با پول، میتوان در سراسر کشور هم تبلیغ کرد؛ ولی مهم نتیجه است! پشت هر فعالیت و تبلیغی یک هدف است که اگر به آن نرسیم، فقط پول خود را دور انداختهایم. به همین خاطر است که باید با راه و روش تبلیغات موثر آشنا باشیم. ما در این مقاله، قرار است نهتنها درباره این موضوع صحبت کنیم، بلکه ویژگیهای یک متن تبلیغاتی جذاب و قانعکننده برای جذب بیشتر مشتری را هم بررسی کنیم.
تبلیغات؛ کلید موفقیت کسبوکارها یا هدر دادن بودجه
شما میتوانید با هر هدفی، کسبوکار خود را تبلیغ کنید؛ مثلاً افزایش آگاهی از برند، جذب لید یا افزایش فروش. ولی اگر درست تبلیغ نکنید، همین مسئله کسبوکارتان را زمین میزند. به همین دلیل است که برخی معتقدند تبلیغ چیزی بهغیر از هدر دادن بودجه نیست! اگر میخواهید به سرنوشت آنها دچار نشوید، به چند سؤال مهم پاسخ دهید:
مخاطب هدف کیست؟
چه کسی به شما و محصولتان نیاز دارد؟ چه ویژگیهایی دارد؟ مثلاً چند سال دارد یا در کجا زندگی میکند؟ به چه چیزهایی علاقه دارد و در کدام شبکههای اجتماعی فعالیت میکند؟ هرقدر مخاطب موردنظرتان را بیشتر بشناسید، شانس موفقیتتان بیشتر است.
کدام کانال برای دستیابی به مخاطبِ هدف مناسبتر است؟
مهم نیست چقدر پول خرج میکنید، مهم این است که در تبلیغات درست خرج کنید! گاهی اوقات، حتی ارسال پیامک تبلیغاتی و استفاده از متن تبلیغاتی هم میتواند بهتنهایی به جذب تعداد زیادی مشتری ختم شود. فقط کافی است مخاطب خود را بشناسید و بدانید چه چیزی در تصمیمگیری او تاثیر میگذارد. اگر مشتری شما اهل شبکههای اجتماعی باشد، میتوانید از طریق همکاری با اینفلوئنسرها، او را جذب کنید.
چه چیزی مخاطب را به خرید محصول ترغیب میکند؟
محصول یا خدمت شما چه ویژگیهای منحصربهفردی دارد؟ این ویژگیها چه سودی برای مشتری دارد؟ اینجاست که باید به شما بگوییم بهتر است در متن تبلیغاتی خود، نشان دهید ویژگیهای شما چه نفعی به مشتری میرساند.
مثلاً بهجای اینکه بگویید رستوران ۲۴ساعته، بگویید هر ساعت از روز که گشنه شدید، با ما تماس بگیرید!
پس شما نهتنها باید بدانید چه هدفی و چقدر بودجه دارید، بلکه باید بر اساس این ۲ موضوع، تکلیف مخاطب هدف، کانال و همچنین متن تبلیغ را هم مشخص کنید.
چگونه تبلیغات موثری داشته باشیم؟
برای اینکه تبلیغ شما موفق باشد، باید در متن تبلیغاتی تان ۱۱ نکته زیر را رعایت کنید:
- خود را از رقبا متمایز کنید؛
- تبلیغ خود را در جای درست نمایش دهید (مثلاً در صفحهای که موضوع آن با محصول شما همخوانی دارد)؛
- توجه مخاطبان را با عنوان و پیشنهادهای وسوسهکننده به خود جلب کنید؛
- بازار هدف خود را شناسایی کنید؛
- پیامی جذاب برای ارتباط با مشتریان تهیه کنید؛
- از یک تیتر قدرتمند استفاده کنید؛
- پیام خود را متناسب با مخاطب هدف خود تنظیم کنید؛
- درباره مزایای محصولات یا خدمات خود بگویید؛
- از کالتواکشن استفاده کنید؛
- در صورت امکان، از تصاویر و گرافیکهای هیجانانگیز استفاده کنید؛
- همیشه به آنچه قول میدهید، عمل کنید.
گفتنش ساده است؛ اما قبل از اقدام به تبلیغ، باید جدیت به خرج داد و درباره موارد گفته شده، تحلیل و بررسی لازم را انجام داد. این موارد در تهیه و آمادهکردن انواع تبلیغ باید رعایت شود.
پیامک تبلیغاتی؛ سادهترین روش تبلیغات
با افزایش کاربران تلفن همراه، پیامهایی که از طریق گوشی به دست مخاطب میرسند، ارزش بالایی دارند. چراکه سوددهی و بازگشت سرمایه در آن بیشتر است. این روش از گذشته رواج داشته است؛ اما در حال حاضر به شیوه صحیحتر استفاده میشود. برای انجام آن، باید یک متن مناسب تهیه و به مخاطبان هدف خود ارسال کنید.
پیامک این ویژگی را دارد که میتوانید آن را برای هزاران نفر بهصورت همزمان ارسال کنید. این کار کمک میکند به جامعه بسیار بزرگی دسترسی داشته باشید. ویژگی بسیار مهمی که پیامک دارد، امکان درج لینک وبسایت، لینک مستقیم محصول یا شبکههای اجتماعی است.
هر موقع خواستید به میزان فروش زیاد برسید و افراد بسیار زیادی را با برند خود آشنا کنید، بد نیست از این روش هم استفاده کنید.
فقط به این نکته توجه کنید که مخاطبان خود را دستهبندی کنید و پیامی متناسب با آنها ارسال کنید؛ چراکه ارسال پیامک انبوه به فروش بیشتر منجر نمیشود و برای اطلاعرسانی گسترده مناسب است.
بیشتر بخوانید: نگارش متن تبلیغاتی و ۷ اشتباه رایج
چگونه متن تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟
برای جذب لید (مشتری راغب)، متن تبلیغ شما باید نهتنها جذاب و قانعکننده باشد، بلکه باید با خواسته، نیاز و علاقه او هم همخوانی داشته باشد. پس موارد زیر را هنگام نوشتن آن رعایت کنید:
- به مزایا و ویژگیهای منحصربهفرد خود بپردازید؛ مثلاً ارسال رایگان، پشتیبانی ۲۴ساعته، تنوع محصولات یا حتی قیمت پایین!
- به مخاطب دقیقاً بگویید چه چیزی از او میخواهید! از عبارتهایی مثل «همین حالا تماس بگیرید»، «محصول را با ۵۰ درصد تخفیف بخرید»، «ادکلن اصلی را با مشاوره رایگان بخرید» استفاده کنید.
- راههای تماس را در متن پیامک بگذارید؛ مثل شمارهتلفن و آدرس وبسایت.
- افزودن آمار به متن تبلیغاتی برای ایجاد اعتبار و متقاعدکردن کاربر هم عالی است. به عنوان مثال: «۳۲ درصد سود! بالاترین سود مشارکت بیمه عمر در سال ۱۴۰۰»
- احساسات کاربر را مورد هدف قرار دهید؛ مثلاً متنهایی مثل «آیا هنوز خرید مبلمان خود را انجام ندادهاید» یا «زودتر از بقیه از قیمت دلار باخبر شو» حس هیجان، ترس از عقب ماندن از قافله را در مخاطب بیدار میکند.
- در آخر حتماً تبلیغات خود را با صفحه لندینگ وبسایت تطابق دهید. به صفحهای که از طریق تبلیغ به آن لینک میدهید نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که محصولات موجود در آگهی شما، در آنجا گنجانده شده است. اگر افراد، آنچه را که انتظار دارند پیدا نکنند، وبسایت شما را ترک میکنند.
مخاطب هنگامی روی تبلیغ کلیک میکند که راهحلهایی برای مشکل او ارائه داده شود. اگر میخواهید علاقه ایجاد کنید و افراد بیشتری را جذب کنید، به این فکر کنید که کاربر میخواهد چه کاری انجام دهد و شما چه چیزی میتوانید ارائه دهید تا به او کمک کنید.
متن تبلیغاتی