سوی دولت دارد. ما به فکر سرمایه گذاری در عراق افتاده ایم اما بیشتر از آن علاقمند هستیم که این سرمایه گذاری در کشور خودمان اتفاق بیفتد که برای این مهم نیاز به حمایت شما مسئولین داریم.

    آموزش فرآیند صحیح واردات

    در ادامه مجید خادمی مدیرعامل شرکت پویا هنر نوین اذعان داشت: واقعیت این است که فرایند فعلی صادرات صحیح انجام نمی شود. یعنی تولیدکننده با ارز ۷۰ تومانی مقوا را وارد ایران می کند و محصول خود را با ارزش ریالی به کشور عراق صادر می کند. در چنین شرایطی واقعیت من علاقه ای به صادرات ندارم و عقیده دارم که باید فرآیند صحیح صادرات به چاپخانه داران آموزش داده شود. از همین رو از شما عزیزان خواهشمندم که هرچه زودتر این کارگروه به منظور ارائه آموزش های صحیح صادرات فعالیتش را آغاز کند.

    حضور پاویون ایران در دو نمایشگاه کابل و اربیل

    عاطفه مرادی مدیرعامل شرکت کاویان صنعت و دبیر اتحادیه چاپ استان خراسان رضوی با اشاره به حضور در دو نمایشگاه کابل و اربیل در قالب پاویون اتاق ایران آمادگی خود را برای انعقاد تفاهم نامه همکاری و رایزنی ها به منظور گسترش فعالیت های صادراتی اعلام کرد.

    کارگروهی آینده نگر

    صادرات

    حمیدرضا طاهری آشتیانی مدیرعامل مجموعه پوشان پلاستیک بیان داشت: امروز ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت تولیدات ما صادراتی هستند چراکه بازارهای داخلی به اشباع رسیده است؛ بنابراین اگر ارزآوری نداشته باشیم ادامه حیات میسر نخواهد بود.

    وی در ادامه به تشکیل کارگروه مدنظر در تفاهم نامه میان وزارت ارشاد و سازمان توسعه تجارت اشاره و تاکید کرد که این کارگروه باید بتواند آینده نگر باشد و به برگشت سرمایه به عنوان دغدغه اصلی تولیدکنندگان اشاره کرد.

    آشتیانی در ادامه بیان داشت: اگر قرار باشد آستین بالا بزنیم  باید از ابزاری که هم خودش صادرات دارد و هم بستر صادرات باقی کالاها است، استفاده کنیم. اگر ما در چاپ محصولاتی که صادر می شود المان های خود را چاپ نکنیم حداقل وجه انطباق کالای خودمان را با آن بازار صنعت چاپ محقق می کند.

    معافیت مالیاتی بابت چاپ کارهای صادراتی یکی دیگر از نکاتی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: واحدهای کوچکی که بخش بازرگانی ندارند می توانند به افرادی که دارای این واحد هستند مراجعه کنند اما مجموعه هایی که قرار است به این کار مبادرت ورزند باید از معافیت ارزش افزوده خرید داخلی هم برخوردار باشند.

    کالاهای چاپی سفیران فرهنگی ایران

    ایوب دهقان‌کار، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست بیان داشت: اینکه می گوییم صنعت چاپ یک صنعت راهبردی است، به این معناست که صنعت چاپ ساحت های متعددی دارد و چند حوزه را شامل می شود. در واقع چاپ یک صنعت اجتماعی، اقتصادی، بین المللی، فرهنگی و امنیتی است. سبقه و اهمیت صادرات در این است که کالاهای صادراتی در واقع سفیران ما هستند و به همین علت نگاه ما این است که کالاهای چاپی سفیران فرهنگی ما و معرف و نمایانگر ما در جهان هستند. این موضوع که محصولاتی که ما صادر می کنیم تا چه اندازه معرف هویت و فرهنگ ایرانی باشد برای ما بسیار حائز اهمیت است.

    وی ادامه داد: تفاهم نامه ای که امروز از آن رونمایی می شود؛ تفاهم نامه ای است که در تدوین آن از نظرات فعالان چاپ بهره برده شده است. در عین حال ما معتقدیم که هیچ متنی جز قرآن غیرقابل خطا نیست. بنابراین می توانیم این را به فال نیک بگیریم که  دو دستگاهی که ممکن است در ظاهر قرابتی باهم نداشته باشند، عزمشان جزم است تا تسهیلات و شرایط خوبی را برای فعالان صنعت چاپ فراهم کنند. ماهیت تفاهم نامه ها این است که در متن جزئیات گفته نمی شود چراکه بابت هرکدام از بندها می شود یک قرارداد اجرایی مستقل امضا شود.

    دهقانکار افزود: در رابطه با کارگروهی هم که قرار است تشکیل شود باید بگویم که من معتقدم کارگروه هایی باید در حوزه آموزش، صادرات و غیره وجود داشته باشد. بنابراین می توانیم در موضوعات مختلف کارگروه های متفاوتی را پس از امضای تفاهم نامه تشکیل شود. تفاهم نامه به معنای کاشتن بذر است و باید همه دست به دست هم بدهیم تا تبدیل به درخت پرباری شود که همه از بار آن منتفع شویم.

    مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: به نمایندگی از وزارت ارشاد می توانم با ملاحاظات سازمان توسعه تجارت مجوزهای EMC را صادر کنیم. چون ما مجوزهای موسسات فرهنگی تک منظوره و چند منظوره داریم کمااینکه ما اینکار را برای آژانس های ادبی فعال در حوزه نشر کردیم که در واقع همان EMC ها هستند.

    حرکت در مسیر حرفه ای صادرات

    صادرات

    امیر روشن‌بخش قنبری، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، در ادامه این نشست بیان داشت: بخش عمده ای از صادرات کشور بدون حضور صنعت چاپ و بسته بندی ابتر باقی می ماند. در این زمینه ذکر چند نکته از منظر سازمان توسعه تجارت ضروری می دانم چراکه این نکات می تواند سنگ بنای همکاری ما با وزارت ارشاد باشد. ما می توانیم با هدایت و نظرات شما فعالان صنعت چاپ مسیری را طی کنیم که منجر به رشد این صنعت شود.

    وی ادامه داد: یک نمونه ساده چاپ و بسته بندی از منظر صادرات بسته بندی زعفران است که ما تولیدکننده عمده آن به شمار می آیم. برندینگ، بسته بندی و چاپ باعث می شود که رقم صادرات این محصول تفاوت عمده ای داشته باشد. بنابراین اگر به ارتقای ارزش افزوده صادراتی نگاه ویژه ای نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد.

    وی افزود: پبخشی از صادرات دچار تحریم های داخلی و تحریم های بیرونی هستند. تحریم داخلی بدتر از تحریم بیرونی هستند که شامل ۸۰ درصد می شود. باید با کمک هم بخشی از آن را حل کنیم. در سال گذشته سعی کردیم بخشی از این مشکلات را حل کنیم یا حداقل نظام مسائل آن را استخراج کرده و به صورت موردی با مجلس و دولت صحبت کرده تا آن را حل کنند.

    روشن‌بخش قنبری بیان داشت: واقعیت این است که صادرات ما به صورت سنتی یعنی تجربه محور است. نگاه دنیا به صادارت حرفه ای و متفاوت است. اگر صادرات ما تا کنون چنگی به دل نمی زده است به این دلیل بوده است که در مسیر حرفه ای حرکت نکرده است. اگر ما درست فکر و عمل نکنیم بسیاری از بازارهای صادراتی خود مانند عراق را از دست خواهیم داد.

    وی ادامه داد: موضوع بعدی در پهنه صادرات حرفه ای، نقش بازارهای صادراتی یا EMC ها یا شرکت های توسعه صادراتی است. شرکت های مدیریت صادرات شرکت هایی هستند که به دلیل تسلط به بازار هدف، کالای کشور خود را در کشور هدف به فروش می رسانند. مشکل ما این است که در زنجیره واحدهای کوچک و متوسط یک زنجیره و شبکه در کشورهای دیگر نداریم که اقدام به مطالعات بازار و کشف مزیت ها کند تا از آن مسیر صادرات را انجام بدهیم. بنابراین در مسیر صادرات استقرار این شرکت ها در کشورهای هدف ضروری است.

    در ادامه این مراسم با هدف حمایت از صادرات محصولات چاپی و فرهنگی و با هدف بهبود زیرساخت‌های تجارت بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌ همکاری میان سازمان توسعه تجارت ایران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید. براساس این تفاهم‌نامه، دو طرف در حوزه‌های هم‌افزایی در توسعه صادرات محصولات چاپی و فرهنگی و تدوین بسته‌های حمایتی مشترک، ایجاد سازوکارهای قانونی و فنی برای تسهیل روند صادرات، حمایت از حضور فعال محصولات و خدمات چاپی و فرهنگی ایران در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، تسهیل فرآیندهای گمرکی، حمل‌ونقل و ثبت برند برای صادرکنندگان و بهره‌گیری از ظرفیت رایزنان بازرگانی در معرفی و بازاریابی محصولات فرهنگی ایران همکاری می‌کنند.

    همچنین در کنار امضای تفاهم نامه از نخستین فراخوان مقالات علمی و ایده های برتر در حوزه محصولات چاپی رونمایی شد. این فراخوان با همکاری وزارت ارشاد، سازمان توسعه تجارت و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران انجام شده است. این جشنواره با هدف شناسایی ظرفیت‌های پژوهشی کشور و حمایت از ایده‌های نوآورانه‌ای برگزار می‌شود که بتوانند مسیر صادرات محصولات چاپی را تقویت کنند. بر این اساس فعالان صنعت چاپ و علاقه‌مندان می توانند چکیده ۳۰۰ کلمه‌ای مقالات خود را تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۵ به پایگاه اینترنتی irprint.farhang.gov.ir  ارسال کنند.

    تفاهم‌نامه همکاری توسعه صادرات محصولات چاپی و فرهنگی

    مقاله قبلیجشنواره ایده‌های نوآورانه برای تقویت صادرات محصولات چاپی برگزار می‌شود
    مقاله بعدیصنعت چاپ؛ همدلی، قدردانی و همراهی

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    پنج × 2 =