ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان با استفاده از 8 تکنیک موثر

    0
    51
    ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان

    ما در این گزارش سعی می کنیم مثل یک مربی دلسوز صفر تا صد تقویت ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان را به شما یاد دهیم. در این بین هم اصلا خبری از اصطلاحات و عبارت های پیچیده نیست. پس قلم و خودکارتان را کنار بگذارید و فقط با حواسی جمع همراه ما باشید.

    تکنیک هایی برای ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان

    خیلی ها فکر می کنند اگر بازیگری مثل جیم کری یا تام هاردی بدون حتی یک تپق در مراسم اسکار اجرا دارند یعنی به طور طبیعی با اعتماد به نفس به دنیا آمده اند. اگر شما هم اعتماد به نفس را اینطوری تفسیر می کنید، باید بگوییم کاملا در اشتباهید. اعتماد به نفس بیشتر از اینکه یک استعداد ذاتی باشد، مهارتی است که همه می توانند در خودشان تقویت کنند؛ دقیقا مثل روپایی زدن که اول کار بی نهایت سخت است و با کمی تمرین تبدیل به سرگرمی جذاب می شود! 

    وقتی کارآفرینان اعتماد به نفس کافی داشته باشند، حتی سخت ترین کارهای دنیا را هم در یک چشم به هم زدن انجام می دهند. مثلا جف بزوس را در نظر بگیرید؛ چه کسی فکر می کرد این میلیاردر مشهور روزی به سرش بزند که سفری کوتاه به فضا داشته باشد؟ شاید حتی اگر چند سال قبل از خود او هم چنین سوالی را می کردید، فقط یک خنده سرد تحویل تان می داد.

    هرچه باشد گشت و گذار در فضا کاری نیست که هر کسی جرأت انجامش را داشته باشد. آنچه در این میان به جف بزوس برای انجام این ماموریت غیرممکن کمک کرد، نه محاسبات اقتصادی صرف بلکه اعتماد به نفسی است که کارآفرینان موفقی مثل او همیشه و هر لحظه دارند.

    دردسرهای پیش روی کارآفرینان همیشه از جنس سفر به فضا نیست. گاهی اوقات شما باید تصمیماتی را بگیرید که مرگ و زندگی برندتان به آن بستگی دارد. از آنجایی که در تراژدی دنیای کسب و کار فقط اسم برندگان در ذهن مشتریان باقی می ماند، اگر شما فقط یک بار هم شکست بخورید تا مدت ها همه به چشم بازنده به شما نگاه خواهند کرد.

    وضعیت شما در اینجا مثل سرمربی یک تیم بسکتبال است که باید اعتماد به نفس لازم برای تغییر تاکتیک تیمش درست وسط مسابقه را داشته باشد. وگرنه دست آخر نه تنها یک شکست سنگین می خورد، بلکه با موجی از اعتراضات طرفداران دو آتیشه تیمش هم رو به رو خواهد شد.

    ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده سراغ راهکارهای ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان  برویم. اگر شما هم مدت هاست با غول کمبود اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنید، دیگر زمان آن فرا رسیده تا به ترس تان غلبه کنید. ما  این افتخار را داریم تا در این نبرد حماسی برای ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان شما را همراهی کنیم.

    البته قرار نیست با گرز و شمشیر به چنین نبردی بروید. در عوض ما مجموعه ای از توصیه ها و تکنیک های درجه یک را برای ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان کنار گذاشته ایم تا مثل آب خوردن آمپر اعتماد به نفس تان را به سقف بچسبانید. پس منتظر چه هستید؟ آب دست تان است زمین بگذارید تا ماجراجویی مان به سمت مسیر قهرمانی را شروع کنیم. 

     

    تعیین اهداف واقع گرایانه: شروع منطقی کار

    ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینانیکی از راه های ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان تعیین اهداف واقع گرایانه است. در توضیح این موضوع به عنوان تکنیک ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان باید گفت همه ما تجربه کار با مدیرانی را داشته ایم که اهدافی بی نهایت ایده آل و فانتزی طراحی می کنند. تا اینجای کار مسئله فقط مربوط به بینش همان مدیر است، اما ماجرا از آنجایی پیچیده می شود که مدیر قصه ما برای تحقق این هدف دور و دراز طوری به کارمندان فشار می آورد که نگو و نپرس. شما را نمی دانم، ولی من که به محض مشاهده چنین مدیری با نهایت سرعت از در پشتی شرکت فرار می کنم.

    اگر شما هم جزو کارآفرینان بلندپرواز هستید، احتمالا بدگویی های ما درباره این سبک کسب و کار چندان به مذاق تان خوش نیامده است. اشتباه نکنید، ما نمی‎ خواهیم شما را نسبت به موفقیت در دنیای تجارت ناامید کنیم. بلکه منظور ما کنار گذاشتن عجله برای کسب نتایج حیرت انگیز در زمان کوتاه است. همیشه یادتان باشد امپراتوری بزرگ روم یک شبه به وجود نیامد و قرن ها طول کشید تا این حکومت باستانی به اوج شکوه و شهرت برسد.

    پس اگر شما هم دوست دارید در دنیای کارآفرینی یکه تازی کنید، باید به عنوان یک تکنیک ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان، کمی روی اهداف تان بیشتر فکر کنید. هرچه باشد اهداف بزرگ هم فشار بیشتری روی دوش شما می گذارد، هم به طور ناخودآگاه اعتماد به نفس شما را پایین می آورد، چراکه دستیابی به موفقیت در این شرایط خیلی سخت است و آدم هم وقتی موفقیت را بی نهایت دور ببیند، اعتماد به نفسش دود می شود و به هوا خواهد رفت.

    درس این بخش مثل روز روشن است. اگر شما دوست دارید کارآفرینی بزرگ با دستاوردهای عظیم شوید، مسیر پیش روی تان کاملا باز است. با این حال نباید فکر کنید یک شبه راه صدساله را خواهید رفت. پس به عنوان یک تکنیک  ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان کمی در برنامه ریزی تان واقع گرایانه تر عمل کنید تا دستی دستی اعتماد به نفس تان را از بین نبرید؛ به همین سادگی!

    استقبال از ریسک ها: شکست ها هم به شما درس می دهند

    یکی دیگر از راه های ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان ریسک پذیری است. مهاجم فوتبالی را در نظر بگیرید که آرزوی همیشگی اش تبدیل شدن به یک قهرمان بی چون و چراست. اگر بازیکن قصه ما هیچ وقت پشت ضربات پنالتی حساس قرار نگیرد، بی شک مسیر مشهور شدنش شبیه یک راه کاملا ناهموار خواهد شد. قبول دارم ایستادن پشت پنالتی های حساس همیشه ریسک خراب کردن آن و هو شدن از طرف تماشاچی ها را دارد، اما تا کسی ریسک نکند خبری از موفقیت هم نخواهد بود. به علاوه، شما وقتی یکی دو بار اشتباه کنید، کم کم قلق کار دست تان می آید.

    وقتی شما به طور مداوم از ریسک ها فرار کنید، کم کم حتی کوچک ترین فعالیت ها در دنیای کسب و کار هم برای تان تبدیل به امری غیرممکن می شود. دقیقا مثل شناگری که اینقدر از آب ترسیده و وارد بخش عمیق استخر نشده که دیگر حتی جرأت فکر کردن به شنا کردن را هم ندارد. توصیه ما به عنوان یک تکنیک برای ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان  در این رابطه استقبال از ریسک های مختلف در دنیای کسب و کار است.

    البته شما قرار نیست یک شبه اعتبار برندتان را دود کنید و به هوا بفرستید، چراکه بین ریسک های مختلف و اقدامات دیوانه وار از زمین تا آسمان تفاوت است. با این حساب شما فقط باید ریسک هایی که دست کم 50 درصد احتمال موفقیت در آنها هست را مورد توجه قرار دهید. وگرنه می توانید با خیال راحت از کنار بقیه چالش ها و فرصت های دیوانه وار عبور کنید؛ به همین راحتی.

    کنترل استرس: کاری که همه غیرممکن فرض می کنند!

    ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینانیکی دیگر از روش های ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان کنترل استرس است. اینکه کسی یکهو سر و کله اش پیدا شود و از شما بخواهد استرس تان را کنترل کنید، دست کمی از یک شوخی بی مزه ندارد. کنترل استرس توصیه کلیدی برای ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان است، اما به شرط اینکه همراه با تکنیک هایی برای اجرای این فرآیند باشد. وگرنه هیچ ارزش و اعتباری ندارد.

    اجازه دهید قبل از اینکه فرمول طلایی مان برای کنترل استرس به منظور  ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان را به شما یاد دهیم، کمی درباره وضعیت فیزیکی و روانی انسان به هنگام مواجهه با استرس صحبت کنیم. اگر بخواهیم مفاهیم پزشکی و روانشناسی را بی خیال شویم، باید گفت هنگام مواجهه با استرس بدن آدم روی حالت آماده باش قرار می گیرد.

    فرمول طلایی ما برای کاهش استرس به عنوان یک تکنیک ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان خیلی ساده تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. اگر شما به روش های پیچیده که اغلب تاثیر چندانی هم روی کاهش استرس ندارد عادت کرده اید، فرمول ما حسابی شوکه تان خواهد کرد. شما فقط کافی است از تکنیک تصویرسازی برای کنار آمدن با شرایط دشوار و کاهش سطح استرس استفاده کنید. حتما می پرسید تصویرسازی دیگر چه مفهومی است؟ خب اجازه دهید کمی بحث را برای تان بیشتر باز کنیم.

    دونده آماتوری را در نظر بگیرید که سال هاست به این امید که روزی در المپیک شرکت کند، شب و روز تمرین می کند. چنین ورزشکاری نه تنها هرچند شب یکبار خواب قهرمانی در المپیک را می بیند، بلکه احتمالا رویاهای دور و درازی برای این افتخار در سرش دارد. وقتی از تصویرسازی صحبت می کنیم، تقریبا یک چنین شرایطی مد نظرمان است.

    یعنی شما باید خودتان را در یک موقعیت آرمانی و دلخواه تصور کنید. باور کنید یا نه، ذهن انسان تفاوت زیادی میان رویا و واقعیت قائل نیست. پس شما با یک حقه کوچک می توانید کاری کنید که ذهن تان دستور توقف حالت آماده باش را بدهد. آن وقت دیگر لازم نیست نگران تصمیماتی که تحت استرس فراوان می گیرد، باشید.

    همکاری با افراد حامی: کارآفرینی یک ورزش انفرادی نیست

    همکاری با افراد حامی یکی دیگر از تکنیک های ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان است.  تا به حال چندتا کارآفرین بزرگ را دیده اید که کاملا یکه و تنها در بازار خودنمایی کرده باشند؟ قبول دارم کسانی مثل بیل گیتس یا مارک زاکربرگ به تنهایی حتی از برندشان هم مشهورتر هستند، اما این بدان معنا نیست که این قهرمانان در مسیرشان همیشه تنها بوده اند. ماجرا جالب شد، نه؟

    آدم هایی که در دور و اطراف شما کوه اعتماد به نفس هستند، همیشه در برابر مشکلات به تنهایی تصمیم نمی گیرند. گاهی اوقات شما نیاز دارید با بعضی از دوستان و همکاران تان مشورت کنید. به علاوه، اینکه آدم چندتا حامی درجه یک داشته باشد همیشه قوت قلب خاصی خواهد بود. بی شک در چنین شرایطی آدم ها می توانند بدون دغدغه و خیلی راحت تر تصمیم گیری کنند. پس منتظر چه هستید؟ دفعه بعد که قرار بود تصمیم های مهم برندتان را بگیرید، مطمئن شوید دور و برتان چندتا حامی درجه یک دارید. 

    شناسایی توانایی ها: هر کس در حوزه تخصصی اش!

    شناسایی توانایی های خود از دیگر تکنیک های ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان است. لویس همیلتون یکی از رانندگان افسانه ای فرمول یک است که اتفاقا کلی جام معتبر در کلکسیون خانه اش دارد. بی شک رانندگان انگشت شماری هستند که توانایی رقابت با این غول فرمول یک را پیدا کرده اند.

    شاید فکر کنید کسی مثل همیلتون در هر حوزه ای می توانست بی نهایت موفق شود. قبول دارم این فرض خیلی جالب است، اما راستش را بخواهید چندان واقعی به نظر نمی رسد. یک فرض هوشمندانه در این میان ارزیابی کسانی مثل همیلتون به عنوان آدم های باهوشی است که خیلی خوب توانایی های خود را شناخته اند. خب وقتی همیلتون مطمئن است یک راننده درجه یک می شود، اصلا چرا باید وقتش را با کارهای دیگر تلف کند؟

    ماجرای خیلی از کارآفرینانی که مدام از حوزه کاری شان ناله می کنند، دقیقا مثل وضعیت لویس همیلتون در حوزه هایی به غیر از رانندگی است. اگر شما کارتان را دوست ندارید، اصلا نباید به ادامه آن در بلندمدت فکر کنید. این کار نه تنها هیچ فایده ای برای شما ندارد، بلکه بیشتر شبیه یک عذاب بی پایان برای خودتان و صدالبته بقیه همکاران خواهد بود.

    معتقدیم کارآفرین بی استعداد در دنیا فقط و فقط یک افسانه است. اگر شما در کارتان موفق نیستید و همیشه اعتماد به نفس تان بی نهایت کم است، باید آستین ها را بالا بزنید و دنبال حوزه کاری مورد علاقه تان باشید. اگر شما چنین وضعیتی دارید، شانس تان بی نهایت خوب است.  خب مگر یک کارآفرین برای اینکه اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و از کارش لذت ببرد، به غیر پیدا کردن حوزه مورد علاقه اش به چیز دیگری هم نیاز دارد؟ 

    جذب استعدادهای مختلف: پوشش نقاط ضعف با فرمول استخدام

    هر برندی در مسیر توسعه دیر یا زود نیاز به استخدام نیروی کار پیدا می کند. پیدا کردن استعدادها برای موفقیت و ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان بسیار مهم است. شاید شما مثل موسس های گوگل کارتان را از یک گاراژ ساده شروع کنید، اما معادلات بازار همیشه مطابق میل کسب و کار جمع و جور شما پیش نخواهد رفت. بنابراین باید از همان روز اول برنامه ای دقیق برای استخدام نیروی کار در زمان های مورد نیاز داشته باشید. وگرنه برندهای بزرگ طوری شما را از میدان به در می کنند که انگار از اول هم در بازار وجود خارجی نداشته اید.

    یادتان باشد فرمول ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان  در گرو استخدام افرادی است که توانایی های متفاوتی در مقایسه با شما دارند. البته قرار نیست شما کسانی را استخدام کنید که هیچ ربطی به ماهیت برندتان ندارند، بلکه در عوض باید دنبال رفع مشکلات و نقطه ضعف‎های کلی برندتان با محاسبات دقیق باشید. این طوری همه چیز مطابق میل تان پیش رفته و اعتماد به نفس تان روز به روز بیشتر می شود.

    مدیتیشن: کلید آرامش و اعتماد به نفس

    ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان

    مدیتیشن به عنوان یک تکنیک ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان، برای خیلی ها یک فعالیت بی معنا به نظر می رسد. اینکه شما در دنیای پرسرعت کنونی ساعتی را به آرامش و سکون اختصاص دهید شاید در اولین نگاه دیوانه وار به نظر برسد، اما وقتی آن را زیر ذره بین ببریم خیلی هم بی منطق نخواهد بود. 

    مدیتیشن به عنوان یک ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینانپف به شما کمک می کند تا در اوج استرس و عدم اعتماد به نفس کمی به خودتان زمان بدهید. چنین زمان استراحتی یک نوع فرصت طلایی برای بیرون کردن همه نگرانی ها از سرتان است. خب وقتی ذهن آدم راحت باشد، بی شک اعتماد به نفسش هم اگر نگوییم بیشتر می شود، دست کم به حالت عادی برمی گردد. ماجرا دیگر آنقدرها هم غیرمنطقی نیست، مگر نه؟

    جشن گرفتن موفقیت ها: به خودتان جایزه بدهید!

    هر کارآفرینی در طول کارنامه اش فراز و فرودهای زیادی داشته است. گاهی اوقات شرایط آنطور که آدم دوست دارد پیش نمی رود. اصطلاحا این تجربه ها با برچسب «شکست» شناخته می شود. قبول دارم شکست ها خیلی اوضاع را پیچیده می کند، اما شما قرار نیست در بازار همیشه شکست بخورید. موفقیت ها هم دیر یا زود خودشان را نشان می دهند. پس تنها کاری که شما باید انجام دهید امیدواری برای موفقیت های بزرگ  به عنوان یک ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان است .

    خیلی از کارآفرینان وقتی با هزار دردسر موفقیتی کسب می کنند، بدون حتی یک ثانیه درنگ سراغ کارهای دیگرشان می روند. چنین روندی دیر یا زود از شما یک ربات بی روح خواهد ساخت. از آنجایی که اعتماد به نفس اصلا برای ربات ها تعریف نشده، با ادامه این وضعیت حالت روحی- روانی شما به شدت مثل شیشه شکننده خواهد شد. مسئله به پیچ حساسش رسید، نه؟

    بیشتر بخوانید: بازاریابی جدید و روش های نوین آن

    راه حل ما برای عبور از پیچ خطرناک بالا به عنوان یک روش برای ارتقای اعتماد به نفس کارآفرینان جشن گرفتن موفقیت های ریز و درشت است. شما قرار نیست همیشه با ایده های برندتان دنیا را تغییر دهید. همین که وضعیت برندتان در بازار یک پله بهتر شده به اندازه کافی برای جشن گرفتن مناسب خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ دفعه بعد که یک موفقیت کوچک یا بزرگ کسب کردید حتما جشنی خودمانی در برندتان ترتیب دهید. قول می دهیم این کار طوری اعتماد به نفس تان را زیاد می کند که یادتان می رود دوران فقدان آن را چطور سر کرده اید!

    کارآفرینی بدون عنصر اعتماد به نفس مثل پازلی است که تکه اصلی اش گم شده است. این طور وقت ها شاید شما بتوانید با سیلی صورت تان را سرخ نگه دارید، اما دیر یا زود دیگر دست و دل تان به کار نمی رود. 

    مطلب قبلیرشد صعودی تولید کتاب کودک و نوجوان در سال جاری
    مطلب بعدیتأکید رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ بر لزوم همکاری بانکها برای تخصیص ارز

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    هجده − یازده =

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.