تقویت صنعت چاپ و بسته بندی در گرو بهره مندی از ظرفیت ها

    0
    58
    تقویت صنعت چاپ و بسته بندی

    تقویت صنعت چاپ و بسته بندی به عنوان یک صنعت مادر و پیشران تولید در بین همه صنایع ضرورتی است که باید به آن توجه کرد. چرا که توجه به این صنعت منجر به افزایش تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده مواد تولیدی می‌شود.

     

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نقش صنعت چاپ و بسته بندی به عنوان یک صنعت مادر و پیشران تولید در بین همه صنایع پذیرفته شده و شناخته شده است. با اینکه صنعت چاپ و بسته بندی با مشکلاتی در تامین مواد اولیه و فناوری مواجه بوده، اما از مزیت نیروی جوان هم برخوردار است که با تقویت صنعت چاپ و بسته بندی می توان از این نیروی کار بهره برد و  با استفاده از آن، حضور منطقه‌ای خود را به ویژه در بازار همسایگان نیز افزایش داد.

    این صنعت از گسترده‌ترین دامنه‌های دقت، هنر، اقتصاد، سیاست، فرهنگ، مدیریت زمان، روش مندی و رعایت ضوابط و اصول علمی برخودار است. خوشبختانه دولت سیزدهم تلاش می‌کند با رویکرد حمایت از تولید داخلی، گشایش‌هایی را برای تقویت صنعت چاپ و بسته بندی در حوزه واردات و صادرات فراهم آورد تا در بازار‌های رقابت منطقه‌ای حضور یافته و به فناوری‌های نوین مجهز شود.

    صنعت چاپ و بسته بندی یکی از ارکان موفقیت در رقابت برای جذب مشتری در بازار‌های ملی تا جهانی را تشکیل می‌دهد که پشتوانه خوبی هم برای توسعه صادرات است. صنعت بسته بندی به تنهایی ۵۵ درصد در موفقیت علم بازاریابی و کسب سهم بازار نقش آفرینی می‌کند و از سوی دیگر تاثیرگذار‌ترین حوزه بر سلامت و اقتصاد و تکیمل کننده دیگر صنایع است و شاید هیچ کالا و خدمتی را نتوان یافت که بی نیاز از چاپ و بسته بندی باشد.

    پتروشیمی بستر ساز توسعه و شکوفایی و تقویت صنعت چاپ و بسته بندی است. صنایع پلیمری به عنوان محصولات پتروشیمی از صنایع پیشین برای توسعه صنعت و بسته بندی محسوب می‌شود و به همین خاطر ایران از کشور‌هایی است که از مزیت وسیع‌ترین گستره برای تولید محصولات چاپ و بسته بندی برخوردار است. هم چنین ظرفیت الفین ایران در خاورمیانه زیاد است که ماده اولیه صنعت چاپ و بسته بندی محسوب می‌شود که به این ترتیب ایران می‌تواند بازار‌های منطقه‌ای آسیا مرکزی را هم پوشش دهد.

     

    تقویت صنعت چاپ و بسته بندیتقویت صنعت چاپ و بسته بندی و توسعه پایدار 

    صنعت چاپ و بسته بندی از مهم‌ترین صنایع برای افزایش تولید ناخالص ملی و ارزش افزوده مواد تولیدی محسوب می‌شود. ایران  تلاش می‌کند با سرمایه گذاری در این بخش از صادرات محصولات به صورت فله‌ای و خام به کشور‌های دیگر جلوگیری کند، به ویژه کالا‌ها و محصول‌هایی مانند زعفران، پسته و گیاهان دارویی که در این حوزه ها صاحب نشان‌های جهانی نیز است.

    توسعه پایدار در هر کشوری مدیون صنعت چاپ و بسته بندی است و در ایران بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد، ۱۵ درصد صنعت چاپ در حوزه نشر و ۸۵ درصد این صنعت در حوزه بسته بندی تعریف می‌شود. با تقویت صنعت چاپ و بسته بندی، ارزش افزوده تولید در اقتصاد ایران تا چند برابر افزایش خواهد یافت. این صنعت اگرچه امروز شامل بیش از ۵۰ هزار کارگاه با اشتغال صد‌ها هزار نفری است، اما ظرفیت اشتغال تا یک میلیون نفر و تولید ثروت تا ده‌ها برابر را هم دارد.

     

    بیشتر بخوانید: طراحی و چاپ کارتن از ابتدا تا انتها

    بسته بندی به اندازۀ خود محصول اهمیت دارد. صنایع لبنی، IT، الکترونیک، مخابرات، دخانیات، هوا و فضا، ثبت اسناد و اقتصاد و تبادلات بانکی، همه و همه به صنعت چاپ به نحوی نیازمندند. صنعت چاپ همه جا، همراه، همیار و همرزم تولید و عرضه و اقتصاد و تجارت است و خواهد بود. صنعت چاپ حتی با حضور صنعت IT جایگاه خود را از دست نداده، بلکه ماهیت کارکردی خود را تغییر داده و متحول کرده است.

    در ایران استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و فناوران هم وارد صنعت چاپ و بسته بندی شده است تا ایران سهم مناسب از درآمد صنعت چاپ و بسته بندی جهان که بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است؛ به دست آورد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    5 × چهار =