بهترین اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی کدامند؟

    0
    64
    درآمدزایی در اینستاگرام

    بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی بدون دریافت کوچک ترین بازخوردی همیشه کار سخت و دشواری محسوب می شود. امروزه بسیاری از بازاریاب ها در صورتی که به محض شروع فعالیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی با بازخوردهای مثبت مشتریان رو به رو نشوند، انگیزه شان برای ادامه مسیر را به طور کامل از دست خواهند داد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز،  این امر می تواند مشکلات بسیار زیادی برای برندها و مشتریان شان به همراه داشته باشد. اگر شما هم در طول ماه های اخیر فعالیت به عنوان بازاریاب را شروع کرده اید، اما هنوز بازخوردهای کافی از سوی مشتریان تان نگرفته اید، به احتمال زیاد دست کم یک بار به ترک شغل تان فکر کرده اید. این امر می تواند چالش بزرگی برای ادامه حضورتان در حوزه بازاریابی باشد. به هر حال هیچ کس دوست ندارد در حوزه ای فعالیت کند که در نهایت هیچ دستاوردی نداشته باشد.

     بازاریابی در شبکه های اجتماعیامروزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی برای هر برندی محسوب می شود. همین امر موجب ترافیک بالای برندها در شبکه های اجتماعی شده است. اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید هرچه زودتر به فکر پیدا کردن راهکارهایی برای ایجاد تمایز میان برندتان و دیگر رقبای حاضر در بازار باشید، در غیر این صورت هیچ خبری از واکنش های مثبت مشتریان در بازار نخواهد بود. این امر می تواند برای آینده بازاریابی شما و برندتان به شدت خطرناک باشد.

    یکی از راهکارهایی که به برندها و بازاریاب ها امکان فعالیت منحصر به فرد را می دهد، انتخاب اهداف دقیق و منحصر به فرد است. بدون شک هر برندی در حوزه بازاریابی هدف خاصی را دنبال می کند، اما گاهی اوقات اهداف برندها بسیار غیرواقعی و ناهماهنگ با توانایی شان است. چنین امری فقط توانایی یک برند برای حضور مناسب در بازار را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. درست به همین خاطر شما باید همیشه تعامل با مشتریان براساس راهکارهای حرفه ای و انتخاب اهداف دقیق را مدنظر قرار دهید.

    اگر شما تا به حال فعالیت مشخصی در زمینه انتخاب اهداف بازاریابی برای برندتان در شبکه های اجتماعی نداشته اید یا حتی به این موضوع خیلی هم فکر نکرده اید، مقاله کنونی مخصوص شماست. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای مهم برای تعیین اهداف مناسب بازاریابی است. به همین خاطر ابتدا به بررسی چگونگی تعیین اهداف مناسب و سپس برخی از نمونه های استاندارد در این راستا خواهیم پرداخت.

    بی شک فعالیت بازاریابی بدون برنامه و هدف به هیچ نتیجه مناسبی منتهی نخواهد شد. این امر می تواند وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار داده و سرمایه تان را از بین ببرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه با آگاهی از اهداف مناسب و نتیجه بخش برای بازاریابی اقدام به فعالیت در این حوزه نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکنید. در ادامه برخی از مهمترین نکات در زمینه چیستی اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی ، به طور فهرست وار، ارائه خواهد شد. در بازاریابی در شبکه های اجتماعی به نکات ذیل وجه نمایید:

    • مدیریت بودجه باید از اولویت هر برنامه بازاریابی باشد و هدف نهایی هم دستیابی به توسعه برند با کمترین میزان هزینه است.

    • پیدا کردن سرمایه گذار برای توسعه برند و حضور بازاریابی مناسب در بازار نیز یکی دیگر از اهداف اصلی برای بازاریابی خواهد بود.

    • ایجاد ارتباط میان ماهیت برند و حوزه فعالیتش با اهداف باید همیشه مدنظر قرار گیرد، در غیر این صورت شاید اهداف بازاریابی شما توانایی تاثیرگذاری و جلب نظر مخاطب هدف را نداشته باشد.

    بدون تردید اهداف بازاریابی دامنه بسیار گسترده ای را شامل می شود. بنابراین اشاره فهرست وار به آنها امکان پذیر نیست. ما در بخش های بعدی ضمن بررسی شیوه های تعیین اهداف بازاریابی در شبکه های اجتماعی به برخی از نمونه های حرفه ای در این راستا نیز اشاره خواهیم کرد.

    تنها نکته ای که شما در این بخش باید به خوبی درباره اش فکر کنید، تفاوت میان اهداف بازاریابی به طور کلی و اهداف مربوط به بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. دلیل این امر نیز محیط متفاوت شبکه های اجتماعی در مقایسه با دیگر کانال های بازاریابی خواهد بود. بنابراین اگر شما قصد استفاده از اهداف یکسان در تمام پلتفرم ها یا کانال های بازاریابی را دارید، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت تان صورت دهید، در غیر این صورت شاید هرگز موفق به اجرای کارتان نشوید.

    انتخاب اهداف بازاریابی درست و استاندارد یکی از بحث های مهم در حوزه بازاریابی است. وقتی پای شبکه های اجتماعی در میان باشد، بسیاری از برندها توانایی تمرکز بر روی کارشان را از دست می دهند. این امر می تواند وضعیت برندها را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته و همکاری میان برندها و مشتریان را سخت و غیر قابل مدیریت نماید. اگر شما به دنبال استفاده از شیوه ای مناسب برای انتخاب اهداف بازاریابی تان هستید، توصیه ما استفاده از شیوه اسمارت (Smart) است. این شیوه مخفف حرف اول هر کدام از اصول در راستای انتخاب هدف بازاریابی حرفه ای است. در ادامه این اصول را به طور تفصیلی با هم مرور خواهیم کرد.

    منحصر به فرد (Specific)

    شما در دنیای بازاریابی به دنبال دستیابی به چه چیزی هستید؟ هدف شما باید به طور دقیق در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دنبال شود، در غیر این صورت به احتمال زیاد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. بسیاری از برندها خواسته اصلی شان در بازار را به راحتی تبدیل به هدف نمی کنند. درست به همین خاطر اغلب اوقات اهداف تعیین شده برندها با آنچه واقعا دنبالش هستند، متفاوت است. اگر شما به دنبال پرهیز از این وضعیت هستید، باید اول از همه آنچه واقعا در بازار به دنبالش هستید را مشخص سازید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان پیدا نکرده و خیلی زود از بازار کنار گذاشته شوید.

    یادتان باشد هدف شما از بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به نوعی منحصر به فرد نیز باشد. معنای این نکته پرهیز از الگوبرداری صرف یا کپی کردن ایده های دیگر برندهاست. این امر اغلب اوقات به شما فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهد داد. پس همیشه با توجه به ارزش ها و ماهیت برندتان به دنبال تعیین اهداف منحصر به فرد برای خود و برندتان باشید.

    قابلیت اندازه گیری (Measurable)

    امکان اندازه گیری یک هدف بحث مهمی در حوزه بازاریابی محسوب می شود. اگر شما توانایی اندازه گیری میزان دستیابی به هدف تان را نداشته باشید، وضعیت بسیار دشواری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت. این امر می تواند تمام تلاش های بازاریابی شما را از بین برده و توانایی تان برای جلب نظر مشتریان را به کمترین میزان خودش برساند. بنابراین شما باید همیشه و در هر زمانی میزان نزدیک شدن تان به اهداف برند را با دقت کافی اندازه گیری نمایید. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی نماید.

    توصیه ما در این بخش توجه به اندازه گیری اهداف یا تعیین برخی از معیارها از همان ابتدای شروع به کار برندتان برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. این امر می تواند برای شما نتایج به شدت مناسبی به همراه داشته و فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ساده سازی نماید. یادتان باشد عدم تعیین اهداف بازاریابی اغلب اوقات به معنای سرمایه گذاری بدون بازگشت سرمایه خواهد بود. بنابراین پیش از اینکه کارتان در این حوزه را شروع کنید، به این مسئله به خوبی فکر کرده و سپس تصمیم گیری نمایید.

    قابل دستیابی (Attainable)

    اهدافی که شما برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی تعیین می کنید، باید به بهترین شکل ممکن قابل دسترسی باشد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. اگر اهداف شما غیرواقعی یا منحصرکننده باشد، توانایی تان برای دستیابی به آنها کاهش پیدا می کند.

    به عنوان مثال، اگر شما در یک بازار محلی در زمینه ارائه خدمات جانبی خودرو فعالیت دارید، باید اول از همه به دنبال کسب موقعیت عالی در بازار محلی خودتان باشید. اگر در این میان یک برند به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شیوه ای غیرمنتظره باشد یا اینکه حتی بر روی بازارهای جهانی سرمایه گذاری کند، از همان ابتدا تجربه اش با شکست همراه خواهد بود. این امر می تواند وضعیت یک برند در بازار را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد.

    یادتان باشد شما برای اینکه برندتان را به قله های موفقیت در بازاریابی برسانید، باید اول از همه اهداف واقع گرایانه ای را مد نظر قرار دهید. این امر به شما برای دسترسی به اهداف تان در وهله نخست کمک کرده و مسیرتان را بسیار ساده خواهد کرد.

    امروزه ایراد بسیاری از برندها تعیین اهداف بسیار بزرگ و سپس شکست در دسترسی به آنهاست. اغلب اوقات پس از چنین شکست هایی دیگر انگیزه ای برای برندها به منظور ادامه فرآیند بازاریابی باقی نخواهد ماند. بنابراین شما باید در این حوزه عملکرد کاملا متفاوتی را از خودتان نشان دهید. این امر به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.

    بیشتر بخوانید:

    ارتباط هدف با حوزه کاری (Relevant)

    هدفی که شما برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی تعیین می کنید، باید ارتباط مشخص و منطقی با حوزه کاری تان داشته باشد. اگر شما در زمینه تولید نوشیدنی های میوه ای فعالیت دارید، نمی توانید هدف تان را رقابت با برندی مثل کوکاکولا که در حوزه تولید نوشابه فعالیت دارد، عنوان نمایید. این امر ارتباط معناداری با حوزه کاری تان ندارد و در نهایت برای تان چیزی به غیر از شکست به همراه نخواهد داشت. توصیه ما در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای واقع گرایانه و مرتبط با حوزه فعالیت تان است.

    تولید محتوا در شبکه های اجتماعی باید همیشه ماهیت برندتان را به خوبی پیش رو مشتریان قرار دهد. بنابراین اگر شما فعالیت مناسبی در این راستا نداشته باشید، خیلی زود با انتقادات اساسی مشتریان و ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان رو به رو خواهید شد. درست به همین خاطر توصیه ما در این بخش تلاش برای جلب نظر مشتریان با تولید محتوا براساس اهداف مرتبط با ماهیت برندتان است. چنین امری برای شما مزایای بسیار بهتری در مقایسه با دیگر الگوهای تعیین هدف بازاریابی به همراه خواهد داشت.

    زمان محوری (Time Bound)

    یکی دیگر از نکات مهم برای تعیین اهداف بازاریابی مربوط به اختصاص زمان مشخص برای تحقق هر هدف است. شما نمی توانید برای هر هدف بازاریابی تان تا همیشه صبر کنید. این امر شما را در چرخه بی نهایتی از انتظار برای تحقق اهداف تان زندانی خواهد کرد. بنابراین شما باید به طور مداوم در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید و در این راستا از عنصر زمان نیز بهره ببرید.

    توجه به عنصر زمان به معنای ضرورت تعیین بازه زمانی برای تحقق هدف از همان روز اول است. این امر شاید برای برندهایی که به این امر عادت ندارند، بسیار دشوار باشد، اما پس از اندکی تمرین به خوبی با آن هماهنگ خواهید شد. درست به همین خاطر ما در تمام مراحل تعیین اهداف بازاریابی بر روی استفاده از محدودیت های زمانی تاکید داریم. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و توسعه منظم برندتان خواهد داد.

    آگاهی بخشی به مشتریان درباره برند یکی از اهداف حرفه ای و ساده در حوزه بازاریابی محسوب می شود. شما با انتخاب این هدف در واقع برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان محدودیت های زمانی قابل ملاحظه ای تعیین می کنید. چنین امری می تواند به شما برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک کرده و وضعیت تان را از این رو به آن رو کند.

    گاهی اوقات برخی از برندها برای جلب نظر مشتریان شان اقدام به استفاده از الگوهای متفاوت می کنند. توصیه ما در این بخش تمرکز اولیه بر روی آگاهی بخشی به مشتریان و سپس تلاش برای دسترسی به اهداف دیگر است. اگر مشتریان به خوبی با برند شما آشنا شوند، شانس تان برای تحقق اهداف دیگر مانند فروش بالای محصولات و همچنین بازگشت سرمایه مناسب افزایش پیدا می کند.

    شما برای آشنایی مشتریان با برندتان راهی به غیر از تولید محتوا در شبکه های اجتماعی ندارید. درست به همین خاطر باید از معیارهایی کمکی برای بهبود وضعیت تان در این راستا سود ببرید. برخی از مهمترین نکات در این راستا به ترتیب عبارتند از میزان دسترسی کاربران به محتوای شما، نرخ رشد مخاطب برند، نرخ دسترسی کاربرانی که جزو فالوورهای تان نیستند و در نهایت نرخ به اشتراک گذاری محتوای تان از سوی کاربران. هر کدام از این معیارها به شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. به این ترتیب در نهایت فرآیند بسیار ساده و تاثیرگذاری برای جلب نظر مخاطب هدف تان پشت سر می گذارید. این امر می تواند هم در زمان شما صرفه جویی کرده و هم نرخ دسترسی به هدف تان را به شدت افزایش دهد.

    مدیریت شهرت برند

    امروزه بسیاری از برندها در بازار شهرت های افسانه ای برای خودشان دارند. یکی از نکات مهمی که در این میان مطرح می شود، مربوط به مدیریت شهرت برند است. اگر شما به فکر مدیریت شهرت برندتان نباشید، خیلی زود با مشکلات اساسی در این راستا رو به رو خواهید شد. این مشکلات می تواند اعتبار و شهرت برندتان در میان مشتریان را خیلی زود از بین ببرد. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس معیارهای دقیق باشید، در غیر این صورت هرگز موفقیتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. توصیه ما در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به ساده ترین شکل ممکن با فعالیت شفاف است.

    بسیاری از برندها در زمینه ارائه گزارش عملکرد برندشان وسواس زیادی به خرج می دهند و گاهی اصلا گزارش های موردنظر را بارگذاری نمی کنند. این امر می تواند شهرت منفی برند شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و برای تان دردسرساز شود. درست به همین خاطر شما باید همیشه در زمینه مدیریت شهرت برند عملکرد شفاف را مدنظر قرار دهید و به سادگی با مشتریان درباره مشکلات پیش روی کسب و کارتان صحبت کنید. این امر تاثیر بسیار بالاتری بر روی مخاطب تان خواهد داشت.

    افزایش ترافیک سایت رسمی برند در وهله نخست به خاطر اهمیت آن در حوزه سئو است. سایت هایی که بازدید و ترافیک بالاتری داشته باشند، از سوی گوگل رتبه های برتری نیز دریافت می کنند. بنابراین شما باید به خوبی این هدف را در حوزه بازاریابی دنبال کرده و به آن نگاه ویژه ای داشته باشید.

    امروزه برخی از برندها برای افزایش ترافیک سایت شان نیم نگاهی به استفاده از شبکه های اجتماعی نیز دارند. این امر شامل بارگذاری لینک سایت در بخش های مختلف اکانت برند و همچنین دعوت از کاربران برای مطالعه گزارش های دقیق تر در سایت برند است. چنین امری می تواند وضعیت شما در حوزه بازاریابی را به طور قابل ملاحظه ای توسعه داده و موجب تقویت وجهه تان در میان مشتریان شود.

    امروزه مشتریان پیش از خرید یک محصول تمایل زیادی برای مشاهده سایت رسمی برند موردنظر دارند. بنابراین اگر شما آدرس سایت تان را به ساده ترین شکل ممکن پیش روی مشتریان قرار دهید، به سادگی امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را پیدا می کنید. این امر می تواند برای شما مزیت بسیار مهمی برای شما به همراه داشته باشد. درست به همین خاطر همیشه این نکته مهم را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت کاهش پیدا کند.

    بازاریابی در شبکه های اجتماعی

    افزایش نرخ فروش محصولات

    امروزه فروش محصولات برند به مشتریان یکی از راهکارهای بسیار جذاب برای تاثیرگذاری بر روی آنها محسوب می شود. شما می توانید در این راستا تکنیک های بسیار متفاوتی را مد نظر قرار دهید. این امر در زمینه جلب نظر مخاطب هدف امر مهمی محسوب می شود. برخی از برندها برای فروش محصولات شان از امکانات موجود در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام سود می برند. این امر شامل امکان فروش مستقیم برای برندهاست. بر این اساس مشتریان دیگر نیازی برای مراجعه دوباره به سایت برند به منظور خرید محصولات را نخواهند داشت.

    اگر شما هم فکر می کنید مشتریان حوصله مراجعه دوباره به سایت شما را ندارند، استفاده از پتانسیل های شبکه های اجتماعی برای فروش مستقیم امر مهمی خواهد بود. البته شما در این میان باید توانایی بالایی برای معرفی محصولات تان به طور حرفه ای داشته باشید، در غیر این صورت شاید کمتر کاربری به خرید محصولات تان توجه نشان دهد.

    افزایش نرخ فروش به عنوان یک هدف بازاریابی برای تمام برندها مهم محسوب می شود. به هر حال هیچ برندی در بازار به دنبال کاهش این نرخ نیست. بنابراین شما باید عملکرد خوبی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در این راستا داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان تان پیدا نکنید.

    بیشتر بخوانید:بازاریابی چند فرهنگی چیست و چه اهمیتی دارد

    ارائه خدمات مشتریان

    ارائه خدمات مشتریان یکی دیگر از کارهای مهم در حوزه بازاریابی محسوب می شود. امروزه برخی از برندها در زمینه ارائه خدمات مشتریان به دنبال استفاده هرچه بهتر از شبکه های اجتماعی هستند. چنین امری می تواند برای شما مزیت مهمی محسوب شود. اولین نکته مثبت در این میان کاهش نیاز برند شما به هزینه های سنگین در حوزه خدمات مشتریان خواهد بود. بنابراین به سادگی هرچه تمام تر فرصت مدیریت این حوزه را خواهید داشت.

    امروزه بسیاری از برندها برای ارائه خدمات مشتریان به جای مراجعه حضوری یا حتی راه اندازی یک بخش تماس تلفنی اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی می کنند. این امر تاثیرگذاری به مراتب بالاتری بر روی مخاطب هدف داشته و توانایی برندها برای جلب نظر مشتریان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. بنابراین شما هم باید در حوزه بازاریابی از چنین راهکارهایی به خوبی سود ببرید، در غیر این صورت شرایط لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را از دست می دهید. بازاریابی در شبکه های اجتماعی

    مطلب قبلینمایشگاه مجازی کتاب ویترین بهترین‌ها
    مطلب بعدیچهارمین دوره آموزش تجارت بین الملل برگزار شد

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    3 × پنج =