دوره آموزشی محاسبه قیمت تمامشده در چاپ افست بعدازظهر روز چهارشنبه هشتم اسفندماه با حضور برخی از چاپخانهداران و فعالان صنعت چاپ در شرکت تعاونی چاپخانهداران تهران برگزار شد.
پیشبرد امور صنفی
به گزارش چاپ و نشر آنلاین، حمید غفاری مدیرعامل و عضو هیئتمدیره شرکت تعاونی چاپخانهداران تهران در ابتدای این دوره آموزشی ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: این دوره اولین نشست تعاونی چاپخانهداران است و قطعاً کم و کسریهایی هم در آن وجود دارد که در دورههای بعدی رفع خواهد شد. امیدوارم از این برنامه بهرهمند شوید، قطعاً اینگونه نشستها میتواند پیشبردی برای امور صنفی چاپخانهداران باشد.
افزایش بازدهی با برآورد قیمت صحیح
در ادامه دوره آموزشی محاسبه قیمت تمامشده در چاپ افست یکروزه، محمد میرنعمتینیا مدرس فنی رشته چاپ هنرستان امام صادق (ع)، مؤلف و عضو کمیسیون کتابهای درسی در رشته چاپ، درباره قیمت تمامشده محصولات چاپی، استراتژیهای برآورد قیمت در مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ در چاپ افست توضیح داد. وی درباره برآورد صحیح از قیمت تمامشده محصولات چاپی بیان کرد: در محاسبه قیمت صحیح دو فاکتور رضایتمندی و جلب اعتماد سفارشدهنده و افزایش بازدهی مجموعه بسیار مهم است. اگر قیمت درستی به سفارشدهنده محصولات چاپی ارائه نشود اتوماتیکوار باعث ایجاد ذهنیت منفی برای مشتری میشود و باید زمان و خدمات بسیاری ارائه شود تا آن ذهنیت رفع شود؛ بنابراین برآورد صحیح بسیار مهم و تأثیرگذار است و باعث افزایش بازدهی میشود.
وی افزود: چاپخانه های بسیاری وجود دارند که با قیمتهای بسیار پایین کار میکنند و این یک معضل است زیرا زمانی که قیمت درستی به سفارشدهنده داده نمیشود، خروجی درستی صورت نمیگیرد و بهتبع آن زحمات کل تیم چاپخانه به هدر میرود.
میرنعمتینیا در ادامه تأکید کرد: فردی که برآورد قیمت محصولات چاپی را انجام میدهد باید حتماً از مشخصات فنی دستگاهها، ماشینآلات و تجهیزات آگاهی داشته باشد؛ علاوه بر آن داشتن اطلاعات فنی لازم برای اجرای کار و همچنین اطلاعات موردنیاز مواد اولیه بسیار مهم است. اشخاصی که میخواهند برآورد قیمت کنند باید تمامی متریال را بشناسند تا بهدرستی برآورد قیمت کنند و با رعایت این موارد قطعاً افزایش بازدهی در مجموعه صورت میگیرد.
وی تأکید کرد: برای به دست آوردن قیمت تمامشده نیاز به تجربه و شناخت کافی پرسنل است ولی متأسفانه برخی از نرمافزارهای محاسباتی جدید اعلام میکنند که نیاز به تجربه ندارند و توسط یک اپراتور ساده نیز میتوانند برآور قیمت را انجام دهند که متأسفانه این روش صحیح نیست.
مدرس جلسه آموزشی محاسبه قیمت تمامشده در چاپ افست درباره نرمافزارهای محاسباتی بیان کرد: یکی از آیتمهای انتخاب نرمافزار محاسباتی خوب، داشتن پشتیبانی است. البته مورد دیگری که باید در نظر گرفت قابلیت اتصال واحد مالی- اداری به نرمافزار است که در حال حاضر بسیاری از نرمافزارها چنین قابلیتی را ندارند. شخصیسازی شدن از دیگر مشخصههای یک نرمافزار محاسباتی کاربردی است؛ زیرا سیستمهای ساختاری مجموعهها با هم متفاوت هستند.
میرنعمتینیا تصریح کرد: روشهای مختلفی برای قیمتگذاری خدمات وجود دارد که میتوان به قیمتگذاری بر اساس سفارش قبلی، رقابتی، تقاضا، یک کار و چند قیمت و همچنین بر اساس قیمت تمامشده بهاضافه سود اشاره کرد.
عبور از شرایط سخت امروز
در ادامه دوره آموزشی محاسبه قیمت تمامشده در چاپ افست علیرضا عظیمیان کارشناس رسمی دادگستری در حوزه چاپ و چاپخانه به بیان نکات کاربردی درباره محاسبه قیمت تمامشده به شرکتکنندگان علاقهمند پرداخت و با یادی از اساتید درگذشته صنعت چاپ همچون مرحوم بیژن درویش و مرحوم جواد انجمی، گفت: شرایط برای چاپخانهداران بسیار سخت شده و در حال حاضر بهگونهای شده که انگار در میدان جنگ به سر میبریم. در شرایط جنگی همه به دنبال حفظ بقا هستند و در همین زمینه تلاش و برنامهریزی میکنند تا در جنگ مغلوب نشوند.
وی ادامه داد: نباید در شرایط سخت دست روی دست گذاشت و بعد از چند سال به فکر تعطیل کردن واحد چاپی افتاد. ما در این جلسه به فکر چارهاندیشی هستیم تا با همفکری دوستان به نتایج مثبتی برسیم و بتوانیم از شرایط سخت موجود راحتتر عبور کنیم.
عظیمیان با تأکید بر این نکته که به دستآوردن صحیح قیمت تمامشده حلقه مفقوده صنعت چاپ است گفت: تمام دوستانی که در این جلسه حضور دارند مطمئناً در زمینه محاسبه قیمت تمامشده محصولات چاپی مشکل دارند؛ زیرا این مبحث پیچیده و تخصصی است و نیاز به تجربه، دانش و آموزش کافی دارد و برای محاسبه آن لازم است تمامی هزینههای مرتبط با فرآیند چاپ بهطور دقیق شناسایی و محاسبه شوند.
وی تأکید کرد: استفاده از نرمافزارهای حسابداری و مدیریت مالی میتواند به تسهیل فرآیند محاسبه قیمت تمامشده کمک کند و در نظر گرفتن شرایط بازار و رقابت در تعیین قیمت فروش محصولات چاپی ضروری است. اگر فرهنگ محاسبه قیمت تمامشده در بین چاپخانهداران ما جا بیفتد؛ بیشک سودآوری در کسبوکار شکل میگیرد و بسیاری از مشکلات فعلی رفع میشوند.
بیشتر بخوانید: پیشبینی روبرویی بهای خدمات چاپی با افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی
مدرس دوره آموزشی محاسبه قیمت تمامشده در ادامه بیان کرد: مطمئناً شرایط تغییر خواهد کرد و ما باید با برنامهریزی درست در آینده کشورهای همسایه را نیز در زمینه تأمین محصولات چاپی ساپورت کنیم. کشور ما با توجه به ظرفیتی که ازنظر نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات دارد بهراحتی میتواند کشورهای اطراف را از این امکانات بهرهمند کند ولی متأسفانه اگر چارهاندیشی نداشته باشیم نهتنها نمیتوانیم بازار کشورهای همسایه را از آن خودمان کنیم؛ بلکه باید بازار داخلی را نیز به دیگر رقبا واگذار کنیم.
وی بیان کرد: فقط اندک چاپخانههایی که با برنامهریزی توانستهاند در شرایط سخت گلیمشان را از آب بیرون بکشند، میتوانند در این بازار باقی بمانند؛ بنابراین بهترین کار چارهاندیشی و به دنبال راهکار بودن است، نه دست روی دست گذاشتن.
عظیمیان با طرح این سؤال که چرا ۱۰ سال گذشته چنین جلسهای برای محاسبه قیمت تمامشده محصولات چاپی برگزار نشده گفت: حدود ۲۰ سال گذشته با یک دستگاه تکرنگ GTO دو خانوار امرارمعاش میکردند و بعد از چند سال نیز میتوانستند ملک جدیدی را خریداری کنند و بازار چاپ بسیار گرم بود و اجرت کارهای چاپی غیرمنطقی بالا بود و افراد بسیاری بدون تجربه کافی به این صنف روی آورده و سرمایهگذاریهایی در صنعت چاپ کردند، چرخ اقتصاد آن زمان روان میچرخید و همه صنایع به کار میپرداختند و چاپ که تکمیلکننده سایر صنایع است نیز از این موضوع منتفع بود؛ اما امروزه شرایط کاملاً برعکس شده است و اجرت کارها غیرمنطقی و بهشدت پایین آمده است و شرایط برای چاپخانهداران و اهالی این صنعت ناجوانمردانه شده و چاپ را با معضلات امروز روبرو کرده است.
وی افزود: اگر اینگونه جلسات ۱۰ سال پیش برگزار میشد شاید امروز به این نقطه نمیرسیدیم و قطعاً اگر این جلسات امروز برگزار نشود شاهد تعطیلی واحدهای چاپی، بیکاری کارگران و خروج ثروت از کشورمان خواهیم بود؛ بنابراین باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا خودمان را از این ورطه بیرون بکشیم و علاوه بر آن ثروت کشورهای همسایه را جذب کشور خودمان کنیم.
وی تأکید کرد: چاپخانه آیتمهای بسیاری دارد، در نرمافزارهای محاسبه قیمت تمامشده موجود در بازار یکسری از آیتمها لحاظ میشود که ممکن است برای برخی از چاپخانهها مفید و کار راهانداز باشد. در اصل برای کار چاپ و چاپخانه نیاز است که نرمافزارهای محاسباتی شخصیسازی شوند؛ زیرا چاپ تنوع بالایی دارد و زمینه فعالیت در چاپ شامل نشر، بستهبندی، تبلیغاتی و غیره است و نمیتوان یک فرمول را برای همه واحدهای چاپی تجویز کرد؛ چون حدود ۲۰۰ عامل در قیمت تمامشده محصولات تولیدی تأثیرگذار هستند. البته ممکن است در یک چاپخانه ۱۵۰ عامل و در برخی دیگر ۵۰ عامل از ۲۰۰ عامل ذکر شده در قیمت تمامشده دخیل باشند. در اصل هر چاپخانهای باید با بررسی شرایط خود اقدام به استفاده از نرمافزارهای محاسباتی کند.
این مدرس چاپ بیان کرد: با یک فرمول خاص نمیشود برای همه چاپخانهها استراتژی مشخص کرد؛ باید با توجه به ظرفیت تولید، ماشینآلات و نوع سفارشها برای هر چاپخانه بهصورت ویژه شخصیسازی و سفارشیسازی صورت گیرد و عوامل پیدا و پنهان همچون هزینههای ثابت (اجاره، شارژ، حقوق، بیمه، عیدی، پاداش، عوارض شهرداری، اقساط خرید ماشینآلات و تجهیزات، استهلاک ماشینآلات و…)، متغیر (آب، برق، گاز، اضافهکار پرسنل، هزینه سرویس پیک، نگهداری مواد مصرفی، کاغذ، پلیت، امور پس از چاپ، مرکب و…) و پنهان (هزینههای بازاریابی و فروش، طراحی، فرمبندی، حملونقل و بستهبندی و…) در آن لحاظ شود تا به یک فرمول مشخص برسند.
عظیمیان تصریح کرد: در شرایط امروز که در قیمت هیچ کالایی ثبات وجود ندارد و قیمتها لحظهای تغییر میکنند، تعیین قیمت تمامشده محصولات یک فاکتور بسیار مهم و کاربردی است.
مدرس دوره آموزشی محاسبه قیمت تمامشده چاپخانهها را به دو دسته تولیدی و خدماتی تقسیمبندی کرد و توضیح داد: چاپخانههای تولیدی در بازار مشتریان خاص خودشان را دارند و در این چاپخانهها معمولاً کارها و مشتریان مشخص است و بهصورت دورهای کار انجام میگیرد و گستره سفارشها تقریباً ثابت است و قیمت تمامشده راحتتر محاسبه میشود؛ البته تعداد این نوع چاپخانهها زیاد نیست.
وی در ادامه بیان کرد: چاپخانههایی که برحسب سفارش کار میکنند دارای مشتریان فراوانی هستند و کارهای متنوعی را ارائه میدهند؛ بهعنوانمثال یک مشتری در طول سال ۵۰ نوع کار را به چاپخانه سفارش میدهد و محاسبه قیمت تمامشده در این نوع چاپخانهها معضل است و خیلی سخت انجام میشود. اگر این چاپخانهها بتوانند برای محاسبه قیمت تمامشده به فرمول درستی دست یابند، از این معضل عبور میکنند.
عظیمیان تصریح کرد: شاید بهتر باشد چاپخانهداران ۲۰ تا ۳۰ درصد سفارشهایشان را انجام ندهند تا به قانون حفظ بقا برسند؛ زیرا گاهی سود ما در انجام ندادن سفارشها است. چاپخانهداران ما باید سفارشهای زیانده را کنار گذاشته و تنها سفارشهایی که به حفظ بقای مجموعهشان کمک میکند را انجام دهند.
در بخش انتهایی این جلسه محمد میرنعمتینیا با ذکر مثالی به محاسبه میزان مرکب و همچنین محاسبه میزان باطله کارهای چاپی و معرفی نرمافزارهای محاسباتی در این زمینهها پرداخت.