صادرات محصولات چاپی و فرهنگی تقویت می‌شود

    تفاهم‌نامه همکاری توسعه صادرات محصولات چاپی و فرهنگی امضا شد

    0
    7
    محصولات چاپی

    با هدف حمایت از صادرات محصولات چاپی و فرهنگی و با هدف بهبود زیرساخت‌های تجارت بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌ همکاری میان سازمان توسعه تجارت ایران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، ایوب دهقان‌کار، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر اهمیت صادرات محصولات فرهنگی، بیان کرد: صنایع چاپی و فرهنگی ایران، ظرفیت‌های چشمگیری برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی دارند و یکی از برنامه‌های دولت، ایجاد مسیرهای حمایت و تسهیل برای فعالان این عرصه است. این تفاهم‌نامه می‌تواند نقطه عطفی برای توسعه صادرات و معرفی توانمندی‌های فرهنگی کشور باشد.

    وی با اشاره به اینکه محصولات چاپی، کتاب، آثار فرهنگی و بسته‌بندی‌های مرتبط از مؤثرترین ابزارهای دیپلماسی فرهنگی هستند، افزود: گسترش صادرات محصولات فرهنگی تنها یک فعالیت اقتصادی نیست؛ بلکه اقدامی راهبردی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی و معرفی شایسته کشورمان در عرصه‌های جهانی محسوب می‌شود. همکاری با سازمان توسعه تجارت به ما کمک می‌کند موانع موجود در مسیر صادرات این محصولات را کاهش دهیم و فرصت‌های جدیدی برای ناشران و تولیدکنندگان ایجاد کنیم.

    به گفته مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی، براساس این تفاهم‌نامه، دو طرف در حوزه‌های هم‌افزایی در توسعه صادرات محصولات چاپی و فرهنگی و تدوین بسته‌های حمایتی مشترک، ایجاد سازوکارهای قانونی و فنی برای تسهیل روند صادرات، حمایت از حضور فعال محصولات و خدمات چاپی و فرهنگی ایران در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، تسهیل فرآیندهای گمرکی، حمل‌ونقل و ثبت برند برای صادرکنندگان و بهره‌گیری از ظرفیت رایزنان بازرگانی در معرفی و بازاریابی محصولات فرهنگی ایران همکاری می‌کنند.

    دهقان‌کار افزود: همکاری نزدیکتر وزارت فرهنگ و سازمان توسعه تجارت می‌تواند مسیر ورود محصولات فرهنگی به بازارهای جدید را هموار کرده و موجب افزایش سهم ایران در تجارت فرهنگی جهان شود.

    بیشتر بخوانید: انتخاب شش پیشکسوت چاپ و صحافی برای آئین «نیم قرن با کتاب»

    به گزارش ایبنا، براساس مفاد این تفاهم‌نامه، محصولات فرهنگی و چامی در چتر حمایتی و تشویقی سازمان توسعه تجارت ایران قرار می‌گیرند و این سازمان متعهد شده است، همه فرآیندهای صدور مجوزهای صادراتی مرتبط با محصولات چاپی و فرهنگی را تسهیل و تسریع، و نیز نسبت به حمایت و اعطای مشوق‌های قانونی به صادرکنندگان محصولات فرهنگی و چاپی اقدامات لازم را انجام دهد. این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا به مدت سه‌سال معتبر است و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

    همچنین هرگونه اصلاح یا تغییر در مفاد آن صرفاً با توافق دو طرف امکان‌پذیر است. این سند همکاری به امضای معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است.

    محصولات چاپی

    مقاله قبلیانتخاب شش پیشکسوت چاپ و صحافی برای آئین «نیم قرن با کتاب»
    مقاله بعدیآیین تقدیر از مؤلفان و مترجمان سازمان بهزیستی برگزار می‌شود

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    هفده + 3 =