سمینار چاپِ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ با رویکرد مهار تورم و رشد تولید با همت دفتر امور چاپ و نشر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز همایش های این وزارتخانه با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ و بسته بندی کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین؛ علی اکبر ابراهیمی در ابتدای سمینار چاپِ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ اظهار داشت: در ابتدای سال ۱۴۰۲ شعار مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد. بر همین اساس دفتر امور چاپ و نشر با تنظیم طرحی تحت عنوان گردهمایی و نشست تخصصی در این حوزه را تقدیم کرد که بنا به موافقت معاونت فرهنگی از ابتدای امسال شاهد برگزاری چهار نشست تخصصی با عناوین دیجیتال و فناوری و نوآوری در حوزه مهار تورم و رشد تولید، صادرات، مواد اولیه و توسعه صنعت چاپ و مهار تورم و رشد تولید در جریان برگزاری نمایشگاه های تخصصی بودیم.
وی ادامه داد: در تشریح دغدغه هایی که مطرح شد بنا بر این گذاشته شد که موضوعات طی سمینارهای گوناگون تبیین شده و نتایج به فعالان، کارشناسان و مدیران در سطح کشور انعکاس یابد. امروز شاهد برگزاری نخستین سمینار هستیم که امیدوارم این مراسم با رهنمود دوستان مفید واقع شود.
در ادامه سمینار چاپِ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: توسعه اقتصادی مفهومی است که در جوامع مختلف نسبت به آن توجهات ویژه ای وجود دارد. به همین منظور بخشی از برنامه ریزی دستگاه ها و بخش های مختلف هر جامعه ای به توسعه اقتصادی اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: مفهوم توسعه اعم از اقتصاد است که بخش های مهم دیگری چون اجتماع و بهره مندی از ظرفیت ها و امکانات جامعه و ابعاد مختلف آن را هم دربرمی گیرد. توسعه اقتصادی با رشد اقتصادی تفاوت هایی دارد. توسعه اقتصادی به ظرفیت و ابعاد کیفی توجه بیشتری دارد.
احمدوند تصریح کرد: در نگاه دولت توجه به استفاده از ظرفیت بخش های دولتی برای بهره گیری از رشد و توسعه در دو سال گذشته خود را نشان داده است. در نگاه دولت صنعت چاپ یکی از مهمتریم بخش ها است که راه افتادن و فعال شدن این صنعت به نوعی موجب رشد و توسعه دیگر صنایع خواهد شد. بنابراین توجه به توسعه صنعت چاپ نکته بسیار مهمی است.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود در سمینار چاپِ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ گفت: مباحث تحلیلی و پژوهشی و توجه به رویکرد علمی در صنعت چاپ موضوعی است که در کشور ما تا کنون مورد غفلت واقع شده است. مشکل آمار، اطلاعات و داده در صنعت چاپ مسبوق به سابقه است و ما هنوز نتوانسته ایم داده های علمی خوبی را در صنعت چاپ به پژوهشگران خود عرضه کنیم. امید است این جلسات مقدماتی برای پژوهش های تحلیلی و علمی برای این صنعت باشد.
وی افزود: توقع ما حضور پرشور فعالان و اثرگذاران صنعت چاپ در این نوع از برنامه ها است. برپایی چنین جلساتی نشان دهنده اهمیت موضوع در بین صاحبان صنعت چاپ است. خوشحالیم این سمینار به میزبانی دفتر امور چاپ و نشر برگزار میشود و امیدواریم که این نشست ها تنها با رویکرد علمی صرف نباشد بلکه در حوزه و رویکردهای اقتصادی و پژوهشی نیز فعال باشد. همچنین ما پذیرای نگاه منتقدانه عزیزان به منظور رشد صنعت چاپ و بسته بندی کشور هستیم.
احمدوند اذعان داشت: واحدهای صنعتی در حوزه ایجاد واحدهای پژوهشی باید فعال تر باشند. ما نیز برای واحدهای بزرگ باید اعتبارات بیشتری را به این منظور درنظر بگیریم.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد که مباحث این سمینارها باید به صورت مکتوب درآمده و در قالب کتاب در اختیار فعالان صنفی قرار بگیرد.
محسن یگانه کاری در ادامه سمینار چاپِ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ اظهار داشت: پس از ارائه شعار سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید از سوی مقام معظم رهبری ما به این نتیجه رسیدیم که این شعار باید در صنعت چاپ تجلی پیدا کند. در این راستا نظرات فعالان صنعت چاپ و بسته بندی جمع آوری شد که این نظرات در چهار محور مشکلات واحدهای چاپی، صادرات و مشکلات مربوط به ارز، قوانین و مقررات در حوزه تسهیل گری دولت و آموزش جمعبندی شد.
وی ادامه داد: این سمینار نخستین خروجی میزگردهایی است که در رابطه با این موضوعات مطرح شد. دومین خروجی نیز راه اندازی کمیته ای با دستور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که وظیفه آن نوسازی و بهسازی صنعت چاپ و بسته بندی کشور است. در این کمیته همچنین به تامین منابع مالی، اصلاح قوانین، بانک اطلاعات، تامین منابع انسانی و پژوهش و توسعه پرداخته میشود.
یگانه کاری اذعان داشت: یکی از مواردی که ما از سخنان مقام معظم رهبری برداشت کردیم موضوع مواسات است که نمونه تاریخی آن موضوع شعب ابی طالب در زمان پیامبر است. برداشت اصلی کمک اغنیا از ضعیفان است. این یک راهکار کمک کننده برای ما به منظور پیشرفت صنف و حل مشکلات است. ما می خواهیم الگوسازی کنیم که واحدهای کوچک چاپی تحت حمایت واحدهای بزرگ به فعالیتشان ادامه دهند. دومین راه حل نیز بحث تجمیع واحدهای کوچک چاپی با واحدهای بزرگ است که البته بارها دوستان و همکاران به آن اشاره کرده اند.
در ادامه سمینار چاپِ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ دکتر خدایار صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در رابطه با مفهوم توسعه و ارکان آن در صنعت چاپ ایران به سخنرانی پرداخت.
پس از آن نیز حمیدرضا طاهری آشتیانی فعال حوزه تولید و صادرات فیلم های پلیمری در رابطه با موانع و راهکارهای توسعه صادرات و رضا نورائی مشاور توسعه صنایع چاپ و بسته بندی در رابطه با جایگاه سازی در بازار چاپ و بسته بندی سخنرانی کردند.
بیشتر بخوانید: برگزاری سمینار «چاپ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ»
گفتنی است در پایان سمینار چاپِ بسته بندی و توسعه پایدار صنعت چاپ جلسه پرسش و پاسخ با سخنرانان سمینار و با گردانندگی بهروز قزلباش، روزنامه نگار باسابقه و سردبیر مجله بازار بسته بندی برگزار شد. در این جلسه موضوعات مختلف مبتلابه این صنعت مورد بررسی قرار گرفت که گزارش کامل آن را می توانید در مجله شماره ۲۳۸ نشریه چاپ و نشر مطالعه کنید.