صفر تا صد طراحی یک کمپین بازاریابی موفق

    0
    61
    شرکت های تولیدی

    هدف اصلی در این مقاله بررسی روند طراحی یک کمپین بازاریابی از صفر تا صد است. اگر شما هم به دنبال یادگیری چگونگی طراحی یک کمپین بازاریابی جذاب و تاثیرگذار هستید، نکات مورد بحث در این مقاله برای تان جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت. این امر به شما برای طراحی کمپین های استاندارد و تاثیرگذاری ویژه بر روی مخاطب هدف کمک می کند.

     

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، کمپین های بازاریابی در سراسر دنیا همیشه جذابیت خاصی برای مشتریان دارد. بسیاری از برندها همیشه در تلاش برای ارائه بهترین عملکردشان در زمینه طراحی کمپین های بازاریابی هستند. این امر موجب تاثیرگذاری بالا بر روی مخاطب هدف و افزایش سطح رقابت در حوزه بازاریابی می شود. از برندهایی نظیر آمریکن اکسپرس گرفته تا متا (فیس بوک سابق) و بسیاری دیگر از کسب و کارهای کوچک در سراسر دنیا فعالیت بسیار قابل ملاحظه ای در زمینه طراحی کمپین بازاریابی دارند.

    تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس طراحی کمپین بازاریابی از مدت ها قبل مد نظر برندها قرار داشته است. دلیل این امر نیز امکان ترغیب مشتریان برای خرید یا تعامل بیشتر با برند براساس تاثیرگذاری بر روی احساسات شان است. اگر با دقت به کمپین های بازاریابی دور و اطراف تان نگاه کنید، تمام آنها از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از احساسات آنها استفاده می کنند. در این میان کمپینی که توانایی هدف گذاری بر روی احساسات مشتریان را نداشته باشد، به احتمال زیاد با شکست سنگینی رو به رو خواهد شد.

     

    کمپین بازاریابی چیست؟

    پیش از اینکه در کارمان جلوتر برویم، باید اندکی درباره ماهیت کمپین بازاریابی نیز صحبت کنیم. امروزه کمپین بازاریابی عبارت بسیار آشنایی برای بازاریاب ها و کارآفرینان محسوب می شود. با این حال شمار بسیار اندکی از افراد در عمل به استفاده از این شیوه به طور استاندارد توجه لازم را نشان می دهند. دلیل این امر نیز عدم آشنایی با اصول طراحی کمپین بازاریابی برای کارآفرینان است. در طول سال های اخیر این امر دردسرهای زیادی برای برندها به همراه داشته است.

    درست به همین خاطر ما در این بخش کارمان را با بررسی یک تعریف دقیق از کمپین بازاریابی شروع خواهیم کرد. این امر به شما برای شروع به کار در این حوزه گسترده به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد.

    کمپین بازاریابی به طور معمول شامل مجموعه ای از محتواهای به هم پیوسته و دارای پیامی مشترک است که از سوی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان طراحی و منتشر می شود. نکته مهم اینکه شما در طراحی کمپین بازاریابی باید بیش از یک محتوا را تولید کنید، در غیر این صورت عنوان کمپین برای فعالیت بازاریابی تان مناسب نخواهد بود.

    اولین اشتباه بسیاری از بازاریاب ها طراحی یک محتوا ساده و تلاش برای معرفی آن در قالب کمپین است. این امر شما را نسبت به برداشت نادرست از وضعیت بازاریابی تان ترغیب خواهد کرد. بنابراین شما باید هرچه زودتر در تلاش برای تصحیح برداشت تان از روند بازاریابی باشید.

    کمپین بازاریابی تمام تلاش های یک برند برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را نشان می دهد. همانطور که اشاره کردیم، در کمپین بازاریابی هر کسب و کار به دنبال تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدفش است. بنابراین شما در این رابطه باید همیشه بهترین وضعیت ممکن را مدنظر قرار دهید. این امر نیازمند طی مراحل مهم و حساسی در فرآیند طراحی کمپین است. به همین خاطر ما در این مقاله به بررسی برخی از توصیه های مهم برای طراحی کمپین بازاریابی خواهیم پرداخت. با این حال قبل از چنین کاری باید با برخی از انواع کمپین های بازاریابی آشنا شویم.

    مهمترین الگوها برای طراحی کمپین بازاریابی به شرح ذیل است:

    -کمپین بازاریابی معرفی محصولات جدید

    -کمپین بازاریابی توسعه برند

    -کمپین بازاریابی ایمیلی

    -کمپین بازاریابی محتوا

    -کمپین بازاریابی با استفاده از محتوای تولیدی کاربران

    -کمپین روابط عمومی

    -کمپین شبکه های اجتماعی

    -کمپین تبلیغات پولی

    بدون تردید لیست بالا توانایی ادامه پیدا کردن نیز دارد. با این حال اکنون مهمترین کمپین هایی که هر بازاریابی دست کم یک بار در طول زندگی اش با آنها رو به رو شده است، در بالا مورد توجه قرار گرفت. شما باید تمام موارد فوق را به عنوان کمپین بازاریابی اساسی و مهم مورد ارزیابی قرار دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان و طراحی یک کمپین مناسب نخواهید داشت.

     

    چگونه یک کمپین بازاریابی خوب طراحی کنید؟

    پاسخگویی به هرگونه سوالی درباره طراحی یک کمپین بازاریابی عالی کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها در این مسیر با شکست های بسیار زیادی رو به رو می شوند. درست به همین خاطر شما باید عملکرد ویژه ای در این رابطه از خودتان نشان دهید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف تان پیدا نخواهید کرد.

    اگر برند شما نیز برای طراحی کمپین بازاریابی به دنبال ایده های کلیشه ای باشد، هرگز شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. این امر وضعیت شما را به طور مداوم در بازار بدتر می کند. در ادامه برخی از مهمترین نکات و توصیه ها برای طراحی کمپین بازاریابی حرفه ای مورد بررسی قرار خواهیم داد.

     

    تعیین هدف برای کمپین بازاریابی

    کمپین های بازاریابی باید اول از همه هدف مشخص داشته باشد. بسیاری از برندها و تیم های بازاریابی از همین مرحله کارشان را با اشتباه شروع می کنند. دلیل این امر نیز تمرکز بر روی اهداف چندگانه برای یک کمپین ساده است. این امر فشار کاری بر روی تیم بازاریابی را به شدت افزایش می دهد. از سوی دیگر نیز اغلب اوقات کمپین های دارای چند هدف همزمان در دستیابی به تمام اهداف شان با شکست رو به رو می شوند. توصیه اول ما در این راستا تلاش برای انتخاب فقط یک هدف اصلی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. این امر به شما برای جلب نظر مخاطب هدف تان کمک شایانی خواهد کرد.

    بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان به طور مداوم به دنبال راهکارهای تازه و ترندهای بسیار متنوع هستند. شما برای شروع کارتان در زمینه طراحی کمپین نیازی به طی کردن دردسرهای زیاد ندارید. تنها نکته مهم در این میان تلاش برای انتخاب فقط یک هدف مشخص برای کمپین تان است. در این صورت شما به ساده ترین شکل ممکن توانایی جلب نظر مشتریان را پیدا می کنید.

    وقتی یک برند برای تعامل با مشتریان به جای اهداف پراکنده فقط بر روی یک هدف مشخص تمرکز نماید، توانایی اش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین شما باید همیشه این نکته مهم را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت در رقابت با دیگر برندها هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان تان پیدا نمی کنید.

     

    تعیین معیارهایی برای ارزیابی کمپین

    بدون ارزیابی فعالیت بازاریابی هیچ موفقیتی برای برند شما به دست نمی آید. اشتباه بسیاری از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف درست در همین نقطه صورت می گیرد. متاسفانه برخی از برندها برای فعالیت بازاریابی عجله بسیار زیادی از خودشان نشان می دهند.

    این امر توانایی هر برند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. به این ترتیب شما باید همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان از همین راهکار سود ببرید، در غیر این صورت هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان پیدا نمی کنید.

    بدون شک طراحی کمپین و انتخاب معیارهایی برای ارزیابی این امر بسیار دشوار خواهد بود. بسیاری از برندها در این میان به طور مداوم با شکست رو به رو می شوند. درست به همین خاطر ما در این بخش برخی از مهمترین معیارها برای ارزیابی عملکرد کمپین را برای تان آماده کرده ایم. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان به ساده ترین شکل ممکن و ارزیابی عملکردتان در طول زمان برای اصلاح نقاط ضعف کمپین کمک خواهد کرد. در این رابطه به معیارهای ذیل توجه کنید:

    -وقتی هدف کمپین شما معرفی محصولی تازه به مشتریان است، معیار اصلی برای ارزیابی موفقیت کمپین باید میزان ثبت سفارش و خرید مشتریان باشد. اگر محصول موردنظر شما هنوز به بازار عرضه نشده است، وضعیت شما براساس پیش سفارش ها تعیین خواهد شد. اگر برندتان به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهد، هرگز فرصتی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت.

    -اگر هدف کمپین بازاریابی شما افزایش آگاهی مشتریان درباره برند باشد، وضعیت تان با مورد قبل متفاوت خواهد بود. در این صورت میزان بازدید کاربران از سایت برند، نرخ تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی و مواردی نظیر میزان تولید محتوا از سوی کاربران پیرامون برند اهمیت پیدا می کند.

    اگر شما به دنبال ارزیابی وضعیت کمپین تان در شبکه های اجتماعی هستید، تعداد فالوورهای اضافه شده به اکانت رسمی برند و همچنین تعداد منشن های اکانت تان از سوی کاربران معیارهای مناسبی خواهد بود. این امر به شما امکان ارزیابی وضعیت برندتان در شبکه های اجتماعی بدون مواجهه با دردسرهای فراوان را می دهد. بنابراین باید همیشه این نکات بسیار مهم را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت همیشه با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهید شد.

    وقتی هدف یک برند کسب سود از کمپینش باشد، به طور معمول میزان فروش باید در کانون توجه قرار گیرد. امروزه بسیاری از برندها در زمینه طراحی کمپین بازاریابی بیش از هر نکته دیگری به میزان سود نهایی شان توجه دارند. بنابراین معیار مناسب برای چنین کمپین هایی مقدار فروش نهایی برند در طول بازه زمانی اجرای کمپین است. اگر فروش ما در این بازه نسبت به گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد، شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت افزایش پیدا کرده است، در غیر این صورت کمپین تان شکست خورده محسوب می شود.

    کمپین های تبلیغاتی که برای دعوت از مشتریان به منظور شرکت در مراسم های برند صورت می گیرد، باید براساس میزان فروش بلیت مراسم و همچنین استقبال مشتریان از حضور در آن صورت گیرد. این امر با یک محاسبه آماری ساده به دست خواهد آمد.

    بدون شک تعیین معیارهای درست برای ارزیابی وضعیت کمپین بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای باید چنین کاری را در همان ابتدای طراحی کمپین مورد توجه قرار دهید. درست به همین خاطر ما در این مقاله چنین نکته ای را به عنوان یکی از بحث های ابتدایی مطرح کردیم.

     

    تعریف مخاطب هدف

    مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی در طراحی کمپین دارد. محتوای تولیدی شما در نهایت باید موردپسند کاربران قرار گیرد، در غیر این صورت کمپین تان هرگز نمونه موفقی در بازار محسوب نخواهد شد. متاسفانه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان به دنبال جلب نظر کاربران با استفاده از الگوها و ترندهای قدیمی هستند.

    شاید ترندهای قدیمی احساس اطمینان بیشتری در شما ایجاد کند، اما از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نتایج بسیار متنوع و غیرقابل اطمینانی به همراه دارد. درست به همین خاطر شما باید همیشه در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از ترندهای درست و مطابق با سلیقه آنها سود ببرید. این امر نیازمند تعریف دقیق مخاطب هدف است، در غیر این صورت شاید شما با انتخاب مخاطب هدف نادرست در عمل شانس تان برای طراحی یک کمپین مناسب را از دست بدهید.

    امروزه بسیاری از برندهای بزرگ برای انتخاب مخاطب هدف شان در زمینه طراحی کمپین دردسرهای زیادی را پشت سر نمی گذارند. درست به همین خاطر شما هم باید دور راهکارهای سخت و غیرممکن را خط بکشید. یکی از توصیه های اساسی در این میان تلاش برای استفاده از تجربه دیگر برندهاست. چنین امری شاید در نگاه نخست خیلی سخت به نظر برسد، اما کار شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و از همه مهمتر تعریف آن در زمینه طراحی کمپین را ساده می کند.

    برندهای بزرگ به طور معمول برای شناسایی و تعریف مخاطب هدف شان به چند نکته مهم توجه نشان می دهند. این نکات به شرح ذیل است:

    -مخاطب هدف مدنظر شما چه نوع برنامه های تلویزیونی و به طور کلی تفریح هایی را دنبال می کند؟

    -حضور مخاطب هدف شما در شبکه های اجتماعی به چه صورتی است؟ آیا آنها بیشتر از شبکه های اجتماعی متنی و تصویری استفاده می کنند یا پلتفرم های ویدئویی در اولویت شان است؟

    -چه نوع محتوایی بیشترین توجه ممکن از سوی مخاطب هدف مدنظر شما را جلب می کند؟ در این رابطه استفاده از مطالعه های متعدد مربوط به بازار ایده بسیار خوبی خواهد بود.

    بدون تردید پاسخگویی دقیق به پرسش های بالا اطلاعات مهمی درباره مخاطب هدف مناسب برای برندتان ایجاد می کند. درست به همین خاطر شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه این نکات را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شانس تان برای جلب نظر مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و حتی امکان ارائه محتوای تان به مخاطب درست را نیز نخواهید داشت.

     

    همکاری با تیم بازاریابی مناسب

    یک تیم بازاریابی مناسب باید تمام اهداف و ترجیحات شما در زمینه طراحی کمپین بازاریابی را به خوبی درک کند. امروزه بسیاری از برندها در عمل توانایی استفاده از مدیران یا کارمندان معمولی خود در مسیر بازاریابی را ندارند. درست به همین خاطر شما باید هدف گذاری دقیقی بر روی نحوه تعامل با بازاریاب های حرفه ای داشته باشید.

    برخی از برندها در مسیر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان اول از همه به سراغ یک تیم بازاریابی حرفه ای می روند. چنین امری به شما برای جلب نظر مشتریان کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین باید همیشه در این رابطه همکاری با بازاریاب های حرفه ای را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را پیدا نکنید. این امر در بلندمدت شما را بدل به برندی کلیشه ای در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و طراحی کمپین بازاریابی خواهد کرد.

     

    انتخاب کانال مناسب برای انتشار محتوا

    انتخاب کانال مناسب برای انتشار محتوای بازاریابی امر مهم دیگری برای طراحی یک کمپین تاثیرگذار محسوب می شود. اگر شما بهترین محتوای بازاریابی را نیز در کانالی نامناسب بارگذاری نمایید، سطح تاثیرگذاری چندانی بر روی مخاطب هدف را تجربه نخواهید کرد.

    این امر شما را در وضعیت بسیار دشواری از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار خواهد داد. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط بسیار دشواری را پشت سر می گذارند. اگر شما مایل به پرهیز از چنین تجربه هایی درباره کمپین تان هستید، باید از همان اول بهترین پلتفرم های اجتماعی را پیدا کنید.

    پیدا کردن بهترین پلتفرم اجتماعی امری مربوط به برند و مخاطب هدف تان است. به این ترتیب شاید یک پلتفرم برای برند شما اهمیت حیاتی داشته باشد، اما برای برندی دیگر کاملا معمولی محسوب گردد. این امر در دنیای بازاریابی و کسب و کار امری کاملا طبیعی محسوب می شود. بنابراین شما باید جهت گیری کاملا مشخصی در این رابطه داشته باشید.

    مشاهده وضعیت فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی امری کاربردی برای انتخاب بهترین پلتفرم های دنیا محسوب می شود. اگر شما در مرحله تعریف مخاطب هدف تان عملکرد دقیقی داشته باشید، در این بخش مشکل چندان زیادی پیش روی تان نخواهد بود. بنابراین باید در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان این نکته اساسی را نیز مدنظر قرار دهید.

    سطح تعامل یک برند با مخاطب هدف همیشه امر مهمی محسوب می شود. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید نیم نگاهی هم به تقویت رابطه تان با مشتریان داشته باشید. چنین امری به شما فرصت انتخاب سریع و بی دردسر بهترین پلتفرم های ممکن را می دهد. بنابراین هیچ مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان نخواهد بود.

     

    تعیین زمان اجرای کمپین

    هیچ کمپینی نمی تواند برای همیشه ادامه داشته باشد. بنابراین شما باید از همان روز نخست به فکر زمان بندی برای شروع و پایان کمپین تان باشید، در غیر این صورت امکان جلب نظر مشتریان را پیدا نخواهید کرد. گاهی اوقات یک برند برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف اقدام به طولانی تر کردن زمان اجرای کمپینش می کند.

    این امر با توجه به به اینکه ماهیت کمپین برند مورد نظر را برای مشتریان تکراری خواهد کرد، عملکرد معکوسی بر جای می گذارد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال راهکارهای حرفه ای برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان پیدا نمی کنید.

    بدون شک اگر شما پیش از شروع کمپین تان زمان بندی دقیقی برای آن تعیین نکنید، به احتمال زیاد در فرآیند اجرای کمپین به طور مداوم به ادامه دادن آن وسوسه می شوید. بنابراین توصیه ما در این بخش تعیین زمان بندی برای اجرا و پایان کمپین از همان روز نخست است. چنین امری دیگر شما را با وسوسه های مختلف و بی پایان برای ادامه دادن کمپین رو به رو نخواهد کرد.

     

    برنامه تان برای داده های به دست آمده از کمپین چیست؟

    هر کمپین بازاریابی در نهایت اطلاعاتی پیش روی تیم بازاریابی قرار می دهد. این امر شامل نحوه تعامل مخاطب هدف با کمپین شما و میزان موفقیت تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. نکته مهم اینکه شما باید همیشه برنامه ای مشخص برای استفاده از داده های موردنظر داشته باشید، در غیر این صورت یک منبع مهم برای ارزیابی وضعیت مشتریان و میزان کارایی کمپین بازاریابی تان را از دست خواهید داد.

    بیشتر بخوانید: ابزارهای ضروری شرکت ها برای عملکرد بهتر در بازار رقابتی

    متاسفانه امروزه برندهای بسیار زیادی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به داده های حاصل از کمپین های شان بی توجهی نشان می دهند. با این حساب اگر شما به دنبال جلب نظر مشتریان و بهبود مداوم کیفیت کمپین های تان هستید، باید همیشه از داده های نهایی کمپین های تان بهترین استفاده را ببرید.

    اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، بهترین ایده در این میان استفاده از داده های نهایی کمپین به منظور ارزیابی دوباره پیشفرض های تان درباره بازار و رفتار مشتریان است. اگر داده های مورد نظر نتیجه متفاوتی را به شما نشان داد، زمان تجدیدنظر در وضعیت بازاریابی تان فرا رسیده است. این امر به شما امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف و باقی ماندن در فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان را می دهد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    5 × یک =