ایجاد شورای سیاستگذاری همایش اوراسیا، شناسایی چالشهای صادرات و تحلیل نظرسنجی اعضا درباره موانع صادراتی در نخستین جلسه کارگروه ویژه صادرات در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی بررسی شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، در آستانه روز ملی صادرات، بهعنوان نمادی از تقدیر از تلاش صادرکنندگان و فرصتی برای بررسی ظرفیتهای توسعه صادرات در صنعت چاپ، نخستین جلسه کارگروه ویژه صادرات در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی برگزار شد.
تمرکز اصلی این جلسه بر ارائه راهکارها و تدوین برنامههایی برای تقویت جایگاه محصولات چاپی ایران در بازارهای جهانی، شناسایی فرصتهای جدید صادراتی و بررسی موانع توسعه حضور بینالمللی فعالان این صنعت قرار داشت.
بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی، در این نشست با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد و تأثیر تحریمها بر فعالیتهای صادراتی گفت: با فعال شدن مکانیسم «اسنپبک»، بسیاری از حوزههای صنعتی ازجمله زنجیره تأمین مواد اولیه و دسترسی به فناوریهای نوین با محدودیتها و چالشهای جدی روبهرو میشوند؛ در چنین شرایطی، برنامهریزی دقیق و هدفمند برای کاهش آسیبها و جلوگیری از اختلال در روند تولید و صادرات ضروری است.
وی افزود: برای عبور از شرایط فعلی و حفظ پایداری در مسیر توسعه صادرات، ضروری است تعامل و همکاری مؤثر میان بخش خصوصی و نهادهای دولتی تقویت شود.
عابدین، با بیان اینکه ادامه فعالیت اقتصادی در فضای کنونی بدون حمایت هدفمند دولت دشوار است، عنوان کرد: تنها با همافزایی میان فعالان صنعت و هماهنگی با دستگاههای اجرایی میتوان مسیر رشد صادرات و حفظ شریانهای اقتصادی کشور را هموار کرد.
وی با اشاره به توافقنامه تجارت آزاد، میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: این توافقنامه یکی از ظرفیتهای ارزشمند دولت در حوزه تجارت خارجی است اما متأسفانه پس از امضا تا حد زیادی رها شده و از تمام قابلیتهای آن استفاده نشده است. به همین دلیل، اتحادیه در نظر دارد، نخستین کنفرانس بینالمللی توسعه صادرات و سرمایهگذاری میان ایران و کشورهای عضو اوراسیا را برگزار کند تا این فرصت دوباره فعال و زمینه گسترش همکاریهای اقتصادی فراهم شود.
نخستین کنفرانس بینالمللی فرصتهای صادرات و سرمایهگذاری ایران و اوراسیا
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی با اشاره به تجربه موفق صنعت چاپ در حوزه تولید لیبل، گفت: این تجربه میتواند بهعنوان الگویی کاربردی برای توسعه صادرات در بازار اوراسیا استفاده شود، با برگزاری چندین دوره سمینار تخصصی و حضور مستمر در نمایشگاههای بینالمللی «اکسپو لیبل»، توانستیم نهتنها واردات را متوقف کنیم، بلکه به مرحله صادرات نیز برسیم. اکنون قصد داریم از همین الگو برای تسهیل صادرات محصولات چاپ و بستهبندی به بازارهای منطقه اوراسیا بهره ببریم.
عابدین، همچنین به ضرورت گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: دلیل اصلی، برای برگزاری نخستین کنفرانس بینالمللی «بررسی فرصتهای صادرات و سرمایهگذاری بین ایران و کشورهای اوراسیا» ایجاد زمینهای مؤثر برای تبادل تجربیات، شناسایی ظرفیتهای مشترک و تسهیل تعاملات تجاری میان فعالان اقتصادی دو طرف است.
وی ادامه داد: این کنفرانس میتواند بهعنوان نقطه آغازی برای بازتعریف روابط تجاری، معرفی توانمندیهای صنعت چاپ و بستهبندی ایران در سطح منطقه و فراهمسازی زمینه جذب سرمایهگذاریهای خارجی در این حوزه عمل کند.
صادرات در حال حاضر تنها راه نجات تمام صنایع است
حمیدرضا طاهری آشتیانی، فعال حوزه چاپ نیز که در این نشست حضور داشت در سخنانی گفت: باید در نظر داشت که فعالان اقتصادی در شرایط فعلی با مجموعهای از محدودیتها و قوانین روبهرو هستند که امکان مقابله مستقیم با آنها وجود ندارد؛ ازجمله تحریمهایی که بهطور مستقیم بر روند صادرات و مبادلات مالی تأثیر میگذارد.
وی ادامه داد: نخستین چالش جدی در مسیر صادرات، موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات است. با این حال، بخش خصوصی در سالهای اخیر، مسیر خود را یافته و با بهکارگیری روشهای جایگزین و دور زدن محدودیتها، تلاش میکند تا ضمن حفظ فعالیت، بقای خود را در بازارهای بینالمللی تضمین کند.
بیشتر بخوانید: صنعت چاپ نیازمند نوسازی برای ماشینآلات
طاهری آشتیانی با بیان اینکه تنها راه نجات و پایداری تمامی صنایع کشور، توسعه صادرات است، یادآور شد: در بازار داخلی، تاخیر در پرداختها میتواند موجب تزلزل بنگاههای اقتصادی شود اما در صادرات حتی در صورت بروز تأخیر، زیانهای جدی متوجه صادرکننده نمیشود و از این نظر، دغدغه و نااطمینانی کمتری برای فعالان اقتصادی وجود دارد.
قیمتگذاری بدون نظارت و ناشناختهماندن صنعت چاپ از چالشهای جدی بازار است
سعید بهنامجو، دیگر فعال صنعت چاپ نیز به برخی چالشهای موجود در بازار اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی در صنعت چاپ و بستهبندی، دخالت و دستکاری در قیمت تولیدات است. برخی افراد بدون رعایت اصول حرفهای و ضوابط صنفی، بهصورت دلخواه در قیمتگذاری محصولات مداخله میکنند و تولیدات را با نرخهای متفاوت و خارج از چارچوب مشخص به خریداران مختلف عرضه میکنند. این رفتارها موجب برهم خوردن تعادل بازار و ایجاد نوسان در قیمتها شده و در نهایت به زیان تولیدکنندگان و فعالان صنایع میشود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از چالشهای مهم، نداشتن آگاهی کافی نهادهای مرتبط از ماهیت صنعت چاپ است. از یکسو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، هنوز آشنایی دقیق و جامعی از ظرفیتها و ساختار این صنعت ندارند و از سوی دیگر، در بخش پلیمر نیز صنعت چاپ و بستهبندی ناشناخته مانده است. در حالیکه تمامی صنایع وابسته به چاپ و بستهبندی باید شناخت کافی از نقش و اهمیت این حوزه داشته باشند تا همکاری و همافزایی مؤثرتری میان بخشهای مختلف صنعتی شکل گیرد.
در ادامه، هر یک از نمایندگان شرکتکننده به بیان دیدگاهها و پیشنهادهای خود درباره چالشهای موجود در حوزه صادرات پرداختند. محور اصلی این اظهارنظرها، ضرورت ورود به مرحله عملیاتی برای حل مشکلات، کنترل و ساماندهی تولیدکنندگان مواد اولیه، بازنگری در مقررات صادراتی مربوط به محصولات چاپی و شناسایی بازارهای هدف جدید بود.
به گزارش ایبنا، این نشست با حضور آقایان بابک عابدین، رئیس اتحادیه، هومن محمدی، نایبرئیس، سعید بهنامجو، حمیدرضا طاهری آشتیانی، عباس ابوالفتحیان، محمدجواد مبینی و ابوالفضل بانوئیان از اعضای هیئتمدیره، علیرضا صدقی، مدیر روابط عمومی اتاق اصناف تهران، سعید بهروان، معاون محتوایی دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از شرکتهای آذرهولوگرام، آرتاپلاس و انجمن پلیمر ایران برگزار شد.