توسعه صنعت چاپ در برنامه های دولتی

    0
    60
    توسعه صنعت چاپ

     رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران خواستار ورود توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی در  اسناد بالادستی به‌ویژه برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به عنوان یکی از مطالبات جدی فعالان این صنعت شد. 

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایرنا – «محمد بیطرفان» در وبینار ششمین روز از هفتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران افزود:‌ این مهم با توجه به اثرگذاری و ارزش‌آفرینی این صنعت، بسیار با اهمیت است تا توانمندی‌ها و پتانسیل‌های این صنعت در راستای منافع ملی دیده شود.

    به گفته وی، این موضوع تاکنون از سوی متولیان امر و مسوولان مورد غفلت واقع شده است.

    بیطرفان خاطرنشان‌کرد: امروز کارآمدی صنعت چاپ و بسته‌بندی در عرصه‌های مختلف ثابت شده و به‌ویژه در شرایط کنونی پاندمی کرونا حتی در مقوله بهداشت و درمان با ارائه انواع و اقسام محصولات چاپی دارویی، بهداشتی و غذایی اهمیتی بیش از پیش یافته است.

    بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران تاکید کرد: اگر خواستار آن هستیم تا مشکلات صنعت چاپ به صورت ریشه‌ای و بنیادی حل شود، باید بتوانیم توسعه این صنعت را در برنامه هفتم توسعه وارد کنیم.

    چاپ از جمله صنایع پیشران کشور است که به عنوان «فروشنده خاموش» مطرح بوده و صنعتی استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود. حتی اگر به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی هستیم، بدون صنعت چاپ امکان‌پذیر نیست.

    وی ادامه‌داد: موضوع انتقال تولیت صنعت چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، از جمله موارد مهمی است که انتظار می‌رود در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شود.

    بیشتر بخوانید:

    رفع مشکلات چاپخانه‌های استان کردستان

    افتتاح نخستین آموزشگاه صنعت چاپ تبریز

     

    توسعه صنعت چاپ در بخش تجاری و صنعتی

    در این وبینار، علی مغانی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با اشاره به مطرح بودن موضوع انتزاع بخش صنعت چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: با وزارت ارشاد دعوا نداریم، اما باید گفت امروز فقط پنج درصد ظرفیت چاپخانه‌ها مربوط به چاپ و نشر است و بقیه 95 درصد مربوط به فعالیت‌های صنعتی و تجاری است.

    وی اظهار داشت: امروز چاپ و بسته‌بندی مهمترین عرصه برای رونق دادن به صادرات غیرنفتی است، به‌طور مثال زعفران ایرانی در کشور اسپانیا بسته‌بندی می‌شود و محصولات سردرختی در کشورمان اصلا بسته‌بندی ندارند که ضعف بزرگی برای کشور است.

    مغانی تاکید کرد: امروز صنعت چاپ و بسته‌بندی باید برای کمک به سایر صنایع و توسعه آنها به یاری‌شان بشتابد و امیدواریم با مطرح شدن این مهم در برنامه هفتم توسعه، به جایگاه واقعی خود برسد. برای توسعه صنعت چاپ به برنامه های دقیق و اصولی نیازمند است.

    همچنین عباس سرابیان عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان خراسان رضوی اظهار داشت: در سال‌های گذشته، تولی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر صنعت چاپ نتوانسته توسعه این صنعت را به دنبال داشته باشد و به نظر می‌رسد نخستین گام در مسیر توسعه صنعت چاپ ، منفک شدن از وزارت ارشاد باشد.

    توسعه صنعت چاپوی تاکید کرد: باید سازمانی جدای از وزارتخانه‌های ارشاد و صنعت ایجاد شود تا با انجام برنامه ریزی بتواند به تحقق این مهم از نظر حقوقی و قانونی بپردازد.

    به اعتقاد کارشناسان، وارد شدن صنعت چاپ به برنامه توسعه هفتم کشور می‌تواند قدرت چانه‌زنی و پیگیری را در بین صنعتگران و فعالان این صنعت برایتوسعه صنعت چاپ  افزایش دهد.

    در این نشست مجازی فعالان صنعت چاپ همچنین خواستار دیده شدن این صنعت در اسناد بالادستی به ویژه برنامه هفتم توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور، ایجاد مناطق آزاد چاپ با هدف توسعه اقتصادی و افزایش صادرات، توجه به نوسازی ماشین آلات و تجهیزات صنعت چاپ، توجه به ضعف فناوری و برخوردار نبودن آن از دانش روز جهان و همچنین بازگشت مجدد روز ملی صنعت چاپ در یازدهم شهریور ماه به تقویم ملی شدند.

    فعالان صنعت چاپ همچنین خواستار توجه دولت به آموزش، پژوهش و به‌روزآوری در این صنعت، قائل شدن هویت مستقل برای آن (نه با عناوینی همچون چاپ و بسته‌بندی، چاپ و نشر، چاپ و تبلیغات و غیره) و عنایت ویژه به فعالان این عرصه در شهرستان‌ها به دلیل آسیب‌های ناشی از کرونا در دو سال گذشته شدند.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    سیزده + سه =