مانا؛ برای پیوند نشر دیجیتال و چاپ براساس تقاضا

    0
    4
    چاپ براساس تقاضا

    مدیرروابط عمومی مرکز آنلاین نشر الکترونیک دانشگاه علامه طباطبائی می‌گوید: استارت‌آپ «مانا» با هدف پر کردن حلقه مفقوده نشر، از فناوری چاپ براساس تقاضا بهره می‌برد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، جعفر صادقی یونسی، درباره مأموریت استارت‌آپ «مانا» در حوزه نشر دیجیتال و چاپ براساس تقاضا بیان کرد: «مانا» به‌عنوان استارت‌آپ نوپا، در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی با هدف ارائه یک پلتفرم آنلاین در حوزه نشر دیجیتال در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی طراحی شده است.

    وی ادامه داد: هدف اصلی از طراحی پلتفرم، ایجاد پلی میان انتشار دیجیتال و چاپ کتاب براساس تقاضا است؛ به‌عبارت دیگر می‌خواهیم با فناوری و مدل چاپ براساس تقاضا، حلقه مفقوده میان محتوای دیجیتال و نسخه‌های فیزیکی کتاب را پُر کنیم. بنابر این رویکرد، هم مخاطبان می‌توانند به‌آسانی به کتاب‌های موردنظرشان در قالب الکترونیکی، دسترسی داشته باشند و در صورت تمایل، نسخه چاپی کتاب را سفارش دهند. علاوه‌براین سعی داریم با انتشار نسخه کاغذی و الکترونیکی کتاب، در گسترش آگاهی و فرهنگ کتابخوانی سهمی داشته باشیم.

    صادقی یونسی، ادامه داد: نسخه اولیه سامانه «مانا» در قالب آزمایشی، فعال شده که محصول (MVP) با امکانات پایه در اختیار گروه معدودی از کاربران قرار گرفته تا کارآیی و جذابیت آن سنجیده شود. تاکنون چند عنوان کتاب الکترونیکی از طریق مانا عرضه کرده‌ایم و امکان چاپ معدود آن‌ها براساس سفارش کاربران را آزموده‌ایم. خوشبختانه بازخوردهای اولیه ازسوی مخاطبان و برخی ناشران همکار امیدوارکننده بوده و به‌نظر می‌رسد، استقبال افزایش پیدا کند.

    وی درباره نیازها و مهم‌ترین چالش‌های توسعه مانا بیان کرد: قطعاً توسعه زیرساخت‌های فنی یکی از چالش‌های اصلی است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. سامانه مانا باید توانایی میزبانی حجم زیاد محتوا و کاربران را داشته باشد و فرآیند چاپ براساس تقاضا نیز به تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیشرفته نیاز دارد. رفع این نیازها، از توان بخش خصوصی خارج است؛ به همین دلیل، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم. تاکنون با تکیه برحمایت‌های مرکز رشد و سرمایه اولیه محدودی کار را پیش برده‌ایم اما برای گسترش مقیاس و ارتقاء کیفیت خدمات، جلب مشارکت مالی ازسوی نهادهای حامی یا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی امری حیاتی است.

    مدیر روابط عمومی مرکز آنلاین نشر الکترونیک دانشگاه علامه طباطبائی، درباره راه‌های تقویت تعامل با دانشگاه‌ها و ناشران، افزود: دانشگاه‌ها مهد تولید دانش هستند و می‌خواهیم با همکاری مراکز دانشگاهی، نتایج پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و آثار علمی را در قالب نسخه‌های الکترونیکی و چاپ براساس تقاضا، به دست مخاطبان برسانیم. حضور مانا در مرکز نوآوری دانشگاه نیز امکان ارتباط نزدیک با پژوهشگران و دانشجویان را داده است که به بهبود کیفیت محتوا و خدمات، کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: صنعت چاپ از رسانه‌ها جلوتر است

    وی ادامه داد: همچنین ناشران، به‌عنوان بازیگران اصلی صنعت نشر، شرکای طبیعی مانا محسوب می‌شوند. از حمایت صد در صدی انتشارات قلم مانا بهرمند هستیم و همچنین از طریق اتحادیه ناشران، در تلاشیم با جلب اعتماد ناشران، پلتفرم مانا را به‌عنوان یک ابزار مکمل در اختیارشان قرار دهیم تا کتاب‌های خود را نسخه‌های دیجیتالی منتشر کرده و بدون دغدغه شمارگان، از سرویس چاپ براساس تقاضای مانا بهره‌مند شوند. این همکاری دوسویه می‌تواند هم بازار کتاب را گسترده‌تر کند و هم هزینه‌ها را برای ناشران و مخاطبان کاهش دهد.

    صادقی یونسی درباره آینده «مانا» گفت: آینده روشنی، برای مانا متصور هستیم. هدف نهایی، تبدیل مانا به یک پلتفرم جامع و مورد اعتماد ناشران و مخاطبان و پدیدآورندگان است. با تأمین حمایت‌های لازم، طی چند سال آینده می‌توانیم دامنه خدمات خود را گسترش دهیم و سهم قابل‌توجهی در بازار نشر دیجیتال کشور داشته باشیم. امیدواریم با تکمیل کامل مانا، دسترسی به کتاب و محتوا برای همگان آسان‌تر شود و صنعت نشر ایران نیز از مزایای تحول دیجیتال و مدل چاپ براساس تقاضا بهره‌مند شود. در مجموع، آینده طرح نوآورانه به میزان حمایت سرمایه‌گذاران و همراهی ناشران و دانشگاه‌ها بستگی دارد.

    چاپ براساس تقاضا

    مقاله قبلیصنعت چاپ از رسانه‌ها جلوتر است
    مقاله بعدیوزیر فرهنگ در سوگ محمود فرشچیان: معمار پیوند تاریخ و معنویت

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    19 + شش =