بازاریابی موبایلی و مهمترین تکنیک های آن

    0
    25
    بازاریابی موبایلی

    هدف ما در این مقاله معرفی بعضی از مهمترین تکنیک ها برای بازاریابی موبایلی است؛ آن هم بدون هیچ دنگ و فنگی. اگر شما هم دنبال یک راهکار ساده برای اجرای این استراتژی هستید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا آماده شوید تا کارمان را شروع کنیم.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز؛ هر اثر سینمایی بعد از گذشت چند دهه خیلی زود تبدیل به سوژه ای جذاب برای بازسازی از سوی کارگردان های جوان می شود. مثلا فیلم دوست داشتنی شهروند کین همین چند سال قبل دوباره با سر و شکلی تازه بازسازی شد تا دوستداران فیلم های کلاسیک را سر ذوق بیاورد. این ماجراجویی جذاب در دنیای بازاریابی هم کمابیش روی می ‏دهد.

    نمونه واضحش هم در بازاریابی دیجیتال به چشم می خورد. قدیم ترها که رایانه های شخصی آخرین پیشرفت تکنولوژی محسوب می شد، همه مردم با اینترنت دایال آپ و آن صدای بوق خاطره انگیزش به دنیای اینترنت وصل می شدند. بازاریابی موبایلی

    بازاریابی موبایلیآن زمان نه خبری از آیفون بود، نه حتی لپ تاپ خیلی جایی در بازار داشت. از آن زمان تا به حال خیلی از بخش های زندگی مردم عوض شده و دیگر هم قرار نیست به حالت قبل برگردد. یکی از این تغییرات شگرف مهاجرت مردم از دنیای خاطره انگیز کامپیوتر به گوشی های هوشمند است؛ دستگاه های کوچکی که همه ما آن را با کنفرانس خاطره انگیز استیو جابز در سال 2007 به یاد می آوریم.

    در حالی که خیلی از مردم موبایل را پدیده ای جذاب برای ارتباط سریع تر با هم قلمداد می کنند، بازاریاب ها به آن مانند یک طعمه نگاه کرده اند. طعمه ای که آماده شکار و بهره برداری برای اهداف مارکتینگ است. هرچه باشد بازاریاب ها باید گلیم شان را از آب بیرون بکشند. هر چیزی هم در این بین برای مردم محبوب باشد، یک شکار بالقوه برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. نتیجه این نوع نگاه تولد استراتژی بازاریابی موبایلی یا همان موبایل مارکتینگ است. بازاریابی موبایلی

    این روزها همه مردم گوشی به دست این طرف و آن طرف می روند. انگار که موبایل بخشی از وجودشان شده و اصلا خیال ترکش را ندارند. شاید این اتفاق از نظر کارشناس های سلامت و متخصص های پزشکی نوعی فاجعه باشد، اما برای بازاریاب ها که تا اینجا خیلی خوب بوده است. حالا دیگر لازم نیست دست اندرکاران این صنعت بزرگ مثل مربی های فوتبال مدام در تب و تاب باشند، چراکه موبایل در دست همه هست و بازاریابی در این فضا بی برو برگشت سود کلانی خواهد داشت. البته به شرط اینکه بلد باشیم چطور این کار را انجام دهیم!

    ما معتقدیم هر کاری قلق خاص خودش را دارد. پس اگر فکر کرده اید بازاریابی موبایلی به همین راحتی هاست، باید بگوییم سخت در اشتباهید. هدف ما در این مقاله معرفی بعضی از مهمترین تکنیک ها برای بازاریابی موبایلی است؛ آن هم بدون هیچ دنگ و فنگی. اگر شما هم دنبال یک راهکار ساده برای اجرای این استراتژی هستید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا آماده شوید تا کارمان را شروع کنیم.

    بازاریابی موبایلیبازاریابی موبایلی: چطور و چگونه؟

    هر کاری در این دنیا حساب و کتاب خودش را دارد. همانطور که شما نمی توانید دست خالی وارد میدان نبرد شوید و انتظار داشته باشید از پس تک تک حریفان بربیایید، در دنیای بازاریابی هم رقابت با دست خالی معنایی ندارد. البته ابزار شما در اینجا نه گرز و شمشیر، بلکه اطلاعات دست اول درباره مخاطب هدف تان است. ماجرا جالب شد، نه؟

    بازاریاب ها معمولا برای میخکوب کردن مشتریان باید خیلی خوب مخاطب هدف شان را بشناسند. کار شما در این بخش مثل راننده فرمول یکی است که باید قبل از شروع مسابقات سیر تا پیاز ماشینش را مورد بررسی قرار دهد. فقط در این صورت شانسی برای رقابت با دیگران و از همه مهمتر جلب نظر مشتریان خواهد داشت. وگرنه با یک کمپین نصفه و نیمه و کلی کاربر ناراضی تنها می ماند.

    شاید فکر کنید کاربران موبایل هم مثل بقیه هستند. در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه کاربران موبایل هم به موازات تغییرات اساسی در طول دو دهه اخیر، کلی سلیقه شان فرق کرده است. بنابراین شما باید کارتان را از صفر شروع کرده و حتی یک دقیقه هم فریب اطلاعات قبلی تان را نخورید. بررسی نکاتی مثل سن، موقعیت مکانی، تحصیلات، میانگین تمایل برای هزینه خرید و همینطور رفتار مشتریان در بازار مهمترین شاخص هایی است که شما قبل از ورود به عرصه بازاریابی موبایلی باید کاملا درک کرده باشید. اینطوری با دست پر سراغ کاربران رفته و آخر سر هم مو لای درز کارتان نخواهد رفت.

    بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل

    آیا تا به حال برای تان پیش آمده با موبایل سری به سایت برند مورد علاقه تان بزنید، اما سرعت بارگذاری صفحات آنقدر پایین باشد که عطای آن را به لقایش ببخشید؟ بی شک کمتر کسی در دنیا هست که چنین تجربه اعصاب خُردکنی را پشت سر نگذاشته باشد. آدم در چنین موقعیت هایی دوست دارد سرش را از عصبانیت به دیوار بکوبد؛ چراکه سرعت پایین سایت، آن هم در این دوره و زمانه، اصلا قابل قبول نیست.

    فرمول ما برای حل مشکل نارضایتی کاربران موبایل از سایت برندها استفاده از تکنیک بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل است. وقتی از بهینه سازی سایت حرف می زنیم، منظورمان تغییرات عجیب و غریب در سایت نیست و همین که شما قالبی سبک برای سایت تان انتخاب کنید و در کنارش هم اندازه صفحه را با گوشی های هوشمند همگام سازی کنید، به اندازه کافی مناسب خواهد بود. اینطوری شما مثل آب خوردن کاربران را تحت تاثیر قرار داده و دیگر خبری از سرعت پایین صفحات تان نخواهد بود.

    از آنجایی که مخاطب روزنامه فرصت امروز همیشه دنبال بهترین ها هستند، ما در این بخش یک توصیه تکمیلی هم برای تان کنار گذاشته ایم. اگر در صفحات سایت تان به جای اینکه از عکس ها یا ویدئوهای بی نهایت پرحجم استفاده کنید، کمی میانه تان را با ابزارهای کاهش حجم فایل ها بهتر کنید نتیجه کارتان بی نهایت بهتر خواهد شد؛ چراکه با حجم فایل های کمتر صفحات سایت تان در یک چشم به هم زدن بارگذاری شده و تک تک کاربران را حیرت زده خواهد کرد؛ به همین سادگی!

    یادتان باشد بهینه سازی سایت فقط برای به دست آوردن دل کاربران نیست. الگوریتم گوگل هم در این میان نقش بی نهایت مهمی دارد. به طوری که اگر شما حواس تان نباشد، خیلی زود قافیه را خواهید باخت. به زبان خودمانی، گوگل برای رتبه بندی سایت ها به غیر از همه مواردی که تا حالا به گوش من و شما خورده، به بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل هم توجه دارد. بنابراین اگر شما این نکته مهم را پشت گوش انداخته باشید، نباید انتظار رتبه های برتر در گوگل را داشته باشید.

    طراحی اپ موبایل

    این روزها بازار اپ های کاربردی حسابی داغ است. مردم دوست دارند همه چیز دم دست‎شان باشد. برای همین هم سر زدن به سایت برندها چنگی به دل نمی‎زند. کسب و کارها هم این نکته را خیلی خوب درک کرده اند. به همین خاطر هم طراحی اپ موبایل را به مثابه یک وظیفه مهم در دستور کار قرار داده اند. این روزها شما مثل آب خوردن امکان سرک کشیدن در بین اپ های مختلف و دانلود نسخه های مورد نیازتان را دارید. مثلا اپ برند آمازون را در نظر بگیرید. شما با این اپ دیگر نیازی به زیر و رو کردن سایت این خرده فروشی ندارید. در عوض یک تجربه جذاب با قالبی کاملا شخصی سازی شده برای کاربران موبایل در انتظارتان خواهد بود. بازاریابی موبایلی

    از آنجایی که کار با اپ های موبایلی برای کاربران خیلی راحت تر از چک کردن سایت هاست، تعجبی ندارد طراحی اپ به یک ترند محبوب بین خرده فروشی ها بدل شده باشد. انگار که هیچ خرده فروشی بدون اپ مخصوص رسمیت پیدا نمی کند. البته در این مورد حق کاملا با کارآفرینان است؛ چراکه کمتر کسی اپ های حاضر و آماده را ول می کند تا با هزار دردسر از طریق سایت سفارشش را ثبت کند. پس اگر تا حالا سراغ طراحی اپ نرفته‏ اید، حالا دیگر بهانه ای برای شانه خالی کردن از زیر این ماموریت مهم ندارید.

    اگر از ما می شنوید، اپ مخصوص برند علاوه بر اینکه کار مشتریان را ساده می کند، به شما فرصت بی نهایت خوبی برای انتقال پیام های تان هم می ‏دهد. منظور ما نوتیفیکیشن هایی است که اپ های موبایلی به طور خودکار برای کاربران ارسال می کنند. اینطوری شما بدون دردسر دل کلی کاربر را به دست خواهید آورد؛ به همین سادگی.

    اپ های موبایلی بازاریابی موبایلیسرمایه گذاری بر روی تبلیغات محلی

    آیا تا به حال پیش خودتان فکر کرده اید به جای مزاحمت های گاه و بی گاه برای یک عالمه مشتری در سراسر دنیا فقط روی یک محل خاص تمرکز کنید؟ بی شک خیلی از بازاریاب ها حتی در اوقات فراغت شان هم به این مسئله فکر نمی کنند. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز همیشه حواس مان به جزییات است. وقتی شما دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان در یک بازار هستید، باید شخصی سازی را وارد مرحله تازه ای کنید. اگر قرار بود محتوای یکسان در همه جای دنیا بی نظیر عمل کند، دیگر بازاریاب ها به خودشان هیچ زحمتی نمی دادند. بنابراین بازاریاب ها باید کمی هوشمندانه تر از این حرف ها عمل کنند.

    راه حلی که بازاریابی موبایلی در این شرایط پیش روی کارآفرینان قرار می ‏دهد، استفاده از تبلیغات محلی است. در این الگوی تبلیغاتی شما به جای اینکه همین طور چشم بسته وارد گود شوید، اول از همه شرایط را ارزیابی کرده و بعد با دقت هرچه تمام تر کارتان را شروع می کنید. فرض کنید برند آدیداس قصد دارد برای بازاریابی کانادا یک کمپین ویژه طراحی کند.

    در این صورت با کمی مطالعه متوجه دوگانگی زبانی در این کشور می شود. این یعنی باید تبلیغات محلی را با دقت از هم تفکیک کند. اگر در یک بازار اغلب مردم فرانسوی صحبت می کنند، کمپین ها باید به این زبان طراحی شود. ماجرا درباره سایر مناطق نیز کمابیش به همین صورت است. در مرحله بعد آدیداس باید محصولاتی که به درد مردم کانادا یا به عبارت دقیق تر آب و هوای این کشور سازگار است روانه بازار کند.

    بی شک تبلیغات محلی چند سالی هست که بین کاربران حسابی مشهور شده، اما نسخه هوشمند آن را گوگل همین چند وقت پیش رونمایی کرد. بر این اساس شما می توانید در سرویس هایی مثل گوگل مپ تبلیغات تان را فقط برای محدوده های مکانی خاص تعریف کنید. مثلا اگر شعبه برند شما در یکی از خیابان های لندن است، می توانید با گوگل بر سر نمایش تبلیغات برندتان برای کسانی که در این خیابان از مپ استفاده می کنند، به توافق برسید. اینطوری تبلیغ‎تان کاملا شیک و استاندارد پیش روی کاربران قرار خواهد گرفت.

    در دنیایی که هر روز بخش های بیشتری از آن برای کاربران شخصی سازی می شود، عرصه تبلیغات هم باید در جریان این روند قرار گیرد، در غیر این صورت شما فرصت زیادی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نکرده و اوضاع تان خیلی زود به هم می ریزد. بازاریابی موبایلی در چنین ماراتن حساسی به شما فرصت خوبی برای اثرگذاری بر روی کاربران می ‏دهد. دفعه بعد که فکر طراحی کمپین بازاریابی موبایلی به سرتان زد، یادتان باشد تبلیغات محلی را در ترکیب فیکس تیم تان قرار دهید. 

    بیشتر بخوانید: بازاریابی موبایلی چیست

    بهینه سازی جست وجوی صوتی

    دکمه جست وجوی صوتی در گوگل برای خیلی از کاربران اصلا آشنا نیست. هرچه باشد اغلب مردم به جست وجوی تایپی عادت دارند و تا کلیدواژه ها را تایپ نکنند، خیال شان بابت نتایج مناسب راحت نمی شود. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید بگوییم دوران خوش تان کم کم به سر خواهد رسید؛ چراکه این روزها بیشتر مردم جست وجوی صوتی را به هر گزینه دیگری ترجیح می دهند.

    کافی است خودتان را جای کسی تصور کنید که دنبال یک موزیک آرامش بخش می گردد. احتمالا چنین فردی فقط با یک کلمه می تواند دستیار هوشمندش را نسبت به جست وجوی موسیقی دلخواهش مطلع کند. خب تا وقتی چنین کاری تا این اندازه ساده پیش می رود، مگر سر مردم به سنگ خورده که باز هم جست وجوی تایپی را ترجیح دهند؟

    این روزها همه جا صحبت از جست وجوی صوتی و تاثیر شگفت انگیزش بر روی دنیای بازاریابی است. خیلی از بازاریاب ها جست وجوی صوتی را آینده دنیای بازاریابی قلمداد می کنند. در این شرایط شما نباید دست روی دست بگذارید. در عوض باید هر کاری می توانید برای اثرگذاری بهتر بر روی مشتریان انجام دهید. از آنجایی که اغلب مردم گوشی به دست هستند، جست وجوی صوتی برای این دسته از کاربران حکم مرگ و زندگی دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و فکری به حال جست وجوی صوتی تان کنید.

    فرمول طلایی ما در روزنامه فرصت امروز برای بهینه سازی جست وجوی صوتی استفاده از کلیدواژه های خودمانی است؛ چراکه کاربران وقتی با جست وجوی صوتی دنبال محتوا هستند، دیگر مثل نامه های اداری متنی را تایپ نمی کنند. در عوض خیلی ساده و خودمانی حرف شان را خواهند زد. پس اگر شما هنوز کلیدواژه های بی نهایت رسمی برای برندتان دارید، وقت تجدیدنظر در آنها فرا رسیده است. وگرنه جریان شدید رقابت بازاریابی طوری شما را به گوشه رینگ پرتاب می کند که دیگر توان بلندشدن نداشته باشید.

    همانطور که یک تیم فوتبال باید با تغییرات کنار بیاید، شما هم به عنوان کارآفرین چاره ای به غیر از پذیرش تغییرات تازه ندارید. جست وجوی صوتی یکی از این تغییرات مهم است. اگر شما دنبال اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب تان هستید، این تغییرات اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. بازاریابی موبایلی

    مطلب قبلیآغاز به کار بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی صنعت تهران
    مطلب بعدیکارتن تهرانپارس؛ انتخاب توسعه‌بخش

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    3 × 4 =

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.