عابدین معتقد است که تعدد نمایشگاه های تخصصی با هدف گذاری و نیازسنجی صحیح می تواند در یک فضای کسبوکار واحد، ظرفیت های جدیدی را ایجاد کند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران درباره موضوع تعدد نمایشگاه های تخصصی توضیح داد: این موضوع نهتنها بهخودیخود امر زیانآوری نیست؛ بلکه وجود چند نمایشگاه با هدف گذاری و نیازسنجی صحیح می تواند در یک فضای کسبوکار واحد، ظرفیت های جدیدی را ایجاد کند.
وی با تاکید بر این مسئله که حضور شرکتها در نمایشگاههای مختلف میتواند مزایای مختلفی را برای آنها به همراه داشته باشد، گفت: تعدد نمایشگاه های تخصصی در کشورها و مناطق مختلف جهان، امری پذیرفته شده است. به عنوان مثال تنها در شهر دُبی که سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، در بازه زمانی یازده ماههی امسال ۸ نمایشگاه چاپ، بستهبندی، کاغذ و… برگزار شده و تعدد نمایشگاه های تخصصی مشکلی ایجاد نمیکند.
تعدد نمایشگاه های تخصصی هیچگونه منع قانونی ندارد
عابدین ادامه داد: بنابراین برگزاری چند نمایشگاه مرتبط با صنعت چاپ در کلانشهر تهران که بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت دارد، مسئله عجیبی نیست. این نکته را نیز درنظر داشته باشید که تهران، پایتخت یک کشور ۹۰ میلیونی و در همسایگی بیش ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت است؛ درحالی که امارات متحده عربی تنها یک دهم این عدد جمعیت دارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی ایران، با اشاره به اصل ۲۸ قانون اساسی، اظهار کرد: تعدد نمایشگاه های تخصصی هیچگونه منع قانونی ندارد و مطابق با قانون اساسی «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.» و جالب اینکه در این اصل از قانون، دولت موظف شده است تا «امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.» تعدد نمایشگاه های تخصصی
عابدین درباره اظهارات اخیر رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران پیرامون برخی تخلف های احتمالی در حوزه برپایی نمایشگاهها، گفت: کاملا با ایشان موافقم و معتقدم هیچ نمایشگاهی بدون اخذ مجوزهای قانونی، حق ثبتنام و فروش غرفه به شرکتها و فعالان محترم این صنعت را ندارد.
بیشتر بخوانید: تعدد نمایشگاه ها؛ سود یا زیان
وی افزود: همان طور که مطرح شده است، چنین تخلفاتی میتواند به فعالان صنعت چاپ و صاحبان برند، خسارتهای مادی و معنوی چشمگیری وارد کند. بنابراین از آنجایی که ایشان در صحبتهایشان مشخصا به نمایشگاهی خاص نظر داشتهاند، و باتوجه به مسئولیتهای صنفی ایشان در مقام ریاست اتحادیه معظم چاپخانهداران تهران، شایسته است این نمایشگاه را رسماً معرفی کنند تا از بروز خسارتهای احتمالی به واحدهای چاپ، بستهبندی و صنایع وابسته جلوگیری شود.
رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران در ادامه به روند برگزاری این رویداد تخصصی که دومین دوره از آن در تاریخ ۲۰ الی ۲۳ تیرماه در مرکز نمایشگاهی ایرانمال برگزار میشود، اشاره کرد و گفت: تیم برگزارکننده با حداکثر توان در ماههای گذشته فعالیت خود را به کار بسته است و خوشبختانه تنها با پشتسر گذاشتن یک دوره برگزاری، به موفقیتهای قابل توجهی دست یافتهایم.
ارائه جدیدترین دانش و دستاوردها
وی توضیح داد: یکی از اتفاقات مهم و ارزشمند در دومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران این است که شرکت معتبر و شناختهشده «ایران روتاتیو» نماینده انحصاری شرکت هایدلبرگ در این رویداد تخصصی حضور خواهد داشت تا جدیدترین دانش و دستآوردهای انقلاب صنعتی چهارم در صنعت چاپ، بستهبندی و لیبل را به فعالان این صنعت و بازدیدکنندگان، ارائه کند.
عابدین گفت: این شرکت طی سالیان متوالی در ارائهی دوره های آموزشی، انتقال دانش و راهحلهای تولیدی به فعالان محترم صنعت چاپ، نشر و بستهبندی ایران فعال بوده است. حضور این شرکت در نمایشگاه ایفپکس، فرصت مغتنمی جهت اطلاع از روند توسعه و آینده تکنولوژی در این صنعت برای بازدیدکنندگان محترم خواهد بود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی ایران اضافه کرد: ایران روتاتیو در ارتقاء و توسعه صنعت چاپ و بستهبندی کشور نقش پررنگی داشته، و اینکه این شرکت، نمایشگاه آینده چاپ ایران را مناسب حضور و عرضه خدمات خود دانسته، مایه مباهات و افتخار ما است.
وی همچنین با اشاره به حضور شرکتهای خارجی در این رویداد، گفت: همچنین جای مسرت و خوشحالی است که گروه صنعتی چنمینگ از کشور چین که با بهرهمندی ۲۰ خط تولید قدرتمند، یکی از بزرگ ترین شرکتهای تولیدکننده انواع کاغذ و مقوا در جهان محسوب میشود، به عنوان اسپانسر ویژه در دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران حضور خواهد داشت و کلیه محصولات خود را در غرفه خود، به نمایش خواهد گذاشت.
رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران ادامه داد: حضور شرکت بینالمللی آرکو گروپ از ایتالیا که با هدف عرضه محصولات برند ۴FLEXO برای اولین بار در بازار ایران ورود میکند نیز در نمایشگاه ایفپکس، حائز توجه است. همچنین حضور شرکت CBR ایتالیا که تولیدکننده ملزومات خاص صنعت چاپ است را نیز در نمایشگاه پیشرو خواهیم داشت.
وی گفت: در این میان نباید از حضور پرشور و دلگرمکننده شرکتهای معتبر، نوآور و خلاق داخلی در این رویداد غافل شویم که در زمینههای چاپ، بستهبندی، لیبل، تولید و عرضه ماشینآلات، ملزومات (انواع مرکب، فیلم، مواد شیمیایی و…)، قطعات یدکی، جعبه، کارتن، لفاف، قالب، لوازم آزمایشگاهی، کتاب، انواع کاغذ و مقوا، هولوگرام و چاپهای امنیتی و… فعالیت دارند.
«ایفپکس» در مسیر درست قدم برمیدارد
عابدین ضمن بیان این مطلب که فرآیند اطلاعرسانی و بازاریابیهای بینالمللی ادامه دارد و به احتمال زیاد شاهد پیوستن شرکتهای خارجی دیگری نیز به دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران خواهیم بود، افزود: فرآیند اطلاعرسانی و بازاریابیهای بینالمللی ایفپکس، زمینه ترغیب بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را از این رویداد تخصصی فراهم آورده است.
رئیس نمایشگاه آینده چاپ ایران خاطرنشان کرد: شکی نیست که نمایشگاه ایفپکس هنوز در ابتدای راه است و تا رسیده به اهداف غایی و نهایی خود، فاصله زیادی دارد. اما جلب اعتماد طیف قابل توجهی از خانواده چاپ و بستهبندی کشور و همچنین برندهای خارجی معتبر، گواه آن است که در مسیر درستی قدم برمیداریم و صدالبته در استمرار این مسیر، نیازمند حمایت و همراهی فعالان محترم این صنعت هستیم.
تعدد نمایشگاه های تخصصی