اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی

    0
    65
    بازرسی پیش بسته بندی‌

    امروزه بسته بندی بیش از هر چیز دیگر در کمپین های تبلیغاتیِ فروش محصول اهمیت پیدا کرده و اینطور که به نظر میرسد، قرار نیست به این زودی‌ها از میان برداشته شود. بسته بندی در فروش هر محصولی تاثیر خاص خود را دارد اما وقتی پای بسته بندی مواد غذایی به میان می‌آید، طراحی بسته بندی مواد غذایی یک ضرورت قطعی محسوب می‌شود.

    فراتر از طراحی بسته بندی مواد غذایی، برندسازی در حوزه مواد غذایی همیشه با دیگر زمینه‌ها متفاوت بوده است. در حوزه مواد غذایی تمرکز و رقابت بر سر تحریک نیازهای طبیعی است. طراحی روی بسته بندی مواد غذایی شما میتواند حتی از فاصله دور در قفسه فروشگاه به سادگی اشتهای مخاطب را تحریک کند و یا او را به کل بی میل کند. برای اینکه مطمئن شوید بسته بندی شما از نوع اول است به خواندن ادامه دهید تا شما را با ۵ اصل و نکته ضروری طراحی بسته بندی مواد غذایی آشنا کنیم.اما قبل از آن بیایید درباره اهمیت طراحی بسته بندی مواد غذایی کمی بیشتر صحبت کنیم.

    چرا بسته بندی مواد غذایی تا این اندازه اهمیت دارد؟

    بسته بندی در مواد غذایی چند هدف اصلی را دنبال می‌کند. از حفاظت فیزیکی محصول گرفته تا ممانعت از خرابی و یا منقضی شدن محصول تا بکارگیری آن بعنوان ابزاری موثر در فروش!

    اگر بسته بندی شما از این اهداف دور شود، محصول شما نه تنها موفق به جذب مشتری جدید نمی‌شود بلکه حتی می تواند مشتری‌های فعلی خود را به مرور از دست دهد.

    فارغ از نگهداری و محافظت از محصول، طراحی بسته بندی هویت محصول شما و اولین چیزی است که مشتری از آن می بیند. برای همین یک بسته بندی نامناسب هرگز نمی تواند چهره خوبی از محصول را به جا گذاشته و مخاطب را ترغیب به خرید کند.

    حالا که همه از اهمیت زیاد بسته بندی محصولات غذایی مطمئن هستیم، بگذارید به سراغ ۵ اصل مهم آن برویم:

    محصول خود را با صداقت عرضه کنید

    در محصولات غذایی، مشتری‌های وفادارتان عمدتا خریداران اصلی شما هستند و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم زیادی در رشد کلی برند دارند. اما چنین مشتریانی یک شبه شیفته شما نمی‌شوند. برای جلب وفاداری مشتری مواردی مثل کیفیت خوب محصول، ارائه قیمت پایین و برندسازی درست همگی موثر هستند اما همه و همه با صداقت برند؛ معنا و مفهوم خود را پیدا می کنند.

    برای مثال وقتی که شما محصولی با قیمت پایین‌تر از رقبا عرضه کرده‌اید اما برای نشان دادن کیفیت و فروش بیشتر، از عکس های غیر واقعی در بسته بندی خود استفاده می‌کنید، نه تنها ارزش جدیدی خلق نکرده‌اید بلکه مشتری را از خود بی اعتماد کرده‌اید. فراموش نکنید که یک طراحی بسته بندی فریبنده طول عمر بالایی نداشته و تنها اعتبار برند شما را خدشه دار می‌کند.

    پس اگر به دنبال یک رابطه خوب و ارزشمند با مشتری خود هستید، صداقت را در اولویت کار خود قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: چگونه یک تیم توسعه کسب و کار

     

    در انتخاب جنس و متریال بسته بندی خود دقت کنید

    طراحی بسته بندی مواد غذایی شما اهمیت زیادی دارد اما بدون متریال درست هیچوقت نمیتواند ظاهری دلنشین و جذاب را برای مخاطب نمایش دهد. خوشبختانه شما در بسته بندی محصولات غذایی گزینه‌های محدودی ندارید اما مسئله انتخاب متریالی است که به کالای شما ظاهری جذاب ببخشد، تازگی محصول غذایی را نشان داده و از آن محافظت کند. همچنین نیازی به گفتن نیست که این نوع بسته بندی باید با بودجه بسته بندی شما سازگار بوده و نسبت به ارزش محصول معقول باشد.

    برای مثال برای طراحی بسته بندی خشکبار معمولا به جای جعبه های مقوایی از سلفون و بسته بندی‌های پلاستیکی استفاده می‌شود تا علاوه بر حفظ زیبایی در هزینه های بسته بندی صرفه جویی شود.

    درطراحی بسته بندی مواد غذایی  رنگ‌ها همه چیزند

    رنگ‌ها بیش از هر چیز دیگر القا کننده احساسات بوده و می توانند با بهترین یا در عین حال بدترین مضمون در بسته بندی شما ظاهر شده و با مخاطب ارتباط بگیرند. مخاطبان نیز در میان محصولات مختلف، چیزی را انتخاب می‌کنند که با او ارتباط خوبی گرفته باشند. شما نیز بعنوان کسی که قصد افزایش فروش محصول خود را دارید، باید در رنگ بسته بندی خود به سه مورد اصلی توجه داشته باشید:

    حس و حال محصول را نشان دهید: اگر محصول شما پسته است، رنگ‌های قرمز و سبز که بخشی از رنگ خود محصول هستند بهتر از هر رنگ دیگری می توانند معرف محصول باشند.

    تمایز خود را به نمایش بگذارید: به یاد داشته باشید که بسته بندی‌ای برنده است که بین رقبای دیگر در قفسه فروشگاه گم نشده به سادگی به چشم بیاید. فراموش نکنید که رنگ بسته بندی علاوه بر معرفی محصول شما، ماهیت برند شما تعیین می کند. هویت رنگی قرمز و آبی نوشابه‌های کوکاکولا و پپسی را بعنوان مثال در نظر بگیرید. از دید ما ایرانی‌ها رقابت این دو از رقابت بین پرسپولیس و استقلال کم نمی‌آورد.

    به مشتری فکر کنید: تمرکز شما در همه حال باید به بازار هدفتان باشد. شناسایی جنسیت، سن، وضعیت اقتصادی آنها و حتی نیاز و انگیزه‌شان به برندسازی و فروش شما کمک زیادی خواهد کرد. بعنوان مثال، طراحی بسته بندی زعفران با رنگ کلاسیک قرمز و بنفش خود محصول را به صراحت معرفی می کند اما ما در طراحی بسته بندی فدک علاوه بر بکارگیری از رنگ های خود زعفران و گل آن، بسته بندی را با پس زمینه مشکی و مضمون طلایی طراحی کردیم تا ارزش بالای این محصول را در قالبی لوکس و اشرافی نشان دهیم.

    بسته بندی زعفران

    شما می توانید در انتخاب رنگ خود از هر چه دارید مایه بگذارید اما در نهایت زمانی می توانید بسته بندی خود را خارق العاده خطاب کنید که رنگ‌های آن را با در نظر گرفتن این سه مورد انتخاب کرده باشید.

    شفافیت همیشه اولویت است

    یکی از مواردی که بیشتر بسته بندی های مواد غذایی در آن ضعف دارند، نشان دادن وضوح و شفافیت است. برند های مواد غذایی اغلب با استفاده زیاد از عکس، متون و پترن های مختلف، بسته بندی را از هدف و تمرکز اصلی خود دور می‌کنند و همینطور در جلب توجه مخاطب شکست می‌خورند.

    بسته بندی شما نیز برای جلب توجه تنها ۳ ثانیه زمان دارد. طراحی این بسته بندی باید در طی این زمان خود را به صراحت معرفی کرده و علاوه بر نشان دادن ارزش محصول، اعتبار برند آن را نیز اثبات کند.

    برخلاف چیزی که شاید تصور کنید این شفافیت است که عمق طراحی بسته بندی شما را بیشتر کرده و تمرکز مخاطب را به سمت پیام اصلی بسته بندی می‌برد.

    دسترسی و مصرف آسان را فراموش نکنید

    همه می توانند جذب یک بسته بندی زیبا شده و حتی ترغیب به خرید محصول شوند اما آیا قرار است یک تجربه خرید دلنشین داشته باشند یا احساس کنند که فریب خورده‌اند؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی به کاربرد بسته بندی و سهولت دسترسی به محصول داخل آن بستگی دارد.

    مخاطب زمانی یک تجربه منحصر به فرد را تجربه می‌کند که بسته بندی به تنهایی توانسته باشد برای او ارزش جدیدی خلق کند. این بسته بندی دیگر نیازی به تلاش برای جذب مشتری نداشته و مشکلی در جلب اعتماد مشتری نیز نخواهد داشت.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    هجده − 11 =