مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران صبح روز جمعه (۱۹ اردیبهشتماه) از سرای هنر صنعت چاپ که به معرفی توانمندی های صنعت چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران می پردازد، بازدید کردند.
مهدی کاظمی مهیاری مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران در گفت و گو با خبرنگار چاپ و نشر بیان کرد: امروز به اتفاق هیئت مدیره شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران از سرای هنر صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب تهران با هدف حمایت از این عمل پسندیده ارشاد بازدید کردیم.
وی در ادامه افزود: وظیفه ماست که هر نهادی را که به نمایش و معرفی توانمندی های صنعت چاپ می پردازد؛ حمایت کنیم زیرا ما همگی از بدنه یک صنف هستیم. درست است که هدف از سفر رسیدن است ولی از آن مهمتر حرکت کردن است که ارشاد امروز با راه اندازی سرای هنر صنعت چاپ در نمایشگاه کتاب قدم مثبتی را برداشته است و مطمئنا با شرکت در نمایشگاه های مختلف جهت معرفی توانمندی های صنعت چاپ و نشر تجربیاتی بدست می آورند می توانند در آینده به درستی به معرفی تمام و کمال این صنعت معظم بپردازند.
مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران تصریح کرد: من به دوستانی که برای راه اندازی سرای هنر صنعت چاپ تلاش بسیاری کرده اند نیز گفتم که دفتر امور چاپ وزارت ارشاد به عنوان متولی صنعت چاپ در ایران نباید فقط به بخش نشر بپردازد و به معرفی چاپ در نمایشگاه کتاب بسنده کند.
وی در ادامه تاکید کرد: چاپ در تقسیم بندی بین المللی به چهار بخش؛ چاپ برای نشر، بسته بندی، تجاری و تبلیغات تقسیم می شود و باید دفتر امور چاپ و نشر در نمایشگاه های مرتبط با صنعت نیز حضور پیدا کند و توانمندی های صنعت چاپ کشور را به دیگر صنعتگران معرفی کند و نشان دهد که صنعت چاپ کشور در چه جایگاهی است. مثلا در حوزه چاپ برای تبلیغات بهتر است در نمایشگاه های مرتبط با تبلیغات قدرت و توانمندی های صنعت چاپ را به نمایش گذاشته و این روند باید به صورت مستمر در نمایشگاه ها اجرایی شود.
کاظمی افزود: برای معرفی صنعت چاپ بهتر است از تجربیات اتحادیه ها و تعاونی های مرتبط نیز کمک گرفته شود تا فرآیند معرفی موثرتر واقع شود.
بیشتر بخوانید: بازدید از سرای هنر صنعت چاپ توسط سفیر عربستان
مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران گفت: من معتقدم باید در تیم های اقتصادی که برای رایزنی های اقتصادی به بازار های هدفی همچون کشورهای آفریقای شمالی، CIS و آمریکای لاتین می روند یک تیم از صنعت چاپ همراه آن ها باشد تا قدرت صنعت چاپ کشورمان را به بازارهای هدف معرفی شده و بدین طریق بازارهای صادراتی مان را گسترش دهیم.
وی تاکید کرد: نباید دوستان در دفتر امور چاپ و نشر ارشاد تنها به فکر نشر باشند، زیرا چاپ یک هنر صنعت و ادغامی از هنر و صنعت است. اگر هدفمند هدایت شود در بخش بزرگی از صنایع مادر کشور می تواند به صادرات کمک کند. در صادرات محصولات غذایی، آرایشی- بهداشتی و دارویی نقش چاپ و بسته بندی بسیار کلیدی است.
کاظمی اشاره کرد: وظیفه دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد با کمک تعاونی و اتحادیه این است که به صورت حرفه ای از وزیر بخواهد کارگروه چاپ هم در گروه اقتصادی حضور داشته باشد. همگی ما در یک کشتی سوار هستیم و بهتر است با تلفیق مهارت و تجربه و همچنین استعدادهایمان این کشتی را به سرمنزل مقصود و ساحل نهایی که ارتقای صنعت چاپ و همچنین کشور است برسانیم.