وضعیت بازاریابی در سال 2022 و توصیه های بازاریابان

    0
    38
    بازاریابی

    همانطور که بسیاری از بازاریاب ها به خوبی اطلاع دارند، بازه زمانی میان ماه نوامبر تا ژانویه شرایط پیچیده ای پیش روی همه کسب و کارها قرار می دهد. مهمترین کار ویژه تمام برندها در این بازه زمانی مهم برنامه ریزی برای آینده کسب و کارشان است. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما سالانه بسیاری از کسب و کارها را با چالش های جدی رو به رو می سازد. این امر برای بازاریاب ها نیز چالش برانگیز است. اگر شما توانایی ایجاد تعادل میان برنامه های فعلی بازاریابی و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در آینده را نداشته باشید، کمتر کسی به محتوای تان روی خوش نشان خواهد داد.

    با توجه به آنچه گفته شد، بازاریابی در ماه های پیش رو برای تمام تیم ها سخت خواهد بود. این امر نیاز برای استفاده از راهنمایی های کاربردی را دوچندان خواهد کرد. نکته مهم اینکه پیدا کردن راهنمایی های سازنده و درست اغلب اوقات فرآیندی سخت محسوب می شود؛ بنابراین شما به سادگی امکان پیدا کردن راهنمایی های درست را نخواهید داشت. چنین امری دردسرهای شما را به طور فزاینده ای بیشتر می کند.

    برنامه ریزی برای سال 2022 بسیاری از بازاریاب ها را دچار استرس های فراوان می کند. اگر شما هنوز در سال جاری سود مناسبی را کسب نکرده اید، به احتمال زیاد برنامه ریزی برای سال پیش رو بسیار وحشتناک خواهد بود. درست به همین خاطر ما در این مقاله به دنبال برخی از نکات و توصیه های حرفه ای برای بازاریابی در سال پیش رو هستیم.

    اشتباهات بازاریابی اغلب اوقات هزینه بسیار سنگینی برای برندها به همراه دارد. به همین خاطر شمار بالایی از کسب و کارها همیشه به دنبال راهکارهایی برای به حداقل رساندن مشکلات شان در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. ما در ادامه‎ این مقاله برخی از راهکارهای کاربردی برای بازاریابی بهتر در سال 2022 و برنامه هرچه دقیق تر در این رابطه را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

    اگر شرایط عرصه بازاریابی در سال 2022 برای شما جذابیت زیادی دارد، این مقاله نکات بسیار متنوعی برای تان دارد. همچنین اگر به تازگی کار بر روی تهیه برنامه بازاریابی برندتان برای سال جدید را شروع کرده اید، در این مقاله راهنمایی های کاربردی پیدا خواهید کرد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار می دهیم.

    تولید محتوای ویدئویی کوتاه

    فرمت ویدئو از مدت ها قبل در حوزه بازاریابی دارای شهرت است. این امر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها برای جلب نظر مشتریان به طور مداوم در تلاش برای تولید محتوای ویدئویی جذاب هستند. نکته ای که در سال 2022 باید بدان توجه کرد، اهمیت تولید محتوا به طور خلاصه و کوتاه است.

    امروزه مشتریان حوصله مشاهده محتوای ویدئویی طولانی را ندارند. درست به همین خاطر شما باید محتوای تان را در کوتاه ترین شکل ممکن به دست شان برسانید، در غیر این صورت شاید به غیر از اعضای شرکت تان، حتی یک نفر هم محتوای تان را جدی نگیرد. این امر به معنای نابودی تمام تلاش های شما در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد بود.

    بی شک محتوای ویدئویی هنوز هم برای بازاریاب ها اهمیت بسیار زیادی دارد. شما در این میان برای انتقال پیام های تان علاوه بر ویدئوهای کوتاه امکان استفاده از انواع انیمیشن و گیف را نیز دارید. نکته مهم در این میان ایجاد پیوند میان محتوای تولیدی و سلیقه مشتریان است. اگر شما به این نکته مهم توجه لازم را نشان ندهید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.

    یکی از نمونه های کاربردی در زمینه انتشار ویدئوهای کوتاه در زمینه بازاریابی مربوط به موسسه میس اکسل (Miss Excel) است. این موسسه به طور حرفه ای در زمینه آموزش کار با نرم افزار اکسل فعالیت دارد. ویدئوهای اینستاگرام این برند اغلب اوقات آموزش های ساده و سریعی در اختیار کاربران قرار می دهد. با این حساب اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

    امروزه برندهای بسیار زیادی در عمل ایده های طولانی بازاریابی شان را در قالب ویدئوهای کوتاه اما سریالی پیش روی مخاطب هدف قرار می دهند. این امر یک استراتژی بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. شما با چنین کاری امکان جلب نظر مشتریان به ساده ترین شکل ممکن و پیگیری ایده ای تان برای بازاریابی طولانی را دارید.

    همکاری با اینفلوئنسرها

    اینفلوئنسرها دیگر در تمام بخش های زندگی مدرن حضور دارند. بسیاری از مردم پیش از خرید یک محصول اقدام به استفاده از خدمات این افراد می کنند. چنین امری شامل توجه به توصیه ها و پیشنهادات اینفلوئنسرها در زمینه خرید محصولات مختلف است. نکته مهم اینکه امروزه بسیاری از اینفلوئنسرها در حوزه‎ های تخصصی فعالیت دارند. درست به همین خاطر مشتریان اعتماد بسیار زیادی به گفته ها و توصیه های شان نشان می دهند. این امر به شما شانس بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد داد.

    همکاری با اینفلوئنسرها اغلب اوقات فرآیندی پرهزینه محسوب می شود. این امر تا حد زیادی مربوط به دامنه مخاطب هدف شماست. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بازارهای جهانی هستید، همکاری با اینفلوئنسرهای به شدت مشهور باید در دستور کارتان قرار گیرد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای رقابت با برندهای بزرگ بازار پیش رو نخواهید داشت.

    گاهی اوقات برندها برای بازاریابی محلی امکان استفاده از خدمات اینفلوئنسرهای خرد را هم دارند. این امر شامل همکاری با فردی کمتر شناخته شده در سطح جهانی اما تاثیرگذار برای مشتریان محلی خواهد بود. شما با چنین کاری نه تنها در هزینه های برند، بلکه نحوه تعامل با مشتریان نیز تحول قابل ملاحظه ای ایجاد خواهید کرد.

    نکت جالب درباره همکاری میان برندها و اینفلوئنسرها تمایل هرچه بالاتر کسب و کارها برای همکاری با برندها براساس استخدام نمونه های خرد است. یک ترند مشهور دیگر در این میان تلاش برای همکاری بلندمدت با یک اینفلوئنسر است. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان فرصت بسیار خوبی خواهد داد. به این ترتیب همیشه امکان جلب نظر مخاطب تان در بازه های زمانی دقیق را خواهید داشت.

    اگر شما تا به حال در زمینه بازاریابی با همکاری اینفلوئنسرها تجربه ای نداشته اید، به احتمال زیاد اولین تلاش تان در این حوزه بسیار پرریسک خواهد بود. توصیه ما در این میان تلاش برای همکاری با دیگر برندها یا حتی استفاده از تجربه برندهای بزرگ در این میان است. چنین امری به خوبی توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را تقویت خواهد کرد.

    حضور در شبکه های اجتماعی امر تازه ای نیست. هر برندی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان باید به فضای شبکه های اجتماعی احاطه کامل داشته باشد. این امر به برندها امکان تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف را می دهد. متاسفانه برخی از کسب و کارها برای جلب نظر مشتریان شان فقط در یک پلتفرم حضور پیدا می کنند. این امر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد.

    براساس گزارش همکاران ما در موسسه هاب اسپات، امروزه دست کم حضور در سه شبکه اجتماعی ضروری خواهد بود. استفاده از مزایای لینکدین، فیس بوک و اینستاگرام به برندها برای جلب نظر هرچه بهتر مشتریان کمک می کند. به علاوه شما باید نیم نگاهی به پلتفرم های تازه تاسیس نیز داشته باشید. شبکه های اجتماعی مانند تیک تاک و کلاب هاوس محل مناسبی برای توسعه برند محسوب می شود. در این میان شما باید به طور حرفه ای تیک تاک را مد نظر قرار دهید. دلیل این امر نیز حجم بالای کاربران این پلتفرم و سرعت افزایش کاربرانش به طور حیرت انگیز است.

    بسیاری از برندها هنوز به تیک تاک توجه لازم را نشان نمی دهند. همین امر موجب عقب ماندن شان از سیر رقابت در این پلتفرم مهم می شود. شما برای جلب نظر مشتریان باید همیشه در تلاش برای تعامل بهینه با آنها باشید، در غیر این صورت شانس تان برای جلب نظرشان به شدت کاهش پیدا می کند.

    خوشبختانه امروزه پلتفرم های بسیار زیادی برای بازاریابی وجود دارد. شما به غیر از فیس بوک، لینکدین و اینستاگرام امکام تمرکز بر روی یوتیوب یا توییتر را نیز دارید. این پلتفرم ها همگی خدمات مناسبی پیش روی بازاریاب ها قرار می دهند. با این حساب شما برای جلب نظر کاربران مشکل زیادی پیش رو نخواهید داشت.

    مهمترین مسئله برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی توجه به توانایی برند در زمینه به روز رسانی محتواست. اگر شما برنامه ای برای انتشار محتوای منحصر به فرد در هر کدام از پلتفرم های مورد بحث ندارید، به احتمال زیاد نتیجه فرآیند بازاریابی تان از همین حالا با یک شکست بزرگ پیوند خورده است.

    امروزه بازاریاب ها در سراسر دنیا فقط 40 درصد بر روی تیک تاک سرمایه گذاری می کنند. این امر به معنای اختصاص بودجه بسیار اندک برندها به بازاریابی در این پلتفرم مهم است. اگر شما در این میان میزان بالاتری از بودجه تان را به این پلتفرم اختصاص دهید، شرایط‎تان به طور قابل ملاحظه ای متفاوت خواهد شد.

    این امر در نهایت شما را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان در شرایط بسیار بهتری قرار می دهد؛ بنابراین نکته مهم در این بخش شروع سرمایه گذاری بر روی تیک تاک برای دریافت نتایج بهتر بازاریابی است. اگر برند شما نیز در سال گذشته سود مناسبی را کسب نکرده است، اکنون زمان ایجاد تغییرات اساسی فرا رسیده است. شما با سرمایه گذاری درست بر روی تیک تاک امکان ایجاد تحولات اساسی در نحوه بازاریابی تان را خواهید داشت.

    استفاده از فرمت ویدئو برای بازگشت سرمایه بیشتر

    اگرچه فرمت ویدئو شهرت بسیار زیادی در میان کاربران دارد، اما شما باید سایر فرمت ها را نیز مد نظر قرار دهید. بسیاری از بازاریاب ها به طور پیش فرض فرمت ویدئو، عکس و متن را برای بازاریابی مورد توجه قرار می دهند. نکته اساسی در این میان افزایش توجه به فرمت صوتی است. بی شک این امر برای بسیاری از بازاریاب ها جای تعجب دارد، اما فرمت صوتی در طول سال های اخیر شهرت بسیار زیادی کسب کرده است. درست به همین خاطر شما باید توجه ویژه ای برای بازاریابی براساس استفاده از این فرمت داشته باشید.

    توصیه انواع پادکست ها و همچنین پلتفرم هایی مانند کلاب هاوس به خوبی اهمیت فرمت صوتی در بازاریابی را نشان می دهد. شما لازم نیست حتما پادکست ویژه برندتان را داشته باشید، بلکه استفاده از پادکست های دیگران و فعالیت به عنوان اسپانسر آن نیز کافی خواهد بود. چنین کاری شما را در وضعیت بازاریابی بسیار خوبی قرار می دهد. این امر شرایط کار برای برندتان را به شدت ساده خواهد کرد.

    برخی از مهمترین نکات در رابطه با سرمایه گذاری بر روی فرمت صوتی به شرح ذیل است:

    – 260 درصد از بازاریاب های محتوایی در برنامه شان برای سال 2022 استفاده از فرمت صوتی را در اولویت قرار داده اند.

    – 510 درصد از بازاریاب هایی که در طول سال اخیر از فرمت صوت برای جلب نظر مشتریان استفاده کرده اند، بازگشت سرمایه بالاتر را گزارش داده اند.

    – 430 درصد از بازاریاب هایی که در سال 2021 بر روی بازاریابی با فرمت صوتی سرمایه گذاری کرده اند، در سال پیش رو نیز این کار را تکرار خواهند کرد.

    با توجه به نکاتی که مورد بررسی قرار گرفت، سرمایه گذاری بر روی فرمت صوتی یکی از اقدامات مهم و تاثیرگذاری برای هر تیم بازاریابی خواهد بود. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن فرصت جلب نظر مشتریان تان را خواهید داشت. نکته مهم دیگر اینکه برخی از برندها برای جلب نظر مشتریان شان به طور مداوم نیازمند تعامل بالا هستند. استفاده از فرمت صوتی علاوه بر بازگشت سرمایه بالا، میزان تعامل مشتریان را نیز به شدت افزایش خواهد داد؛ بنابراین شما باید در هر شرایط و هر کسب و کاری استفاده از این فرمت را مد نظر قرار دهید.

    استفاده از ویدئوهای لایو

    ویدئوهای لایو در طول چند سال اخیر طرفدارهای بسیار زیادی پیدا کرده است. این امر در میان بازاریاب ها نیز مشاهده می شود. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای بارگذاری ویدئوهای لایو امری ضروری خواهد بود. بسیاری از تیم های بازاریابی در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم در تلاش برای بارگذاری ویدئوهای لایو با مهمان های ویژه هستند. چنین برنامه ای جذابیت محتوای تان برای مخاطب هدف را به شدت افزایش می دهد؛ بنابراین شما باید همیشه در تلاش برای انتخاب مهمان هایی جذاب برای ویدئوی لایوتان باشید.

    امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی در مقیاس جهانی به شدت افزایش پیدا کرده است. براساس گزارش موسسه سوشیال اسپروت، 32 درصد از بازاریاب ها برنامه های جدی برای توسعه فعالیت شان در شبکه های اجتماعی دارند. این امر اهمیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به خوبی نشان می دهد. در این میان ویدئوهای لایو به دلیل امکان پرسش و پاسخ مستقیم میان برند و مشتریان جذابیت زیادی دارد؛ بنابراین اگر شما به دنبال راهکاری جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه ویدئوهای لایو را به عنوان رویکردی اساسی مدنظر قرار دهید.

    استفاده از فناوری اتوماسیون

    استفاده از اتوماسیون بسیاری از کارها و دغدغه های بازاریاب ها را کاهش می دهد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. نکته مهم اینکه برخی از برندها برای جلب نظر مشتریان به طور مداوم در تلاش برای استفاده از این فناوری هستند. وقتی شما زمان بیشتری برای کارهای مهم در بازاریابی داشته باشید، کیفیت ایده ها و کمپین های تان به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. با این حساب شما مشکل زیادی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت.

    اگر شما به دنبال استفاده از فناوری اتوماسیون در عرصه بازاریابی هستید، باید همیشه تعامل انسانی با مشتریان را نیز مدنظر قرار دهید. این امر به معنای ضرورت باقی نگه داشتن بخشی از تعامل تان با مشتریان در قالب فعالیت تیم کارشناس هاست، در غیر این صورت شاید تمام مشتریان از کنار برندتان پراکنده شوند. این امر ضررهای مالی بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان به همراه خواهد داشت؛ بنابراین همیشه در زمینه انتخاب استراتژی تان در این زمینه دقت عمل کافی را مد نظر قرار دهید.

    ترکیب تیم بازاریابی و فروش

    امروزه بازاریابی و فروش بخش های جدای از همی محسوب نمی شوند. این امر برای بسیاری از برندهای بزرگ مثل روز روشن است؛ بنابراین شما هم باید فکری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان در قالب این ساز و کار داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای بازاریابی و فروش همزمان با کیفیت بالا نداشته باشید.

    امروزه بسیاری از برندها برای فروش محصولات شان با مشکلات عمده ای رو به رو هستند. شاید فکر کنید این مشکل بیشتر در ناتوانی برندها برای بازاریابی مناسب ریشه دارد، اما فاصله میان تیم های بازاریابی و فروش عامل اصلی شکست هر کدام از طرفین است. با این حساب ایجاد پیوند میان دو تیم موردنظر بسیاری از مشکلات بازاریابی شما را حل خواهد کرد. این امر نکته بسیار مهمی برای تیم های بازاریابی در فرآیند کنونی محسوب می شود. شما با چنین کاری به ساده ترین شکل ممکن امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا می کنید. همچنین صرفه جویی قابل ملاحظه ای نیز در زمینه هزینه های بازاریابی و فروش خواهید داشت.

    بی‎تردید بازاریابی در شرایط کنونی برای بسیاری از برندها فرآیندی سخت و نفسگیر محسوب می شود. اگر شما در این میان از توصیه های مورد بحث در این مقاله به خوبی استفاده کنید، شانس تان برای جلب نظر مشتریان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. این امر باید در برنامه هر برندی برای سال 2022 جای داشته باشد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    یک + نوزده =