همایش مسیر برندهای ایرانی برای ورود به بازارهای فرامنطقه‌ای برگزار شد

    0
    68
    همایش مسیر برندهای ایرانی

    همایش مسیر برندهای ایرانی برای ورود به بازارهای فرامنطقه‌ای سه شنبه (۲۰ خردادماه) با حمایت اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و پشتیبانی قالب‌سازی سعدی در اتاق اصناف تهران برگزار شد.

    همایش مسیر برندهای ایرانیهمایش مسیر برندهای ایرانی نمایی از آینده 

    در همایش مسیر برندهای ایرانی احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران، صحافان و تابلوسازان تهران و نایب رئیس اتاق اصناف تهران، حمید رستگار رئیس اتاق اصناف تهران، عباس زارع مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران و جمعی از فعالان صنعت چاپ و بسته بندی تهران حضور داشتند.

    همایش مسیر برندهای ایرانی برای ورود به بازارهای فرا منطقه ای با نگاه استراتژیک به آینده صادرات بعد از تلاوتی چند از آیات کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و خوشامدگویی الهام نرجه پور به عنوان مجری این همایش آغاز شد.

    وی عنوان کرد: قرار است در همایش مسیر برندهای ایرانی راجع به موضوعاتی صحبت شود که می تواند آینده کسب و کارها و برندهای ایرانی را در بازارهای جهانی دگرگون کند. این همایش صرفا یک رویداد نیست و در واقع اتاق فرمان یک حرکت جدید است، حرکتی که می تواند برندهای ایرانی را در پله های بالاتری قرار دهد و آن‌ها را برای فتح بازارهای جهانی آماده کند.

    وی تاکید کرد: امروز گردهم آمدیم تا با کسب دانش و تجربیات به روز، همت بلند و اراده آهنین سقف آرزوهایمان را بالاتر ببریم و برای راهیابی و ماندگاری برندهای ایرانی مسیر تازه ای بسازیم. مسیری که پیمودن آن نیازمند رهبران و مدیران دغدغه مندی است که با همت بالا و جسارتی ستودنی توانایی عبور دادن جامعه مخاطب و هدف خود را از دشواری های مسیر جدید داشته باشند.

    همایش مسیر برندهای ایرانی

    ضعف در صادرات، سد راه نیست

    احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران، صحافان و تابلوسازان تهران و نایب رئیس اتاق اصناف تهران در ابتدای همایش مسیر برندهای ایرانی ضمن خوشامدگویی ویژه به حضار گفت: یکی از دغدغه های هیئت مدیره اتحادیه در چهار سال گذشته صادرات بوده است چرا که معتقدم اگر هر کشوری نتواند در بخش صادرات موفق باشد، تولید و همچنین اقتصاد آن نیز موفق نخواهد بود، زمانی موفقیت صورت می گیرد که به بازارهای جهانی راه یابد. ما در همین راستا همواره سعی و تلاش کرده ایم و همایش مسیر برندهای ایرانی نیز بیشتر برای اطلاع رسانی به عزیزانی است که می خواهند در زمینه صادرات فعالیت داشته باشند.

    وی ادامه داد: درست است که بخش صادرات ما در بازارهای منطقه فعالیت کرده است؛ اما بیشتر صادرات مان به کشورهای افغانستان، عراق و قدری نیز به ترکیه بوده است و امیدوارم در آینده برای صادرات به هر کشوری مشکل نداشته باشیم.

    ابوالحسنی افزود: یکی مشکلات ما در بحث صادرات برندسازی است و معتقدم که در این مورد تاکنون ضعیف عمل کرده ایم، همچنین در زمینه صادرات نیز فرهنگ سازی نکرده ایم، در صورتی که کشور چین با اینکه در چند سال اخیر در حوزه صادرات وارد شده، عملکرد موفقی داشته است. رقابت در کشور چین معنا ندارد و همین موضوع باعث شده در دنیا همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد و حجم بالایی از بازارهای صادراتی دنیا را از آن خود کند.

    رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در پایان سخنانش در همایش مسیر برندهای ایرانی تاکید کرد: درست است که در زمینه صادرات تاکنون ضعیف عمل کرده ایم و شرایط مساعدی برایمان فراهم نبوده و قطعا تحریم ها نیز تأثیرگذار بوده، ولی از قدرت، توان و نیروی کاری برخورداریم که ما را امیدوار به رخداد اتفاقات مثبت و مفید در این رابطه می کند.

    همایش مسیر برندهای ایرانی

    کیفیت محصول و کالا و برندسازی

    حمید رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه همایش مسیر برندهای ایرانی با تبریک عید بزرگ شیعیان عید غدیر، بیان کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۴ برای افراد صنفی گشایشی در کارها صورت بگیرد. باتوجه به توانمندی های صنوف مختلف، شاهدیم که با تمام سختی های مسیر از جایگاه صنف در اقتصاد دفاع کرده و می کنیم.

    وی در ادامه سخنانش در همایش مسیر برندهای ایرانی به جایگاه و اهمیت برندسازی در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: در واقع ایرانیان همیشه به دلیل پیشینه تاریخی دارای سلیقه بوده اند و از نقش و نگارهای تحت جمشید مشهود است که از نظر اداب، فرهنگ و هنر و زیبایی شناسی، قانون مداری و … همیشه از دنیا جلوتر بوده ایم و بی شک آنچه باعث شده محکم و ماندگار باشیم، پیشینه تاریخی ما است.

     وی در همین رابطه ادامه‌داد: با وجود هجمه هایی که به ما وارد کردند ولی موفق نشدند، خدشه ای به پیشینه ما وارد کنند.

    رستگار تاکید کرد: آنچه باعث برندسازی می‌شود کیفیت محصول و کالا است، شما اگر بهترین بسته‌بندی را داشته باشید اما کیفیت نداشته باشید راهی به بازارهای جهانی نخواهید داشت و متأسفانه ما از بی توجهی به کیفیت تا به امروز آسیب های جدی دیده ایم و معتقدم برند فقط به اسم کالا و بسته بندی نیست بلکه به محتوا و کیفیت بسته‌بندی مرتبط است.

    رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: برخی از کالاهای ما واقعاً برند هستند، به عنوان مثال برندهای ابزار ما در ایران هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ قیمت با برندهای کشور آلمان رقابت می کنند. ما استعداد، استحقاق، ابزار، نیروی جوان، همت و انگیزه را در ایران در اختیار داریم  تنها باید تلاش کنیم تا تمام ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان دست اهل آن و متخصصان دارای انگیزه قرار گیرد.

    رستگار در پایان سخنانش در همایش مسیر برندهای ایرانی خاطرنشان کرد: بزرگترین خواسته ما این است که  اقتصاد دولتی کشور را رها کند تا با همت و هم افزایی و هم گرایی به سمت بازارهای جهانی برویم، در این میان برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند کمک کننده و راهگشا باشد.

    همایش مسیر برندهای ایرانی

    صادرات پایدار در برابر صادرات سنتی

    در ادامه همایش مسیر برندهای ایرانی شیرین داراپور، مشاور استراتژی و توسعه کسب و کار پای تریبون رفت و گفت: ما طی چند سال گذشته از طریق رویکردی بنیادی و خط شکن توانستیم به کسب و کارها کمک کنیم تا مسیر رشد و توسعه خودشان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

    وی ادامه داد: اگر کسب و کارها بخواهند در داخل بازار ایران فعالیت داشته باشند به حالت اشباع می‌رسند و اشباع، جنگ‌قیمت را رقم می‌زند و کوچک‌ترها از بین بروند و بزرگ‌ترها باقی بمانند. در کنار این اتفاق باید این احتمال را درنظر گرفت که با برداشته شدن تحریم ها و ورود شرکت های خارجی به بازار ایران بعید است که کسب و کارها بتوانند بدون دانش و ابزار کافی با رقبا مقابله کنند.

    داراپور تصریح کرد: ما برای افزایش حجم پول مجبوریم یا پول بیشتری را در کشور چاپ کنیم و یا از بیرون و به واسطه صادرات، آن را تامین کنیم.

    وی در ادامه همایش مسیر برندهای ایرانی با تعریفی از مفهوم صادرات بیان کرد: بسیاری از کسب و کارهای ایرانی صادرات را به شیوه سنتی انجام داده و با قیمت پایین به عرضه محصول و خدماتشان در بازار هدف می‌ پردازند تا با رقبای محلی و بین المللی رقابت کنند و اینگونه در دنیای به شدت رقابتی امروز دو اشکال عمده وجود دارد، یکی اینکه احتمال قیمت پایین تر نیز وجود دارد، دیگری اینکه رقبا ما را از صحنه رقابت خارج کنند و اینجا است که صادرات پایدار در برابر صادرات سنتی، معنا و مفهوم پیدا کرده، صادراتی از جنس برندینگ و جایگاه سازی.

    همایش مسیر برندهای ایرانی

    ایستادگی در برابر واردات، حمایت از صادرات

    عباس زارع، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همایش مسیر برندهای ایرانی برای ورود به بازارهای فرامنطقه‌ای گفت: یکی از نکاتی که مدنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی رسمی صنعت چاپ است، مبحث صادرات است.

    شاید با نگاه سنتی که در حوزه صنعت چاپ یا مدیران وزارت فرهنگ وجود داشت، با توقف در صدور مجوزها و اعطای تسهیلات محدود به چاپخانه‌ها بتوانیم توان تولید را ارتقا دهیم.

    زارع در ادامه همایش مسیر برندهای ایرانی بیان کرد: نگاه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد به صنعت چاپ تغییر کرده و امروز  در کنار توجه ویژه به نشر و بعد فرهنگی، بعد بسته‌بندی را نیز مدنظر قرار داده ایم و هر دو حوزه را به موازات هم پیش می‌بریم.

    وی ادامه داد: در کنار همه برنامه های که در دولت چهاردهم تعریف کرده ایم، معترفیم که استراتژی اصلی ما در سال ۱۴۰۴ و آینده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایستادگی در برابر واردات محصولات حوزه چاپ و بسته بندی است و در مقابل آن از صادرات این بخش حمایت خواهیم کرد.

    زارع با طرح این موضوع که سال گذشته حجم صادرات کشور حدود ۴۵ میلیارد بود، گفت: در این حوزه قول می‌دهیم تا پایان سال ۴۰ درصد در واردات کاهش داشته باشیم؛ زیرا معتقدیم اگر در واردات سختگیری باشد و نگاه کارشناسی به آن داشته باشیم، گردش مالی خوبی خواهیم داشت. کنار فعالیت متعدد مهم این است که در حوزه واردات سختگیری داشته باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق عمل کنیم؛ بنابراین راهبرد اصلی کاهش واردات و افزایش صادرات است.

    وی همچنین گفت: بخشی از واردات سال گذشته در حوزه بروشور و کاتالوگ بود و ۴۷ محصول وارداتی داشتیم که معتقدم با نگاه کارشناسی می‌توانیم این عدد را امسال کاهش دهیم، با این اقدام کارهای چاپی به چرخه اقتصادی برمیگردد.

    زارع همچنین از تشکیل کارگروه متخصصان این حوزه برای بررسی توان تولید داخلی با حضور کارشناسان، تاکید کرد: در این میان اما در حوزه صادرات فضا کاملاً باز است و کل فرایند طی ۴۸ ساعت خواهد بود و در این حوزه مجوز صادر می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: کاهیوا؛ پلتفرم تامین مواد مصرفی صنعت چاپ رونمایی شد

    مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد با بیان اینکه اگر چاپخانه‌ها به سمت صادرات سوق پیدا کند, فضا برای چاپخانه‌های کوچکتر بیشتر می‌شود، ادامه داد: توافق ایران و اوراسیا نیز در این مسیر می‌تواند کمک کند، اما معتقدم راه نجات صنعت چاپ در این است که با کاهش واردات، با تکیه بر توان داخلی صادرات را افزایش دهیم, ما می‌توانیم با کمک تشکل‌های مختلف به توسعه صنعت چاپ و صادرات آن کمک کنیم.

    در ادامه همایش مسیر برندهای ایرانی بهروز لطفیان شریک تجاری و مشاور شرکت بین‌المللی Ries، استراتژیست جایگاه‌سازی و برند به ایراد سخنرانی پرداخت.

    ادامه گزارش کامل همایش مسیر برندهای ایرانی را می توانید در شماره ۲۵۳ نشریه چاپ و نشر مطالعه کنید.

    مقاله قبلیکاهیوا؛ پلتفرم تامین مواد مصرفی صنعت چاپ رونمایی شد
    مقاله بعدیهمه اصناف صنعت چاپ هم‌صدا با مسئولان نظام

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.