سعید هدایتی مدیر بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک گروه ترام اظهار داشت: ما سومین دورهای است که در نمایشگاه شیرینی و شکلات حضور مییابیم. هدف ما معرفی توانمندیهایی است که در صنعت چاپ و بستهبندی وجود دارد و خدماتی است که میتوانیم به این صنعت ارائه کنیم.
وی ادامه داد: گروه ترام که در سال ۱۳۸۶ ثبت شده و در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را شروع کرده است یک شرکت پیشتاز و نوآور بوده است و در حال حاضر پیشرفتهترین و بزرگترین مجموعه چاپ و بستهبندی ایران و خاورمیانه به شمار میآید.
مدیر بازاریابی گروه ترام: هیچ بستهبندی در سطح جهان وجود ندارد که در ایران قابلاجرا نباشد
هدایتی ضمن بیان اینکه ایران همیشه یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی در منطقه به شمار میرفته است، گفت: اگر به گذشته برگردیم یکی از معضلاتی که خیلی از افراد در رابطه با محصولات و بهویژه توانمندیهای صادراتی به آن اشاره میکردند این بوده است که بستهبندیهای مناسبی برای این محصولات وجود نداشته است. در حال حاضر نهفقط گروه ترام بلکه بسیاری از شرکتها در این زمینه پیشتاز هستند. البته گروه ترام بهعنوان رهبر بازار این حوزه این ادعا را دارد که هیچ بستهبندی در سطح جهان وجود ندارد که در ایران قابلاجرا نباشد.
وی افزود: شاید بسیاری از شرکتهای تولید محصولات غذایی از پتانسیلهایی که در زمینه بستهبندی در ایران وجود دارد، آگاه نباشند؛ بنابراین یکی از اهداف ما برای حضور در این رویداد این است که این توانمندیها را به برندهای حوزه صنایع غذایی معرفی کنیم و بگوییم که در گروه ترام نیازهای آنها به بستهبندی بهویژه در حوزه بستهبندی مقوایی قابلاجرا است. ما در ترام انواع افکتهای چاپی، استراکچرها و ساختارهای جعبه و کارتنهای لمینیتی را با مدلها و استراتژی مدنظر برندها ارائه میکنیم.
مدیر بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک گروه ترام در رابطه با مشکلات مربوط به صنعت بستهبندی اذعان داشت: من نام مشکل بر روی حوادث تأثیرگذار بر صنعت نمیگذارم بلکه به آن مسئله میگویم؛ بنابراین مسائل همیشه وجود داشتهاند و خواهند داشت و هرسال به یک نوع بروز میکنند. ما در حال حاضر همانند خیلی از صنایع دیگر در زمینه واردات مواد اولیه با چالشهایی همانند پیچیدهتر شدن مسائل، طولانیتر شدن تخصیص ارز و غیره روبهرو هستیم.
بیشتر بخوانید: روانشناسی بسته بندی محصول و نقش آن در سودآوری
وی افزود: من ترجیح میدهم بهجای صحبت در رابطه با مسئلهها و چالشها راجع به چشماندازهای روشن و ظرفیتهایی که وجود دارد حرف بزنم. الآن بهواسطه هر آنچه نامش را مسئله بگذاریم قیمت ارز بسیار بالا رفته است. افزایش قیمت ارز برای کشور ما مزیت صادراتی ایجاد میکند. از این نظر فضای صادرات ازلحاظ اختلاف بهای تمام شده با آنچه میتوان خارج از ایران به فروش رساند جذاب شده است.
هدایتی با بیان اینکه برای استفاده از مزایای صادراتی الزاماتی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از آن الزامات بستهبندی است که در بسیاری از کشورهای هدف اهمیت دارد. هنگامیکه پا را از مرز فراتر میگذاریم با برندهای جهانی رقابت میکنیم؛ بنابراین موضوع فقط بهای تمام شده و قیمت نیست بلکه رعایت جذابیتهای بصری و الزامات کیفی و ایمنی بستهبندی و استانداردهایی است که باید رعایت شود. من این وعده را میدهم که در ترام و بسیاری از شرکتهای قوی دیگری که در صنعت ما فعالیت دارند این الزامات قابلاجرا هستند. ما با برخورداری از استانداردهای لازم میتوانیم این اطمینان را به برندها و شرکتها بدهیم که بستهبندیهایشان تحت یک شرایط بسیار ایمن تولید میشود.
مدیر بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک در ادامه بیان داشت: با وجود شرایط تحریم قطعاً سختیهایی هم برای حوزه صادرات ایجاد میشود. میشود با کشورهای همسایه همچنان کار کرد؛ البته سخت هست و پیچیدگی هایی خواهد داشت و باید از واسطهها استفاده شود اما غیرممکن نیست. بحث تحریم یک شمشیر دو لبه است یعنی همانطور که کار را سخت میکند به همان اندازه جذاب میکند. هنگامیکه نرخ دلار افزایش یابد برای شرکتهای تولیدی که صادرات دارند فضای بسیار خوبی ایجاد میشود. این باعث میشود که آن شرکتها به فکر از بین بردن موانع بیفتند.
تحریم برای کشور ما اتفاق جدیدی نیست و فقط شدتش کموزیاد میشود اما همچنان میتوان با اندیشیدن تمهیدات لازم از آن عبور کرد. اگر به مسیر پیش رویمان توجه کنیم و نگاهمان را از نگاه کوتاهمدت به بلندمدت تغییر بدهیم از ظرفیتها نیز بهخوبی استفاده خواهیم کرد.