پاسخگویی مسئولان سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    0
    58
    وزارت ارشاد اسلامی

    یاسر احمد‌‌وند، در آخرین نشست خبری سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام فروش سه میلیون نسخه کتاب در این دوره از نمایشگاه، از پیشتازی ناشران حاضر دربخش فیزیکی این رویداد از نظر میزان فروش خبر داد.

    به گزارش  چاپ و نشر آنلاین به نقل از (ایبنا)، آخرین نشست خبری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یکشنبه(8 خرداد‌ماه) در سالن مرحوم عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

    احمد‌وند ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان، شهادت صیاد خدایی با بیان این‌که برگزاری همزمان دو الگوی مجازی و فیزیکی، ویژگی‌ اصلی سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بود، درباره ابعاد این رویداد فرهنگی بیان کرد: در مجموع  211 میلیارد و 350 میلیون تومان، در دوبخش فیزیکی و مجازی کتاب فروخته شد؛ البته باید میزان فروش  با پرداخت‌های کارت به کارت و نقدی را نیز به این رقم  افزود. احتمالا 15 تا 30 درصد بیش از رقم نهایی کتاب در این دوره از نمایشگاه فروخته شده است.

    سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهرانوی افزود: بیش از 1 میلیون و 200هزار نسخه کتاب در بخش مجازی، فروش رفته است. در بخش فیزیکی آمار دقیقی از عنوان‌ها موجود نیست اگر عدد بخش مجازی را مبنا قرار دهیم بیش از این تعداد، نسخه کتاب  در بخش حضوری نمایشگاه کتاب فروخته شده است. بیش از  107 میلیارد تومان در بخش حضوری نمایشگاه، کتاب فروخته شده و در بیش از 103 میلیارد تومان در بخش مجازی کتاب فروش رفته است؛ بی‌تردید عدد قابل اعتنایی است البته با محاسبه فروش‌های نقدی و کارت به کارت، بی‌تردید 3 میلیون نسخه کتاب در این نمایشگاه فروش  رفته است.

    احمد‌وند برخی استدلال‌ها درباره میزان پایین‌تر فروش کتاب در نمایشگاه سی‌وسوم را رد کرد و افزود: با توجه به این‌که  آمار دقیقی از میزان فروش، تعداد عنوان‌‌های عرضه شده چندان نمی‌توان با اطمینان درباره این‌که در نمایشگاه 1401 در مقایسه با دوره‌های قبل کتاب فروخته شده، صحبت کرد. در مجموع با شرایط فعلی، میزان و تعداد نسخه‌های فروش رفته، عدد قابل توجهی است.

    معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: میانگین قیمت هر کتاب در نمایشگاه مجازی، 85 هزار تومان باشد، تصور ما این است اگر 3 میلیون نسخه به این رقم فروش رفته باشد، در مجموع 250 میلیارد تومان، از سوی مخاطبان در دو بخش حضوری و مجازی فروش رفته است.

    احمد‌وند با تاکید بر امکان بررسی دقیق‌تر رفتار خریداران کتاب در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وجود بخش مجازی بیان کرد: در آینده تحلیل‌های جزئی از میزان مصرف فرهنگی مردم در حوزه کتاب منتشر و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. تجربه قابل توجه استفاده از فضای مجازی، ما را به این سمت پیش می‌ّ‌برد تا در آینده بیشتر از این فضا استفاده کنیم؛ بنابراین از فضای حضوری برای افزایش مراودات و آشنایی‌‌های فرهنگی و حرفه‌ای بیشتر استفاده خواهد شد.

    وی با اشاره به فعالیت‌های بخش جنبی نمایشگاه ادامه داد: با همت و تلاش همکاران، در 8 فضای اختصاصی، بیش از 360 نشست تخصصی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 1401 تدارک دیده شد. بخش قابل توجهی از این نشست‌ها از نظر مهمانان و موضوعی  قابل تامل بودند که تخصصی برگزار شد. در بخش سرای آموزشی، ملل، اهل قلم، دانشگاهی و کودک و نوجوان برقرار بود. بسیاری از این نشست‌ها قابل برای رسانه‌ها قابل فرآوری است. از دوستانم خواسته‌ام برخی از نشست‌های ادوار گذشته نمایشگاه را نیز، فراوری مجدد کنند.

    رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره دیگر ویژگی  این رویداد به بخش مشاوره کتاب اشاره و بیان کرد: در چند مجموعه بخش راهنما و مشاوره کتاب مستقر بودند و درباره عنوان‌ها و نویسندگان به مخاطبان خدمت ارائه می‌کردند. معرفی برگزیدگان جشنواره‌های مختلف از‌‌جمله کتاب سال و جوایز ادبی مانند جلال و پروین از دیگر بخش‌های نمایشگاه بود. توجه به فضای سالم فرهنگی امن از موضوعات مورد تاکید برگزار‌کنندگان بود. بسیاری از بازدید‌کنندگان به این موضوع اذعان داشتند، فضای نمایشگاه امن بانشاط و امن بود. مخاطبان از اقشار و سلیقه‌های مختلف در این رویداد حضور داشتند.

     وی افزود: برای حفظ سلامت اخلاقی نمایشگاه، تدابیر مختلفی پیش‌بینی شده بود تا  فضای فرهنگی این رویداد  حفظ شود، نهاد‌های مردمی نیز برای این هدف همکاری داشتند؛ هرچند برخی بددلان بد‌فکر با مستمسک قراردادن برخی تصاویر سعی کردند چهره نمایشگاه را مخدوش کنند اما دیدیم، فضایی که ترسیم شد، فضای واقعی نمایشگاه نبود، بلکه این رویداد امن، آرام، فرهنگی و با نشاط برگزار شد. امید‌وارم همه کسانی که دلشان برای فرهنگ می‌‌سوزد، از کینه‌توزی و رفتار غیرفرهنگی دست بردارند.

    سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهراناحمد‌وند با اشاره به برخی ویژگی‌های بخش بین‌الملل سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: مهمانان  با اشتراکات مشترک فرهنگی از کشور‌های مختلف و در مجموع 60 نفر از فعالان حوزه کتاب و نشر در این رویداد حضور داشتند. در این بخش نیز برنامه‌های کیفی قابل توجهی را  شاهد بودیم. کشور قطر، به‌عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه  حضور مطلوبی داشت. امید‌واریم کشور قطر از نمایشگاه کتاب 1401 برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی خود استفاده حداکثری ببرد. بسیاری از کشور‌های مهمانان با دریافت تجربیات فرهنگی و مشاهده شور و نشاط عظیم  فرهنگی حاضر می شوند برخی دیگر نیز آورده‌های  فرهنگی دارد؛ از‌جمله حضور در بازار منطقه‌ای.

    وی با اشاره به بازدید رئیس جمهور از سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: در جریان این بازدید با برخی غرفه‌داران گفت‌و‌گو شد. امید‌واریم مباحثی که در حاشیه این بازدید مطرح شد، در پیش‌برد برنامه‌های فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پوشش رسانه‌ای رسانه  ملی افزود: امید‌واریم  ارتباط و تعامل صمیمانه، همدلانه بین برگزار‌کنندگان و رسانه ملی  تقویت شود.

    وی درباره مکان برگزاری سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: تلاش کردیم شرایط برای بازدید‌‌کنندگان کمی مناسب‌تر شود. البته می‌دانیم مصلی تهران، با توجه به این‌که برای برپایی نمایشگاه ساخته نشده  تلاش شد، امکانات بهتری در مقایسه با دوره‌های قبل استفاده شود. به نظر می‌رسد شرایط در مقایسه با گذشته بهتر بود، اما هنوز به شرایط مطلوب از نظر برگزاری  نمایشگاه نرسیدیم.به نظر می‌رسد شرایط در مقایسه با گذشته بهتر بود، اما هنوز به شرایط مطلوب از نظر برگزاری  نمایشگاه نرسیدیم امید‌واریم در آینده نقایص موجود را برطرف کنیم.

    رئیس سی‌و‌‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تشکر از نهاد‌و سازمان‌های همراه در برگزاری این دوره از نمایشگاه بیان کرد: به نقایص برگزاری نمایشگاه واقف هستیم تلاش می‌کنیم با برگزاری نشست‌های تخصصی و آسیب‌‌شناسانه در دوره‌های آتی این رویداد نواقص برطرف شود. از تشکل‌ها، شورای سیاست‌گذاری همچنین ناشران تشکر می‌کنم.

    رمضانی در ادامه این نشست با اشاره به حضور فعالان نشر کشور قطر، در سی ‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان مهمان ویژه بیان کرد: یکی از دلایل حضور این کشور در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زمینه‌ای را برای انتقال ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در حاشیه برگزاری جام جهانی فوتبال نیز تمدید کنیم؛ بنابراین گفت‌و‌گو‌هایی بین وزارت فرهنگ دو کشور انجام شد تا در جریان برگزاری این مسابقات با حضور تعدادی از مهمانان این مسابقات در کیش، مخاطب بخش‌های عمده برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باشند. گفت‌وگو‌های اولیه برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی انجام شده است.

    سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهرانوی با اشاره به ادامه فرآیند ارسال  مرسوله‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب 1401 افزود: نمایشگاه کتاب تهران، تا ارسال آخرین بسته خرید همچنان ادامه دارد. براساس میانگین، بسته‌ها در مقایسه با دوره‌های گذشته سالم‌تر به دست مخاطبان رسیده است.

    قائم مقام سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش مجازی با بیان این‌که در مقایسه با دوره گذشته از نظر تبلیغات پیراستگی قابل توجهی در مصلی ملاحظه شد، گفت: غرفه‌ها در سالن‌های مصلی فقط در اختیار ناشران قرار داده شد.

    بیشتر بخوانید: عرضه کتاب‌ های کپی در نمایشگاه کتاب

    رمضانی افزود: در این دوره تلاش شد، مسئولان در طول برگزاری این رویداد، در دسترس و پاسخگو باشند و براساس بازخورد‌ها مشخص شد، ناشران در این شاخص رضایت داشتند و نمره قبولی دادند؛ اما در مجموع اعتقاد داریم در این شاخص نیز باید شاهد یک روال روان ‌تر باشیم.

    وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، نمایشگاه همچنان به نظم بیشتری نیاز دارد. اشاره شد که 70 دستگاه از‌جمله دستگاه‌های دولتی و شهری و استانی در برگزاری نمایشگاه مشارکت دارند. نظم بیشتر به همکاری بیشتر دستگاه‌ها نیاز دارد. نمایشگاه کتاب از نظر نظم، ظرفیت تبدیل شدن به الگو را دارد.

    استقبال از نمایشگاه کتاب سی‌و‌سوم نشان داد اگر بتوان برنامه‌‌ریزی مناسب داشت و تامین و زیرساخت دسترسی به کتاب مهیا کرد، سهم کتاب همچنان در سبد خرید خانوار‌ها محفوظ است. این سهم  ممکن است در تکانه‌های اقتصادی دچار تنش شود اما می‌تواند حفظ، گسترش و به سبد خرید خانواده‌ها برگردد. برخی تصور می‌‌کردند فروش بخش حضوری، به یارانه و بن خرید دولت وابسته است؛ اما نمایشگاه کتاب امسال نشان داد، حتی اگر بن در سامانه مجازی نمایشگاه  هزینه شود، مخاطبان از نمایشگاه کتاب استقبال می‌کنند.

    ادامه  نشست سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به پاسخ و پرسش خبرنگاران اختصاص داشت.

    احمد‌وند درباره دیدگاه برخی رسانه‌‌ها مبنی بر نارضایتی از برگزاری همزمان دو نمایشگاه مجازی و فیزیکی گفت: این برآورد از نارضایتی ناشران وجود ندارد؛ آنچه در اختیار داریم این است که  اکثر ناشران از این شیوه برگزاری نمایشگاه رضایت حداکثری داشتند. به‌نظر می‌رسد برخی ناشران در پشتیبانی هر دو نمایشگاه دچار مشکل شدند؛ به‌عنوان مثال در تامین نیروی انسانی. فکر نمی‌کنم ناشری از افزایش دو برابری فروش در نمایشگاه به‌واسطه حضور در دو قالب حضوری و مجازی نارضایتی داشته باشد. با توجه به این‌که  میزان فروش در نمایشگاه حضوری و فیزیکی تقریبا مشابه بود، ناشران تقریبا مشابه فروش نمایشگاه مجازی در نمایشگاه  فیزیکی فروش داشته‌اند؛ علاوه‌براین همه اذعان دارند که خدمات بخش مجازی شفاف و دقیق بوده است.

    وی با بیان این‌که استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، اصلی غیر‌قابل  انکار است، افزود: برای شکل و شیوه برگزاری نمایشگاه مجازی می‌توان به ارتقا کیفی آن فکر کرد اما می‌دانیم  استفاده از ظرفیت‌های این فضا اصلی غیر‌قابل انکار است.

    رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره دلایل احتمالی حضور پیدا نکردن مقام مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: به‌نظر می‌رسد برای پیشگیری از عادلی‌انگاری بیماری کرونا، احتیاط شدید دارند از این‌که حضورشان موجب شود تا موازین بهداشتی کنار گذاشته شود؛ در مجموع  دلیل اصلی حضور پیدا نکردن ایشان در این دوره از نمایشگاه را نمی‌دانیم. علاقه‌مند بودیم از محضر ایشان در نمایشگاه کتاب امسال بهره‌مند شویم.

    احمد‌وند درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران، نه مال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است نه شهرداری تهران، بلکه از آن مردم است. اگر ناشران و مردم درباره مکان برگزاری نمایشگاه در هر نقطه از کشور تصمیم‌ بگیرند، نمایشگاه  در همان نقطه برگزار خواهد شد.

    معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بودجه برگزاری این رویداد و خرید از ناشران حاضر در این نمایشگاه گفت: خرید کتاب، فرآنید تخصصی است و در نمایشگاه کتاب، امکان خرید سریع وجود ندارد. پیش‌تر در اداره کتاب چهار گروه برای خرید حضور داشتند که به 10 گروه ارتقا پیدا کردند. بحث خرید باید در گروه‌های تخصصی، خواندن و بررسی کتاب، اتفاق بیفتد. خرید کتاب با هدف حمایت از ناشران را مطلوب نمی‌دانم. خریدن کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از تولید و محصول خوب است؛ به‌عبارت دیگر خرید کتاب از ناشران حاضر در نمایشگاه برای جبران فروش اندک، در نظر نیست چراکه این کتاب‌ها باید در کتابخانه‌ها ارائه شود، برای استفاده عموم مردم. کتاب خوب باید برای استفاده مردم خریداری شود. بنابراین خرید کتاب باید در شورای خرید کتاب انجام شود، فارغ از گردش اقتصادی و سود و زیان ناشر.

    وی درباره بودجه برگزاریسی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: رقم نهایی بودجه برگزاری سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چند روز دیگر نهایی و اعلام خواهد شد. یاد‌آور می‌شوم، رقم قابل توجهی یارانه در این نمایشگاه برای خرید کتاب در قالب بن و همچنین پست تخصیص داده شده است، علاوه‌براین هزینه برگزاری نمایشگا مجازی و بخش فنی و اجرایی نیز باید محاسبه شود. سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در مجموع 30 میلیارد تومان هزینه داشت؛ بنابراین با توجه به افزایش انواع مخارج، هزینه نهایی  سی‌وسومین دوره نمایشگاه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

     

    سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    احمد‌وند درباره واسپاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران گفت: در برگزاری نمایشگاه کتاب سی‌وسوم در دو بخش سیاست‌گذاری و اجرا از همکاری حداکثری، ناشران و صنف بهره‌‌مند بودیم. اگر منظور از واسپاری، برگزاری همه امور نمایشگاه از سوی صنف است؟ باید بگویم، صنف توان اجرایی و مالی برای برگزاریسی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود ندارد.  در این دوره تمرکز اصلی صنف، بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و جنبی بود. سیاست‌گذاری حوزه حاکمیتی است اما در اجرا از ظرفیت‌های بخش خصوصی باید استفاده کرد. تاکید ناشران نیز نشان می‌دهد، رفتار فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صنف، شیوه مطلوبی است.سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    وی درباره دریافت سه درصد فروش ناشران حاضر در بخش مجازی نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: هزینه‌های بخش مجازی نمایشگاه بسیار بیش از 3 درصد سهم فروش ناشران است. این میزان آورده‌ای برای مجموعه برگزار‌کننده ندارد. گمان نمی‌کنم، هزینه حضور در بخش مجازی بیش از حضور در بخش حضوری باشد. به نظرم ناشران از پرداخت 3 درصد فروش خود راضی بودند، چراکه در این بخش  هزینه‌های کمتری را متقبل شدند. اجاره غرفه در بخش حضوری نیز با هزینه واقعی فاصله قابل توجهی دارد؛ علاوه‌براین برگزاری نمایشگاه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده اقتصادی ندارد اما این بنا باید گذشته شود که بخشی از هزینه‌های این رویداد، تامین شود. هرچه هزینه‌های این رویداد به بودجه‌های دولتی وابسته باشد در معرض تصمیم‌های ناشی از شرایط اقتصادی قرار می‌گیرد و احتمال آسیب وجود دارد.سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    اما این بنا باید گذاشته شود که بخشی از هزینه‌های این رویداد، تامین شود. هرچه هزینه‌های این رویداد به بودجه‌های دولتی وابسته باشد در معرض تصمیم‌های ناشی از شرایط اقتصادی قرار می‌گیرد دچار آسیب می‌شود. امید‌واریم با پشتیبانی‌های حمایتی، اندک اندک این رویداد از نظر هزینه‌‌ای روی پای خود بایستد.

    رئیس سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از پرداخت اجاره‌بهاء یک روز تعطیلی نمایشگاه کتاب به ناشران خبر داد و گفت: هرچند هزینه‌های نمایشگاه کتاب در یک روز تعطیلی باقی بود، اما با توجه به این‌که ناشران در این روز بهره‌برداری نداشتند، هزینه  یک روز اجاره‌بهاء غرفه به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

    وی درباره پدیده کتاب‌های کپی از سوی برخی ناشران در نمایشگاه کتاب تهران و مقابله با این پدیده گفت: کتاب‌های کپی، قصه پُرغصه‌ای است. مشهود است عده‌ای با استفاده از خلاءقانونی، زحمات عده‌ای را به یغما می‌برند. تشکیل نشدن هیات نظارت بر نشر کتاب کودک طی چند سال گذشته از دیگر دلایل این شکل‌گیری این آسیب‌هاست. امید‌واریم به‌زودی د این شورا تشکیل جلسه بدهد. تدوین قوانین برای پیشگیری از آماده‌خواری در حوزه نشر از‌جمله اولویت‌های این هیات است. علاوه‌بر ایجاد محدودیت قانونی، موضوع استفاده از نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب نیز مطرح است.سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    احمدوند درباره معضل تخفیف فروشگاه‌های اینترنتی بیان کرد: با پلتفرم‌های فروش، در تعامل هستیم، تلاش می‌کنیم. به  مجموعه‌ای که به‌طور رسمی در حال فعالیت است تذکر جدی داده شده اگر بی‌توجهی شود، با اقدام قانونی ممنوعیت فروش اثر مواجه خواهند شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی کتاب، حداقل آن‌‌هایی که دارای شناسانامه هستند، جدی است. این فروشگاه‌ها باید از ظرفیت خود برای فروش عادلانه و کسب و کار منصفانه استفاده کنند.

    وی با تاکید بر استمرار حضور ناشران آموزشی درسی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: از حضور این ناشران که بخشی از بدنه نشر هستند، دفاع می ‌کنیم. سعی می‌کنیم، حضور آن‌ها جنبه تجاری پیدا نکند.

    رئیس سی‌و‌سومین دوره  نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران درباره حمایت از کتاب‌فروشی‌ها بعد از نمایشگاه کتاب تهران گفت: به زودی طرح فصلی اجرا خواهد شد؛ علاوه‌براین اقدامات دیگری در نظر است که اجرا خواهد شد.

    رمضانی در ادامه این نشست، درباره برخی آمار‌های فروش بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران گفت: در بخش نمایشگاه مجازی کتاب، بیشترین استقبال و فروش در حوزه کودک و نوجوان، ادبیات،‌ علوم اجتماعی، کتاب‌های دینی و کمک آموزشی به ثبت رسید. مسن‌ترین خریدار کتاب، ۹۶ و کوچک‌ترین فرد هم نوزادی سه ماهه بود که پدر و مادرش برای او کتاب خریداری کردند. مردم ۵۹ درصد آثار تألیفی و ۴۰ درصد آثار ترجمه را‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کردند؛ یک درصد هم سایر کتاب‌ها را‌‌ پسندیدند. ۱۳۶ هزار و 327 مرد و بیش از ۹۳ هزار زن از نمایشگاه کتاب خریدند. پرفروش‌ترین روز نمایشگاه روز پایانی یعنی، سی‌و‌یکم اردیبهشت‌ماه بود.

    اولویت در تعیین محل نمایشگاه سال آینده، ارائه بهترین امکانات برای مردم و ناشران است؛ بنابراین امروز نهادها و سازمان‌هایی که امکاناتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای برگزاری نمایشگاه دارند می‌توانند اعلام آمادگی کنند. شرایط آن‌ها آن‌ها تا آبان‌ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درباره محل برگزاری نمایشگاه در سال آینده تصمیم‌گیری شود.

    احمدوند درباره تخصیص ارز برای واردات کاغذ بیان کرد: با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور، ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش واردات کاغذ، اختصاص پیدا کرد و فرآیند آن آغاز شده است. به محض دریافت، کاغذ‌ها در اختیار ناشران قرار خواهد گرفت. یکی از پرونده‌های موجود در دادگستری، موفق شدیم مقداری کاغذ دریافت کنیم که از هفته آینده روند تخصیص این کاغذ‌ها نیز آغاز خواهد شد. روند تخصیص کاغذ به ناشران، شفاف در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ این‌که به کدام ناشر و به چه میزان کاغذ تخصیص داده شده است. براساس تاریخ ثبت سفارش ناشران و کتاب‌هایی که معرفی کرده‌اند، درخواست با توجه به تاریخ بررسی شده، واجدین شرایط کاغذ را دریافت کرده‌اند. این روال در شرایط فعلی و براساس میزان کاغذ اندکی که در اختیار داریم، تکرار خواهد شد.

    وی با اشاره به تغییر اعضای کمیته تخصیص کاغذ، ادامه داد: مسئولیت کمیته جدید تخصیص کاغذ برعهده آقای دکتر رمضانی است و در این کمیته با حضور معاونت فرهنگی تصمیم‌‌‌ها اتخاذ خواهد شد.

    احمدوند با تأکید بر این‌که تخصیص‌ها براساس تاریخی که اعلام شده و موضوعات مؤکد قانون برای حمایت، صورت می‌گیرد؛ عنوان کرد: در قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوعاتی ذکر شده که وزارتخانه براساس این موضوعات، باید برای تولید آثار و کتاب از آن‌ها حمایت کند؛ بنابراین به‌طور طبیعی، کاغذ به حوزه‌های مورد حمایت مستند در قانون اختصاص پیدا می‌کند.سی‌‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

    وی افزود: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که از تولید آثار در زمینه‌هایی که قانون ما را مکلف کرده، حمایت کند. به‌طور طبیعی با همین رویکرد کمیته تخصیص کاغذ فعالیت خود را آغاز و جلساتی برگزار کرده است و کاغذها تخصیص داده شده است. دوره قبل جدول تخصیص کاغذ اعلام شد، البته قطعی و نهایی نیست. مشغول بررسی ابعاد واقعی کاغذ‌های تخصیص داده شده و افراد دریافت کننده کاغذ هستیم. مجموعه بازرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این روند را از ماه‌ها قبل آغاز کرده و به‌زودی نتایج اعلام خواهد شد. اینکه آیا از مسیر قانونی تخصیص داده شده است یا خیر؟ اگر تخلفی صورت گرفته شده پیگیری خواهد شد.

    احمدوند با بیان این‌که موضوع و کیفیت کتاب و ناشری که درخواست می‌کند، جزو مواردی است که در تخصیص کاغذ به آن توجه می‌شود، عنوان کرد: البته احتمالاً ناشرنماها که آثار ناشران دیگر را کپی و بازار نشر را آشفته می‌کنند، جنجال درست کنند که کاغذ به ما داده نشده و درخواست‌‌هایشان ترتیب‌ اثر داده نشده است.

    مطلب قبلیفضای پنجمین نمایشگاه بین المللی کاغذ و مقوا 100 درصد افزایش یافت
    مطلب بعدیتاثیر ویدئوهای خرید در بازاریابی

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    یک × دو =