نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ برگزار شد

    0
    88
    ارتقای صنعت چاپ هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ

    کارشناسان و فعالان حوزه چاپ در نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ؛ «بومی‌سازی، خوداتکایی و پژوهش‌‌ های کاربردی با رویکرد فناوری‌ های نوین» با تاکید بر حمایت دولت از صنعت چاپ خواستار شکل‌ گیری منطقه ویژه اقتصادی چاپ شدند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، نشست «هم‌اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ؛ بومی‌ سازی، خود اتکایی و پژوهش‌‌ های کاربردی با رویکرد فناوری‌های نوین» یکشنبه‌ (6‌ شهریورماه) با حضور محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، منا ابروفراخ مدیرکل صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت، غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان، احمد شریفان رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا، آتشه سلیمانی مدیرعامل شرکت دانش بنیان و عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ، علی ظریف کارشناس حوزه چاپ در دفتر معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

    هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپایجاد پل ارتباطی  بین صنعت، دانشگاه

     در نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سخنانی با اشاره به نقش صنعت چاپ، گفت: این صنعت در تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغال‌ زایی مستقیم و غیرمستقیم نقش به‌سزایی در کشور دارد، همچنین به دلیل ارزش‌آفرین بودن از مزیت‌های نسبی خوبی برخوردار است.

     وی ادامه داد: در این زمینه معتقدم لازم است در وزارت صمت، ارزیابی‌های جدیدی از صنعت چاپ به‌عنوان یک صنعت پیشران انجام شود و این صنعت در قالب صنعتی پیشران ارزیابی و چاپ به‌عنوان صنعتی راهبردی به رسمیت شناخته شود.

     بیطرفان همچنین بر لزوم توجه به بومی‌سازی، خوداتکایی و پژوهش‌ های کاربردی به‌ خصوص در فناوری‌ های نوین و ایجاد پل ارتباطی  بین صنعت، دانشگاه و حاکمیت تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌ های بالقوه زیادی در صنعت راهبردی چاپ در بخش ارزآوری و صادرات محصولات چاپی وجود دارد که با برنامه‌ های مختلف می‌توان به آن دست یافت.

     وی در ادامه با بیان اینکه صنعت چاپ، امروز نیازمند یک منطقه ویژه اقتصادی است، گفت: با وجود این منطقه اقتصادی، فعالان این صنعت می‌توانند فعالیت‌های خود را بدون مشکلات گمرکی و پرداخت عوارض و مسائل دیگر انجام دهند؛ همچنین این امکان فراهم می‌شود که محصولات چاپی را بدون عوارض گمرکی صادر کنیم.

     بیطرفان افزود: در کشور منطقه ویژه اقتصادی چاپ نداریم و اگرچه شاید برخی واحدهای چاپی در این مناطق حضور دارند اما منطقه اختصاصی نداریم.

     وی با بیان اینکه برای حضور در بازارهای رقابتی با توجه به گردش مالی و بازار 600 میلیون نفری صنعت چاپ، ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی ضروری است، توضیح داد: در این میان معتقدم اگر صنعت چاپ وارد برنامه هفتم توسعه شود به راحتی بسیاری از مشکلات آن حل خواهد شد.

    چاپ، صنعتی نوآورانه و فناورانه

    در ادامه این نشست، منا ابروفراخ، مدیرکل صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت نیز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات صنعت چاپ را سایر صنایع هم دارند، گفت: تغییر و تحول نیازمند انگیزه و اراده است، صنعت چاپ به‌عنوان یک صنعت پیشران و فناور، استعداد و ظرفیت لازم را برای تحول و دگرگونی دارد.

     وی افزود: همه صنایع مسیر واحد را طی کرده‌اند؛ باید بپذیریم با همه محدودیت‌ها این اتفاق بیفتد؛ همچنین باید مطالبات و جنس خواسته‌های صنعت را بشناسیم و جلو برویم.

     ابروفراخ با بیان اینکه صنعت چاپ، صنعتی نوآورانه و فناورانه است، ادامه داد: باید به‌عنوان یک صنعت پایه به آن توجه شود، در وزارت صمت، موافق این موضوع هستیم که دانشگاه و صنعت را به هم نزدیک کنیم، دانشگاه‌ها باید به صنایع  نزدیک، تا صنایع نیز به‌روز شود.

     وی تاکید کرد: در این زمینه در وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی داریم این بستر را برای حوزه چاپ فراهم کنیم و این حلقه را دور نکنیم، در این میان دفتر و کارشناس تخصصی نیز در این وزارتخانه برای انجام کار وجود دارد.

    دانش به کمک بومی‌سازی صنعت چاپ بیاید

    غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در بخش دیگر این نشست با تاکید بر بومی‌سازی صنعت چاپ و توصیه‌های دینی و فرهنگ ایرانی درباره خودکفایی و بومی‌سازی، گفت: صنعت چاپ و فناوری‌های مربوط به آن وارداتی است و با توجه به اینکه همواره تحولات و تغییرات تکنولوژی چاپ در ایران غیربومی است، دانش و پژوهش‌های کاربردی باید به کمک این صنف بیاید.

     وی افزود: اما مساله اینجا است که جریان پژوهش در کشور پیرو روش‌ و الگوهای غربی است و ضروری است که پژوهش‌ها در حوزه صنعت چاپ متمرکز بر مسائل و موضوعات این صنعت باشد.

     شجاع همچنین با تاکید بر اهمیت صنعتی چاپ در ادامه به مشکلات صنفی این صنعت ازجمله مواد اولیه و کاغذ پرداخت و تاکید کرد: در این زمینه معتقدم که معاونت صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در مدیریت این صنعت کمک کند.

    ارتباط دولت و اصناف تقویت شود

    احمد شریفان، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا، دیگر سخنران نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ بود، وی در ابتدا با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه کاغذ و چاپ، گفت: تحولی که در دولت برای حوزه کاغذ و چاپ ایجاد شده، نشات گرفته از مدیریت بسیار خوب دولت سیزدهم است، در این میان امیدوارم شاهد تحول در صنعت چاپ و کارآفرینی برای جوانان در کشور باشیم.

     وی در ادامه به موضوع عرضه کاغذ در بورس اشاره کرد و افزود: این کار بدون هیچ مقدمه و مشورتی با صنعت انجام شد، تصمیم  گرفته شد کاغذ به بروس برود و سریع اجرایی شد، قبول داریم که برای کنترل و رصد بازار این کار انجام می‌شود اما بهتر بود دولت با صنف هم موضوع را مطرح می‌کرد.

     شریفان با بیان اینکه رئیس جمهور با  شعار «ما می‌توانیم» در تلاش برای رفع مشکلات صنعت چاپ است، ادامه داد: کاغذ جزو 17 کالای اساسی و استراتژیک کشور است و برای عرضه آن در بورس باید به تجار و فعالان اعلام می‌شد تا آن‌ها آمادگی لازم را برای این کار داشته باشد، به‌طور کلی معتقدم باید با گفتمان، کارها را جلو ببریم.

    لزوم بهره‌مندی صنعت چاپ از نیروی دانشگاهی

    در ادامه نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، آتشه سلیمانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان و عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ در سخنانی به بازار مرکب‌های حوزه چاپ اشاره کرد و گفت: بازار این مرکب‌ها در حال پیشرفت است زیرا به‌دلیل کاربرد متنوع آن در صنایع و بر روی مواد مختلف کارآیی بسیاری دارد، به‌خصوص در حوزه جوهرافشان و چاپ دیجیتال.

     وی ادامه داد: روند تولید مواد اولیه صنعت چاپ به‌خصوص در حوزه رنگ و مرکب روندی سریع و ممتد است و با توجه به گستردگی کاربردهای چاپ در صنایع گوناگون و تحولات چاپ‌های سه بعدی و چهار بعدی، این موضوع ادامه دارد.

     سلیمانی همچنین به معرفی تکنولوژی‌های دیجیتال، نمایشگرها و چاپگرها پرداخت و عنوان کرد: در این میان معتقدم باید کاری کنیم که هیات‌های علمی برای کشور مفید باشند. الان در دانشگاه‌ها، کار زیادی می‌شود اما بیشتر آن‌ها مقاله و سی‌دی می‌شود اما اگر راهکاری باشد که دانشجویان ارشد و دکترا به این حوزه وارد شوند خیلی خوب است.

     به گفته وی، باید فرهنگی به وجود بیاید که صنعتگران از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده کند، زیرا با حجم زیادی از این دانشجویان بیکار روبه‌رو هستیم که در جستجوی کار هستند، اگر این کار انجام شود نتایج بسیار خوبی به همراه دارد.

    بیشتر بخوانید: آیین افتتاحیه هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران برگزار شد

     هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایرانناآشنایی صنعت چاپ با سیستم‌های مدیریتی

    دیگر سخنران نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ، علی ظریف، کارشناس حوزه چاپ بود؛ وی در سخنانی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های چاپ به صرف ماهیت فناورانه آن‌ها اشتباه است، گفت: در این زمینه باید بدانیم که صنعت چاپ به چه نوع فناوری‌هایی نیاز دارد و با شناسایی این نیازها همچنین رصد جامعه، برای انتخاب فناوری‌های مناسب اقدام کنیم.

     وی با بیان اینکه انتظار می‌رود بازار جهانی چاپ و بسته‌بندی تا 2023 سالانه حدود سه‌درصد رشد داشته باشد، گفت: در این میان رشد جمعیت جهان، افزایش شهرنشینی و افزایش قدرت خرید از‌جمله دلایل آن است که در کشور نیز این گرایش دور نیست و باید بررسی شود.

     ظریف ادامه داد: چاپ حوزه‌های کاربردی و استراتژیک زیادی دارد که از نقش قابل توجهی در زندگی برخوردارند. معتقدم که اکنون بیش از هر زمان دیگری، صنعت چاپ می‌تواند ابزار ارتباط باشد؛ امروزه چاپ در کنار ارتباطات قرار گرفته است.

     وی به نقش فروش آنلاین و تجارت الکترونیک هم اشاره کرد و گفت: در سال 2022 بیش از 5 تریلیون دلار شاهد افزایش خرید از تلفن همراه بودیم، امروز وقتی از مدیای الکترونیک صحبت می‌کنیم، حرف‌مان این است که صنعت چاپ را به یغما می‌برد، در حالی‌که اینترنت در خدمت صنعت چاپ قرار می‌گیرد و در فروش آنلاین که 27 درصد فروش جهانی است نقش مهمی دارد.

     ظریف تاکید کرد: به اندازه تعداد انگشتان دست چاپخانه استاندارد جهانی نداریم؛ درحالی که 5 هزار چاپخانه مجهز در ترکیه فعال است، نباید فراموش کنیم که ابعاد چاپخانه و حجم پرسنل نشان دهنده جایگاه آن نیست بلکه باید به نکات دیگری هم توجه کرد.

     وی با بیان اینکه امروز فعالان اقتصادی در کشور ما درگیر مسائل و چالش‌های زیادی هستند، گفت: در این صنعت چیز در گرو دانش، آگاهی و بینش مدیران صنعت چاپ است، اگرچه زیرساخت داریم اما با 8 هزار کسب  کار کوچک در قالب یک صنف هستیم که با کوچکترین سیستم‌های مدیریتی آشنایی ندارند.

     به گفته ظریف، در این میان انتظار داریم انتقال تکنولوژی به درستی انجام شود، عدم رقابت با کشورهای خارجی منطقه موجب شده بسیاری از رقبا در بازار رسوخ کنند وحتی در نمایشگاه‌های ما هم غرفه داشته باشند و کارهای چاپی ما را بگیرند، انجام کارهای جدید و نوآورانه صنعت چاپ اگر به درستی انجام شود افزایش بهره‌مندی و کارآوری را به دنبال دارد.

     

    بیان مشکلات تولیدکنندگان

     در پایان نشست هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ نیز عباس باقری، بازرگان و تولیدکننده حوزه چاپ طی سخنانی با گلایه از مشکلات پیش پای تولیدکنندگان، گفت: ازجمله مشکلات در این حوزه بانک، گمرک و کشتیرانی است، در کنار آن باید به مشکلات مالیات هم اشاره کرد، درحالی‌که اعلام کرده بودند، اگر 120 کیلومتر از تهران دور شوید، هفت سال معاف از مالیات هستید؛ اما امسال برگه مالیاتی آمده  که دلسرد کننده است.

    هم اندیشی علمی و تخصصی صنعت چاپ

    مطلب قبلیعلل عدم موفقیت پیامک های تبلیغاتی
    مطلب بعدیبخشودگی جرائم مالیاتی هم‌ زمان با هفته دولت

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    3 × 2 =

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.