مجموعه چاپ و بستهبندی آراد و تداوم برند در نمایشگاه
مدیر مجموعه چاپ و بستهبندی آراد با بیان اینکه با هدف حفظ و تداوم برند در نمایشگاه حضور می یابد، حضور شرکت های بین المللی و تعامل با آنها را برای شکوفایی اقتصادی ضروری برشمرد.
به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین، مرتضی حاکی مدیر مجموعه چاپ و بستهبندی آراد است. این شرکت سال ها است که در این آوردگاه حضور مستمر دارد. وی دربارهی کیفیت برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی چاپ، بستهبندی و ماشین آلات وابسته به مجله ما گفت: می توان گفت امسال نمایشگاه پس از یک رکود چندساله به دلیل پاندمی کرونا به شکلی هدفمند و تخصصی بر پاشد.
مجموعه چاپ و بستهبندی آراد افزود: پیشنهاد همیشگی من این است که روزهای برگزاری این رویداد ثابت باشد؛ به این معنا که روز اول نمایشگاه از سهشنبه آغاز شده و با روز جمعه که نقطه اوج دیدارها است پایان بپذیرد؛ بهاین ترتیب افراد زیادی که در طول هفته امکان حضور در نمایشگاه را نمی یابند با این برنامه می توانند با فراغ بال حضور مؤثرتری در این رویداد داشته باشند چرا که حضور فیزیکی مشتریان برای ما غرفهگذاران بسیار مهم است.
حاکی در ادامه هدفش از حضور در نمایشگاه را تداوم برند مجموعه اش دانست و افزود: هر مجموعه ای برای حفظ برندش باید در چنین مکان هایی حضور پیدا کند؛ درواقع چنین رویکردی برای برندسازی و تثبیت برند مهم است. یکی از دیگر دلایل حضور ما توسعه بازارمان بود که تا حدودی هم موفق شدیم. بازدیدکنندگان نیز نسبتاً خوب بودند.
مجموعه چاپ و بستهبندی آراد با مهم دانستن حضور کشورهای دیگر در چنین آوردگاههایی برای رونق بازار داخلی چاپ بیان داشت: بنده به غیر از یکی دو بازدیدکننده از عراق، بازدید کننده خارجی دیگری ندیدم. از طرفی باید گفت که در این نمایشگاه غرفه ارزی بهشدت گرانتر است که از دید من اصلاً درست نیست. ما باید برای این غرفهها یارانه در نظر بگیریم تا آنها تشویق به حضور در این آوردگاه ها شوند، حضور آنها باعث می شود تا تولیدکننده داخلی خود را محک بزند.ما باید بتوانیم در بخش کیفیت و تکنولوژی با تولید کنندگان اروپایی و در قسمت قیمت دهی با چینی ها رقابت کنیم. این مهم چندان دور نیست.
این فعال صنعت چاپ ادامه داد: تجربه نشان داده اقتصاد گلخانه ای جواب نمیدهد؛ ما نمی توانیم دور بازارمان دیوار بکشیم و خودمان را بینیاز از تعامل بدانیم. همه کشورها در تاریخ خود با شکست ها و کمبودهایی روبرو بوده اند. چین ۲۵ سال پیش با چین حال حاضر قابلمقایسه نیست. تاریخ نشان می دهد که ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم حتی توان اعزام هفت دانشجو به خارج از کشور را نداشت! بنابراین ما این امکان را برای پیشرفت داریم که البته با تصمیمهای درست در بخش بین الملل امکان پذیر میشود. ما نیز باید بهنوبه خود منشأ اثر باشیم.
حاکی بیان داشت: یکی از موارد مهمی که باید اینجا به آن اشاره کنم هزینههای بالای حضور در نمایشگاه است که اصلاً قابل توجیه نیست. هزینههای گرفتن غرفه، غرفه سازی و سایر هزینه های حضور در چنین آوردگاهی بسیار بالا است و انحصارهایی در این میان مطرح است که باید شکسته شود. اکنون یک غرفه خیلی معمولی برای شرکت کننده ۲۰۰ میلیون تومان هزینه بر می دارد.
مجموعه چاپ و بستهبندی آراد ادامه داد: این موضوع باعث می شود که بسیاری از برندهای خوب ما از حضور در نمایشگاه انصراف دهند. برندهای بسیار خوبی را میشناسم که برای حضورشان باید جزیره بگیرند و همین مطلب برایشان دو میلیارد تومان هزینه در پی دارد که واقعاً توجیه اقتصادی نداشته و بسیار ناامیدکننده است؛ برای مانع زدایی اقتصادی و گردش اقتصادی توجه به همین مسائل کوچک مهم است؛ سنگ ریزهها که برداشته شود مسیر هموار خواهد شد.
بیشتر بخوانید: مدیر عامل شرکت بازرگانی هوورز: برگزاری نمایشگاه بهتر از نبودنش است
مدیر مجموعه چاپ و بستهبندی آراد در پایان افزود: تا زمانی که این سنگ ریزهها برداشته نشود همین حالت سینوسی را خواهیم داشت. وضعیت اقتصادی اکنون به شکلی است که بعضی شرکت ها به دلیل شرایط بد شرکتهای دیگر وضعشان خوب می شود و این وضعیت چرخشی است و به این شکل صعود و رکود برای سایر فعالان در بازار رخ میدهند.