مشاور اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ معتقد است؛ اگر اتحادیهها با انجمنهای تخصصی فعال و دانشگاهها همکاری و برنامهریزی مدون داشته باشند، میتوانند دورههایی بسیار کاربردیتر و اثربخشتر برگزار کنند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، ابوالفضل بانوئیان، مشاور اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، درباره مسئله آموزش و مهارت فعالان این صنعت با اشاره به مهمترین مهارتهای این عرصه بیان کرد: مهارتهای ضروری فعلی در صنعت چاپ و بستهبندی را میتوان در دو بخش اصلی دستهبندی کرد؛ در بخش تکنیکی و فنی: شناخت و کار با ماشینآلات در حوزههای افست، فلکسو، هیلوگراور و دیجیتال، همچنین آشنایی و تسلط بر نرمافزارهای طراحی و آمادهسازی فایل، اهمیت ویژهای دارد.
وی ادامه داد: در بخش مدیریتی و نرم نیز مهارتهایی همچون مدیریت پروژه و زمانبندی تولید، فروش و بازاریابی در حوزه بستهبندی، توانایی کار تیمی و ایجاد ارتباط مؤثر با مشتری از الزامات به شمار میرود.
مشاور اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی با تاکید بر آیندهنگری در بحث آموزش و مهارتافزایی در صنعت چاپ افزود: دانش در حوزه چاپ دیجیتال و پرینت سهبعدی بستهبندی، همراه با آشنایی با اتوماسیون و هوشمندسازی خطوط تولید، از مهمترین نیازهای آینده است. علاوه بر این، مهارتهای بازاریابی بینالمللی و صادرات بستهبندی نیز بهعنوان الزامات پنج سال آینده مطرح خواهند بود.
بانوئیان، درباره نبود سازوکار منسجم برای آموزش مهارتهای تخصصی، اظهار کرد: متأسفانه مراکز رسمی آموزش چاپ در کشور بسیار محدودند و آنچه امروزه بهعنوان آموزش ارائه میشود، بیشتر غیرسیستماتیک و در قالب کارگاههای تجربی است.
به گفته وی، هرچند در برخی دانشگاهها رشتههایی با عنوان چاپ یا بستهبندی ایجاد شده، اما ارتباط این رشتهها با صنعت بسیار ضعیف و غیرکاربردی است و همین مسئله موجب میشود فارغالتحصیلان با نیازهای واقعی بازار فاصله زیادی داشته باشند. از سوی دیگر، دورههای کوتاهمدت خصوصی نیز وجود دارد، اما این دورهها به دلیل نبود استانداردهای مشخص و همچنین گستردگی ناکافی، پاسخگوی تقاضای روزافزون صنعت چاپ و بستهبندی نیستند. در واقع، خلأ یک نظام آموزشی هدفمند و پیوسته در این حوزه بهشدت احساس میشود.
بیشتر بخوانید: مراسم بزرگداشت میریونس جعفری برگزار شد
مشاور اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی درباره برنامهریزی اتحادیهها و تشکلهای صنفی چاپ برای برگزاری دورهها یا کارگاههای آموزشی افزود: در بسیاری از اتحادیهها برنامه آموزشی جدی و منسجمی وجود ندارد و در بهترین حالت، کارگاهها مقطعی و محدود برگزار میشود.
به اعتقاد این کارشناس صنعت چاپ؛ این درحالی است که اگر اتحادیهها با انجمنهای تخصصی فعال و دانشگاهها همکاری و برنامهریزی مدون داشته باشند، میتوانند دورههایی بسیار کاربردیتر و اثربخشتر برگزار کنند. علاوه بر این، پیشنهاد میشود با حمایت شرکتهای واردکننده ماشینآلات چاپ، دورههای مهارتی مشترک و تخصصی طراحی و اجرا شود تا نیروی انسانی صنعت بهصورت عملی و روزآمد آموزش ببیند.
بانوئیان، به زمینههای توسعه همکاری بین دانشگاه و صنعت چاپ و بستهبندی اشاره و بیان کرد: برای ایجاد یک ارتباط سازنده، لازم است کارآموزیهای واقعی در چاپخانهها برای دانشجویان برگزار شود؛ علاوهبراین ایجاد مراکز نوآوری و حمایت از پایاننامههای کاربردی که مستقیماً با نیازهای واقعی بازار مرتبط هستند، میتواند زمینهساز توسعه همکاری میان دانشگاه و صنعت شود.