همانطور که بیان شد برگزاری جشنواره ضرباهنگ چاپ؛ مراسمی است عظیم که نیاز به برنامهریزیهای گسترده و هماهنگیهای بسیاری دارد بر همین اساس؛ دوشنبه (۳۰ تیرماه)، دومین نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ با حضور بزرگان و فعالان صنعت چاپ در شرکت تعاونی صنف چاپ، برگزار شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از اروابط عمومی اتحادیه چاپخانهداران تهران، در این نشست سه ساعته، حاضرین در جلسه بر ضرورت جریانسازی برای ارتقای جایگاه صنعت چاپ در اقتصاد کشور، اهمیت هدفمند بودن جشنواره، استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و ارائه مطالب انگیزشی و کاربردی به میهمانان تاکید کردند.
همچنین پیشنهاد شد؛ جشنواره به نحوی برنامهریزی شود که علاوه بر ایجاد نشاط و شکوه، زمینه رشد، توسعه و هویتبخشی بیشتر صنعت چاپ را نیز فراهم کند که بخشی از مهمترین مباحث مطرحشده در این نشست، منتشر می شود.
تشکیل کمیتهای دائمی
اسکندر خمسه پور، پیشکسوت در دومین نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ صنعت چاپ بیان داشت: همانگونه که پیشتر مقرر شده بود، قرار بر این بود که پس از برگزاری چهارمین جشنواره ضرباهنگ چاپ، کمیتهای دائمی برای این آیین تشکیل شود. متأسفانه این کمیته تاکنون شکل نگرفته و اکنون نیز با محدودیت زمانی مواجه هستیم. از جناب آقای دکتر منصوری تقاضا کردم آییننامه راهبردی شورای سیاستگذاری، که توسط همه ما امضا شده و در آن درخصوص بسیاری از مسائل از جمله برنامهریزی جشنواره در روز ۱۱ شهریور، اهداف و سیاستها تعیین تکلیف شده است، ارائه کنند.
وی ادامه داد: در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد در خصوص این آییننامه، خواهشمندم اعضا مطرح فرمایند. فکر میکنم؛ میتوان این آییننامه را به رأی گذاشت تا مشخص شود آیا آنچه سال گذشته تصویب و تأیید کردیم، امسال نیز همچنان کاربردی است یا نیاز به تدوین برنامه یا آییننامه جدید برای سال جاری داریم. در پایان نیز از دکتر منصوری بابت ارائه این آییننامه تشکر میکنم.
برگزاری جشنوارهای مستقل
دکتر رضا منصوری، استاد دانشگاه و پیشکسوت صنعت چاپ در دومین نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: سال پیش، برند ضرباهنگ چاپ برای نخستینبار مطرح و برای آن هویت بصری مستقلی نیز طراحی و رونمایی گردید و در این ارتباط، جشنواره ضرباهنگ چاپ نیز برای اولینبار با این هویت مستقل برگزار شد که با استقبال و تحسین عموم مواجه گردید. همچنین برای این هویت و برند که همچنان در مسیر تکامل خود قرار دارد، نظامنامهای جامع نیز با بهرهگیری از نظرات بزرگان و خبرگان صنف، تدوین و نهایی شد.
وی در همین رابطه بیان کرد: اکنون، بحث بر سر این است که جشنواره امسال با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود، که با توجه به اینکه هویت ضرباهنگ چاپ همچنان در مسیر توسعه خود قرار دارد؛ ضروری است که جشنواره همچنان با رویکرد و هویت مستقل برگزار شود.
منصوری تاکید کرد: تجربه نشان داده که برگزاری جشنواره به شیوهای مستقل و توسط یک گروه حرفهای به مدیریت جناب آقای ابوالحسنی، نتیجهبخش بوده است. از این رو، بهتر است، هر نهادی جشن و برنامه خود را مستقل برگزار کند، چرا که صنعت چاپ به اندازه کافی وسیع است و ظرفیت میزبانی چندین جشنواره را دارد.
وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت نیز با توجه به اهداف خود، عضو این تشکیلات و شورای سیاستگذاری هستند و میتوانند نقش حمایتی داشته باشند و به نظر من، با توجه به زحمات و تلاشهای چندسالهای که برای شکلگیری برند و هویت مستقل ضرباهنگ چاپ صورت گرفته است، شایسته است این جشنواره همچنان به صورت مستقل و بر اساس نظامنامه تدوینشده برگزار شود.
استفاده از تجربههای گرانبهای پیشکسوتان
میریونس جعفری، نایبرئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در ادامه این نشست بیان کرد: امیدوارم امسال نیز بتوانیم با همدلی و همکاری، جشن باشکوهی را در یازدهم شهریور برگزار کنیم؛ جشنی با هدف شناساندن صنعت چاپ ایران به همه مسئولان و خانواده بزرگ چاپ که زبانزد ملت ایران باشد.
وی در ادامه گفت: بهتر است اجرای زنده موسیقی را در چند بخش و در لابهلای برنامهها قرار دهیم تا جشن، تنوع و جذابیت خود را حفظ کرده و برای حاضران خستهکننده نباشد. همچنین اگر بتوانیم از برنامههای هنری متنوع دیگری نیز استفاده کنیم، جذابیت جشنواره بیشتر خواهد شد.
نایبرئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران پیشنهاد داد: در کنار سخنرانی مقامات دولتی، از پیشکسوتان و بزرگان صنعت چاپ نیز دعوت کنیم تا در بخشهای مختلف جشنواره به ویژه میانبرنامهها، درباره اهمیت و نقش این صنعت سخنرانی کنند. همچنین شایسته است از پیشکسوتان و بزرگان صنعت چاپ، تیزرها و گفتوگوهای تصویری نیز تهیه شود تا نقش ارزنده و تجربههای گرانبهای آنها در پیشرفت و تقویت صنعت چاپ بیش از پیش به همگان معرفی شود.
بررسی اهداف اصلی جشنواره
مجید خادمی، فعال صنعت چاپ و بستهبندی در ادامه این نشست گفت: در ابتدا لازم میدانم از استاد ارجمندم، جناب آقای اسکندر خمسهپور قدردانی کنم؛ ایشان در خصوص برپایی جشنواره، سرمشق و تکلیف را تعیین کردند که شاید ما به دقت به آن توجه نکردیم. ایشان بهدرستی یادآوری کردند که ما دارای آییننامه و نظامنامهای هستیم که مسیر و وظایفمان به روشنی در آن تعیین شده است.
وی ادامه داد: بر مبنای همین نظامنامه، باید اهداف تعیینشدهمان را بهدقت مشخص و بررسی کنیم که آیا این اهداف نیاز به بازنگری و تغییر دارند یا خیر. بدیهی است که برای تعقیب و تحقق اهداف، نیازمند تدوین سیاستهای واقعبینانه و کارآمد هستیم.
خادمی تاکید کرد: اکنون هدف ما چیست؟ آیا صرفاً قصد برگزاری یک جشن را داریم؟ اگر نگاه ما تنها به اجرای یک جشن باشد؛ ممکن است از اهداف دیگر در نظامنامه غافل شویم. اما اگر بر اهداف تعریفشده در نظامنامه متمرکز شویم؛ اهدافی چون محتوا بخشی، ظرفیتشناسی، بازآفرینی و رشد، ذینفعان صنعت چاپ، شناساندن جایگاه و ایجاد شادابی؛ پس باید اطمینان پیدا کنیم، هر اقدامی که انجام میدهیم، در مسیر تحقق این اهداف باشد.
وی تصریح کرد: برای مثال، وقتی صحبت از پذیرایی شام میشود، باید دید این اقدام با کدام هدف ما همسو است. اگر هدف ما تنها شادی و نشاط است، میتوان جشن بزرگ و پرجمعیتی با هزاران شرکتکننده تدارک دید و یک شب به یادماندنی را برای آنها رقم زد. در این ارتباط، گاه برندهای بزرگ، جشنهایی بسیار شاد و مفرح برای هزاران مهمان برپا میکنند که هدفشان تقویت مارکتینگ و برندینگ است؛ اما اگر هدف ما، برگزاری جشن با رویکرد تخصصیتر، ارتقای وجهه صنفی و صنعتی چاپ است، پس باید رویکرد و دعوتها، متناسب با هدف مورد نظر، بازنگری شود و حضور افراد فرهیخته، مقامات و صاحبنظران، مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل مجتمع چاپ و بستهبندی پویا هنر نوین گفت: آنچه بسیار مهم است؛ آن است که در هر شرایطی نباید اهداف اصلی جشنواره از یاد برود؛ چراکه اگر هدفگذاری ما دقیق نباشد، سال آینده در همین ایام، ناگزیر به آسیبشناسی و جبران اشتباهات خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت یادآور میشوم، گاهی هدفی برای جشن تعیین میکنیم که با دیگر اهداف مغایرت دارد. برای نمونه از یکسو بر وفاق، همدلی و همکاری همه ارکان صنفی و صنعتی چاپ تأکید میشود و از سوی دیگر، با برگزاری جشن بهصورت مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالفت میشود.
جریانسازی در صنعت چاپ
در ادامه دومین نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ؛ دکتر خدایار صادقی، استاد دانشگاه گفت: با توجه به عظمت، اعتبار و منحصر بهفرد بودن جشنواره ضرباهنگ چاپ، معتقدم؛ هدف اصلی از برپایی این رویداد، باید جریانسازی در صنعت چاپ باشد. این جشنواره فرصتی ارزشمند است که در آن بخش بزرگی از بدنه صنف چاپ و مسئولان مرتبط در کنار یکدیگر قرار میگیرند؛ از این رو، باید از فرصت برپایی آن، برای جریانسازی در صنعت بهرهمند شد.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم این جریانسازی را بهدرستی محقق کنیم، نهتنها زمینه تبلیغ بیشتر و ارتقای برند معتبر و هویت مستقل این جشنواره فراهم میشود، بلکه هرساله همه منتظر برگزاری این مراسم خواهند بود تا از طریق آن به اطلاعات و دانستههای دقیقی دست یابند که دسترسی به آنها شاید خارج از این رویداد امکانپذیر نباشد.
صادقی تصریح کرد: هرچند باشکوه برگزار کردن جشنواره اهمیت دارد، اما باید اولویت را به مفید برگزار شدن جشنواره اختصاص بدهیم؛ البته که باید شکوه جشنواره همچنان به عنوان چاشنی و ویژگی این مراسم حفظ شود. به دور قطع؛ ایجاد فضایی شاد برای میهمانان، جذابیت مراسم را بیشتر میکند، اما نباید صرفاً به شاد برگزار کردن و اجرای موسیقیهای زنده، بسنده کرد.
بیشتر بخوانید: نخستین نشست شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره ضرباهنگ چاپ برگزار شد
وی در همین رابطه گفت: این جشنواره، یک رویداد هنری صرف نیست و در طول سال هم مراسمهای مشابهی وجود ندارد که بگوییم، حالا این جشن را تنها برای تفریح و شادی برگزار میکنیم. به نظر من، باید از فرصت برپایی جشنواره استفاده شود تا مهمانان مطالب و دانستههای ارزشمند بشنوند؛ مطالبی که علاوه بر ایجاد انگیزه و غرور نسبت به نقششان در این صنعت، آنان را نسبت به اهمیت و جایگاه والای صنعت چاپ در منافع ملی کشور آگاهتر سازد. چنین برنامههایی میتواند تلنگری جدی در ذهن مدیران چاپ و صاحبان سرمایه ایجاد کند تا بیشتر به اهمیت و ظرفیتهای این صنعت اگاه شوند و ایدهها و راهکارهای مؤثری برای پیشرفت آن در ذهنشان شکل گیرد.
صادقی اظهار داشت: به باور من، در جشنواره ضرباهنگ، باید در سه سطح به صنعت چاپ پرداخت. سطح نخست، بازگویی جایگاه صنعت چاپ در اقتصاد کشور است. در این سطح، باید به تشریح جایگاه صنعت چاپ در ساختار اقتصادی کشور پرداخته شود تا اثربخشی جشنواره برای میهمانان بیشتر شود. ارائه آمار و اطلاعات دقیق توسط افراد یا گروههای مسئول در مدتزمانی ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت، در این خصوص که صنعت چاپ چه نقش کلیدی و تاثیرگذاری در اقتصاد ملی دارد و فعالان این حوزه تا چه اندازه در پیشرفت کشور سهیم هستند.
وی افزود: سطح دوم، پرداختن به عملکرد و اقدامات اتحادیه چاپخانه داران است. در این بخش، اتحادیه میتواند به تبیین عملکرد، دستاوردها، اقدامات انجام شده و در دست انجام خود و همچنین مشکلات موجود در این صنعت بپردازد. یکی از مباحث اساسی در این سطح که می تواند به آن پرداخته شود موضوع توسعه صنعت چاپ است و اینکه برپایی جشنواره ضرباهنگ می تواند یکی از ابزارهای توسعه صنعت چاپ به شمار آید.
این استاد صنعت چاپ تاکید کرد: سطح سوم، سطح بنگاه و چاپخانهها است؛پیشنهاد میکنم به من یک فرصت سخنرانی مستقل داده شود تا بهطور تخصصی به این موضوع بپردازم که اساسا چاپخانه موفق چه چاپخانهای است و چه ویژگیهایی دارد؟ معیارهای موفقیت در یک چاپخانه چیست و نشانههای این موفقیت چه میتواند باشد؟
تعریف دو رویکرد
تعیین ماموریت
مهدی کاظمی مهیاری، مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران در ادامه این نشست بیان کرد: من از همین حالا به شما اطمینان میدهم و حتی در صورت لزوم، تعهد خواهم داد که سال آینده برای برپایی جشنواره ضرباهنگ چاپ، دغدغهای برای جذب حامی مالی نخواهیم داشت. چراکه ما باید به سمتی حرکت کنیم که با ایجاد یک تعاونی پویا و قدرتمند، تأمین مالی جشنواره ضرباهنگ چاپ بهطور کامل توسط همین تعاونی انجام شود. در این صورت دیگر نیازی به جذب حامیان مالی برای جشنواره از خارج از مجموعه نخواهد بود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر، به دلیل محدودیتهای مالی و عدم قطعیت درباره تامین بودجه، برنامهریزیهای جشنواره با تردید انجام میشود. اما اگر مطمئن باشیم که بودجه کافی در اختیار داریم، بسیاری از دغدغههای فعلی همانند جذب حامی مالی برطرف خواهد شد و با مدیریت صحیح بودجه و تشکیل کمیته مربوط، میتوانیم جشنواره ضرباهنگ چاپ را در بالاترین سطح برگزار کنیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی صنف چاپخانه داران بیان کرد: اگر دغدغه تأمین مالی و جذب اسپانسر برطرف شود، ایدهآل این است که مراسم بزرگداشت روز یازدهم شهریور را به مدت دو روز یا حتی یک هفته برگزار کنیم؛ به این مفهوم که، یک مراسم با ماهیت جشن کارگری برگزار کنیم، چرا که نیروی انسانی و تیم منابع انسانی، سرمایه اصلی صنعت چاپ و بستهبندی به شمار میآیند و موفقیت هر واحد صنعتی و چاپی، در گرو بهرهمندی از نیروی انسانی وفادار و توانمند آن است.
وی افزود: در واقع شور حاصل از این جشن، نهتنها در بین کارگران، بلکه در میان خانوادههای آنان نیز جریان مییابد. به جرئت میتوان گفت که اگر فضای جشن، تصویر مثبتی برای خانوادههای کارگران ایجاد کند، کارگران و نیروی انسانی صنعت با آسودگی و اشتیاق بیشتری، میتوانند حتی ساعات زیادتری با مجموعه همکاری کنند.
کاظمی ادامه داد: بنده معتقدم؛ اگر مسئله جذب حامی مالی حل شود، میتوانیم دو رویکرد را دنبال کنیم؛ نخست برگزاری جشنی کارگری و عمومی که در آن مدیران و کارکنان در کنار یکدیگر باشند و این ذهنیت شکل نگیرد که برای کارگران مراسمی ساده و برای مدیران جشنی متفاوت برگزار شده است و دوم برپایی رویداد ضرباهنگ چاپ به شکل سمیناری تخصصی و هدفمند که هر سال ماموریت مشخصی در مسیر توسعه صنعت چاپ برای آن تعریف میشود. برای نمونه، ماموریت امسال ضرباهنگ چاپ، تمرین برای توسعه و در سالهای بعد متناسب با شرایط بازار و صنعت کشور، ماموریتهای دیگری از جمله تمرین برای صادرات، تعریف شود.
جشنوارهای اثر بخش
حمید فریور، فعال صنعت چاپ و بستهبندی در ادامه این دومین نشست سیاستگذاری این جشنواره گفت: یادم هست که سال گذشته نیز بحث شد که آیا رویداد ضرباهنگ چاپ، جشن است یا جشنواره؟ و در نهایت جمعبندی بر این شد که جشنواره است نه جشن. ما سال پیش، در جشنواره ضرباهنگ چاپ، ظرفیتهای متعددی ایجاد کردهایم؛ برای نمونه، تصمیم داشتیم در نوبت صبح به بررسی صنعت چاپ اروپا و نمایش فیلمی از نمایشگاه دروپا بپردازیم و در نوبت عصر، بخش جشن را برگزار کنیم.
وی ادامه داد: در جشنواره ضرباهنگ چاپ این امکان وجود دارد که سخنرانیها، کنفرانسها و اجرای زنده موسیقی را در کنار هم داشته باشیم و این رویداد برای هر یک از این بخشها، ظرفیت مناسبی را فراهم میکند. برای نمونه، کنفرانسی تخصصی با موضوعاتی که آقای دکتر صادقی مطرح کردند، میتواند برای جمع ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر جذاب و مفید باشد، اما اجرای آن برای جمع دو هزار نفر تنها منجر به همهمه و شلوغی خواهد شد.
وی افزود:بنابراین مهم است، اکنون تصمیم بگیریم؛ که قرار است از چه ظرفیتهایی در جشنواره استفاده کنیم و هر بخش را متناسب با چه مخاطبانی برنامهریزی نماییم تا هم جشن کارگری و هم برنامههای تخصصی جشنواره را هر یک در جای درست خود و به صورت اثر بخش، برگزار کنیم.
بهبود تصویر و جایگاه صنعت چاپ در نگاه حاکمیت
در ادامه مجیدرضا اسماعیلزاده، فعال صنعت چاپ و بستهبندی گفت: جشنواره ضرباهنگ چاپ، در حقیقت رویکردی نمادین و سمبولیک دارد و هدف اصلی از برگزاری آن، بهبود تصویر و جایگاه این صنعت در نگاه فعالان صنفی، ذینفعان و حتی بدنه حاکمیتی است. چراکه همچنان یک تصویر صحیح، شفاف و دقیق از صنعت چاپ در نگاه مخاطبان مختلف بهویژه مدیران بدنه حاکمیتی، وجود ندارد.
وی ادامه داد: ما باید واقعبین باشیم؛ اتحادیه متشکل از فعالان صنفی با ظرفیتهای محدود و مشخص است که با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و احتمال کاهش حمایت حامیان مالی، نمیتواند یک جشن یا جشنواره بزرگ برای ۱۲ هزار نفر یا دو هزار نفر برگزار کند. این کار، مسئولیتی فراتر از تواناییهای اتحادیه یا یک تشکل صنفی است. با توجه به شرایط فعلی، نمیتوانیم چندین جشن متفاوت را همزمان به شیوهای گسترده برگزار کنیم [زیرا هم بار مسئولیت اجرایی و هم تامین منابع مالی آن، بیشتر از چیزی است که معمولاً تصور میشود.]
اسماعیلزاده تاکید کرد: تمرکز اصلی ما، همانگونه که پیشتر بر آن توافق شد، باید بر بهبود تصویر صنعت چاپ و تقویت هویت آن نزد فعالان صنفی، ذینفعان و نهادهای حاکمیتی باشد. ما باید از هویت بصری فاخری که برای جشنواره ضرباهنگ چاپ ایجاد شد، برای تصویرسازی مثبت و شفاف از صنعت چاپ بهره ببریم و آن را تقویت کنیم.
مدیرعامل شرکت کیان چاپ خاطرنشان کرد: با توجه به زمان بسیار محدود تا برگزاری رویداد ضرباهنگ چاپ، بهتر است فرآیند دعوت از مهمانان و مدعوین را هر چه سریعتر آغاز کنیم تا مانند سال پیش با ضعفهایی در این زمینه روبرو نشویم.
تعریف واقعبینانه بودجه بر اساس سیاستها و رویکردها
مهرداد میراسماعیلی، فعال صنعت چاپ و بستهبندی در ادامه این نشست بیان کرد: من از همه دوستان و همکارانی که سال پیش با دقت و دلسوزی، نظامنامه و آییننامه جشنواره ضرباهنگ چاپ را تدوین کردند، صمیمانه تشکر میکنم. واقعاً این نظامنامه، دقیق و شفاف تدوین شده است و جای قدردانی دارد. همچنین از آقای خادمی سپاسگزارم که در این نشست با هدایت بحثها، تمرکز را به سمت اهداف اصلی سوق دادند.
وی ادامه داد: اکنون لازم است؛ سیاستها و رویکردهای جشنواره مشخص شود تا بر اساس آن، بودجه مورد نیاز برنامهها را واقعبینانه تعریف کنیم. آیا تا این لحظه سقف بودجه قابل تأمین برای جشنواره مشخص شده است تا بر اساس آن، برنامهریزی شود که چه بخشها و برنامههایی را میتوان با آسودگی خاطر، اجرا کرد؟
خدمت به صنف و اتحادیه
در ادامه دومین نشست سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ؛ کیوان اسبقی، فعال صنعت چاپ و بستهبندی گفت: امیدوارم حضورم در این صنف منجر به اثری مثبت و ماندگار شود. اسکان اتحادیه چاپخانهداران تهران در ساختمان فعلی که متعلق به من بوده، کمترین کاری بود که میتوانستم انجام دهم و بابت آن، خوشحال هستم. از این پس نیز در هر زمینهای که در توانم باشد، با افتخار آماده خدمت به صنف و اتحادیه خواهم بود.
رسیدن به جشنوارهای مطلوب
خمسهپور در انتهای این نشست تاکید کرد: یکی از عواملی که باعث تأخیر در برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره شد، التهاب فضای انتخابات بود. عامل دیگر، مشکلاتی بود که میان اتحادیه چاپخانهداران و شرکت تعاونی صنف وجود داشت که خوشبختانه اکنون مرتفع شده است. اکنون با توجه به محدودیت زمانی، تقاضا دارم کمیتههای ذیربط هرچه سریعتر تشکیل شده و جلسات خود را طی هفته به صورت فشرده برگزار کنند تا کارها و امور مربوط به جشنواره، به نتیجه مطلوب برسد.