رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی: پیوند صنعت و دانشگاه یک ضرورت

    گزارشی از بیست‌وچهار مین نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات

    0
    49
    گروه رحمانی

    رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی با تأکید بر اهمیت نوآوری و بومی‌سازی در بسته‌بندی گفت: بسته‌بندی برای ما مانند کت‌وشلواری است که هویت محصول را شکل می‌دهد؛ با وجود چالش‌های علمی و صنعتی، تلاش داریم با تکیه بر تحقیق و توسعه، پیشتاز این حوزه در ایران باشیم.

    علی دادرس رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی اظهار داشت: پیشینه گروه رحمانی به سال ۱۸۷۷ میلادی یعنی حدود ۱۴۷ سال پیش بازمی‌گردد. این مجموعه شامل برند مانی تولیدکننده انواع خشکبار و نات بار، برند کاریز تولیدکننده انواع آب‌میوه و پوره، برند گلوردی تولیدکننده انواع عسل و برند رستنی تولیدکننده انواع دمنوش می‌شود که این تولیدات در بسته‌بندی‌های خاص و انحصاری عرضه می‌شود. یک برند هم برای صادرات داریم که تحت عنوان برند رحمانی در زمینه صادرات خشکبار فعالیت دارد.

    رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی ادامه داد: ما از معدود مجموعه‌هایی هستیم که بسیار تخصصی و ویژه در حوزه پکیجینگ فعالیت داریم. در این حوزه دیدگاهمان این است که پکیجینگ همانند یک کت‌وشلوار بر تن یک محصول می‌نشیند بنابراین تمرکز و توجه زیادی به آن داریم به‌طوری‌که تمام برندهای ما حرف زیادی برای گفتن دارند به‌طوری‌که حتی اگر نام برند ما روی محصول درج نشود به خاطر خاص بودن متوجه نام برند ما خواهید شد.

    رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی: بسته‌بندی ما از کشوری مانند ترکیه هم عقب‌تر ماند

    دادرس اذعان داشت: در برند مانی یکی از اقدامات ما بسته‌بندی ریکلوزیبل است که در واقع هدف ما از طراحی این نوع بسته‌بندی احترام به مشتری بوده است چراکه موجب جلوگیری از افت کیفیت محصول در صورت باز شدن بسته و قصد استفاده از آن در چند ساعت آینده می‌شود. این بسته‌بندی طی یک کار تحقیقاتی با متریال‌های داخلی بومی‌سازی شده است. در حوزه برند رستنی از فیلتر پلی لاکتیک اسید (PLA) برای دمنوش ها استفاده می‌شود که به این واسطه مواد ثانویه مضر برای سلامتی انسان از بسته‌بندی دمنوش ها حذف شده است.

    رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی تصریح کرد: محصولات گلوردی مجموعه، ساشه عسل‌های هفت گرمی تک نفره هستند که این محصول از پکیجینگ بسیار خاصی برخوردار است. ما توانستیم یکی از دو پک متریال های این محصول را به‌صورت داخلی تأمین کرده و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

    بیشتر بخوانید: مدیر بازاریابی گروه ترام: فضای جذاب بازار صادراتی

    رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی با بیان اینکه حوزه بسته‌بندی با دو چالش مواجه است، بیان داشت: اولین چالش این است که علم مواد و علم پایه‌ای که در ایران وجود دارد باید قوی‌تر شود. در این راستا ما به کمک دانشگاه و محیط آکادمیک نیاز مبرم داریم. در حال حاضر میان صنعت و دانشگاه فاصله افتاده است اما ما در مجموعه خودمان این شکاف را از طریق واحد R&D بسته‌بندی پوشش داده‌ایم. در این حوزه فضای کار بسیار زیادی وجود دارد به این معنا که اگر ارتباط این دو حوزه بیشتر شود به نتایج بسیار خوبی دست خواهیم یافت.

    وی افزود: موضوع دوم این است که در صنعت اروپا و آمریکا سرعت پیشرفت بسته‌بندی بسیار زیاد و خلاقانه است. ما بهترین دستگاه‌ها را وارد می‌کنیم اما از سوی دیگر می‌بینیم که ایران از نظر پک متریال هنوز در سال‌های گذشته باقی مانده است. البته شرکت‌ها به‌صورت آزمایشگاهی و محدود کارهایی می‌کنند اما این‌طور نبوده است که به‌صورت گسترده از سوی شرکت‌هایی که خریدار پک متریال شرکت‌های تأمین‌کننده هستند استقبال انجام شود. به همین دلیل بسته‌بندی ما از کشوری مانند ترکیه هم عقب‌تر ماند.

    گروه رحمانی

    دادرس اذعان داشت: اگر همه شرکت‌ها به سمت بسته‌بندی‌های نو بروند که بنفیت خوبی برایشان به همراه داشته باشد صنعت بسیار پیشرفت می‌کرد. ما هم که در نظر داریم در حوزه بسته‌بندی  پیشتاز باشیم خودمان را تنها می‌بینیم و هیچ رقابتی برایمان وجود ندارد درصورتی‌که اگر بازار رقابتی ایجاد می‌شد ما هم می‌توانستیم به اهدافمان نزدیک‌تر شویم.

    رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی در رابطه با حضور این مجموعه در نمایشگاه شیرینی و شکلات گفت: در سال‌های دور را نمی‌دانم اما ما در سال‌های اخیر این دومین بار است که در یک نمایشگاه داخلی شرکت می‌کنیم. پیش از آن تجربه حضور در نمایشگاه نوشیدنی را به دست آوردیم. هدفمان نیز از حضور در این آوردگاه معرفی محصولات و توضیح آن‌ها به مشتریان و مخاطبانمان بود تا به این وسیله بتوانیم ارتباطات خوبی را با آن‌ها برقرار کنیم. از سوی دیگر می‌خواستیم با ایجاد این ارتباطات مؤثر تأمین‌کنندگان حوزه بسته‌بندی را به وارد کردن تکنولوژی‌های روز جهان راضی کنیم. خوشبختانه گام‌هایی هم برداشته شد که امیدوارم پس از نمایشگاه به نتیجه برسیم.

    رئیس R&D و پکیجینگ گروه رحمانی بیان کرد: ما با پیشتازان صنعت بسته‌بندی نه‌تنها در ایران بلکه در سطح دنیا کار می‌کنیم. اولویت واحد بسته‌بندی مجموعه ما بومی‌سازی بسته‌بندی‌ها است. من خیلی علاقه‌مند هستم که R&D در همه شرکت‌ها بسیار رشد کند چراکه بسیار وجود این واحد در رشد کیفی تولیدات ضروری است. متأسفانه اکثر شرکت‌ها در این زمینه ضعف دارند. پیشنهاد من به سایر شرکت‌ها ایجاد یک واحد قوی R&D در سازمان خودشان است که قطعاً نتایج شگفتی را به همراه خواهد داشت.

    مقاله قبلییازدهمین همایش صنعت چاپ استان اصفهان برگزار شد
    مقاله بعدیمجمع عمومی تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران برگزار می‌شود

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    هجده + 2 =