آرش نیکدست درباره وضعیت فعالان چاپ و نشر معتقد است؛ به دنبال شیوع بیماری کرونا و تغییرات فعالیت کسب و کارها، فعالان چاپ و نشر هم باید استراتژی های حرفهای خود را به سمت کسب و کارهای آنلاین تغییر دهند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ آرش نیک دست، فعال و کارشناس ارشد حوزه چاپ و نشر در گفتوگو با ایبنا، با اشاره به وضعیت صنعت چاپ و نشر کشور؛ بهخصوص در دوران پساکرونا گفت: همه ما که در این صنعت فعال هستیم، بهخوبى میدانیم که ویروس کرونا تمام صنایع را دچار بحران کرده و صنعت چاپ و نشر و فعالان چاپ و نشر هم از این قاعده مستثنى نبوده است و در حال حاضر همه در یک شوک هستند اما باید بیدار شویم و ببینیم راهکار برونرفت از این بحران چیست.
وی افزود: در این زمینه باید بدانیم حداقل چه استراتژى براى حفظ وضع موجود پیاده کنیم تا بتوانیم با کمترین آسیب از این بحران خارج شویم. بهنظرم در گام اول حفظ وضع موجود در بنگاههاى اقتصادى صنعت چاپ و نشر در اولویت قرار دارد و مجموعههایى که بتوانند از این برهه زمانى عبور کنند، در دوران پسا کرونا و با حمایتهاى دولتى میتوانند با رشد خوبى مواجه شوند.
نیکدست درباره مشکلاتی که چاپخانهداران؛ بهخصوص فعالان این حوزه در بخش نشر با آن دستوپنجه نرم میکنند، توضیح داد: کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت آن و بهطبع آن افزایش ناخواسته قیمت تولید، یکى از مشکلاتى است که گریبانگیر این صنعت شده است.
وی با بیان اینکه از سوی دیگر ما در حوزه نشر شاهد استفاده مخاطب از ابزارهاى آنلاین برای مطالعه هستیم، گفت: این موضوع نشان میدهد که رفتار مخاطب در برابر روشهاى کتابخوانى تغییر کرده است و ناشران باید بتوانند با تغییر استراتژى حضور خود در بازار و با استفاده از تکنیکها و روشهاى بازاریابى آنلاین، مخاطبانشان را به سمت آنها سوق بدهند.
نیکدست یادآور شد: همچنین چاپخانهداران حوزه نشر قاعدتا با کاهش سفارش مواجه مىشوند و باید بتوانند با تغییر استراتژى، از توانمندىهاى مجموعه خود در بخشهاى دیگر صنعت چاپ استفاده کنند.
بیشتر بخوانید: رواج سفارش آنلاین در حوزه چاپ و نشر
ضرورت عبور فعالان چاپ و نشر از شیوههای سنتی
وی همچنین در بخش دیگر صحبتهای خود یکى از مشکلات صنعت چاپ را تغییر نکردن نگرش و بازنگرى استراتژىهاى بنگاههاى اقتصادى از سیستم سنتى به استفاده از فرآیندهاى نوین کسب و کار در این صنعت دانست.
به گفته این کارشناس ارشد حوزه چاپ و و نشر، بسیارى از کسب و کارها در صنعت چاپ هنوز به روش سنتى فعالیت دارند و در مقابل تغییر به روشهاى نوین مقاومت مىکنند؛ هرچند کرونا باعث تعطیلى موقت مجموعههاى چاپى و کاهش سفارش آنها شده و این مساله باعث میشود بسیارى از مجموعهها به اجبار به فکر تغییر استراتژىهاى خود و حرکت به سمت کسب و کار آنلاین در صنعت چاپ باشند.
نیکدست در پاسخ به این سوال که دولت برای حمایت از این صنعت چه اقداماتی میتواند انجام دهد، نیز گفت: متاسفانه ما همیشه منتظر کمک دولت هستیم اما هیچ وقت به این فکر نکردیم که خودمان براى صنعتى که در آن فعال هستیم چه کار مفیدى مىتوانیم انجام دهیم. خوشبختانه کرونا باعث شده نگرش از سمت کمک دولت برداشته شود تا خودمان به فکر نجات کسب و کارمان در صنعت چاپ و نشر باشیم.
وی ادامه داد: البته که در این بحران دولت مىتواند با تسهیل در فرآیند و روندهاى ثبت سفارش و واردات مواد اولیه مورد نیاز این صنعت و حمایت از بنگاههاى اقتصادى آسیب دیده، کمک شایانى به صنعت چاپ انجام دهد.
نیکدست با اشاره به دیگر اقداماتی که دولت میتواند در این روزها به حل مشکلات فعالان چاپ و نشر دولت کند نیز عنوان کرد: از سوی دیگر دولت مىتواند با کاهش یا معافیت مالیاتى به طور موقت و ارائه وام کمبهره به فعالان این صنعت، از ورشکستگى و تعطیلى بسیارى از مجتمعهاى چاپى جلوگیرى کند.
وی با بیان اینکه درباره اقداماتی که فعالان چاپ و نشر میتوانند برای حل مشکلاتشان انجام دهند نیز گفت: همه ما شاهد افزایش استفاده از فضاى وب همچنین استفاده از فضاى مجازی در دوران کرونا هستیم. کرونا اهرم محرک براى سوق پیدا کردن هرچه بیشتر بنگاههاى اقتصادى به سمت فضاى دیجیتال و کسب و کار آنلاین شده است.
به گفته نیکدست، براى اینکه بتوانیم مجموعه خود را زنده نگه داریم، باید بتوانیم استراتژىهاى حضور در بازار کسب و کار خودمان را تغییر بدهیم و با تغییر فرآیندهاى سنتى به مدرن(دیجیتال)، از سقوط یا تعطیلى کسب و کار خودمان تا حد ممکن جلوگیرى کنیم و بتوانیم از بحران کنونى با کمترین آسیب خارج شویم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از روشهاى بازاریابى و فروش آنلاین، همچنین برقراری ارتباط با مخاطب بهصورت آنلاین مىتواند یکى از راهکارهاى حفظ وضع موجود و روبهرشد براى فعالین این صنعت باشد؛ هر چند نباید فراموش کنیم که استفاده از این روشها، تکنیکهاى خاص خود را دارد ک باید آگاهانه به کار روند.
نیکدست همچنین درباره ضرورت آموزش کسب و کارهای نوین به فعالان چاپ و نشرعنوان کرد: من براى حفظ این صنعت و شکوفایى هرچه بیشتر آن و به صورت رایگان، آمادگى خود را برای ارایه راهکارهاى جدید و آزموده شده براى راهاندازى و رشد کسب و کار صنعت چاپ، نشر و بستهبندى به صورت آنلاین و همچنین ارایه راهکارهاى بازاریابى دیجیتال اعلام مىکنم.