تقدیر از چهره‌ های ماندگار چاپ

    گزارشی از دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری آیین سپاس

    0
    160
    چهره‌ های ماندگار چاپ

    دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری آیین سپاس از چهره‌ های ماندگار چاپ و صنایع وابسته در عصر روز ۲۹ دی‌ماه در شرکت تعاونی لیتوگرافان برگزار شد. این نشست با حضور فعالان صنعت چاپ و با هدف انتخاب چهره‌های برتر صنعت چاپ و بسته‌بندی برگزار شد.

    در این جلسه فعالان مطرح حوزه چاپ به شور و مشورت برای انتخاب بهترین معیارهای گزینش چهره‌های برتر صنعت چاپ پرداختند. در این جلسه افراد مطرح حوزه چاپ همچون اسکندر خمسه پور (رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران)، غلامرضا شجاع (مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان)، سعید حاجیلو (مدیرعامل مجتمع چاپ نقش الماس)، بهمن پورمند (نائب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران)، علی طارمی راد (مدیرعامل سابق شرکت افست)، داوود شایسته خصلت (مدیر فنی شرکت افست)، احمدرضا اعتماد مظاهری (رئیس تعاونی و عضو هیئت‌مدیره چاپخانه‌داران تهران)، مجید دوخته‌چی‌زاده (عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تبلیغات ایران) مجید پری‌خواه (کارگردان) و محمد رسولی (کارگردان) حضور داشتند.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    تقدیر از چهره‌ های ماندگار چاپ در اسفندماه

    در ابتدای جلسه مجید پری‌خواه کارگردان این طرح به ارائه توضیحاتی درباره برگزاری آیین سپاس و تقدیر از چهره‌ های ماندگار چاپ پرداخت، وی در این باره گفت: سال‌ها است که برای تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ مراسمی برگزار می‌شود اما این مراسم به صورت پراکنده و نامنظم انجام شده و از سوی دیگر معیارهایی که برای انتخاب پیشکسوتان در نظر گرفته می‌شد بیشتر دولتی بود. ما تصمیم داریم تا در این باره به یک سامان‌دهی گسترده در قالب ساخت فیلم و یک وب‌سایت دست بزنیم.

    در همین رابطه قرار است تا در ۱۴ اسفندماه سال جاری مراسمی تحت عنوان آیین سپاس برگزار کنیم و در این مراسم از فیلم و سایت رونمایی کنیم. محتوای این فیلم حاوی معرفی ۱۰۰ چهره شاخص و برتر صنعت چاپ ایران است تا برای نسل آینده ماندگار شود. در همین رابطه ما به حضور فعالان این حوزه نیازمند هستیم تا بتوانیم این ۱۰۰ چهره برتر را با توجه به معیارهای درست انتخاب کنیم و علاوه بر آن اسپانسرهایی نیز پیدا کنیم تا هزینه‌های تهیه فیلم و مراسم مربوط را بر عهده بگیرند.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    رسولی کارگردانی است که از ۸۰ چهره ماندگار فیلم تهیه کرده است، او در این باره می‌گوید: از سال ۸۵ و به سفارش وزارت ارشاد به تهیه فیلم پرداختیم، این فیلم‌ها با سفارش وزارت ارشاد و با وسواس عجیبی فیلم‌برداری شد، در همین رابطه ما به نقاط مختلف ایران سفر کردیم و متوجه شدیم که چه گنجینه‌هایی داریم اما در انتخاب پیشکسوت خود وزارت ارشاد مشخص می‌کرد که از کدام پیشکسوت باید فیلم تهیه شود. این گنجینه‌ای است که در آرشیو ما حضور دارد و حال منتظر انتخاب شما برای ۲۰ پیشکسوت باقی‌مانده هستیم.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    تغییر نگاه پیشکسوتان

    غلامرضا شجاع (مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان) در این باره گفت: انتخاب افراد تأثیرگذار در این میان بسیار مهم است، ما در نظر داریم تا در انتخاب این عزیزان تنگ‌نظری و مسائل سیاسی را کنار بگذاریم و بیشتر از همه در نظر داریم تا جوانان فعال در صنعت معظم چاپ را شناسایی و از حضور مؤثر و موفق آنان نیز تقدیر به عمل آوریم.

    شجاع ادامه داد: به نظر بنده در انتخاب پیشکسوتان و چهره‌ های ماندگار چاپ ، باید همه حوزه‌های فعال در صنعت چاپ در نظر گرفته شوند، برای مثال در سال‌های اخیر حوزه‌های جدیدی در صنعت چاپ به وجود آمده‌اند که در رسته‌ی خودشان فعالیت‌های بسیار مؤثر و مهمی دارند ازجمله در چاپ دیجیتال که در ۲۰ سال اخیر ظهور این رشته فعالان و پیشکسوتان زیادی رخ نما شده‌اند. با این تفاسیر گمان کنم که شایسته باشد در انتخاب‌هایمان این حوزه‌ها را نیز مدنظر داشته باشیم.

    وی همچنین افزود: ما در نظر داریم تا نوع نگاه به پیشکسوتان را تغییر دهیم. نگاه ما به این مطلب همان نگاه گذشته نیست، برای مثال کسی که اولین بار در دروپا غرفه گرفت و پرچم ایران را بالا برد پیشکسوت است. در همین رابطه نیز تصمیم داریم تا بدون دخالت‌های دولتی دست به انتخاب بزنیم.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    در همین رابطه بهمن پورمند افزود: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این مسئله است که در انتخاب پیشکسوتان تنها المان موردنظر ما نباید سن باشد، خیلی از جوانان هستند که به مراتب بسیار کار کرده‌اند و حضور مؤثری در ارتقاء جایگاه صنعت چاپ ایران داشته‌اند.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    مجید دوخته‌چی‌زاده عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تبلیغات ایران نیز در همین باره افزود: انتخاب پیشکسوت کار بسیار سختی است، پیشکسوت یعنی کسی که قبل از ما در این حوزه فعال بوده است اما بحث چهره ماندگار یعنی کسی که تغییر ایجاد کرده، چهره ماندگار یعنی کسی که معیارهایی در وجود خود داشته که وی را از هم‌قطارانش متمایز کرده است. برای مثال جناب بکاریان وقتی دستگاه‌های لیتوگرافی را وارد ایران کرد خیلی‌ها موافق نبودند و طردش کردند چراکه فکر می‌کردند او با این تغییری که با آوردن دستگاه جدید ایجاد کرده صنعت چاپ را نابود خواهد کرد؛ اما وی جسارت تغییر را داشت و بعدها تأثیرات مثبت کارش به خوبی مشخص شد.

    دوخته‌چی‌زاده تصریح کرد: باید تعریفمان از چهره ماندگار را کاملاً مشخص کرده و آن را به شکل یک تعریف قابل استناد مکتوب کنیم به طوری که معیارها کاملاً مشخص شود. باید قله‌ها را شناسایی و معرفی کنیم اما دلایلش را نیز شرح دهیم، توجه به این نکته مهم است که دلایل ما برای انتخاب باید علمی و دانشگاهی باشد.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    سعید حاجیلو مدیرعامل مجتمع چاپ نقش الماس نیز که در این نشست حاضر بود، در همین رابطه اظهار داشت: بنده با کار منظم و اصولی موافق هستم. به نظرم باید سر تیترها مشخص شود، نفرات با کارهایی که انجام داده‌اند، مشخصاتشان، همچنین نوآوری‌هایشان نوشته شود و در نهایت با اجماع، رأی‌گیری و نظردهی این تیم بهترین‌ها انتخاب شوند.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    معیارهای انتخاب چهره‌ های ماندگار چاپ

    اسکندر خمسه پور رئیس انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ ایران، درباره انتخاب بهترین‌های حوزه چاپ گفت: در زمان دکتر حسینی بنده به عنوان پیشکسوت انتخاب شدم، وقتی‌که در جشن حاضر شده و لوح تقدیر را دریافت کردم، روی سن که بودم چشمم به افرادی افتاد که از نظر بنده بسیار بیشتر از من در این حوزه خاک خورده بودند و به این نتیجه رسیدم که انتخاب پیشکسوت با شاخصه‌های دولتی و کار وزارت ارشاد بوده است.

    در جلسه‌ای که در همین رابطه برگزار شد قرار شد تا انتخاب را به انجمن پیشکسوتان بسپارند. این انجمن هم یکسال کار کرد و یک آیین‌نامه برای انتخاب پیشکسوت تهیه کرد که پیشکسوت یعنی چه و چه کسی پیشکسوت است.

    وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: برای اطلاع بیشتر بهتر است اشاره کنم که در این انتخاب، تنها سن و سال مطرح نیست، ممکن است فرد موردنظر تابلویی طراحی کرده باشد، کتابی نوشته باشد یا شاگردی تربیت کرده باشد و همه این‌ها باید برای اطلاق این لقب در نظر گرفته شود.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    حاج داوود شایسته خصلت مدیر فنی شرکت افست نیز که خود از پیشکسوتان شناخته شده این صنعت است نیز در این جلسه شرکت داشت و گفت: به نظر من ماهیت این کار باعث تشویق دیگران می‌شود، به این ترتیب که شما جایی را ایجاد می‌کنید که آدم‌ها دیده می‌شوند. وقتی‌که دیگران شما و کارهایی را که انجام داده‌اید می‌بینند، برای شما انگیزه ایجاد می‌شود.

    وی در ادامه بیان داشت: می‌توانیم برای ادامه کار رشته‌ها را انتخاب کنیم و از همه رشته‌ها یکی دو نفر را برگزینیم. برای مثال، ۵ کارآفرین، ۵ پیشکسوت و ۵ نفر که شروع‌کننده تغییرات بزرگ صنعت چاپ باشند، یعنی کسانی که در برابر تغییر مقاومت نکردند و کارهای جدید را شروع کردند. برای مثال کسی که جسارت داشت و برای اولین بار دستگاه اسکنر را وارد کشور کرد.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    معرفی چهره‌ های ماندگار چاپ جدید

     علی طارمی راد مدیرعاملی سابق شرکت افست درباره انتخاب پیشکسوت گفت: به نظر بنده در ابتدای امر باید اهدافمان را مشخص کنیم، برای مثال تنها می‌خواهیم افرادی را که در گذشته بودند مورد تقدیر قرار دهیم و یا می‌خواهیم به حال نیز نظر داشته باشیم. آیا می‌خواهیم این مطلب به صورت تاریخچه‌ای باشد که سیر تحول صنعت چاپ ایران را نیز نشان دهد یا خیر.

    بیشتر بخوانید: آیین سپاس از چهره های ماندگار صنعت چاپ

    وی ادامه داد: به نظر من این پروژه در کنار تقدیر از پیشکسوتان باید به معرفی چهره‌های جدید نیز بپردازد. نکته دیگری که طارمی راد به آن اشاره کرد انتخاب افراد مختلف در سطح ملی بود، وی به این نکته اشاره کرد که ممکن است افراد مختلف در شهرستان خودشان و در میان هم‌قطاران خود چهره‌ای شاخص باشند اما در سطح ملی دیده نشوند که در انتخاب پیشکسوت باید این مهم را نیز در نظر گرفت.

    طارمی راد افزود: نکته دیگر آن‌که انتخاب ما باید فراگیر باشد، برای مثال یکی از حوزه‌های مرتبط و مهم چاپ، مرکب است؛ باید افراد مهمی که در این حوزه فعال بودند و هستند را در نظر داشته باشیم. توجه به بنیان‌گذاران نیز در این میان اهمیت به سزایی دارد، البته این مطلب ربطی به سن و سال ندارد. برای مثال جناب نباتچیان جوانی است که با جسارت کار کرده و اثرگذار بوده است.

    چهره‌ های ماندگار چاپ

    در انتها احمدرضا اعتماد مظاهری رئیس تعاونی و عضو هیئت‌مدیره چاپخانه‌داران تهران در همین رابطه افزود: به علاوه مواردی که دوستان مطرح کردند، باید یکسری المان‌های دیگر را نیز مدنظر داشته باشیم. به نظرم بد نیست که ما شاخصه‌هایی همچون صداقت و راستی را نیز در تعریف‌هایمان داشته باشیم و دیگر این مطلبی که دوستان نیز به آن اشاره داشتند؛ نوآور کیست؟ کارآفرین کیست؟

    این مرزها را نباید با یکدیگر اشتباه بگیریم. در همین راستا می‌توانیم یک طرح نیز برای ارتقاء صنعت چاپ داشته باشیم تا کسانی که در این صنعت فعال بوده ولی به دلیل رقابت از صحنه خارج شده بودند دوباره به صحنه بازگردند. باید طرحی بدهیم که رقابت سالم بین فعالان این حوزه برقرار شود.

    لازم به ذکر است که در انتهای نشست دوم با توجه ب جمع‌بندی نظرات، رأی زنی‌های مربوط به انتخاب پیشکسوتان به جلسه آینده موکول شد.

    مطلب قبلیبازاریابی موفق با بسته بندی خلاق
    مطلب بعدیواکاوی علل کاهش قیمت کاغذ

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    نه − 2 =