چاپ صلاحی پیشاهنگ عرصه چاپ

گفت و گو با برادران صالحی مدیران مجموعه چاپ صلاحی Eco Bags Iran

0
90
چاپ صلاحی

چاپ صلاحی را می‌توان با عنوان یکی از آوانگاردترین چاپخانه‌های این صنعت معظم به‌حساب آورد. نام مسلم صلاحی فقید هنوز در میان چاپچیان امروز و دیروز پرطنین است و نام نیک او از سرای زرنگار پیشی گرفته است. چند صباحی است که چاپ صلاحی با یک تغییر موضعی خلاقانه به کار حرفه‌ای در حوزه تولید ساک‌های تبلیغاتی روی آورده، هرچند که پسران خلف آن مرد بزرگ هنوز به‌درستی چاپ را رسته اصلی و چاپچی را همکار واقعی خود می‌دانند.

 بیش از هفت دهه است که چاپ صلاحی با اقتدار راه خود را انتخاب کرده و با پیش‌قدم شدن در راه تکنولوژی بارها فانوس مسیر همکاران شده است، این بار اما حرف‌ها از جنس دیگری است ظهر پاییزی دل‌چسبی را در میان خبرگان چاپ گذراندیم که سطور مقابل تلاشی برای اشتراک‌گذاری آن است، باشد که مقبول افتد.

هفتاد سال و اندی

چاپ صلاحی اکنون در هفتمین دهه فعالیت خود به سر می‌برد. بنیان‌گذار آن همان‌طور که می‌دانید حاج مسلم صلاحی است و اکنون ما برادران صلاحی حمید، مجید و فرید مدیران این مجموعه‌ی کهن را در اختیار داریم. من (فرید صلاحی) در عنفوان جوانی برای تحصیلات به کشور انگلستان مهاجرت کردم و از دوره‌های متوسطه تا کارشناسی ارشد را در این کشور گذراندم.

من که در رشته مهندسی ساخت تحصیل‌کرده بودم کمی بیش از یک سال هم در خود انگلیس به کار در کارخانه‌ی دانلوپ (تولید لاستیک و لوله‌کشی خودرو) در بخش تحقیقات و توسعه مشغول به کار بودم تا اینکه در سال ۱۳۷۱ و مقارن با مراسم سالگرد عموی فقیدم به ایران بازگشتم و برای همیشه ماندگار شدم.

 آن موقع پدر برای مسافرتی نزد من آمده بود و در صحبت باهم به این نتیجه رسیدیم که هیچ‌چیز ارزش کنار هم بودن را ندارد و پیرو این حرف‌ها تصمیم بر آن شد که من نیز به کشور برگشته و در کنار خانواده به کار ادامه دهم.

 بعد از بازگشت به کشور شرکتی در حوزه‌ی تأمین قطعات استاندارد نیروگاه‌ها تأسیس کردم که به‌عنوان نماینده ABB ایتالیا فعالیت داشت و تا آغاز دهه ۸۰ هم ادامه پیدا کرد. صنعت چاپ در این سال‌ها به‌سرعت در حال تغییر و تبدیل بود و پدر به این نتیجه رسیدند که برای ادامه کار نیاز به جابه‌جایی به مکانی بزرگ‌تر وجود دارد. پیرو این تصمیم پدر مکان جدید را (واقع در خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک ۴۹، ساختمان چاپ صلاحی) خودش انتخاب کرد و برای طراحی و ساخت آن مرا نزد خود خواند و بدین ترتیب من نیز به همراه دو برادر دیگرم به کار در حرفه‌ی خانوادگی روی آوردم.

 مکان جدید با همکاری همگانی ما ساخته شد و جزو نخستین ساختمان‌هایی بود که به‌طور حرفه‌ای برای کار در حوزه چاپ طراحی و پرداخته‌شده بود. پدر به‌رسم مردان بزرگ در پی این ساختمان سکه ریخت تا خوش‌یمنی آن بیمه شود. ما در این خیابان پست برق اختصاصی را با هزینه شخصی کارگزاری کردیم که در رشد این محله بسیار کارگر افتاد. مجموعه‌ی این‌کارهای نیکو و عام‌المنفعه باعث شد که این ساختمان در دو سال متوالی جایزه کسب کند و نام صلاحی به‌عنوان شهروند نمونه مطرح شود که این خود لوح زرینی در تاریخ چاپ کشور محسوب می‌شود.

چاپ صلاحی

 

امروز چاپ صلاحی به نسبت دیگر مجتمع‌های چاپ کشور ساختمان بزرگ و مجهزی نیست و همواره نیز بین ۲۰ تا ۳۰ پرسنل فعال داشته است اما نوع نگرش پدر و آنچه به ما نیز آموخته بود باعث شد که نام صلاحی همیشه با نوآوری عجین باشد و طریق ما همواره مورد الگوبرداری بسیاری از فعالان صنف چاپ قرار بگیرد. به‌کارگیری اولین دستگاه چهار رنگ افست، اولین کار ترموگرافی در حوزه چاپ، اولین دستگاه یو وی کشور و امثال این گام‌های نخست در کارنامه کاری چاپ صلاحی فراوان است و استقبال از نوآوری را به سنتی در خانواده ما تبدیل کرده است.

 روزگار گذشت و ما بارها قدم به راه‌های ناشناخته و غریب گذاشتیم و راه ادامه دیگران را هموار کردیم. مکانی ما برای به‌کارگیری تمام مراحل قبل از چاپ، چاپ و بعد از چاپ گنجایش نداشت و ازاین‌رو بعد از تغییرات چندی به کار حرفه‌ای در بخش پس از چاپ پرداختیم.

کار ما به این منوال ادامه داشت تا اینکه راه‌اندازی مجتمع‌های چاپ که سایر بخش‌های کار را زیر یک سقف ارائه می‌دهند تبدیل به یک اپیدمی شد و ما هر روز با کاهش سفارشات روبه رو بودیم. با این منوال ما راه گریز را در تغییر کلی کار دیدیم، یا باید صفر تا صد کار را در زیر یک سقف انجام می‌دادیم که در مکان فعلی امکان آن وجود نداشت و یا اینکه باید به تغییر رسته کار رضایت می‌دادیم. من و برادرانم همواره به دنبال ایده‌ای جدید بودیم و نمایشگاه‌های بین‌المللی زیادی را برای انتخاب سازی مورد بازدید قراردادیم. جستجوها پای را به نمایشگاه چاپ هندوستان کشید و در آنجا بود که بالاخره کارد موردنظر خود را یافتیم.

چاپ صلاحینان وون

حدود چهار سال پیش بود که بنده به همراه آقایان امیری و شعبانی که از همکاران ما در اصفهان بودند به بازدید نمایشگاه هندوستان رفتیم و آنجا با تولید ساک‌های تبلیغاتی که با استفاده از پارچه‌های نان وون (non woven) ساخته می‌شوند آشنا شدیم. من نمونه‌های زیادی را جمع‌آوری کردم به همراه نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات به برادرانم ارائه دادم.

این تولیدی با دامنه‌ی فراگیری بالا بود که مورداستفاده زیادی داشت از طرفی به چاپ مربوط می‌شد و همین خصایص در جلب نظر و در اتفاق آرای ما مؤثر افتاد و تصمیم نهایی برای کار در این رسته بدون هیچ مخالفتی اخذ شد.

 ما از یک خانواده‎ی چاپچی می‌آمدیم که در رسته‌ی کاری خود حرفه‌ای بود و حالا مشکل عمده‌ی ما ناآشنایی با پارچه و مقتضیات کار در این رسته بود. تحقیقات ما پیرامون این حرفه شروع شد و تازه آنجا بود که متوجه شدیم چرا همکاران صنعت چاپ را خانواده می‌نامند. صنف پارچه بسیار بسته بود و ما برای کسب اطلاعات مرارت زیادی کشیدیم.

عمده‌ی آگاهی‌های ما نیز در نهایت از همکاران دیگرمان در کشورهایی چون هندوستان و چین کسب شد. ما خطوط تولید زیادی را ازنظر گذراندیم و تمامی مراحل کار از برش تا تولید ساک و چاپ آن را موردمطالعه دقیق قراردادیم و با پژوهشی کامل دست به انتخاب و خرید دستگاه‌ها لازم زدیم.

 ما کاملاً اندیشیده دست‌به‌کار شده بودیم اما بااین‌حال خرید ماشین‌آلات، فروش ماشین‌های قبلی، جایابی دستگاه‌ها، ترخیص و جاگذاری ماشین‌های نوین در سایت انرژی زیادی را از ما گرفت و تازه متوجه شدیم که تمامی این مصائب، مراحل اول کار بوده است و هنوز مشکلات اصلی بر سر راه وجود دارد.

چاپ صلاحیچاپ صلاحی همیشه از بهترین برندهای ماشین در کار خود استفاده می‌کرد و ما با این پیش‌فرض به سراغ برندهای اروپایی رفتیم اما در عین تعجب دریافتیم که بهترین دستگاه‌های این صنعت در هندوستان و بیشتر در چین موجود است. ما بهترین را در چین یافتیم و با آن‌ها وارد مذاکره شدیم، ارتباط‌گیری که بسیار برای ما سخت و هزینه‌بر بود.

چند وهله رفت‌وآمد و آوردن کارشناسان مختلف و تبادل اطلاعات و خواسته‌ها، مراحل جانکاهی بود که حدود دو سال به طول انجامید. ما سختی زیادی را متحمل شدیم اما درنهایت بعدازاین دو سال به نقطه‌ای رسیدیم که در تولید ساک‌های بدون عطف (فلت بگ) جزو سرآمدان این صنعت قرار گرفتیم.

حرکت بعدی ما که بیشتر زبانزد صنعت چاپ شد، استفاده از دستگاه چاپ رول به رول بود که کیفیت بسیار بالایی را در کار حاصل می‌کرد و باز سابقه‌ی چاپ خانواده‌ی صلاحی را به رخ می‌کشید، دستگاه‌های تکمیل‌کننده‌ی دیگری طی این سال‌ها به مجموعه ما اضافه شد و مثلاً خرید دستگاه چاپ افست پارچه و راه‌اندازی آن خط هم جزو کارهای اشتباه ما بود که بازخورد مثبتی نداشت و ضرری را به کار ما وارد کرد اما ما آن را هزینه‌ی تجربه‌ی خود قرار دادیم و درنهایت باکمی تغییر و جابه‌جایی به ترکیب کارساز و درست امروزی خود دست‌یافتیم.

کار در حوزه تولید ساک‌های پارچه‌ای امروز به‌عنوان حرفه‌ی اول ما مطرح است و چاپ صلاحی توانسته خود را هم‌رتبه‌ی بهترین تولیدکنندگان جهانی بالا ببرد و اکنون برای بسیاری از کشورهای صنعتی تراز اول تولید و صادرات داشته باشد اما آن‌قدر مصائب دارد که برخلاف دیگر کارهایی که همیشه همکاران حوزه‌ی چاپ را به آن تشویق می‌کردیم این بار آن‌ها را از ورود به این حوزه بر حذر می‌داریم.

دشمن را کنار بگذاریم

امروز دنیا دارد کنار گذاشتن کیسه‌های پلاستیکی را ترویج می‌کند. کشورهایی چون انگلیس و یا ایرلند در حرکت‌های انفرادی استفاده از پلاستیک را تقبیح می‌کنند یا اینکه طی انقلابی در صنعت، اتحادیه اروپا اخیراً استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را منع کرد و آن‌ها را برای محیط‌زیست مضر دانست. پیرو این تصمیم بسیاری از کشورهای دیگر در قاره آمریکا، آسیا و آفریقا به این حرکت پیوستند و جالب است بدانید که سرسخت‌ترین قانون جزایی دراین‌بین به کشور کنیا در آفریقا اختصاص دارد. کنیا در ۲۸ آگوست ۲۰۱۷ قانونی را وضع کرد که طی آن استفاده از کیسه‌های پلاستیکی برای متخلف ۴ سال زندان و یا ۴۰ هزار دلار جریمه نقدی در پی خواهد داشت.

مثال پیش‌گفته نشان از اهمیت این موضوع و نگاه جدی جهانیان به قدرت تخریب محیط‌زیست توسط محصولات پلاستیکی دارد و این در حالی است که متأسفانه در کشور ما حمایتی از این طرح نمی‌شود و تازه به خاطر بومی شدن تولیدات پلاستیک، هرروز شاهد تبلیغات برای رفتن بسته‌بندی‌ها به این سمت هستیم. استفاده ما از کیسه‌های پلاستیکی اکنون به بیش از دو میلیون تن در سال رسیده است و ایران را به رتبه پنجم استفاده از این ماده مضر برای محیط‌زیست، ارتقا داده است. مصرف کشور ما اکنون ۳ برابر میانگین جهانی است که باید هرچه سریع‌تر به فکر راه‌حلی برای آن باشیم.

این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و دولت باید از بازوهای رسانه‌ای و آموزشی خود در آموزش‌وپرورش و آموزش عالی استفاده کنند. چه عیبی دارد که این فرهنگ توسط تریبون‌های نماز جمعه اشاعه داده شود و دولت لایحه‌هایی قانونی مصرف کیسه‌های پلاستیکی را کنترل کند و کاهش دهد؟ بارها ثابت‌شده که قانون و زور به‌تنهایی نمی‌تواند کارگشا باشد اما در کنار قانون‌گذاری می‌توان با آموزش و فرهنگ‌سازی یک تفکر و اندیشه درست و اثبات‌شده را مستدل کرد و جا انداخت.

عمری ما در مسافرت‌هایمان با خیل زباله‌های پلاستیکی در کوه و دشت و دریا مواجه شده‌ایم که آسیبی غیرقابل‌جبران را برای محیط‌زیست ما در پی دارد ما هیچ تلاشی هم برای اصلاح این فرهنگ نادرست نمی‌شود. من در مسافرتی که اخیراً به شمال کشور داشتم برای خرید سوغاتی به مغازه‌ای رفتم و آنجا بسته‌بندی کلوچه‌ها توجه من را جلب کرد.

برای بسته‌بندی یک کلوچه از چندلایه بسته‌بندی پلاستیکی و مقوایی با روکش‌های پلاستیکی نا لازم استفاده‌شده بود که چیزی جز هزینه‌ی اضافی نداشت، درحالی‌که به فکرم رسید با کمک محصول ما چقدر راحت می‌شود دست بسته‌بندی اصولی، آسان و یک مرحله‌ای این محصولات زد. با استفاده از ساک‌های تولیدی ما می‌توانیم محصولات را در یک حرکت بسته‌بندی کرد و از امکان استفاده مکرر و مواهب تبلیغاتی آن سود جست.

چاپ صلاحیاشتغال زایی

طبق تحقیقات انجام‌شده برای آفریدن یک شغل بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون سرمایه لازم است درحالی‌که با پشتیبانی از چنین صنایع می‌توان به‌راحتی اشتغال‌زایی کرد. ما یک نماینده انحصاری پخش محصولات در بازار تهران داریم که روزانه تعداد زیادی زن و مرد جوان و نوجوان در انتظار آغاز کار آن صنف بسته‌اند تا با خریدوفروش این محصول کارآمد در بازار و مترو دیگر جاهای شلوغ دست‌به‌کار اقتصادی بزنند. این‌یک شغل برای آن‌ها است که در عین درآمدزایی در ترویج فرهنگ درست استفاده از ساک‌های طبیعی به‌جای کیسه‌های پلاستیکی نیز مؤثر است.

ما زبان بازار را به‌خوبی نمی‌دانیم تمامی سفارشات بازار ما توسط این نماینده به انجام می‌رسد و تازه خود او نیز نمایندگان دیگری برای خود در جای‌جای بازار داخلی تعبیه کرده است که نشان از توفق و اقبال این کار دارد. ما حتی این ساک‌ها را در مدل‌های با دسته‌های بلندتر تولید کردیم که با توجه به کیفیت آن‌ها و تولیداتشان در رنگ‌ها و طرح‌های زیبا و خواستنی به شکل کیف‌های دوشی زنانه و کیف‌های جادار خرید مورد استقبال خوبی از طرف مصرف‌کنندگان قرارگرفته است و شعبه دیگری برای تولیدات ما درست کرده است.

ترمه های ایرانی

ما هنگام ورود به بازار تولید ساک‌های تبلیغاتی با کمبود تنوع روبرو شدیم، مضیقه‌ای که به‌راحتی قابل رفع بود. سابقه‌ی ما در چاپ در این وهله به کمکمان آمد و ما توانستیم با ساخت کلیشه‌هایی خلاقانه دست به طراحی زده و پارچه‌های زیبای طرح داری تولید کنیم که بسیار جالب‌توجه مشتریان داخلی و خارجی قرار گرفت.

طرح‌های ترمه و بته‌جقه‌ی ما امروز در میان طرح‌های مطرح شرکت‌های بین‌المللی معروف قرارگرفته که باعث مباهات ما و هر ایرانی است. باور نمی‌کنید که برای پیدا کردن نسبت درست بین اندازه‌ی ساک و بزرگی و کوچکی طرح‌های روی آن چقدر هزینه کردیم و چند بار دست به آزمون خطا زدیم تا به بهترین نسبت ممکن و چشم‌نوازترین شکل دست‌یافتیم.

چاپ صلاحیناوگان چاپ صلاحی

ماشین‌آلات چاپ رول به رول فلکسو، رول به رول سیلک، برش رول به رول، برش رول به شیت، ماشین مخصوص امباس (چاپ همگن برای طرح دار کردن پارچه‌های نان وون) و ماشین‌آلات ساخت کیسه‌ی ما که در دو قسم فلت (بدون عطف) و باکس (با توان ساخت عطف از ۸ تا ۲۰ سانتی‌متر) هستند، خط تولید مجموعه چاپ صلاحی را تشکیل می‌دهند.

همچنین ما یک واحد طراحی فوق حرفه‌ای داریم که توسط آقای فروتنی از اساتید شناخته‌شده‌ی طراحی و گرافیک رهبری می‌شود. ایشان جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی را در حوزه‌ی عکاسی و طراحی کسب نموده‌اند و از اساتید پرکار دانشگاه هستند که افتخار همکاری با ایشان نصیب مجموعه ما شده است.

تشویق‌ها و تهنیت‌های زیادی تاکنون به خاطر فعالیت حرفه‌ای این بخش نصیب مجموعه‌ی چاپ صلاحی شده است که ما آن را مرهون زحمات این فرد خلاق هستیم. حتی بسیاری از سفارش‌های داده‌شده به ما مشکلاتی در اجرا و طراحی دارند که توسط این بخش مجزا تهیه‌شده و اعتلا پیدا می‌کنند.

در کار ما چاپ بارنگ سفید از مشکل‌ترین کارها است که ما به‌راحتی توان پیاده‌سازی آن را داریم. بسیاری دیگر از همکاران برای رفع این نقیصه رنگ نقره‌ای یا طلایی را پیشنهاد می‌دهند که به خاطر اکلیلی بودن بحث محیط زیستی این تولیدات را نقض می‌کند. ما سفارش‌هایی با این رنگ را با جایگزینی نمونه‌های که به جای طلایی و خاکستری به‌جای نقره‌ای به انجام می‌رسانیم و ضمن احترام به سلیقه‌ی مشتری در حفظ رسالت خود برای تولیدی دوستدار محیط‌زیست موفق باشیم.

در این راه بخش طراحی و سابقه‌ی ما در چاپ به یاری‌مان آمده است، درحالی‌که دیگر دوستان فعال در این صنف سفارش‌دهنده را در رنگ محدود می‌کنند ما پنتون را به مشتری می‌دهیم و دست او را در انتخاب همه‌ی رنگ‌ها باز می‌گذاریم. طلایی، نقره‌ای و نهایتاً مشکی تمامی تنوع دیگر سازندگان این حوزه است درحالی‌که ما چاپچیان دنیایی از رنگ‌ها را به مشتریان خود تعارف می‌کنیم.

ما به‌عنوان یک تولیدکننده‌ی داخلی افتخار می‌کنیم که کلیه مواد مصرفی لازم برای تولیدات خود را از داخل کشور تهیه می‌کنیم و هیچ وابستگی خاصی به خارج از کشور نداریم.

پارچه‌ی خام و مرکب تولید داخل وارد خط تولید ما می‌شود و ازاینجا به بعد کار در مجموعه ما به وقوع می‌پیوندد. ما نسبت به سایز ساک موردنظر پارچه را برش می‌زنیم و آن را باز و بنا به نوع کار و عرض آن به‌صورت رول و یا شیت برش می‌زنیم. مرحله‌ی چاپ ما نیز به دو صورت فلکسو با عرض ۱۶۰ و سیلک با عرض ۱۲۰ سانتیمتر است.

 تفاوت مجموعه‌ی ما با دیگر دوستان فعال در این حوزه این است که آن‌ها ابتدا ساک را تولید کرده و سپس با روش‌های سنتی و عمدتاً دستی روی آن چاپ می‌زنند که عمدتاً هم به شکل سیلک اسکرین بوده و از مرکب‌های نامرغوب در آن استفاده می‌شود که بحث دوستدار محیط‌زیست بودن پارچه‌های نان وون را زیر سؤال می‌برد.

مجموعه‌ی ما با به‌کارگیری آخرین متدهای تولید جهانی و استفاده از پیشرفته‌ترین و ماشین‌های این حوزه به‌راحتی و باکیفیتی بسیار بالاتر از حالت دستی به‌طور اتوماتیک ابتدا روی پارچه‌های چاپ می‌زنند و سپس پارچه‌ی آماده‌شده با بهترین کیفیت چاپ و حفظ مزیت دوستدار محیط‌زیست بودن (چراکه با مرکب‌های پایه آب به چاپ رسیده است) آماده تبدیل به ساک‌های دستی و دوشی می‌شود.

ما همچنین می‌توانیم این ساک‌ها را به دو شکل فلت بد (بدون عطف) و باکس بگ (با عطف) به تولید برسانیم که نمونه‌ی باکس بگ آن می‌تواند عطفی بین ۸ تا ۲۰ سانتیمتر داشته باشد. ماشین تولید باکس بگ ما از پیشرفته‌ترین نمونه‌های موجود جهانی است که به‌عنوان اولین دستگاه از این نوع بوده که توسط مجموعه چاپ صلاحی به بازار ایران وارد و معرفی‌شده است.

 همچنین ما برای نخستین بار دستگاه‌های امباس را در این صنف وارد کرده‌ایم که به‌صورت حرفه‌ای و باکیفیت بی‌نظیر پارچه‌ها را طرح دار می‌کند. ما در مجموعه از عملکرد این دستگاه به‌عنوان چاپ همگن نام می‌بریم که توسط آن می‌توانیم پارچه‌هایی تا عرض ۱۸۰ سانتیمتر را طرح بزنیم. ما تاکنون ۲۲ طراحی را برای این دستگاه به انجام رسانده‌ایم که هرکدام سیلندرهای جداگانه‌ای را طلب کرده که مجموعه برای اجرا و ساخت هر یک از آن‌ها متحمل هزینه‌های بالایی شده است.

حرفه‌ای گری ما در این بخش باعث شده سفارشات زیادی را در این مورد داشته باشیم و به‌صورت خام‌دست به صادرات پارچه‌های طرح دار بزنیم. اخیراً هم سفارش پرتیراژی در این مورد داشتیم که مورداستفاده دقیق آن را نمی‌دانیم ما کلیه آن به کشور گرجستان فرستاده شد.

یک سری دستگاه دیگر هم در مجموعه ما وجود دارد که به‌عنوان مکمل دستگاه‌های اصلی به کار می‌رود و روند کار را تسریع می‌کند. ما دستگاه‌های برش داریم که می‌تواند پارچه‌های خام یا چاپ‌شده را به عرض‌های مختلف به‌صورت رول به رول و یا رول به شیت برش زده و آن‌ها را برای مرحله دوخت و ساخت ساک‌های آماده کند.

 مرحله‌ی بعد از ساخت کیسه‌ها و ساک‌های مجموعه ما بحث بسته‌بندی و نحوه تحویل آن‌ها به مشتریان بود که در این وهله نیز ما سعی کردیم که خاص بودن و باکیفیت بودن کار را فدای این مرحله نکنیم.

عمدتاً این تولیدات در کیسه‌های بزرگ پلاستیکی با وضعیت نامطلوبی تحویل مشتری داده می‌شد اما عزم ما بر این بود که حتی در این ورطه نیز استفاده از پلاستیک و مواد آلاینده‌ی طبیعت را کنار بگذاریم. ما بر اساس سایزهای استاندارد تولید خود کیسه‌های واترپروف (ضد آب) مخصوص بسته‌بندی چنین کالاهایی را از چین وارد کردیم تا تولیداتی که این همه برای مهیا شدنش زحمت صرف شده است تحت تأثیر بسته‌بندی نهایی از چشم مصرف‌کننده نیفتد.

 ما این بسته‌های ثانویه را وارد می‌کنیم اما برنامه‌ای داریم که در آتیه نزدیک دست به تولید آن‌ها در داخل کشور و درمجموع خود بزنیم تا به‌این‌ترتیب یک محصول کاملاً ایرانی تولید و عرضه کنیم.

چاپ صلاحی

از درد سخن گفتن

حوزه‌ی تولید ساک با محصولات نان وون بسیار محصور و محدود است. این صنف برعکس صنف چاپ رقابت‌پذیر نیست و برای ما که تربیت‌شده‌ی صنف دیگری هستیم کار را مشکل و بغرنج کرده است. عرضه و تقاضای پارچه نان وون که مواد اولیه این کار است باهم نمی‌خواند و ما گاه با بدقولی‌های چندماهه روبه‌رو می‌شویم.

کار در این حوزه بیشتر به‌صورت چاپ اسکرین و دستی پیش می‌رود و اجرت‌های پایین بدون در نظر گرفتن کیفیت کار را با مضیقه روبرو کرده است. از طرفی دیگر واردات ماشین‌آلات ساخت پلاستیک رو به فزونی است و آن‌قدر اختلاف قیمتی بین این دو متریال فاحش است که واقعاً باید کسی دغدغه‌مند محیط‌زیست باشد تا به سمت استفاده از ساک‌های پارچه‌ای متمایل شود.

یک مسئله ظریف هم دراین‌بین وجود دارد پارچه‌های نان وون به‌طور خام و به شکل اولیه هیچ ضرری برای محیط‌زیست ندارند اما هنگام تولید و زیر چاپ قرارگیری است که نوع مرکب مصرفی می‌تواند مزیت‌های دوستدار محیط‌زیست بودن آن را خنثی کند محصول تولیدی شما را چه پایه‌ای طبیعی داشته به موادی مخرب تبدیل می‌نماید.

چاپخانه‌های دستی و دیگر چاپخانه‌های بدون دغدغه تنها به بهانه کنترل قیمت از مرکب‌های پایه حلال استفاده می‌کنند و تمامی تلاش‌ها و شعارهایی برای حفظ محیط‌زیست را دور می‌ریزند. هم‌اکنون هزینه‌ای مرکب چاپ این کیسه‌ها با مرکب‌های پایه حلال حدود 100 تومان است و این هزینه در چاپخانه‌ی ما که از مرکب استاندارد پایه آب که برای تولید اصولی این ساک‌ها توصیه می‌شود، حدود ۳۰۰ تومان است که این خود از اختلافی ۳ برابر خبر می‌دهد که ماندن روی اصول درست را هر روز سخت‌تر از قبل می‌کند.

امروز چاپ صلاحی با نام بین‌المللی اکو بگز ایران (Eco Bags Iran) تنها به خاطر بحث کیفیت و پرداخت درست به اصول صادراتی است که دوام آورده اگرنه تاکنون از میدان رقابت حذف‌شده بود. البته عده‌ای از مصرف‌کنندگان داخلی هم هستند که به هیچ قیمتی حاضر به نادیده گرفتن مسائل زیست‌محیطی نیستند و تنها برای این با مجموعه‌ی چاپ صلاحی کار می‌کنند که از کیفیت و صحت کار ما اطمینان کامل دارند.

 اکنون تولید پارچه‌های نان وون در ایران به‌صورت انحصاری به انجام می‌رسد و همه تولیدکنندگان خرد و مصرف‌کنندگان تابع تصمیم و قیمت‌گذاری یک تولیدکننده عمده قرار دارند. واردات این پارچه ممنوع است و می‌دانیم تا زمانی که رقابتی در یک حوزه پیش نیاید نباید منتظر ارتقا و بهبود کیفیت باشیم.

پارچه‌های نان وون که به پارچه‌های سوزنی هم معروف هستند به علت دوستدار محیط‌زیست بودن و کیفیت خاصشان به‌صورت استریل در صنعت پزشکی استفاده فراوانی دارند به شکلی که می‌توان بیش از ۷۰ درصد تولیدات کارخانه‌های داخلی را مختص به مصرف بیمارستانی و پزشکی دانست.

صنعت پزشکی هم آن‌قدر حساس و از طرفی درآمدزا هست که چانه‌ای سر قیمت این محصولات نزند و مجموع این تفاسیر باعث شده که تولیدات دیگر با پارچه‌های نان وون تحت تأثیر قرار بگیرد و از اولویت خارج شوند؛ وضعیتی که ما و دیگر مصرف‌کنندگان ثانویه محصولات را تابع فرمان تولیدکنندگان پارچه کرده است.

برای جا افتادن مطلب بد نیست که مثالی از وضعیت بغرنج فعلی حاکم بر بازار بزنیم تا کمبود عرصه عرضه نسبت به تقاضا برای شما معلوم شود. هنگام تغییر رنگ این پارچه‌ها مقدار از آن به‌صورت باطل و پرتی درمی‌آید که طبعاً رنگ ثابت خوبی هم ندارد اما باز تولیدکننده‌ی ناچار برای تهیه آن در صف پیش‌خرید ایستاده است! حالا دیگر خود شما وضعیت تولید با این مقتضیات را حساب کنید.

 ما کارخانه‌های مجهز و متمول زیادی در حوزه تولید پارچه نان تاوَن داریم که بعضاً کیفیت خوبی هم ارائه می‌دهند اما با استفاده از رانت و قدرت سیاسی توانسته‌اند هزینه‌های گمرکی بالایی را به شکل قانون بر واردات این پارچه‌ها ببندند که قیمت واقعی آن‌ها را حدود سه برابر افزایش می‌دهد و تولید با استفاده از پارچه‌های نان وون وارداتی را حیز انتفاع ساقط می‌کند. درست مانند سیاستی که گمرک ما در حوزه واردات خودرو به کار گرفته و صنعت داخلی و مصرف‌کننده‌ی ما را لاجرم به استفاده‌ی هر آنچه هست کرده است.

 کنکاش و جستجو برای یافتن بهترین تولیدکننده کار آسانی نبود اما خوشبختانه ما توانستیم با بهترین‌ها رابطه برقرار کنیم و تولید استاندارد و باکیفیت آن‌ها بوده که در کنار ظرافت کار ما تولید نهایمان را به سطحی رسانده که به‌راحتی در جلب نظر بهترین برندهای دنیا موفق و واقع شده است.

تنها مشکل ما کمبود تنوع در رنگ و طراحی بود که بهتر دیدیم خود ما دست به کار آن شویم و از این رو دست به طراحی و تولید شابلون‌های مختلف زدیم و اکنون بیش از ۲۰ طرح پایه را ارائه می‌دهیم که در این راه نیز دائم در حال تحقیق و توسعه هستیم. استفاده از کیسه‌های دوستدار محیط‌زیست در جهان به‌عنوان یک اصل جاافتاده است و هر کشور پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای یک‌نهاد مختص خود با پیشوند اکو بگز (Eco Bags) دارد که اسم کشور در ادامه‌ی آن قرار می‌گیرد. اکو بگز راشا، بگز UK، اکو بگز USA نمونه‌هایی از آن هستند.

ما نیز هوشمندانه این برند را برای خود ثبت کردیم که بانام آوردن از آن مشتری خارجی ما کاملاً حوزه کار و شگرد ما را شناسایی می‌کند. ما با کمک این نام توانستیم به بازار جهانی متصل شویم و مشتریان خوبی از کشورهایی چون ایتالیا و آلمان جذب کنیم. ایران به علت این نفت‌خیزی و داشتن پتروشیمی‌های مجهز و شناخته‌شده در جهان مطرح است و ما نیز به پشتوانه آن‌ها مورد اقبال قرار گرفتیم و بسیاری از مصرف‌کنندگان جهانی بزرگ با تیراژهای میلیونی به سمت ما گسیل شدند که متأسفانه ما توان پوشش سفارشات همگی آن‌ها را نداشتیم.

همان‌طور که در خلال بحث اشاره شد، چین و هندوستان به‌عنوان دو کشور بزرگ و پرجمعیت در صدر تولیدکنندگان عمده این محصول هستند اما خود در بحث تهیه مواد اولیه و بستگی بی‌چون و چرایی به پتروشیمی‌ها و منفعت نفت ایران دارند. ما تمامی ابزار و تجهیزات لازم برای تولید باکیفیت را لحاظ کرده‌ایم و در امر سرمایه‌گذاری از هیچ هزینه‌ای فروگذار نبودیم و امروز مجموعه‌ی ما ازلحاظ کیفی با بهترین‌های جهان برابری می‌کند اما دردناک اینجا است که هر بار میدان رقابت را به علتی درونی و ناباورانه واگذار می‌کنیم.

باورتان نمی‌شود اما پتروشیمی تولید خود را 30 درصد ارزان‌تر ازآنچه به مصرف‌کننده‌ی داخلی خود می‌دهد در اختیار چینی‌ها و دیگر مصرف‌کنندگان خارجی می‌گذارد! ما در قیمت‌گذاری‌ها پا به‌پای رقیب‌های چینی پیشرفته‌ایم و وقتی دیگر توان رقابت نداشتیم به جستجوی علت برآمدیم و آن را در تهیه ارزان مواد اولیه یافتیم.

 آوردن تیراژهای میلیونی به داخل مرزها می‌تواند در بحث کارآفرینی و اشتغال‌زایی که امروز همه‌جا صحبت بر سر آن است بسیار کارگشا باشد اما حیف که از طرفی رقابت ناسالم و عدم توان ما برای کنترل قیمت و از سوی تحریم‌ها عدم دسترسی به حمل‌ونقل زمینی و دریایی توان پایاپایی را از ما گرفته است این مقولات به‌شدت در کار ما تأثیر گذاشته و مشتریان خارجی ما را محدود به کسانی کرده که واقعاً کیفیت کار برای آن‌ها از هر چیز دیگری مهم‌تر بوده است.

 ما در صنعت چاپ و دیگر صنایع بزرگ کاستی‌های فراوانی داریم که فاصله‌ی صنعتی ما را زیاد کرده و رسیدن و همپایی را منحصر به اخذ تکنولوژی و صرف هزینه‌های کلان و ناشدنی کرده است؛ اما من معتقدم با کمترین توجه دولت به بخش تولیدات نان وون که امروز مورد اقبال جهانی است، ایران می‌توان سردمدار این صنعت در کل جهان شود.

ما امروز پل چین به اروپا و آمریکا محسوب می‌شویم و برای کشورهای خارجی واردات از ما بسیار به‌صرفه‌تر از تهیه جنس از چین است. ما در مجموعه‌ی خود توانسته‌ایم یک سفارش از ایتالیا را تنها در ۸ روز از زمان اخذ سفارش در این کشور تحویل دهیم و این یک رکورد بی‌نظیر است که بارها امکان تکرار و پیشرفت دارد.

 ما اکنون به‌صورت هوایی دست به صادرات می‌زنیم که هزینه‌های زیادی را متوجه مصرف‌کنندگان محصولات ما می کند که در صورت اعطای تسهیلات و توان استفاده از انواع ارزان‌تر حمل‌ونقل (مثل حمل‌ونقل ریلی و یا دیگر نمونه های حمل و نقل زمینی و دریایی) می‌توان روی افزایش و توسعه روزافزون این حوزه حساب کرد.

همچنین ما مشکل تبادل پول ‌داریم که کار با برندها و شرکت‌های بزرگ شناخته‌شده را نا مقدور می‌کند. ما هزینه‌های زیادی را برای رسیدن به کیفیت متحمل شده‌ایم و حالا از دست دادن تیراژهای میلیونی و عدم صادرات به خاطر عوامل بیرونی تبدیل به یکی از سدهای توسعه و اعتلای ما شده است.

منتشر شده در شماره 176 نشریه چاپ و نشر – آذر ماه 1397

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

14 − 5 =