تجربه جدید چاپ دیجیتال همراه با آغاز یک تحول آرام

    0
    6
    چاپ دیجیتال

    بررسی یازدهمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال، نشانه‌های آغاز یک تحول آرام در صنعت چاپ را نشان داد که می‌تواند بازار کتاب ایران را نیز یاری کند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، یازدهمین نمایشگاه چاپ‌ دیجیتال ایران با حضور ۳۵ شرکت فعال در حوزه تجهیزات، ماشین‌آلات و مواد مصرفی حوزه چاپ ‌دیجیتال، سه‌شنبه ششم خردادماه فعالیت خود را در بوستان گفتگو آغاز کرد و جمعه (نهم خرداد) پس از چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد. این نمایشگاه در نخستین روز به دلیل مشکلاتی که در صدور مجوز نمایشگاه ایجاد شده بود، با دو ساعت تاخیر کار خود را آغاز کرد، اما در مدت چهار روز، کارها و برنامه‌های مختلفی را دنبال کرد.

    چاپ دیجیتال

    نمایشگاه چاپ دیجیتال، طی ۱۱ دوره گذشته با هدف معرفی فناوری‌های جدید و ایجاد ارتباط مستقیم میان عرضه‌کنندگان و مخاطبان صنعت چاپ‌ دیجیتال، همچنین نمایش فناوری‌های مرتبط با چاپ ‌دیجیتال برگزار شده است. در هر دوره، تجهیزات متنوعی ازجمله ماشین‌آلات چاپ فضای باز، ماشین‌آلات نشر رومیزی (کپی، پرینترهای لیزری و جوهرافشان)، ماشین‌آلات چاپ روی اجسام سخت، ماشین‌آلات لمینیت و کوتینگ، ماشین‌آلات عملیات تکمیلی، برش و حکاکی و چاپ سه‌بعدی به نمایش درمی‌آید؛ همچنین، مواد مصرفی مانند پارچه، بنر، فلکس، وینیل، مش، PVC و مرکب و جوهرهای چاپ نیز در معرض دید قرار می‌گیرند.

    جلال ذکایی، رئیس یازدهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال ایران با اشاره به ویژگی‌های این دوره نسبت به دوره دهم، عنوان کرد: نمایشگاه امسال در دو سالن برگزار شد و تنوع بیشتری نسبت به دوره‌های قبل داشت؛ در دوره‌های پیشین حوزه چاپ کتاب و ورقی، کمتر بود اما امسال تلاش کردیم این موضوع برطرف شود و سه غرفه به حوزه چاپ کتاب، کاغذ و ورق اختصاص دارد که با استقبال خوبی هم از سوی بازدیدکنندگان روبه‌رو شد.

    به گفته وی، در این دوره تنوع محصولات رعایت شده است و از تولیدکننده بنر، تولیدکننده و واردکننده ماشین‌آلات چاپ دیجیتال تا عرضه‌کننده چاپ روی پارچه و چاپ روی کارتن داشتیم و تلاش شد شرکت‌کنندگان به نحوی باشند که در این حوزه کمتر کسی دست خالی برگردد.

    حرکت چاپ دیجیتال به سمت حرفه‌ای شدن

    چاپ دیجیتال

    چاپ دیجیتال در حوزه‌های مختلف مدام در حال تغییر است و هر سال فناوری‌های جدید با کیفیت بیشتری از سوی شرکت‌های سازنده ارائه می‌شود. صنعت چاپ به دلیل ویژگی انعطاف‌پذیری قادر بوده تغییر شکل داده و متناسب با نیازهای روز، خود را تطبیق بدهد. در این حوزه شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی مشغول کار هستند.

    یکی از ویژگی‌های نمایشگاه‌های چاپ در سراسر دنیا، نمایش ماشین‌های چاپ و آشنایی مخاطبان و بازدیدکنندگان با دستگاه‌های جدید است، موضوعی که طی سال‌های اخیر در نمایشگاه‌های چاپ کشور به دلایلی چون نبود زیرساخت‌های لازم در فضاهای نمایشگاهی، هزینه زیاد حمل و نقل و اعمال تحریم علیه ایران، زیاد دیده نمی‌شود. در نمایشگاه امسال نیز برخی از شرکت‌ها توانسته بودند، ماشین‌آلات جدید خود را به نمایشگاه بیاورند اما برخی دیگر نه.

    سعید منفرد، مدیرفروش شرکت توتالیا که از حاضران نمایشگاه چاپ ‌دیجیتال طی ادوار مختلف بوده است، گفت: نمایشگاه امسال مثل خیلی از ادوار مختلف خوب بود، در کل می‌توانم بگویم که تجربه این نمایشگاه، تجربه خوبی است. مثل همه کشورهای دنیا این رویداد هم طی ادوار افت و خیز داشته است.

    وی ادامه داد: طی ماه‌های اخیر شرایط اقتصادی در حوزه واردات خوب نبوده و پروسه واردات یکساله شده است اما ما به دلیل سابقه حضور در این رویداد، امسال هم در نمایشگاه حضور داشتیم تا دستاوردهای جدید خود را عرضه کنیم.

    منفرد با بیان اینکه امسال به دلیل برخی محدودیت‌ها دستگاه چاپ کمتری به نمایشگاه آورده بودیم، گفت: امسال با کاتالوگ و نمایش فیلم درباره ماشین‌ها در نمایشگاه حضور داشتیم، قصد ما این بود که چون این نمایشگاه، اولین رویداد نمایشگاهی بعد از دروپای آلمان است، دستگاه‌های جدید بیاوریم اما امکان آن مهیا نشد.

    به گفته وی، چاپ دیجیتال در سال‌های گذشته بعد از کرونا مقدار زیادی حرفه‌ای شده و به سمت حرفه‌ای شدن رفته است. از سوی دیگر بازار کار در این حوزه عمق پیدا کرده و افرادی که به این کار آمده‌اند از دفتر فنی به سمت صنعت چاپ دیجیتال رفته‌اند و در یک نگاه کلی می‌توان گفت این صنعت از مبتدی بودن به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده است.

    بیشتر بخوانید: همکاری با فعالان صنعت چاپ چین و بررسی فرصت ها و توانمندی ها

    او به معرفی تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های جدید به مشتریان در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این رویداد بستر و زمینه خوبی برای حضور فعالان چاپ دیجیتال در یک فضای حرفه‌ای و تخصصی است تا در دیدار و تعامل با یکدیگر، به رونق و توسعه کسب و کار این صنعت کمک کنند.

    یک رویداد مستقل موفق

    برخی از کارشناسان بر این باورند که چاپ دیجیتال با وجود گسترش و توسعه، باید برای کنار زدن چاپ افست، مزیت‌های این دو روش چاپی را در دل فناوری‌های خود بگنجاند؛ مزیت‌هایی چون کیفیت و سرعت زیاد، تطبیق‌پذیری با انواع بیشتر، انعطاف‌پذیری و هزینه‌های معقولانه چاپ. در عین حال، صنعت چاپ با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، دنیای رباتیک و… تجربه خاصی را برای مشتریان خود ایجاد و صنعت چاپ را به یک صنعت تعاملی تبدیل کرده است.

    رضا نورایی، نماینده شرکت «کینگ‌تائو» به خبرنگار ایبنا می‌گوید: این مجموعه که یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه چاپ دیجیتال در حوزه‌های مختلف کارتن، سرامیک، کفپوش، شیشه، کاغذ، پلاستیک و ظروف سرامیکی دستگاه چاپ فعال است. وی با بیان اینکه چاپگر دیجیتال صنعتی برای کسب و کارهایی چون تعداد زیاد و تعداد اندک کاربرد دارد، درباره نمایشگاه چاپ دیجیتال گفت: برگزاری این رویداد را به عنوان یک نمایشگاه مستقل در صنعت چاپ موفق می‌دانم، ضمن اینکه نمایشگاه‌های دیگر از نظر برگزاری، کیفیت و اهدافی که دنبال می‌کنند، هر کدام جزیره مستقل هستند.

    وی ادامه داد: این رویداد تخصصی مثل خیلی از رشته‌ها و رویدادهای تخصصی، مشتری خاص خود را دارد و این مخاطبان خاص، در همه دوره‌ها هم شرکت کرده‌اند و هم بازدید داشته‌اند، حتی طی ۱۱ دوره شاهدیم که برخی متراژ وسیع می‌گیرند و با توجه به اینکه هرسال حضور دارند، یعنی این رویداد برای آن‌ها جذابیت کافی داشته است.

    نورایی با بیان اینکه باید بدانیم، همه بضاعت چاپ دیجیتال در این نیست، عنوان کرد: روحیه کسب و کار چاپ دیجیتال، چابک است و افراد خیلی در این حوزه متمرکز عمل نمی‌کنند، با یک دستگاه کوچک دیجیتال می‌توان یک کسب و کار کوچک ایجاد کرد و همین مسئله از ویژگی‌های این شیوه چاپی است که نمونه‌هایی از آن را می‌توانیم در نمایشگاه امسال ببینیم.

    چاپ دیجیتال و کمک به صنعت نشر

    چاپ دیجیتال

    با نگاهی به این نمایشگاه می‌توان ردپای پُررنگ چاپ دیجیتال را در صنعت چاپ مشاهده کرد، چاپ دیجیتال می‌توااند تا ۳۰ درصد از هدررفت و تولید زباله را کاهش دهد، چون با چاپ دیجیتال نیازی به نمونه‌گیری‌های اولیه یا مشکل حداقل تعداد سفارش در روش‌های سنتی، وجود ندارد.

    ازجمله ویژگی‌های نمایشگاه چاپ دیجیتال در تجربه یازدهم، حضور پُررنگ دستگاه‌های چاپ دیجیتال کتاب است، یکی از مسائل دنیای کتاب، تنوع زیاد عناوین است؛ چاپ دیجیتال شیوه و روشی است که براساس آن ناشران به جای اینکه سرمایه‌های خود را صرف چاپ عناوین کتاب در تیراژ زیاد کنند، از چاپ دیجیتال برای بررسی و سنجش بازار استفاده می‌کنند.

    دراین زمینه چاپ دیجیتال می‌تواند به صورت موثری به ناشران و چاپ کتاب کمک کند؛ به این ترتیب که با انتشار تعداد معدودی از کتاب با چاپ دیجیتال، ارزیابی صحیحی از ذائقه مشتریان بررسی و سپس کتاب با تیراژ بیشتر چاپ شود. به این ترتیب از هدر رفتن سرمایه ناشران جلوگیری می‌شود و ارزیابی صحیحی هم از بازار کتاب به دست می‌آید، تا چیزی تولید نشود که بازاری ندارد.

    باید گفت که چاپ دیجیتال برای تیراژ زیاد خیلی به صرفه نیست و در دنیا هم از چاپ ‌دیجیتال، برای تیراژهای معدود استفاده می‌کنند اما ویژگی «انعطاف‌پذیری» چاپ دیجیتال در کاربری این صنعت بسیار تاثیرگذار است؛ به این معنا که در چاپ‌ دیجیتال، با توجه به وجود امکان چاپ با شمارگان معدود افراد می‌توانند هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنند اما در بسته‌بندی، دو ویژگی «سرعت عمل» و «شخصی‌سازی» اهمیت دارد؛ گرچه همچنان در تعداد زیاد، چاپ ‌دیجیتال نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

    طبق تحقیقات کارشناسان بین‌المللی بازار چاپ دیجیتال، آینده این صنعت روشن و پُررونق است. در دنیای امروز که روند تولید و بازار، هرچه بیشتر به سمت دیجیتالی شدن سوق پیدا می‌کند، انتظار مشتری نهایی و وضعیت اقتصادی بازارها، مهمترین عامل رشد یا محدودیت این صنعت است.

    مقاله قبلیآشنایی با تبلیغات داده محور و کاربرد های این نوع تبلیغات
    مقاله بعدیلیبل متالایز و کاربرد های آن در صنعت بسته بندی و چاپ لیبل

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.