ژئومارکتینگ سرفصلی نوین در بازاریابی

    0
    47
    ژئومارکتینگ

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ محمد مهدی رضوانی مشاور ارشد و مدرس حوزه ژئومارکتینگ، رئیس کمیته ژئومارکتینگ انجمن مدیریت کسب و کار ایران در یادداشتی به بازار به کاربرد ژئومارکتینگ در بازاریابی پرداخته است.

    با افزایش جمعیت و توسعه روز افزون شهرها و پیشرفت صنعت و تکنولوژی شاهد رشد فزاینده نیاز به محصولات و خدمات متعدد هستیم. از طرفی تعدد سازمان ها و شرکت های ارائه دهنده این خدمات و محصولات بطور ناخودآگاه مسیر ارائه آنها را در یک فضای رقابتی به پیش می‌برد. قطع به یقین پیروزی در دنیای رقابت امروز نیازمند اتخاذ استراتژی مناسب بازاریابی است.

    این در حالی است که در شرایط پیچیده حاکم بر بازار، ورود فناوری‌های جدید اطلاعاتی، تغییر مداوم در شرایط رقابتی، عوامل متعدد تأثیرگذار و…،تصمیم‌گیری در مورد نوع استراتژی بازاریابی را دشوار کرده است. به این ترتیب  استفاده از تکنولوژی‌هایی که بتوان به کمک آنها با اطمینان خاطر و با لحاظ کردن کلیه شرایط و پارامترهای تاثیرگذار بهترین استراتژی را اتخاذ کرد نقش بسیار مؤثر و کلیدی در موفقیت و پیشبرد اهداف خواهد داشت.

    در این میان Place  بعنوان یکی از ارکان اصلی در آمیزه بازاریابی یا MarketingMix هیچگاه به صورت اصولی به آن پرداخته نشده است این درحالیست که انسان در قریب به اتفاق تصمیمات روزمره خود به طور ناخودآگاه این مفهوم را لحاظ می نماید. پس هر راهبرد و راهکاری که بتواند این عنصر را در تصمیمات کسب وکاری مبتنی بر یک راهبرد دانش بنیان، علمی و دقیق پیاده سازی نماید قطع به یقین ارزش افزوده بالایی را برای کسب و کارها و سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

    در این راستا سرفصل نوین بازاریابی مبتنی بر مکان یا GeoMarketing راهبردی نوین و میان رشته ای می­ باشد که با تمرکز بر عنصر مکان و تحلیل‌های پس‌زمینه آن به‌خوبی می‌تواند راهگشای اتخاذ پربازده‌ترین استراتژی‌های بازاریابی و کاهش بسیاری ازعدم قطعیت‌ها بربسترنقشه‌های هوشمند باشد.

    این راهبرد به سبب نحوه ارائه دقیق اطلاعات کمی و کیفی بر بستر مکان در گام اول درک بصری بسیار بالایی از وضعیت هرکدام از شاخص‌ها به دست آورده و در گام بعدی با افزودن امکان ترکیب، تلفیق، وزن دهی و Overlay لایه‌های اطلاعاتی به‌عنوان یک سامانه پشتیبان تصمیم گیر مکانی SDSS (Spatial Decision Support System) قادر است انواع تحلیل‌های پیشرفته بازخوردسنجی، پتانسیل سنجی، مکان‌یابی، عملکرد،پیش بینی رفتار مشتری و…رادربستر نقشه‌ ارائه کند.

    پاسخ ژئومارکتینگ به برخی از سوال ها 

    – تراکم و توزیع مکانی مشتریان من (به تفکیک محصول ) کجاست؟

    – بخش بندی بهینه بازار بر اساس شاخص های مختلف چگونه است؟

    – حضور رقبا کجا پررنگ‌تر و کجا کم رنگ تر است؟

    – اقیانوس فعالیت کسب و کار من چگونه است؟

    – ارائه خدمات و عرضه محصولات  به چه صورت و در کجا بالاترین بازدهی را ایجاد می‌کند؟

    – رفتار و عکس العمل مشتریان من در تقابل با تصمیماتی که در سازمان گرفته می شود چگونه است؟

    – گرانش ها و جاذبه های نامرئی بازار چگونه است؟

    – فروش محصولات مختلف به تفکیک در چه مکان‌هایی بیشتر اتفاق افتاده است؟

    – سلیقه و علایق مشتریان من به تفکیک محصول در مناطق مختلف چگونه است؟

    و…

    ژئومارکتینگدر واقع  آنچه که ژئومارکتینگ را از سایر متدهای بازاریابی متمایز می سازد در ابتدا دستیابی به یک اشراف جامع و کامل اطلاعاتی از وضع موجود از طریق توسعه و ارتقاء چشمگیر قابلیت بصری سازی در کلیه شاخص ها می باشد بر بستر نقشه می باشد. این درحالیست که در مرحله دوم، بازخورد سنجی تصمیمات پیش از اتخاذ و ابلاغ آنها بر بستر نقشه را امکان پذیر ساخته و کسب بیشینه بهره وری را در یک مسیر رشد پایدار در سازمان به ارمغان می آورد.

    به گونه ای که پیش از سایر رقبا بتوان  hotspot مکانی بازار را در سناریوها و سیاست های مختلف شناسایی و در مسیر هرچه سهل الوصول تر جایگاه لیدری بازار گام برداشت. به این ترتیب ژئومارکتینگ را باید علم شناسایی پتانسیل های از دست رفته و کشف مزیت های رقابتی پنهان بر بستر نقشه های هوشمند نامید.

    ژئومارکتینگترکیب شاخص های درونی و پیرامونی سازمان و وزن دهی به آنها در سناریوهای مختلف

    ژئومارکتینگنگاشت پتانسیل سنجی مکانی در شناسایی فرصت‌های ازدست‌رفته و بهینه یابی با احتساب و وزن دهی به پارامترهای مختلف تأثیرگذار

    بیشتر بخوانید: بازیابی مشتریان در دنیای رقابت

    این زیرساخت در کنار ارتقاء چشمگیر دقت و اثربخشی تصمیمات و پیشگیری از اتلاف منابع،  با یک نیچ مارکتینگ تعالی یافته بر بستر نقشه، نقاط پرپتانسیل و پربازده در گستره جغرافیای بازار را در سناریوهای مختلف شناسایی و راهکارهای بهینه در کسب بیشترین سهم از بازار را به مدیران پیشنهاد می دهد. به این ترتیب به نظر می رسد ژئومارکتینگ به عنوان یک حلقه مفقوده در بسیاری از فرایندهای بازاریابی می بایست در ادارات و معاونت های بازاریابی بسیاری از سازمان ها به صورت جدی و اصولی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    18 − 9 =