من گرافیک؛ چاپ را کماکان میتوان در بسیاری از مسائل خود، صنعت وابسته به واردات دانست. از طرفی شدت گرفتن تحریمهای ناجوانمردانه در سالهای اخیر هر بار عرصه را بر صنعتگر داخلی تنگتر کرده و این همان اتفاقی است که همت ایرانی را بر آن داشته تا گامهای بلندی برای خودکفایی در این رسته بردارد. در این میان نباید تلاش واردکنندگان این حوزه را نادیده گرفت آنانی که با کمک شناخت و تجربه خود به نیازسنجی بازار دست زده و بهترینها را برای صنعتگر هموطن خود برمیگزینند. چاپ و نشر اینبار تریبون تاجری تجربهوز شده که سابقهای طولانی در کار دارد و بهگونهای فرزند چاپ محسوب میشود.
وی در طول عمر کاری خود همچون چاپخانه پدریاش همواره وجه پیشروی را حفظ کرده و منشأ اولینها بوده است. این شما و این محصولی کارساز، مرکبی که تاجری تجربهورز نام نیک خود را پشتوانه آن قرار داده، کیفیت و بهصرفه بودنش را یکی از معتبرترین فروشندگان بازار تأیید کرده و چاپخانهداری شناخته شده بهعنوان مصرفکننده، استفاده از آن را به هر که کیفیتخواه است، پیشنهاد میکند.
من گرافیک
من مجید هاشمیصبور مدیرعامل شرکت من گرافیک هستم و بیش از ۳۵ سال است که به شکل تخصصی در رشته چاپ فعالیت دارم. پدر من رضا هاشمیصبور مالک چاپ ماز گرافیک بود که سبقهی آن به هفت دهه پیش میرسد. ماز گرافیک نامی است که در تاریخ چاپ کشور ماندگار شده است، این مجموعه بهعنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین چاپخانههای قبل از انقلاب فعالیت میکرده و بهعنوان اولین واردکننده دستگاه چهار رنگ چاپ به کشور معروف است.
بنده پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی خود از آمریکا به وطن بازگشتم و کارم را بهعنوان واردکننده ماشینآلات و ملزومات چاپ آغاز کردم. زینک لیتوگرافی اولین تجربه وارداتی من محسوب میشود. زینک هورسل محصول باکیفیتی از کشور انگلستان بود که من در نمایشگاه دروپا با آن آشنا شدم و چون در آن زمان (ابتدای دهه ۸۰ میلادی) این محصول جزو مایحتاج اساسی و پرمصرف و میشود گفت کمیاب بازار ایران محسوب میشد، پس از تحقیقات اولیه و اطمینان یافتن از وضعیت کیفی آن به واردات این کالا پرداختم.
ما برای سالهای متمادی بهعنوان نماینده رسمی هورسل در ایران فعالیت میکردیم و استقبال شایانی هم از آن در بازار داخلی صورت میگرفت اما این شرکت توسط کداک در آمریکا خریداری شد و پس از آن به علت مشکلات تحریمی و واردات از شرکتهای آمریکایی، تهیه و توزیع این محصول به بنبست خورد.
سال ۱۳۷۶ یا ۷۷ بود که برای نخستین بار واردات ماشینآلات استوک و کارکرده به کشور آزاد شد. همان سال ما واردات خود در این زمینه را آغاز و غرفهای را در نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران اخذ کردیم و موفق شدیم ۱۸ دستگاه چاپ را در همان بازه چهار روزه به فعالان صنعت چاپ کشور واگذار کنیم. این رسته از واردات جزو کارهایی بود که هنوز هم بخشی از فعالیت من گرافیک محسوب میشود و عمده شرکتهای اروپایی فعال در این حوزه ما را با اسم و رسم نیک میشناسند و با مجموعهمان ارتباط و همکاری دارند.
من گرافیک همواره رصدگر بازار بوده و برای پوشش به احتیاجات صنعتگران چاپ، نیازسنجی کرده است، ما پس از هورسل سعی کردیم جایگزین خوبی برای آن پیدا کنیم و از همین رو چند محصول دیگر ازجمله زینکهای چینی را امتحان کردیم که به علت التزاممان بر کیفیت کار، از خیر آن گذشتیم.
مدتی نیز برند پاندا را از کمپانی کومکس کره وارد کردیم که تهیه این محصول نیز با شدت گرفتن تحریمها به مشکل برخورد و قطع شد. ناگفته پیداست که هر ارائهدهنده محصولی باید بتواند روی مزیتهای کالای خود مانور بدهد و از طرفی برای آن بازاریابی و بازارسازی کند که همه این کارها به معنی هزینهکرد وقت و انرژی و سرمایه است و در این میان دستکم باید اطمینان خاطری برای شرکت ارائهدهنده ازلحاظ تواتر تولید و یا واردات آن محصول وجود داشته باشد.
همین نگرش بود که این بار ما را به فکر یافتن برندی انداخت که ضمن کیفیت و تنوع در بحث واردات هم مشکلی نداشته باشد. از همین رو چندی است که من گرافیک مرکب شرکت دایهای چین با برند کالرمکس را ارائه میدهد که از هر لحاظ با متر و معیار کیفی مجموعهی ما سازگار است و با توجه به کیفیت آزموده شدهاش، کوچکترین خدشهای را به اسم و اعتبار من گرافیک وارد نمیکند و درعینحال مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و ما تاکنون بازخوردهای خوبی را بابت آن از بازار و مصرفکنندگان دریافت کردهایم.
من گرافیک از اردیبهشتماه سال جاری به واردات کالر مکس پرداخت. ما با دیدن کیفیت این محصول محافظه کاری را کنار زدیم و در اولین بخش واردات خود بیش از ۴۰ تن مرکب را به کشور وارد کردیم که بهسرعت توسط بازار جذب و متعاقباً بخشهای بعدی ثبت سفارش شدند. کالر مکس ضمن کیفیت رقابتی خود قیمت بسیار مناسبتری در مقایسه با مرکبهای موجود در بازار ایران دارد و از لحاظ کیفی به بهترین برندهای شناخته شده بازار پهلو میزند.
یک خاطره
نمایشگاه آینده چاپ (IFPEX) که در دیماه برگزار شد اتفاق خوب و رویداد ارزشمندی بود که خالی از هر تعصب و جانبداری باید گفت آوردگاهی در حد شأن و منزلت ابر صنعت چاپ به چشم آمد. ما در این نمایشگاه یکی از شلوغترین و پر بازخوردترین غرفهها بودیم که یک دم از محبت دوستان بینصیب نماندیم و میتوانم بگویم که از دقیقه دقیقه آن بهره بردیم. در همین آوردگاه بود که یکی از مشتریان قدیمی را بعد از سالها دیدم و خاطرهای را برایم بازگو کرد که ذکر آن در اینجا خالی از لطف نیست.
آقای امید امینی، دوست ما از چاپخانهداران خوب زنجان است. ایشان یادآور میشد که در همان سالهای اوج کار ما در حوزه واردات ماشینآلات کارکرده، از طرف دوستی به من گرافیک معرفی شده بود و بنا به نیازهایش یک ماشین چاپ چهار و نیم ورقی سفارش داد. آن زمان پدر ایشان مدیر چاپخانه بود و وامی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه از بانک دریافت کرده و پسرش را مأمور خرید ماشین چاپ کرده بود. این پول در زمان خرید این ماشین که بیش از ۱۰ سال پیش بود، یک رقم بالا بهحساب میآمد و از این رو سفارش این دستگاه برای آنان یک معامله استرسزا بود که اتفاقات بامزهای را رقم زد.
چون نوع و مدل دستگاه از پیش مشخص بود، من همان شب برای خرید دستگاه به اروپا سفر کردم. این دوست عزیز تعریف میکرد که بعد از تحویل پول و سفر من به خارج از کشور دچار دلشوره شده و فکر و خیال به سراغش آمده بود که نکند ما بعد از دریافت پول متواری شدهایم و همهچیز یک کلاهبرداری بوده است.
او میگفت که سراسر آن شب خواب به چشمش نیامده و فکر میکرده که فردا وقتی به دفتر من گرافیک مراجعه کند با ساختمانی خالی از سکنه و اثاثیه روبرو میشود که مانند فیلمها و سریالهای تلویزیونی، پوشهها و زونکنها و کاغذها کف آن پخش هستند. با این خیالات بوده که صبح علیالطلوع به دفتر مراجعه کرده و وقتی با در بسته مواجه شده با نگرانی و دلهره در همان حوالی قدم زده تا ساعتی بعد که منشی ما را دیده و وارد دفتر شده و صبحانه را آنجا صرف کرده و تازه خیالش کمی راحت شده است.
آقای امینی فردای روزی که من از مسافرت برگشتم دوباره از زنجان مراجعه کرد و وقتی از خرید دستگاه موردنظر مطمئن شد گل از گلش شکفت اما زمانی که متوجه شد ماشین چاپش تا دو الی سه هفته دیگر به ایران میرسد عزا گرفت که چگونه این مسئله را به پدرش توضیح دهد. او میگفت من دیگر تحمل فشار عصبی و حرفهای پدر را ندارم و فقط با دستگاه بهزنجان برمیگردم!
من که حال او را درک میکردم پیشنهاد دادم که تا زمان رسیدن دستگاه، نزد یکی از دوستان قدیمی و گرامیم، جناب آقای سعید یگانه که سالها در ماز گرافیک با ما همکاری داشتند و از زبدگان چاپ محسوب میشوند دستگاهی مشابه البته چند مدل پایینتر (هایدلبرگ SM74) را در اختیار داشت برود و به کارآموزی بپردازد.
ماشین چاپ آقای امینی در چاپخانه زنجان لترپرس یک ورقی افست خوابیده بود و حالا میخواست یک دستگاه پنج رنگ هایدلبرگ ۲۰۰۳ SM 74 را به لاین تولید خود ببرد. این بود که حتماً نیاز به آشنایی فنی با آن داشت و باید کار با این ماشین مدرن را آموزش میدید. ایشان که بسیار آدم خاکی و خونگرمی هستند با این وضعیت طبق هماهنگیها به چاپخانه آقای یگانه رفتند.
جالب آنکه آنجا در وهله اول به کار پاک کردن زینک گماشته شد! آقای امینی میگفت که پس از مدتی بهعنوان ماشینچی سر دستگاه ایستاد و حتی یک روز که NCR مجموعه خراب شده بود و به خاطر سفارشی ضربالعجلی آن را دستی کرده بودند، او با مشقت ۲۰۰ بند کاغذ را دسته کرده که باعث خوشامد آقای یگانه شده است. خلاصه کار تا جایی پیش رفت که او تمام مراحل چاپ با دستگاه SM 74 و علاوه بر آن شیوه فعالیت یک چاپخانهای مدرن را آموخت و از هر لحاظ آماده چاپخانهداری به سبک نوین شد.
آقای امینی به این منوال حدود سه هفته در چاپخانه آقای یگانه کار کرد؛ مثل یک کارگر ساده صبح سرکار میآمد، مانند یک تازهکار غریب ناهارش را در پوشالگیری میخورد، چون مردی نیازمند کار عرق میریخت و مانند فردی متعهد و عاشق کار، چاپ میزد. ظهر روزی که ماشین چاپ مذکور رسید بنده با آقای یگانه تماس گرفتم تا از چند و چون کارآموزی آقای امینی مطلع شوم و خبر دهم که دستگاه او آمده و باید برای تحویلش به دفتر ما بیاید.
آقای یگانه که هنوز متوجه موضوع نشده بود با تعجب پرسید مگر این آقا صاحب چاپخانه و خریدار دستگاه است؟! من گمان کردم که شما او را برای کارگری به ما معرفی کردید! این بنده خدا مانند یک کارگر ساده طی این مدت از صبح تا شب عرق ریخته و کارهای ساده انجام داده است!
بیشتر بخوانید: مدیرعامل مجموعه منگرافیک: ایفپکس نیاز به تبلیغات بیشتر دارد
بعد هم ایشان را صدا کرد و ضمن مژده دادن بابت رسیدن دستگاه و مهمان کردن ایشان بهصرف ناهار، ابراز ناراحتی کرد که چرا خود را بهخوبی معرفی نکرده و قصدش از آمدن به چاپخانه را واضح نگفته است. بعد هم برایش توضیحات تکمیلی کار با دستگاه را شرح داده و گفته بود که راهاندازی چنین دستگاهی پنج میلیون تومان هزینه برمیدارد که بهعنوان هدیه بهصورت رایگان برای او انجام میدهد.
خوشبختانه راستی و تلاش این مرد باعث شده بود که طی همان مدت کوتاه ارتقا پیدا کند و بهعنوان ماشینچی با طرز کار دستگاه موردنظر بهخوبی آشنا شود. آن دستگاه اکنون هم بهخوبی در حال سرویسدهی است و دوست خوب ما نیز کماکان خاکی و با محبت و فروتن به کار مشغول است و من خرسندم که فعالیتم طی این سالها مثمر واقع شده و ضمن دوستانی که برای ما ساخته، نام نیکی را به ثبت رسانده که با هیچ مبلغی قابل خریداری نیست.
آقای رضا یگانه برادر آقا سعید که برای نصب این دستگاه به زنجان رفته بود نیز از آنها طریقه خریداری شدن این دستگاه را پرسیده بود و از تمیزی آن تعجب کرده و وقتی از شکل خرید آن با خبر شده بود به خوششانسی آقای امینی اعتراف کرده و گفته بود که بسیاری از چاپخانهداران برای خرید چنین ماشی چاپی بارها به کشورهای مختلف سفر میکنند و دستآخر هم یک دستگاه پر ایراد نصیبشان میشود و حالا شما یک دستگاه واسطهی خریدهاید که حتی یک لکه هم روی بدنهاش وجود ندارد!
انجمن واردکنندگان
همانطور که در خلال گفتگو اشاره کردم من گرافیک اولین مجموعه بازرگانی بود که به واردات ماشینآلات دستدوم پرداخت؛ بعدها با تثبیت قوانین واردات دستگاههای استوک چاپ، فکر راهاندازی انجمنی بهمنظور سامان دادن به وضعیت بازار واردات افتادم و پیرو آن بود که انجمن واردکنندگان ماشینآلات چاپ و بستهبندی ایران بنیان گذاشته شد و تا سالیان متمادی نیز ریاست و مدیریت آن به عهده بنده بود.
انجمن فوقالذکر خیلی زود توسط فعالان این رسته مورد استقبال قرار گرفت و در کوتاه زمانی پس از تأسیس بیش از ۳۰ عضو فعال را در خود جای داد، بهسرعت رشد کرد و حتی در همان آغاز با سرمایهگذاری شخصی اعضا صاحب دفتر شخصی و ثابتی شد که بهخوبی امور مربوط به واردات در آنجا پیگیری و به انجام میرسید.
انجمن واردکنندگان به سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد و سال ۱۳۸۵ (۲۴ اردیبهشتماه) به شکل رسمی ثبت و روزنامه شد. بنده از همان آغاز تا ماههای انتهایی سال ۱۳۸۹ بهعنوان مدیر انجمن فعالیت میکردم و سپس به علت فشار کارها و برخی مسائل شخصی و درونسازمانی از سمت خود کنارهگیری کردم و جناب مغانی بهجای بنده سکانداری این انجمن را عهدهدار شدند. انجمن واردکنندگان هماکنون نیز به ریاست جناب آقای صالحی در حال فعالیت است و باری را از دوش واردکنندگان برمیدارد و بنده خرسندم که تلاشهایم در این رسته به ثمر نشسته و سودمند بوده است.
یاد پدر
پدر بنده جزو چاپخانهداران بزرگ و قدیمی پایتخت بودند که منشأ بسیاری از تحرکات در صنعت چاپ ایران شدند، همواره پیشرو بودند و اولینهای زیادی را با نام ماز گرافیک در تاریخ چاپ کشور ثبت کردند و بسیاری از فعالان این رسته که اکنون چاپخانهداران بزرگی هستند کار خود را از این چاپخانه آغاز کردند و بهگونهای کارآموز مرحوم رضا هاشمیصبور و چاپ ماز گرافیک محسوب میشوند؛ ماز گرافیک دانشگاهی بود که استادکاران چاپ زیادی را به جامعه صنعتی ایران تقدیم کرد.
اولین ماشین چهار رنگ تمام الکترونیک ایران (با برند کلرمتال سوئیس) قبل از انقلاب به چاپخانه ماز گرافیک وارد شد که زمان خود انقلابی در صنعت چاپ ایران محسوب میشد. ما همچنین در حوزه صحافی خط تولید بهروزی داشتیم و بسیاری از تجهیزات مدرن را برای بهروزرسانی این قسمت از ماز گرافیک به کشور وارد کردیم که بعدها الگوی دیگر چاپخانهها قرار گرفت. ماز گرافیک جزو معدود چاپخانههایی بود که به شکل یک مجتمع چاپی از لیتوگرافی تا چاپ و صحافی و سایر مراحل یک سفارش چاپ را زیر یک سقف به انجام میرساند.
ماز گرافیک در زمانی توسعه یافته و جزو بهترین چاپخانههای تخصصی کشور بهحساب میآمد که فقط چاپخانههای دولتی مانند افست و کیهان و اطلاعات با او قابل مقایسه و رقابت بودند و چاپخانه خصوصی با این تجهیزات و توان تولید در کشور وجود نداشت. مجموعه ماز گرافیک در آن زمان کار طراحی نیز انجام میداد و به این ترتیب از صفر تا صد کار چاپی را پوشش میداد. خاطرم هست که ما حتی دو نوع حروفچینی سربی و کامپیوتری را در مجموعه داشتیم که باز اولین مجموعه بودیم که حروفچینی کامپیوتری را با برند اپل به چاپخانه وارد کردیم.
متأسفانه بعد از انقلاب چاپخانه ما مصادره و به زعمی روند رو به توسعه آن متوقف شد. ماز گرافیک حدود ۱۰ سال با نظارت مستقیم وزارت ارشاد به کار ادامه داد و حتی در ورطههایی تهدید به مصادره شد که در اصل به نوعی تهدید جان و عشق پدر بود!
من به سال ۱۳۷۹ و در بحبوحه انقلاب برای ادامه تحصیل به آمریکا سفر کردم و در آنجا تا مقطع لیسانس رشته مهندسی درس خواندم و چاپخانهی کوچکی هم راهاندازی کردم که اکنون در رسته دیجیتال فعال است و توسط برادر من مدیریت میشود و به این ترتیب ژن چاپ در خاندان ما باقی مانده است.
کالرمکس
من گرافیک با رصد بازار، واردات مرکب را نیاز روز تشخیص داد و سعی کرد جنسی را انتخاب کند که از هر لحاظ مناسب و با مقتضیات امروز صنعت چاپ داخلی هماهنگ باشد. این مرکب ضمن کیفیت بیخللی که ارائه میدهد از قیمت بسیار خوبی برخوردار است که آن را از هر لحاظ پیروز میدان رقابت میکند. مرکب افست چهار رنگ، یووی افست ۵ رنگ، طلایی و نقرهای بهعلاوه مرکبهای پنتون بخش عام برند کالر مکس را تشکیل میدهند و یک سری نیز مرکبهای خاص تحت برند AF هستند که در اروپا و آمریکا نیز به فروش میرسند و بازار شناخته شدهای دارند.
همانطور که میدانید مرکبهای یووی، تاریخ مصرف مشخصی دارند و باید تا یک سال پس از تاریخ تولید به مصرف برسند از همین رو در بازار داخلی کمیاب محسوب میشوند. خوشبختانه من گرافیک با شناخت خوب خود از بازار بر این مشکل نیز فائق آمده و برنامههای واردات و انبارش خود را بهگونهای تنظیم کرده که همواره پاسخگوی نیاز صنعتگر چاپ داخلی در این حوزه باشد.
مرکب افست کالرمکس قابلیت استفاده برای همه نوع کاغذهای روکشدار (براق، سفید و یا بازیافتی) بهمنظور چاپ بستهبندی است و مهمتر از آن بهطور کامل سازگار با محیطزیست بوده و گواهینامههای معتبر اروپایی و آمریکایی، آن را از هر لحاظ تأیید کردهاند. این مرکب براقیت عالی و جلوهای کمنظیر به کار چاپی میبخشد و در کنار آن از فرمولاسیونی برخوردار است که بهسرعت خشک شده و لایهلایه نمیشود که این خصایص آن را به بهترین انتخاب برای چاپ چند رنگ با سرعت بالا تبدیل کرده است.
من گرافیک پیش از این مرکب شکل ادوارد را که برند انگلیسی بود و در چین به تولید میرسید را وارد میکرد و با توجه به تجربههای پیشین این بار به دنبال برندی قابلاتکا و باکیفیت و مرغوب گشت که بدون ریسک بتواند روی بازارسازی آن کار کند و در تأمینش هیچ نگرانی نداشته باشد. ما در این باره بازار کشور ترکیه را نیز آزمودیم اما میتوانم بگویم که تنها مزیتش راحتتر بودن واردات و زمان حملونقل آن بود چراکه معامله در ترکیه عمدتاً بهصورت واسطهای است و در این بین تضمین کیفیت و اصالت کالا ریسکی است که مجموعهای خوشنام مانند من گرافیک هرگز آن را متحمل نمیشود.
عاملیت فروش
محسن شاهواری مدیر فروش گروه بازرگانی سپکا بهعنوان نماینده و عاملیت فروش مرکبهای کالرمکس و AF نیز که در این گفتوگو حضور داشت بهعنوان یک فروشنده مجرب و شناختهشده در کشور کیفیت این مرکبها را تضمین کرده و از همکاریهای موفق سپکا با من گرافیک یاد کرد.
آقای هاشمیصبور جزو باسابقهترین افراد چاپ ایران محسوب میشوند که از دیرباز به شکل خانوادگی در این صنعت فعالیت کردهاند و پدر ایشان جزو نامآوران جاودان این صنف و صنعت است. مجموعه سپکا خود جزو واردکنندگان پیشینهدار ملزومات چاپ است و به این زعم با وضعیت بازار مرکب ایران بهخوبی آشنا است و با این تجربیات است که میتوانم کار جناب هاشمی و مجموعه من گرافیک را بزرگ و برجسته بخوانم.
وضعیت امروز بازار ایران با توجه به نوسانات ارزی و مشکلات پیرامون واردات با توجه به نوع کالای خاصی که این مجموعه به تأمین آن همت گمارده، یک ریسک بزرگ محسوب میشود که هر کسی تاب و توان و جرئت ارتکاب به آن را ندارد. باید بدون تعارف بگویم که امروز دلالبازی بهمراتب کار ساده و سودآورتری تا واردات است و به نظرم این دغدغه و عشق به پیشهی خانوادگی است که من گرافیک را به صرافت قبول این زحمت انداخته است.
واردات از کشوری مانند چین که تازه تعاملات خوب و پرشماری با ایران دارد، بسیار وقتگیر و طاقتفرسا است؛ شما باید ثبت سفارش کنید و سرمایه خود را در انتظار بخوابانید تا در صورت بروز هیچ مشکل بیرونی، دو ماه و نیم بعد بار شما به گمرک ایران وارد شود و بعد تازه با قوانین روزبهروز متغیر بخش ترخیص دستوپنجه نرم کنید و سپس معضلات انبارش و کار در بازار داخلی را نیز به جان خریدار شوید.
همین حالا که من با شما صحبت میکنم حدود دو هفته است که کشتی حامل بار ما در اسکله وطن پهلو گرفته اما هنوز تخلیه بار نکرده است. اینگونه است که باید واردکننده ملزومات صنعت و بازار امروز ایران را نیز در ردیف جهادگر قرار داد؛ واردات امروز اعصاب آهنین و صبر ایوب میطلبد که خوشبختانه آقای هاشمیصبور پسوند و صفت راستینی دارند که در این کار کمک حالشان شده است.
خاطرم هست که پیش از این گفته میشد که هر تاجر باید حداقل از واردات خود ۳۰ درصد سود ببرد و این در حالی است که واردکننده امروز با احتساب خواب سرمایه و فروش مدتدار نهایتاً به ۱۰ الی ۱۵ درصد سود برسد که در بازار تورمی امروز اصلاً عقلانی نیست و در این بین اعتبار و نام و تجربه است که لنگر و نگهدارنده میشود.
تا جایی که من خبر دارم هماکنون ۴۰ تن بار در صف ترخیص و دو بار ۲۰ تنی هم ثبت سفارش شده که در حال تولید است و طبق برنامهریزیها به شکلی اندیشیده شده به بازار وارد میشود تا سپکا بهعنوان نماینده رسمی فروش مرکب کالرمکس و AF بتواند پاسخ مثبتی به هر نیاز مشتریانش در رابطه با تأمین مرکب چاپ، بدهد. من بهعنوان کسی که ۱۵ سال است بهطور مستقیم در حوزه واردات مرکب سابقه دارد این همت و تلاش را قدر دانسته و ایشان را ایستاده تشویق میکنم.
آقای هاشمیصبور جزو آن دسته افرادی است که فقط به سود خود نمیاندیشد و منفعت صنفی که با آن کار میکند را هم در نظر میگیرد. من گرافیک کالایی را انتخاب میکند که ضمن کیفیت رقابتپذیر، نیاز روز صنعتگر کشورش است و از طرفی در بحث قیمتگذاری نیز با حداقل سود ممکن به ارائه کالا میپردازد و نهایت انعطاف را در برابر صنفی دارد که آن را ولینعمت خود میداند.
من گرافیک و سپکا در این راه به یک همافزایی رسیدند و تجربهها را روی هم گذاشتند و پس از رعایت سایر اقتضائات به بحث تنوع و تکمیل سبد کالایشان نیز توجه نشان دادند و مرکبهای کمپانی تأیید شدهای را در دو گریدA (AF) و B (کالر مکس) به بازار ایران وارد کردند و پس از تجربیات اولیه در فروش، باز هم به تکمیل هر چه بیشتر سبد محصولات پرداخته و رنگهای پنتون، طلایی و نقرهای، یووی و فلورسنت را نیز به لیست قابل ارائه خود افزودند.
مرکب کالرمکس جزو کالاهای پرمصرف و نیاز بازار امروز چاپ ایران است که از هر لحاظ با بهترین برندهای مطرح جهان قابلرقابت است و نکتهی مهمتر اینکه قیمت آنهم از تمامی مرکبهای خارجی موجود بازار مناسبتر است.
آقای هاشمی سابقه طولانی در واردات مرکب دارند که پشتوانه انتخاب برتر آنها شده است، ایشان قریب به سه دهه پیش مرکب شکل ادوارد را به کشور وارد کرده و توسط تعاونی چاپخانهداران توزیع میکردند که به این زعم جزو قدیمیترین واردکنندگان ملزومات چاپ در ایران محسوب میشوند. همینطور سابقه طولانی ایشان در حوزه واردات ماشینآلات چاپ نیز مولد نام پرآوازه و نیکی بوده که مزید بر علت شده تا ما ازلحاظ اعتباری کوچکترین مشکلی با بازار مصرف نداشته باشیم و برند کالرمکس با سرعت جای خود را در ردیف بهترین برندهای موجود بازار تثبیت کند.
سپکا پیش از این خود در کسوت واردکننده، مرکبی کرهای را به بازار عرضه میکرد که با شدت گرفتن تحریمها از صرافت آن افتاد و به دنبال جایگزینی در حد بود که با پرچمداری جناب هاشمی و شناختی که از برند خوشنام من گرافیک داشت، فرصت را غنیمت شمرد و ضمن حفظ نام نیک و معتبر سپکا با این همکاری به ارتقاء جایگاه نیز دست زد. ما خرسندیم که اکنون مرکبی باکیفیت را به مشتری وفادار خود تحویل میدهیم که ازلحاظ کیفی کمرقیب است، ازلحاظ کمی مشکلی در تأمینش نداریم و ازلحاظ قیمت بهگونهای است که ۱۰ الی ۱۵ درصد از سقف قیمتی مرکبهای خارجی و معمول بازار پایینتر است.
ما میتوانستیم بهسادگی با اختلاف بسیار کمی در قیمت به فروش موردنظر خود برسیم اما نگرش ما بهگونهای بود که میتوانم به جرئت بگویم باعث ترمز تورمی در این رسته شده و یک کنترلگر و رقیب سرسخت برای سایر برندهای موجود در بازار ایران شده است. اولین فروش ما در بازار ایران ۳۵ درصد اختلاف قیمتی داشت و این در حالی بود که سابقه سپکا و من گرافیک اصلاً به چنین دامپینگی نیاز نداشت و این فقط مؤید مشتریمداری ما و دغدغههای صنفیمان است.
کالایی که ما ارائه میکنیم یک محصول استراتژیک است که فقط توسط چاپخانهداران به مصرف میرسد و عام نیست؛ از این رو باید فعال صنفی ما توان ادامه راه را داشته باشد تا ما نیز در کنار آن تأمینکننده باقی بمانیم. این نگرش بوده که برنامهریز راه ما قرار گرفته و تجارتمان را سمت و سو میدهد. من گرافیک و سپکا همواره در مواجهه با مشتری به دنبال ایجاد معامله برد- برد هستند و خدا را شاکریم که تاکنون توانستهایم این مهم را به ثمر برسانیم.
ما اخیراً غرفهگذار اولین دوره نمایشگاه آینده چاپ بودیم، یک آوردگاه تخصصی و در شأن صنعت بزرگ چاپ ایران و آنجا با استقبال بینظیری روبرو شدیم که تأییدکننده درستی راه پیموده شدهمان بود. من گرافیک در این نمایشگاه پربسامدترین غرفه بود و مفتخر حضور چهرهها و برندهایی شد که ارتقابخش اعتبار نام نیک آن بودند.
متأسفانه بازار صنفی ما در سایهی تحریمها به یک بیبرنامهگی مبتلا شد و برخی سودجویان ماهیگیر آب گلآلود آن شدند، در همین حوزه گاه با برندهای تقلبی روبرو شدیم و برخی اوقات قوطیهایی را دیدیم که با مرکب داخلی پر شده بودند اما خوشبختانه کالرمکس در این خصوص نیز اندیشیده رفتار کرده و قوطیهای خود را خاص و با حک لوگواش روی درب آنها قالبریزی کرده و بهگونهای ضد جعل به تولید پرداخته است تا مصرفکننده بدون دغدغه از کیفیت جنس اورجینال بهرهمند شود.
همچنین کالر مکس سایر راههای ارتباطی خود از آدرس و تلفن و ایمیل را روی قوطی کالایش درج کرده تا بهراحتی قابل استعلام باشد. در همین مورد یک اتفاق جالب برای ما پیش آمد؛ یک مشتری که در مواجهه با قیمت مناسب ما به وجد آمده و سه تن مرکب خریداری کرده بود، بعد از معامله به تردید دچار و به گمان اینکه جنسی با این قیمت باید تقلبی باشد با شرکت کالرمکس در چین ارتباط برقرار کرده و صحت جنس را استعلام گرفته بود.
کارخانه ضمن تأیید صلاحیت فروش ما من گرافیک را بهعنوان نماینده رسمی خود در ایران معرفی کرده و جالب اینکه شرکت مادر موضوع را نیز به ما اطلاع داد و ایمیل مورد بحث را برایمان فوروارد کرد. بنده با این دوستمان تماس گرفتم و موضوع را با او در میان گذاشتم که در وهله اول حسی از شرمندگی را در او ایجاد کرد اما وقتی احساس ما به این کار را مثبت یافت خود را محق دانست و یک سفارش سه تنی دیگر را نیز به ثبت رسانید.
باید گفت که این مقادیر از خرید در وضعیت بازار امروز که نهایت سفارش بزرگترین چاپخانهها به یک تن هم نمیرسد، یک رکورد است و نشان از مناسب بودن کالاهای ارائه شده ما از هر لحاظ دارد.
همانطور که در خلال بحث اشاره کردم ما پس از بازاریابی و بازارسازی و تثبیت برند به دنبال ایجاد تنوع و کامل کردن سبد محصولاتمان بودیم و برنامه مدونی را نیز برای این مهم در نظر گرفتیم. بر این اساس برنامه بعدی ما حول محور واردات مرکبهای چاپ هیبرید، IML و مشخصاً واتر بیس IML است که بازار جدیدی برای آن در کشور ایجاد شده است.
ما به شکل کاملاً اندیشیده شدهای به این بازار ورود پیدا کردهایم و بهگونهای برنامهریزیهای خود را صورت دادهایم که تقریباً هر مجموعه که در این رستهها فعالیت میکند و یا در نظر دارد که وارد این حوزهها شود به علت کیفیت، موجودی مطمئن و قیمتی نازلتر از همه برندهای موجود، حتماً مشتری ما خواهد شد.
تجربه مصرفکننده
محمود ذوالفقاری، مدیر هلدینگ خجسته جزو چاپخانهداران بنام و معتبری است که علاوه بر چاپخانهداری ید طولایی نیز در بخش واردات ماشینآلات، قطعات و ملزومات چاپ دارد. وی نیز که بخش اعظمی از نیاز بالای مرکب مجموعههای تحت مدیریت خود را توسط مجموعه سپکا و محصولات ارائهشده من گرافیک (مرکب کالرمکس) برطرف میکند، بهعنوان یک چاپچی زبده و مورد وثوق، کیفیت و همچنین قیمت بهصرفه مرکب کالرمکس را تأیید کرد.
آشنایی بنده با جناب هاشمیصبور بهروزگار پیشتر برمیگردد. ما هر دو فعالیت زیادی در بخش واردات ماشینآلات کارکرده و همچنین سایر ملزومات و قطعات مورد استفاده در چاپ داشتیم و تاکنون همکاریهای فراوانی بینمجموعهای را با هم تجربه کردهایم. بنده پیش از این نیز مکان چاپ ماز گرافیک را که از چاپخانههای بزرگ و قدیمی پایتخت و ایران محسوب میشد را از پدر ایشان، مرحوم رضا هاشمیصبور خریداری کرده بودم و به این زعم دوستی و آشنایی ما به چند دهه پیش برمیگردد.
آقای هاشمی در سال جاری دست به واردات و عرضه مرکبی زدند که از هر لحاظ مناسب بود و بنده نیز به سبب دوستی و اعتمادی که به ایشان و حرفهایگریشان داشتم در چند وهله مقدار معتنابهی از این محصول را سفارش داده و به مصرف رساندم که در این مورد میتوانم کیفیت آن را تضمین کنم. کالر مکس علاوه بر مزیتهای کیفی و رقابتی از قیمت بیرقیبی نیز برخوردار است که با توجه به وضعیت امروز بازار میتوان آن را بهعنوان یک مزیت تصمیمساز که فروش بالای این محصول را تضمین میکند، بهحساب آورد.
ایشان از روی لطف در همان آغاز این مرکب را در اختیار من گذاشتند تا کیفیت آن را امتحان کنم و باید بگویم که کالرمکس از این بابت تمامی تستها را با سربلندی پشت سر گذاشت و از هر لحاظ مناسب کار به نظر رسید. پس از استعلام قیمت نیز هرگونه تردیدی در مورد خرید و استفاده از این برند برای هلدینگ ما برطرف شد و کالرمکس در صدر لیست خریدهای ما قرار گرفت. این محصول توسط ماشینچیان ما مورد تأیید قرار گرفت و به حدی خوب بود که بنده نیز برای مصرف بالای شخصی مجموعههای هلدینگ خجسته بهطور مشارکتی با ایشان به واردات آن پرداختم و در آینده نیز برنامههای بیشتری برای همکاری با هم در نظر داریم.
گفتنی است که برند کالرمکس یک محصول با گریدی بالا تحت عنوان AF دارد که ما برای کارهای خاص خود از آن استفاده میکنیم و باید بگویم که کیفیت آن واقعاً با بهترین مرکبهای خارجی موجود در بازار ایران قابلرقابت است و چاپ بیخللی را تحویل میدهد. ما بهطور میانگین ماهی دو تا سه تن از مجموع این مرکبها استفاده میکنیم و کیفیت سایر مقتضیات آن بهگونهای است که من آن را به سایر دوستان و همکاران دیگر خود نیز پیشنهاد کرده و میکنم.
منتشر شده در شماره ۲۲۳ نشریه چاپ و نشر / بهمنماه ۱۴۰۱