شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای نوین کسب‌وکار

    نگاهی به‌ روش‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای آن

    0
    2
    شبکه‌های ‌اجتماعی

    شبکه‌های اجتماعی امروز اشکال متفاوتی به خود گرفته‌اند و جزو ابزارهای تبلیغات و آگاهی‌رسانی مجموعه‌ها و کسب‌وکارها به‌حساب می‌آیند که گاه با هزینه‌های گزافی برای برپایی و توسعه همراه هستند و ازاین‌رو نیاز به کنترل کیفی و بررسی دارند. در این مقاله شما را با انواع روش‌های تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی و ابزارهایی که می‌توانند در انجام این کار به شما کمک کنند، آشنا خواهیم کرد.

    تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی نقش پراهمیتی در تعیین استراتژی بازاریابی شما در این پلتفرم‌ها بازی می‌کنند. درحالی‌که به سال ۲۰۲۲ میلادی رسیده‌ایم قابل‌قبول نیست که کسب‌وکارهایی باشند که با تحلیل شبکه‌های اجتماعی و روش‌های آن آشنایی کافی نداشته باشند. این مقاله راهنمایی کامل برای بررسی روش‌های تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی است.

    از ساخته‌شدن اولین شبکه اجتماعی که «Six Degrees» نام داشت بیش از دو دهه می‌گذرد. در این سال‌ها شبکه‌های‌ اجتماعی تغییرات بسیاری کرده‌اند. یکی از این تغییرها تبدیل‌شدن به بستری مناسب و گسترده برای بازاریابی بود. با گسترش و اهمیت بازاریابی در شبکه‌های‌ اجتماعی، تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی به یک عنصر مهم در ساخت راه موفقیت برای کسب‌وکارها تبدیل شد.

    بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نیاز به استراتژی دارد. استراتژی‌های ساده و درعین‌حال کارآمد. برای داشتن استراتژی‌ای موفق باید بتوانید اطلاعات و آمارهای مختلف شبکه‌های ‌اجتماعی را به‌خوبی تحلیل و بررسی کنید.

    تحلیل شبکه‌های اجتماعی

    شبکه‌های ‌اجتماعی

    تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی به معنای جمع‌کردن و بررسی اطلاعات و داده‌های مهم از شبکه‌های ‌اجتماعی برای بهتر کردن استراتژی کسب‌وکار در این شبکه‌ها است.

    به شکل ساده‌تر تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی به شما برای پاسخ دادن به یک سؤال مهم کمک می‌کند: آیا استراتژی شما برای بازاریابی در شبکه‌های‌ اجتماعی کاربردی است و نتیجه می‌دهد؟

    پاسخ دادن به این پرسش هدف نهایی هر کسب‌وکار در تحلیل شبکه اجتماعی است.

    مزایا و معایب تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی

    باید قبول کرد که تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی با وجود آمار و داده‌های بسیار زیاد، کار وقت‌گیر و دشواری است. با این ‌وجود تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی تأثیری غیرقابل‌ چشم‌پوشی‌ای در رشد و گسترش بازاریابی کسب‌وکارها دارند.

    با تحلیل درست شبکه‌های اجتماعی می‌توانید مخاطبان هدف کسب‌وکار خود را بهتر بشناسید تا بهترین راه را برای بازاریابی در این شبکه‌ها انتخاب کنید.

    بدون تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی نمی‌توانید محتوا و عملکرد خود در شبکه‌های‌ اجتماعی را بهبود ببخشید.

    تولیدکنندگان محتوا و بازاریاب‌های شبکه‌های ‌اجتماعی با استفاده از بررسی‌ها و تحلیل‌های خود در شبکه‌های ‌اجتماعی می‌توانند مسیر حرکت کسب‌وکار را تعیین کرده و شروع به تولید محتوا کنند؛ زیرا عدم تولید محتوا به شکل هدفمند کار شما برای بازاریابی در شبکه‌های‌ اجتماعی را بسیار سخت خواهد کرد.

    ابزار مناسب برای تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی

    پیش از هر چیز برای تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی به ابزارهای مناسب این کار نیاز خواهید داشت؛ زیرا همان‌طور که گفته شد اطلاعات در این زمینه بسیار زیاد است. همین مسئله کار جمع‌آوری این داده‌ها و تحلیل آن‌ها را سخت می‌کند. برای درک بهتر و به دست آوردن تحلیلی بهتر از داده‌ها، ابزارهای مختلف تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی می‌توانند به شما کمک کنند.

    یک ابزار خوب تحلیل شبکه اجتماعی، ابزاری است که در عین سادگی بتواند با استفاده از دیاگرام‌ها و نمودارها، تحلیل‌های نتیجه‌گرایی درباره ویژگی‌های مختلف شبکه اجتماعی به شما ارائه دهد.

    نکته بعدی درباره این ابزارها، پیدا کردن سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که بیشترین سازگاری را با کسب‌وکار شما دارند. در ادامه به ۱۰ مورد از بهترین ابزارهای تحلیل شبکه اجتماعی اشاره خواهیم کرد. باید توجه داشت برای داشتن یک تحلیل موفق، لازم نیست در تمام ابزارها عضو باشید اما حتماً با انجام تحقیقات لازم سعی کنید بهترین ابزارها را برای کسب‌وکار خود بیابید.

    ابزارهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی

    شبکه‌های ‌اجتماعی

    برای تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی ابزارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه ۱۰ عنوان از برترین‌های آنان نامبرده می‌شوند:

    Google Analytic

    Sprout Social

    HubSpot

    BuzzSumo

    TapInfluence

    ShortStack

    Snaplytics

    Curalate

    Keyhole

    SHIELDApp

    بسیاری از کسب‌وکارها نمی‌توانند استراتژی خوبی برای کسب‌وکار خود در شبکه‌های ‌اجتماعی طراحی کنند. چون با انواع مختلف روش‌های تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی آشنا نیستند. این عدم شناخت باعث عدم گسترش کسب‌وکار آن‌ها و ناامید شدن از بازاریابی در شبکه‌های ‌اجتماعی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: اشتباهات تبلیغات محیطی و چگونگی از دست ندادن فرصت ها

    روش‌های تحلیل شبکه‌های اجتماعی

    – تحلیل و بررسی مخاطبان کسب‌وکار

    هدف اصلی از به کار بردن شبکه‌های‌ اجتماعی برقراری ارتباط با مخاطبان و یا مشتریان است. ضمن این ۴۹ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی اعلام کرده‌اند که داشتن ارتباط خوب با کاربران در شبکه‌های ‌اجتماعی باعث بهتر شدن بازاریابی کسب‌وکار آن‌ها در اینترنت شده است. یکی از انواع روش‌های تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی تمرکز بر شناختن مخاطبان هدف است.

    در این تحلیل تمامی داده‌های به‌دست‌آمده در شبکه‌های اجتماعی برای شناخت بیشتر مخاطبان کسب‌وکار شما متمرکز است. کدام پست‌ها و محصولات شما با واکنش بهتر و بیشتری از طرف کاربران فضای مجازی روبرو شده است؟ مخاطبان شما بیشتر به چه کسب‌وکارها و محصولاتی علاقه نشان می‌دهند؟ با تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی و پاسخ دادن به این سؤالات و سؤال‌های دیگر شبیه به این می‌توانید جهت‌گیری تولید محتوای خود را تعیین کنید.

    همچنین شما باید مخاطبان هدف خود را بشناسید تا بتوانید آن‌ها را در شبکه‌های ‌اجتماعی جذب کسب‌وکار خود کنید. به‌عنوان‌مثال بسیاری از کسب‌وکارها در اینستاگرام با تحلیل مخاطبان خود متوجه می‌شوند که کاربرانشان بیشتر از کدام پیام‌رسان استفاده می‌کنند و کدام‌یک از اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی پیام‌رسان، برای کسب‌وکار آن‌ها بهتر است. واتس اپ؟ تلگرام؟ وی چت؟…

    – تحلیل و بررسی عملکرد

    شبکه‌های ‌اجتماعی

    پس از تحلیل مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی بر اساس شناخت و تحلیل خود از مخاطبان هدف شروع به تولید محتوا خواهید کرد؛ اما آیا استراتژی‌ای که بر اساس تحلیل شبکه‌های ‌اجتماعی طراحی کرده‌اید، کارآمد هست؟

    هزینه‌های زیادی از طرف کسب‌وکارها برای تولید محتوا، تبلیغات و بازاریابی در شبکه‌های‌ اجتماعی مختلف انجام می‌شود. بسیاری از این هزینه‌ها تأثیری بر گسترش کسب‌وکارها نمی‌گذارند؛ زیرا تحلیلی دقیق از عملکرد شبکه اجتماعی خود ندارند. با تحلیل شبکه‌های‌ اجتماعی خود می‌توانید میزان موفقیت استراتژی خود را بسنجید تا نقاط ضعفتان را شناخته و آن‌ها را رفع کنید.

    برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به این شکل می‌توانید از اطلاعاتی مانند تعداد کلیک‌ها، رشد کسب‌وکار خود بر اساس زمان تولید محتوای خاص و واکنش‌های کاربران به محتواهای مختلف تمرکز کنید. یکی از بهترین ابزار برای این نوع تحلیل Google Analytic است.

    – تحلیل شبکه‌های اجتماعی رقیبان

    یکی از بهترین راه‌ها برای فهمیدم نقاط ضعف استراتژی کسب‌وکار خود، تحلیل شبکه‌های اجتماعی رقیبان است. با مقایسه و تحلیل عملکرد شبکه اجتماعی خود با دیگران می‌توانید راه‌های پیشرفت بازاریابی کسب‌وکار خود در شبکه‌های اجتماعی را بهتر بیابید.

    برای درک بهتر عملکرد خود باید آن را با عملکرد کسب‌وکارهای دیگر مقایسه کنید. محتوا، واکنش‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکارهای دیگر، حتی آن‌هایی که از شما عملکرد ضعیف‌تری در شبکه‌های اجتماعی دارند را تحلیل و با عملکرد شبکه اجتماعی خود مقایسه کنید تا هم به نقاط قوت و هم نقاط ضعف بازاریابی خود پی ببرید.

    مقاله قبلیقیمت کاغذ و مرکب و کاهش قیمت ملزومات
    مقاله بعدیتوسعه صنعت چاپ با پیوند کارگروه صمت، ارشاد و اتحادیه

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.