۵ ایده خلاقانه برای بازاریابی آفلاین

    0
    36
    بازاریابی آفلاین

    در دنیای امروز که بازاریابی دیجیتال حرف اول را می زند، شاید بازاریابی آفلاین به حاشیه رانده شده باشد. خب خیلی از بازاریاب ها اصلا حوصله استفاده از شیوه های آفلاین را ندارند. برای آنها بازاریابی فقط در پیوند با اینترنت معنا دارد. نکته کلیدی در این میان، شیوه بازاریابی قبل از دوران طلایی اینترنت است. خب قبل از دهه ۹۰ میلادی هم بازاریابی وجود خارجی داشته، مگر نه؟

    ما معتقدیم روش های قدیمی الزاما از کار افتاده نیستند. خیلی وقت ها استفاده از یک روش تازه جا را برای سایر الگوها تنگ می کند. با این حال این به معنای تمام شدن تاریخ مصرف یک الگوی قدیمی نیست، اما این به معنای از کار افتادگی این روش سنتی نیست. این ماجرا درباره بازاریابی آفلاین دقیقا مصداق دارد. خب شما می توانید به طور همزمان از تمام الگوهای بازاریابی در کنار هم استفاده کنید. اینطوری دیگر جایی برای شک و تردید نخواهد ماند و مشتریان بازخورد بهتری نسبت به کسب و کارتان خواهند داشت.

    ما در این مقاله قصد داریم به پنج ایده خلاقانه برای بازاریابی آفلاین برویم. اگر شما هم دوست دارید در کنار بازاریابی تماما دیجیتال در حوزه آفلاین نیز دستی بر آتش داشته باشید، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. اینطوری یک سر و گردن از رقبا جلو می افتید.

    بازاریابی آفلاینپیش نیازهای موفقیت در بازاریابی آفلاین

    • مخاطبان خود را بشناسید: قبل از شروع هرگونه فعالیت بازاریابی، باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و نیازها و خواسته های آنها را درک کنید.
    • اهداف خود را مشخص کنید: قبل از شروع به کار باید اهداف خود را به طور مشخص تعیین کنید. اینطوری در میانه راه گیج نخواهید شد.
    • بودجه خود را مشخص کنید: بازاریابی آفلاین می تواند پرهزینه باشد. قبل از شروع هرگونه فعالیت، باید بودجه خود را مشخص کنید. خب هر فعالیتی در دنیای بازاریابی و تبلیغات هزینه ای مشخص برای برندها به همراه دارد. به همین خاطر باید خودتان را برای تعامل در این حوزه آماده نگه دارید.
    • نتایج را رصد کنید: پس از شروع فعالیت های بازاریابی، باید به طور مداوم نتایج را رصد کنید و در صورت نیاز، استراتژی خود را اصلاح کنید. در دنیای امروز برندهایی در عرصه بازاریابی موفق خواهند شد که همیشه انگیزه کافی برای اصلاح کارهای خود داشته باشند.

    برگزاری چالش ‎های خلاقانه

    ایجاد چالش های خلاقانه می تواند راهی عالی برای جلب نظر مخاطبان و افزایش آگاهی از برند شما باشد. مردم در سراسر دنیا عاشق مسابقه دادن هستند. البته در این میان شما نباید مسابقه ای مثل ماراتن را طراحی کنید؛ چراکه هدف اصلی در این میان حضور افراد در کنار هم و آشنایی بهتر با برندتان است. رقابت های سنگین به طور معمول اوضاع را برای شما به شدت سخت خواهد کرد. پس بهتر است دور آن را خط بکشید.

    اگر شما دفتر کاری در داخل شهر دارید، بد نیست چالش های شرکت را به طور حضوری برگزار کنید، اینطوری مخاطب تان خیلی سریع تر با حس و حال شرکت آشنا خواهند شد.

    یادتان باشد، آشنایی مخاطب با برند اتفاقی نیست که به این سادگی روی دهد. درست به همین خاطر شما باید از توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب با هر شانسی استفاده کنید، وگرنه فرآیند بازاریابی تان ناکام خواهد ماند.

    بازاریابی آفلاین

    اعطای هدیه به مخاطب

    هدیه دادن، راهی عالی برای ایجاد حس وفاداری در مشتریان و تشویق آنها به خرید بیشتر است. برای مثال، به اولین خریداران محصول جدید خود، هدیه ای مانند یک محصول جانبی یا یک کارت تخفیف ارائه دهید. این هدیه شاید خیلی چشمگیر نباشد، اما حس مثبتی در مخاطب ایجاد خواهد کرد.

    یادتان باشد، شما قرار نیست هر هدیه ای به مخاطب تان دهید. در عوض بهتر است هدیه را در ارتباط با هویت برند یا مکمل یکی از محصولات در نظر بگیرید. این امر اثرگذاری بهتری بر روی ذهن مخاطب خواهد داشت. به علاوه، شما می توانید در همکاری با سایر برندها سراغ هدیه مشترک بروید. اینطوری هزینه های بازاریابی میان شما و شرکا تقسیم خواهد شد. ماجرا تازه جالب شد، نه؟

    بازاریابی آفلاین

    برگزاری رویدادهای آفلاین

    برگزاری رویدادهای آفلاین مانند کارگاه های آموزشی، سمینارها یا جلسات معارفه فرصتی عالی برای تعامل مستقیم با مشتریان و معرفی محصولات و خدمات شما به آنها است. در این رویدادها می توانید به سوالات مشتریان پاسخ داده و آنها را به خرید محصولات خود تشویق کنید.

    هر چقدر هم که تکنولوژی در دنیا پیشرفت کند، باز هم جای تعامل حضوری را نخواهد گرفت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید روی تعامل یا به عبارت بهتر ملاقات حضوری با مخاطب تان حساب ویژه ای باز کنید. اینطوری فرصت بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف تان خواهید داشت.

    رویدادهای مرتبط با کسب و کارها لازم نیست حتما بی نهایت بزرگ یا پرهزینه باشند. گاهی اوقات شما با ایده های ساده امکان جلب تعامل مخاطب را خواهند داشت. نکته کلیدی در این میان تلاش برای درک نقطه نظرات و نیازهای اساسی مشتریان است. اینطوری مراسم شما هر چقدر هم کوچک، کلی مخاطب دور خودش جمع خواهد کرد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از استقبال گسترده از مراسم برند دیگر چه انتظاری خواهد داشت؟

    استفاده از تبلیغات چاپی

    تبلیغات چاپی مانند بروشور، تراکت و پوستر هنوز هم ابزاری موثر برای بازاریابی آفلاین محسوب می شود. مثلا بیلبوردها را در نظر بگیرید؛ این گزینه ها به سادگی هرچه تمام تر در سطح شهر دم دست بازاریاب ها قرار دارد. نکته کلیدی در این میان استفاده از ایده های خلاقانه برای جلب توجه مخاطب است. بی شک کلی بیلبورد در سطح شهر وجود دارد، بنابراین شما باید سراغ ایده ای بروید که کارتان را از رقبا متمایز سازد، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.

    اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست قبل از اینکه باعجله بیلبوردتان را طراحی کنید، نیم نگاهی به ایده های بقیه برندها داشته باشید.  اینطوری با دردسر کمتری کارتان را جلو خواهید برد. خب وقتی از ایده های دیگران سود ببرید، کارتان بی نهایت ساده تر خواهد شد. مگر نه؟

    بازاریابی آفلاین

    همکاری با کسب و کارهای دیگر

    همکاری با کسب و کارهای دیگر در زمینه های مرتبط، می تواند راهی عالی برای افزایش ترافیک و فروش باشد. برای مثال، می توانید با یک رستوران محلی همکاری کنید و به مشتریان خود که از آن رستوران غذا می خرند، تخفیف ارائه دهید.

    یک شیوه همکاری رایج در میان برندها، میان کسب و کارهایی است که زنجیره مشتریان مشترک دارند. مثلا برند سامسونگ معمولا با برند بیتز همکاری می کند. این همکاری در جهت افزایش فروش دو طرف صورت می گیرد.  البته نکته کلیدی در این رابطه ارتباط معناداری میان حوزه فعالیت طرفین است. وگرنه همکاری موفقیت زیادی به همراه نخواهد داشت.

    اگر دنبال یافتن یک شریک تجاری خوب برای بازاریابی هستید، باید قبل از اینکه اوضاع برای تان به هم بریزد، سراغ حوزه های مشترک بروید. مثلا یک رستوران می تواند با آژانس های گردشگری همکاری کند. به طور مشابه، شرکت های اتومبیل سازی فرصت همکاری با موسسات خدمات خودرو را خواهند داشت.

    اگر به مثال های بالا توجه کنید، همه برندهای مورد بحث حوزه کاری مرتبط به هم دارند. به همین خاطر شما هم باید حوزه مشترکی را مورد توجه قرار دهید.  فقط در این صورت فرصت استفاده از یک همکاری بازاریابی خوب را خواهید یافت.

    ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. شما باید به جای سرمایه گذاری بر روی خودتان و پیشبرد انفرادی همه کارها، دنبال یک شریک مناسب باشید. این طوری نه تنها در هزینه ها صرفه‎جویی خواهید کرد، بلکه خیال تان از بابت اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیز راحت می شود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده اوضاع را به سود خود تغییر دهید.

    بیشتر بخوانید: معرفی بازاریابی طرفداری و انواع آن

    سخن آخر

    بازاریابی آفلاین هنوز هم می تواند ابزاری قدرتمند برای جلب نظر مشتریان و افزایش فروش باشد. با استفاده از ایده های خلاقانه و نوآورانه، می توانید از این روش سنتی برای رونق کسب و کار خود استفاده کنید. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از ایده های جذاب برای بازاریابی آفلاین را به شما معرفی کنیم.  از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت.

    مقاله قبلیوضعیت حال و آینده تولید و مصرف کارتن‌ های کنگره‌ ای در دنیا
    مقاله بعدییادداشت عیدانه رضا رضایی؛ پیشکسوت صنعت چاپ کشور

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.