شاید برایتان جالب باشد که بدانید امروزه بیش از ۱۵۰ میلیون استارت آپ در جهان فعال هستند و روزانه چندصد هزار استارت آپ جدید وارد این اکوسیستم میشوند. موفقیت در این دنیای شلوغ و پررفت و آمد، کار چندان سادهای نیست و می تواند برای بسیاری از مدیران تازهکار چالشی جدی و سخت باشد. در ادامه به معرفی دنیای استارت آپ ها، بازاریابی، فروش و مدیریت کسب و کار می پردازیم.
با پیشرفت فناوری و تغییرات مداوم دنیای دیجیتال، مسئله تطابق با تغییرات به یکی از اصلیترین مسائل برای بقا در اکوسیستم استارت آپی تبدیل شده است. ورود مسائل جدید و موج هایی که هر روز بسیاری از کسب و کارها را در خود غرق میکند، نیاز به مدیری همهفن حریف و البته آگاه را بیش از هر زمان دیگری به ما اثبات کرده است.
کافیست نگاهی به کسب و کارهای موفق و مدیرانی که توانستند ایدههای خود را به واقعیت تبدیل کنند، بیندازید. جدا از همه صفاتی که این مدیران دارند، تسلط بر تغییرات روز و آگاهی، از ویژگی های مشترک همه آنهاست. به این ترتیب دانش و آگاهی اولین قدم برای پیشرفت و رشد در دنیای پرپیچ و خم و پرچالش استارت آپ ها محسوب میشود. دنیای استارت آپ ها
دنیای جذاب و پر چالش استارت آپ ها
فرقی ندارد ایران باشید یا کشوری در شرق آسیا؛ امروزه استارت آپ در همه نقاط دنیا اولین انتخاب هر کارآفرین برای راهاندازی کسب و کار است. کارآفرینان همه جای دنیا، از سیلیکون ولی تا شانگ های ترجیح میدهند با سوار شدن بر موج استارت آپ، ایده خود را به عمل تبدیل کنند و امیدوار باشند که در زمره موفقها قرار بگیرند.
تغییرات گسترده دنیای کسب و کار، شکل آنها را هم تحت تاثیر قرار داده است. فرصتی که به خاطر گستردگی دسترسی به اینترنت ایجاد شد، فرم بسیاری از مشاغل را از حالت فیزیکی به حالت صرفا مجازی و اینترنتی تبدیل کرد.
این فرصت به معنای کاهش هزینه برای ایجاد کسب و کار جدید و در دسترستر شدن راهاندازی کسب و کاری سودآور بود و حتی این فرصت به صاحبین کسب و کارها امکان داد تا فروش خود را به جایی فراتر از مرزها توسعه دهند و به سادگی مشتریانی در خارج از کشور خود داشته باشند.
علت محبوبیت دنیای استارت آپ ها
دلایل زیادی برای به محبوبیت رسیدن استارت آپ ها مطرح است که موارد زیر صرفا بخشی از آنها هستند:
فناوری
ذات فناوری، موجب بروز تغییرات گسترده در دنیای کسب و کار شده است و خود به خود بسیاری از مشاغل در نتیجه سرعت پیشرفت آن، تغییرات وسیعی را تجربه کردند.
همان طور که قبلا گفتیم، عدم نیاز به فضایی فیزیکی برای فروش و ارائه خدمات به مشتریان، موجب شد که تعداد زیادی از کارآفرینان تمایل داشته باشند که شکل کسب و کارشان را تغییر دهند. چه چیزی بهتر از فروش بیشتر و دسترسی به بازارهای جهانی، بدون نیاز به دفتر و شرکت فیزیکی؟
طرز فکر مترقی
برای اثبات این عامل کافیست سری به پروفایل لینکدین تان بزنید. چند نفر از کسانی که در این شبکه اجتماعی هستند، آرزو دارند کسب و کار خودشان را داشته باشند؟ قبول کنیم یا نه، این روزها بیشتر افراد به جای خواست حقوق مناسب و زندگی آرام، دوست دارند کسب و کار خودشان را راهاندازی کنند و به صورت خودخواسته وارد چالش دنیای استارت آپ های جدید شوند.
این طرز فکر و خواست این که هر کسی برای خود کسب و کاری داشته باشد، در کنار کاهش هزینههای راهاندازی استارت آپ، موجب افزایش آمار این شکل از کسب و کار در تمام نقاط جهان شده است.
خودشکوفایی
خواندن داستان زندگی افراد موفقی که توانستهاند رویای خود را به واقعیت تبدیل کنند، یکی از مهمترین دستاوردهای شبکههای اجتماعی برای کاربران بوده است. امروزه افراد آموختهاند که میتوانند برای ارضای میل به شکوفایی، علایق خود را به راهی برای کسب درآمد تبدیل کنند و همین مسئله موجب شده است که روزبهروز تمایل برای ایجاد کسب و کارهای جدید در قالب استارت آپ، افزایش پیدا کند.
میل به آزادی عمل
کارآفرینی با همه چالشهای ریز و درشت خود، آزادی عمل زیادی به ارمغان میآورد. اگر صاحب کسب و کار باشید، نیازی نخواهید داشت که به عنوان زیر دست کار کنید، به حقوق کم رضایت دهید و مجبور باشید که به ساعتهای خاص کاری محدود شوید.
کارآفرینی در قالب کسب و کارهای جدید این فرصت را به افراد میدهد که در هر زمانی و هر کجا که خواستند کار کنند و حتی حین سفر هم درآمد داشته باشند و در عین حال از کیفیت زندگی خود لذت ببرند. همه دوست دارند صاحب تمام زندگی خود باشند و کارآفرینی این فرصت را در اختیار آنها قرار میدهد. چه چیزی از این بهتر؟
بیشتر بخوانید: استارتاپ ها وکارآفرینی
راههای افزایش شانس موفقیت در راه اندازی استارت آپ
حالا که راهاندازی استارتاپ انقدر در دسترس و ساده شده است، فکر میکنید چه عواملی میتوانند در موفقیت استارتاپ ها تاثیرگذار باشند؟ دنیای استارت آپ ها
واقعیت این است که علیرغم استقبال دنیای استارت آپ ها از بازیگران جدید، نمی توان تضمین کرد که هر بازیگر جدید موفق باشد. دنیای استارت آپ ها به عوامل متعددی برای موفقیت نیاز دارد. موارد زیر از مهمترین فاکتورهایی هستند که میتوانند موفقیت هر استارتاپی را تضمین کنند:
- با هدف روشن شروع کنید
- جسور باشید
- نوآوری و خلاقیت را در نظر بگیرید
- تیمسازی قدرتمندی داشته باشید
- به مدیریت مالی به صورت جدی فکر کنید
- از الگوی موفقیت سایر کسب و کارها پیروی کنید
- از متخصصین کمک بگیرید
- از مشاوره منتور ها استفاده کنید
منتور کیست؟ علت نیاز به منتور
منتور در لغت، مربی و راهنما معنا میشود. این لفظ یکی از آن الفاظی است که در دنیای استارت آپ ها و کسب و کارها زیاد می شنویم. منتور متخصص کارکشته و حرفهای است که به صورت غیررسمی به صاحبین کسب و کار تازهکار کمک میکند تا در مسیر خود به درستی حرکت کنند.
منتورها کمک میکنند تا مهارت های حرفهای مدیران کسب و کارهای جدید و استارتاپ ها افزایش پیدا کند و درسهای ارزشمندی که نتیجه سالها تخصص و دانش آنهاست را بیاموزند.
مربیان کارآمد میتوانند در عین حفظ رابطه دوستانه و حمایتی، فرد مورد نظر را راهنمایی کنند و به او مشاوره دهند. آنها با در نظر گرفتن علایق مرشد خود، سبک خود را برای برآوردن نیازهای او تنظیم میکنند.
منتورها میتوانند دیدگاه جدیدی در رابطه صنعت و کسب و کارتان به شما ارائه دهند و افق جدیدی در برابرتان باز کنند. منتورها به شما کمک میکنند تا راهنماییهای ارزشمندی برای رسیدن به موفقیت دریافت کنید.
نکات مهم در انتخاب منتور
برای انتخاب منتورها باید به نکات زیر توجه کنید:
- هدف مشخصی داشته باشید
اولین قدم برای پیدا کردن منتور این است که تعریف مشخصی از کسب و کارتان داشته باشید و هدفتان را طوری تعریف کنید که قابل دستیابی و سنجش باشد. مشخص کنید که برای رسیدن به هدفتان به چه چیزی نیاز دارید و باید چه مهارتهایی را بیاموزید.
- رویکرد تجاری و حرفهای داشته باشید
با منتورتان به شکلی دوستانه و در عین حال حرفهای و تجاری رفتار کنید. سعی کنید معمولی و دوستانه رفتار کنید و سوالات ناخوشایندی مانند “ممکن است مربی من باشید؟” نپرسید.
- چه کسی شغل رویایی شما را دارد و به اهدافتان رسیده است؟
یکی از بهترین راههای پیدا کردن منتور حرفهای این است که کسب و کارهای موفق همرده خود را پیدا کنید و ببینید کدام استارتاپ بیشترین تطابق را با اهداف شما دارد. روابط مرشد-مربی موفق زمانی اتفاق میافتد که مربی شما همتای مناسبی برایتان باشد و به اهدافی رسیده باشد که شما برای موفقیت در نظر دارید.
برای پیدا کردن این افراد، دایره حرفهای اطرافتان را بررسی کنید. چه کسانی در حلقه حرفهای شما وجود دارند که میتوانند نقش منتور را برایتان بازی کنند؟ روسا و مدیران سابق، اساتید یا معلمان سابق و همکاران بخش دیگر میتوانند گزینههای خوبی برای شما باشند.
- به دنبال کسانی باشید که صنعت و کسب و کار شما را درک کنند
در انتخاب منتور از کسی استفاده کنید که ایدهای کلی از کسب و کار شما و نقش آن در اقتصاد داشته باشد و بتواند در زمینه پروژههای جدید، گواهیهای تخصصی و آموزشهایی که برای پیشبرد اهدافتان نیاز دارید به شما مشاوره دهد.
- از منتورهایی کمک بگیرید که خصوصیات زیر را داشته باشند
- تجربه کافی داشته باشند و دستاوردهایشان قابل اثبات باشد.
- منتورهای قوی اصیل، همدل، خلاق و صادق باشند.
- ارزشهایی مشابه با ارزشهای شما داشته باشند و بتوانند شما را درک کنند.
- بتوانند الگویی موفق برای شما باشند.
ترفندهای بازارایابی و فروش؛ رمز بقای استارتاپ ها
بازاریابی یکی از موارد مهم در موفقیت کسبوکارها محسوب میشود. بازاریابی میتواند به شکل عمیقی در فروش تاثیر بگذارد و همین مسئله رمز بقای اصلی هر کسب و کار، علیالخصوص در ابتدای راه است. در واقع همه تلاشهای تیم در نهایت در راستای افزایش فروش و سود بیشتر است. فرقی ندارد خدمات یا محصولی خاص به فروش برسانید، در هر صورت فروش میتواند کمک کند تا کسب و کار شما سرپا باقی بماند.
تلاشهای بازاریابی در نهایت منجر به برندسازی کسب و کار شما هم خواهد شد. شما میتوانید از طریق استراتژیهای بازاریابی، به حسن شهرت برسید و در میان مشتریان خود اعتماد ایجاد کنید.
میتوان بازاریابی را شاهرگ هر کسب و کار دانست. بازاریابی مستلزم طی کردن فرایندی است که در آن به شناخت مخاطب، نیازهای مشتری، کاهش هزینههای تولید، افزایش بهرهوری و بهبود کل فرایند کسب و کار خواهید رسید. در واقع استراتژی صحیح بازاریابی، نهتنها به افزایش فروش کمک میکند، بلکه شما را مجبور میکند که کسب و کارتان را به سطحی حرفهایتر ارتقا دهید. دنیای استارت آپ ها