کارت ویزیت و شیوه صحیح استفاده از آن

نوشته: ابوالفضل علیان نژاد 

0
60
کارت ویزیت

کارت ویزیت صرف‌نظر از اندازه و طرح در ابتدا سند تشخیص و شناسایی برند شماست. طرح کارت شما باید مثل نام تجاری منحصربه‌فرد باشد، نه انتخاب قالب‌هایی که هزاران شرکت از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ شما با ارائه کارت ویزیت یک جعبه‌ ابزار بازاریابی را به مخاطب خود داده‌اید. که اطلاعات درج‌شده در کارت ویزیت معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، ایمیل شخصی یا سازمانی، نام کسب‌و‌کار، لوگوی کسب‌وکار و آدرس سایت شخصی یا کسب‌وکار است

بهتر است کارت ویزیت، ساده و مختصر و مفید باشد، به‌طوری‌که مخاطب بتواند با اولین نگاه و حدوداً زیر ۱۰، ۱۵ ثانیه تمام اطلاعات لازم را با چشم‌هایش اسکن کند و ببیند. یادتان نرود که هرچه اطلاعات درج‌شده در کارت ویزیت ساده‌تر ، مختصرتر و مفیدتر باشد، شانس اینکه بهتر در ذهن مخاطب حک بشود بیشتر خواهد بود.

ارائه کارت ویزیت خود یک ارتباط غیرمستقیم جهت بازاریابی است که می‌تواند کلیدی‌ترین عنصر برای رشد بیشتر برند شما باشد. بسیاری مواقع داشتن کارت ویزیت نشانۀ شخصیت حرفه‌ای و اجتماعی بودن شما محسوب می‌شود.

جالب است بدانید در ابتدای امر شیوه استفاده کارت ویزیت ویژه شاهزادگان و اشراف‌زادگان بود که هر زمان برای دیدار اشخاص مهم دیگر مبادرت می‌ ورزیدند، ابتدا برای شخص ملاقات شونده ارسال می‌کردند تا خود را معرفی کنند و به این شکل قرار ملاقات رسمی را با او بگذارند.

این اهمیت معرفی ابتدایی را نشان می‌دهد با توجه به تجربه چندین ساله و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و بازدید برندها و شرکت‌های گوناگون در ابتدا تأکید می‌کنیم درزمینه ی طراحی و چاپ کارت ویزیت نهایت حساسیت و دقت را اعمال نمایید.

کارت ویزیتآداب ارائه و دریافت کارت ویزیت

محترمانه‌ترین شیوه این است که کارت ویزیت خود را  با دودست به‌طرف مقابل همراه با جملات «بفرمایید، خواهش می‌کنم و …» ارائه نمایید. هیچ‌وقت کارت ویزیت مچاله یا چروک را که رنگ و روی آن رفته است به کسی ندهید؛ چون این مسئله می‌تواند بر برندینگ شخصی یا تجاری‌تان تأثیر منفی بگذارد. چنین کارت‌های ویزیتی که این وضعیت رادارند خیلی زودتر از کارت ویزیت‌های دیگر دور انداخته‌شده و به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

نکته: اگر طرف مقابل شما ایرانی است آن‌طرف کارت ویزیت که فارسی درج‌شده است مقابل صورت باشد و اگر ایرانی نیست طرف پشت کارت که با حروف لاتین درج‌شده است باید مقابل صورت قرار گیرد که خواندنش راحت باشد.

به هنگام جستجوی کارت در جیب‌تان همه محتوای داخل جیب را نمایان نکنید. بهتر است از کیف‌های مخصوص کارت ویزیت را برای حمل کارت ویزیت استفاده کنید.

افرادی که چند کارت ویزیت را باهم ارائه می‌دهند در واقع، افرادی هستند که معتقدند کارتشان چندان ارزش زیادی ندارد

اگر کارت ویزیت شما کیفیت خوبی نداشته نباشد، می‌تواند این تصور را در ذهن مخاطبتان ایجاد کند که شما یا کسب‌وکار شما، دانش یا خدمات بی‌کیفیتی ارائه خواهید داد.

کارت ویزیتبه لوگو(Logo)، نام شرکت و یا برخی اطلاعات دیگر آن دقت کنید. این کار شما به کارت ارزش می‌دهد.. خیلی سریع و بدون نگاه کردن و خواندن آن را در جیب قرار ندهید اگر روی کارت که به شما داده‌شده  به‌طور مثال شماره تلفن و یا هر اطلاعاتی دیگری درج  نشده است شما یادداشت نکنید کارت را عودت بدهید تا شخص مذکور خودش اطلاعات را روی کارت درج  کند با کارت ویزیت اشخاص با احترام برخورد کنید سعی نکنید بازی نکنید به‌عنوان خلال‌دندان و یا کاغذ یادداشت استفاده کنید.

در صورتی‌ که از کسی کارت دریافت کرده‌اید ابتدا نام، سمت و اسم شرکت روی آن را بخوانید.

بهتر است مشخصات او را بلند بخوانید تا اگر اشتباه تلفظ کردید همان ابتدا تلفظ صحیح را یاد بگیری و درست تلفظ کنید تا ارتباط مؤثرتری را داشته باشید وقتی کارت ویزیت دریافت می‌کنید نظری راجع به آن ابراز کنید.

برای گرفتن کارت ویزیت حمله نکنید. منتظر بمانید تا طرف مقابل کارت ویزیت خود را به شما بدهد. اگر کارت ویزیت را نداد، خودتان از او درخواست کنید

در صورت استفاده نادرست از کارت مخاطب باعث صدمه دیدن به ارتباط کوتاه‌مدت  و چه‌بسا بلند مدت می‌ گردد.

کارت ویزیتدر قرار و ملاقات کاری رسمی و هنگام تبادل کارت ویزیت بهتر است این کارت فقط به افرادی داده شود که ارتباط کلامی با آن‌ها برقرارشده است.

از چرخیدن در مجالس کاری و مهمانی‌ها و… و دادن کارت ویزیت به‌صورت تراکت تبلیغاتی شدیداً خودداری شود. چنین کاری این حس را به مخاطب می‌دهد که کارت شما ارزش زیادی ندارد.

کارت ویزیت خود را به‌روز نگه‌دارید. وقتی هریک از اطلاعات روی آن تغییر می‌کند، بهتر است هرچه زودتر نسبت به چاپ مجدد اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

1 × چهار =