نگاهی به طرح توسعه‌ شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف

0
45
شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف

فضای گسترده و مطلوب از یکسو و ضرورت توجه به مؤلفه‌های اقتصاد درون‌زا برای تقویت و ارتقا تولید و در مرحله بالاتر، اقتصاد ملی از طریق جلوگیری از خام‌فروشی که همواره از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه و تأکید قرار داشته و دارد، باعث شد تا در کنار چاپ و انتشار کتاب و مقولات چاپی کاغذی دیگر، طرح توسعه شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف در همین راستا در دستور کار قرار گرفته و اولویت پیدا کند.

سال رونق تولید

سال 1398 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری شده و همین نام‌گذاری کافی است تا به جهت‌گیری‌های معظم له درباره حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق توسعه و گسترش تولید به معنای واقعی و تکیه‌بر اقتصاد درون‌زا به‌عنوان مؤلفه اصلی موفقیت اقتصادی هر کشوری که در سال‌های اخیر همواره مورد تأکید قرار گرفته است، پی ببریم و بدانیم که نظام اسلامی ما، در کنار توجه به ابعاد روحانی و معنوی و مذهبی دین مبین اسلام، به اقتصاد هم به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی تمدن اسلامی توجه و عنایت ویژه‌ای دارد.

این امر با توجه به نام‌ گذاری سال‌ ها، به‌ویژه در دهه اخیر که بیشتر بر روی موضوعات اقتصادی و زیرمجموعه‌های این حوزه با رویکرد اصلی آن، یعنی تولید متمرکز بوده است تا با تأسی به آن دیگر زیرمجموعه‌های حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی را هم تقویت کنیم، این امر را به ذهن متبادر می‌کند که تولید محور و چرخ اصلی حرکت اقتصاد در همه کشورها و به‌ویژه اقتصاد ملی ما بوده و هست.

اگر بتوانیم با تولید و توسعه و رونق این حوزه چرخ‌های اقتصاد کشور هم در عرصه‌های داخلی و هم در حوزه‌ بین‌المللی را به حرکت درآورده و شتاب دهیم، خواهیم توانست هم به گام دوم انقلاب که در بیانیه رهبری معظم به آن اشاره شد و همانا تمدن سازی اسلامی است هم دست‌یابیم و انقلاب اسلامی را به انقلاب حضرت ولی عصر(عج) پیوند بزنیم.

اگرچه همه توان تمدن سازی در کشور بر روی موضوع یکه و تنهای اقتصاد متمرکز نیست، اما پایه و اساس بسیاری از فعالیت‌ها در دنیای امروز، رونق اقتصادی و توان تولیدی بالاست و این امر در جهانی که به مدد فناوری‌های نوین هر روز پیچیده‌تر می‌شود، ضرورتی انکارناپذیر است. قدر مسلم کشوری می‌تواند در منطقه و جهان حرف اول را بزند و اثرگذاری و نفوذ داشته باشد که در کنار مؤلفه‌های قوی نظامی و سیاسی، در حوزه اقتصادی هم قوت و قدرتی داشته باشد که از سوی کشورهای جهان و هم از سوی اقتصادی ملی مورد تایید باشد.

با این مقدمه و با نگاهی به اقتصاد ایران که در قانون اساسی به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم‌ شده است، به‌خوبی می‌توان به همه مؤلفه‌های مؤثر در توسعه و تقویت اقتصاد کشور، هم در بعد داخلی و هم در ابعاد بین‌المللی پی برد که برای همه بخش‌های موجود و دارای اثر در حوزه اقتصادی سهم و اثر قائل شده و البته از بخش‌های مختلف هم انتظار داشته و دارد که بتوانند به تقویت اقتصادی ملی کمک کنند و رونق آن را هم تضمین کنند.

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقافدر این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه هم که دارای موقوفات و واحدهای تولیدی و اقتصادی قابل‌توجهی است، نقشی مهم در این رونق تولید دارد که در رده اقتصاد دولتی دسته‌بندی شده و با همکاری بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی و تعاونی به رونق، تقویت و توسعه اقتصاد ملی می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

با انتصاب ریاست جدید و نماینده ولی‌فقیه در این سازمان که به‌حق از اثرگذاران و شخصیت‌های موفق و مدیر و مدبر در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اعتقادی و اقتصادی هستند، فصل تازه‌ای از کمک به رونق تولید و توسعه و تقویت اقتصاد ملی در این سازمان آغاز شده است و می‌رویم تا با تکیه به توان و انگیزه و نیروی کار گسترده در مجموعه سازمان اوقاف و دیگر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور، بار دیگر شاهد اقتصاد ملی قدرتمند در عرصه‌های ملی و جهانی باشیم.

شعار و برنامه ریاست سازمان، علاوه بر توسعه و تقویت ابعاد معنوی و دینی مراکز و رقبات، بر توجه به ابعاد اقتصادی بخش‌های مختلف این سازمان و استفاده حداکثری از این امکانات برای تحقق تولید ملی و کمک به این حوزه برای تحقق برنامه نظام و گام دوم رهبری در تمدن سازی اسلامی است.

 

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقافحجت‌الاسلام خاموشی: بیانیه گام دوم رهبری معظم انقلاب بر تمدن سازی اسلامی تأکید دارد که بر مؤلفه‌های مهمی همچون اقتصاد درون‌زا، فعالیت‌های دانش‌بنیان و رشد علم تأکید می‌کند. در این راستا برنامه سازمان اوقاف بر این حوزه معطوف است که سرمایه‌های این سازمان در خدمت توسعه دانش و بهره‌وری بالاتر اقتصادی در جهت اجرای نیات واقفین قرار گیرد

 

حجت‌الاسلام خاموشی، در نشستی که با حضور مدیران کل حوزه‌های وزارتی روسای سازمان‌ها برگزار شد تأکید کرد: بیانیه گام دوم رهبری معظم انقلاب بر تمدن سازی اسلامی تأکید دارد که بر مؤلفه‌های مهمی همچون اقتصاد درون‌زا، فعالیت‌های دانش‌بنیان و رشد علم تأکید می‌کند. در این راستا برنامه سازمان اوقاف بر این حوزه معطوف است که سرمایه‌های این سازمان در خدمت توسعه دانش و بهره‌وری بالاتر اقتصادی در جهت اجرای نیات واقفین قرار گیرد.

بر این اساس، توجه بیشتر به ابعاد اقتصادی موقوفات و گسترش و توسعه وقفیات تولیدی و اقتصادی و البته توسعه و تقویت فضاهای موجود در موقوفات برای کمک به حوزه‌ای اقتصادی و اجتماعی برای تولید و اشتغال گسترده جوانان مورد توجه قرار گرفته است و ریاست سازمان بر آمادگی همه بخش‌های این سازمان برای کمک به توسعه اقتصادی کشور در همه جنبه‌ها، تأکید کرده است.

توسعه و تقویت بخش‌های سازمان از طریق حوزه‌های دانش‌بنیان و تقویت توان فنی و اقتصادی همه مراکز و موقوفات از طریق همکاری با نهادهای مهمی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه‌های فنی و فناوری از این جمله بوده است که در شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف هم همین مسیر دنبال شده و می‌شود.

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف، یکی از بخش‌های تولیدی و اقتصادی این سازمان است که بر اساس برنامه اولیه مقرر شده بود تا در حوزه‌های تولید، انتشار و به‌ویژه چاپ انواع کتاب‌ها، نشریات، مجلات و دیگر مقوله‌های چاپی در سه بخش پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ به فعالیت اشتغال داشته باشد.

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقافشرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف در سال ۱۳۴۴ و زیر نظر وزارت اطلاعات و جهانگردی وقت در کیلومتر پنج جاده مخصوص کرج، در فضایی بالغ‌بر شش هزار مترمربع (؟) راه‌اندازی شد. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران، این شرکت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار و نام سازمان چاپ و انتشارات به خود گرفت.

در سال ۱۳۸۹ و با مصوبه هیئت‌وزیران وقت، سازمان چاپ و انتشارات به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شد و از این سال فعالیت‌های این مجموعه در قالب شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف در همان سرفصل‌های پیشین دنبال شد.

سابقه بیش از ۵۰ سال حضور این شرکت در حوزه چاپ و نشر و برخورداری از فضا و امکانات و البته ماشین‌آلات ویژه در سه بخش چاپ باعث شد تا در دوره جدید مدیریتی سازمان اوقاف، طرح توسعه این شرکت مورد توجه قرار گرفته و با کسب و دریافت مجوزهای لازم، برنامه توسعه شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف تدوین و تعاریف تازه‌ای از فعالیت برای آن مطرح شود.

فضای گسترده و مطلوب از یکسو و ضرورت توجه به مؤلفه‌های اقتصاد درون‌زا برای تقویت و ارتقا تولید و در مرحله بالاتر، اقتصاد ملی از طریق جلوگیری از خام‌فروشی که همواره از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه و تأکید قرار داشته و دارد، باعث شد تا در کنار چاپ و انتشار کتاب و مقولات چاپی کاغذی دیگر، طرح توسعه این شرکت در همین راستا در دستور کار قرار گرفته و اولویت پیدا کند.

 

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقافمعاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اوقاف: شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف را می توان به عنوان یک بخش چند وجهی درنظر گرفت که همزمان با تولید و چاپ و انتشار محصولات فرهنگی، با توسعه در زمینه تامین مواد اولیه همین حوزه چاپ و بسته بندی می تواند زمینه ساز تحقق رویکرد چند وجهی سازمان اوقاف و امور خیریه باشد

 

در همین راستا علیرضا هوشیار، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اوقاف می گوید: یکی از ضرورت های توسعه همه جانبه در عرصه فعالیت های فرهنگی و اقتصادی به ویژه در سازمان اوقاف و امور خیریه که نهادی چند وجهی است، توسعه در بخش هایی است که پیش از این تنها رویکرد فرهنگی داشته اند و با توسعه منابع و امکانات می توان در زمینه توسعه همه جانبه سازمان گام برداشت.

به باور وی، شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف را می توان به عنوان یک بخش چند وجهی در نظر گرفت که هم زمان با تولید و چاپ و انتشار محصولات فرهنگی، با توسعه در زمینه تامین مواد اولیه همین حوزه چاپ، وبسته بندی، می تواند زمینه ساز تحقق رویکرد چند وجهی سازمان اوقاف و امور خیریه باشد.

همان‌گونه که می‌دانیم همه‌ساله میلیون‌ها تن مواد خام از کشور با قیمت‌های نه‌چندان بالا صادر شده و در کشورهای مختلف با فرآوری و بازآفرینی و استحصال مواد مختلف آن، به اشکال مختلفی به کشور خودمان صادر می‌شود. در این زمینه نفت خام و مواد پتروشیمی در اولویت اول این صادرات قرار دارند و با وجود تلاش دولت‌های مختلف برای جلوگیری از خام فروشی، همچنان اولویت اول صادراتی کشور را به خود اختصاص می‌دهند که باعث می‌شود هم میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج شود و هم مواد وارداتی با قیمت‌های گزافی به کشور صادر شود.

محصولات پتروشیمی یکی از مهم‌ترین مواد خام صادراتی کشور است که در قالب‌های مختلفی، دوباره به کشور خودمان صادر شده و در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقش مواد و محصولات پتروشیمی در صنعت چاپ، نقشی بی‌بدیل و بدون جایگزین است که با توجه به گستردگی فعالیت‌های حوزه چاپ و استفاده از مواد اولیه پتروشیمی و محصولات فرآوری شده از این محصولات، به‌جرئت می‌توان گفت که محور اصلی چرخش اولیه فعالیت‌ها در حوزه چاپ به پتروشیمی و محصولات این حوزه اختصاص دارد و چنانچه بخواهیم سهم این حوزه در صنعت چاپ را تعیین کنیم، می‌توان گفت که این سهم بیش از ۹۰ درصد است.

این در حالی است که انواع کاغذ، مرکب، الکل، انواع حلال‌ها، لیبل‌ها، فیلم‌های خاص و ده‌ها ماده مصرفی دیگر این صنعت از حوزه پتروشیمی به دست می‌آید و تمام این‌ها به دلیل نبود توان تولیدی در داخل کشور و یا کافی نبودن تولید داخلی با هزینه‌های گزاف از خارج تأمین می‌شود.

طرح توسعه‌ای شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف با توجه به وجود فضای کافی و مطلوب (4 سوله بزرگ) از یکسو و تلاش برای کم کردن فعالیت‌های حوزه چاپ کاغذی و واگذاری بیشتر این بخش به چاپخانه‌های بخش خصوصی و از همه مهم‌تر کمک به رونق تولید در کشور و جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه حیاتی از سوی دیگر، بر این حوزه متمرکز است.

بر اساس این طرح بخشی از شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف با تجهیز ماشین‌آلات جدید به تولید مواد اولیه در حوزه‌های کاغذ، مقوا، فیلم و دیگر ملزومات مصرفی صنعت چاپ کشور اختصاص می‌یابد و با تولید این محصولات با مواد پتروشیمی تولید داخل، هم نیاز بخش‌های گسترده صنعت چاپ رفع خواهد شد و هم کشور از خام‌فروشی محصولات پتروشیمی رهایی می‌یابد.

این طرح توسعه‌ای تلاش خواهد کرد تا با تأمین سالانه نیاز بخش‌های گسترده‌ای از فعالان این صنعت در نقاط مختلف کشور، هم در رونق تولید که امسال به همین عنوان، نام‌گذاری شده است، کمک کند و هم کشور را که در تحریم‌های گسترده، از صادرات نفت و محصولات پتروشیمی در تنگنا قرار دارد، از بن‌بست واردات این محصولات نجات دهد.

بیشتر بخوانید: انتشار هزاران نسخه قرآن کریم توسط شرکت چاپ و انتشارات اوقاف

تولید این بخش که تا نیمه‌ دوم سال وارد حوزه عرضه خواهد شد در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل تحریم‌ها و مشکلات عرصه واردات، کمبود ملزومات، فعالان اقتصادی حوزه چاپ را هم در سال ۹۷ و هم در ماه‌های آغازین امسال، دچار مشکلات عدیده و متعددی کرد و همین امر ضرورت توسعه شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف را بیش‌ازپیش یادآور شده و بر اجرای هر چه سریع‌تر این برنامه تأکید می‌کند.

مسلماً، سیاست‌ ها و راهبردهای ریاست سازمان و نماینده ولی‌ فقیه بر این امر معطوف است که با تلاش و کوشش هرچه بیشتر واحدهای این سازمان در عرصه‌های اقتصادی و تولیدی، نقش و جایگاه واقعی این سازمان در عرصه‌های کمک به کشور و دولت برای حل مشکلات عدیده، به‌ویژه در عرصه اقتصادی را ارتقا داده و از یک سازمان صرف معنوی و دینی، به یک نهاد کارآمد و چند وجهی در همه عرصه‌ها تبدیل خواهد کرد.

 

شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقافقدرت‌الله جنگروی، مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف: سازمان اوقاف به‌عنوان یک سازمان بزرگ چند وجهی، باید بتواند سهم بیشتری در ارتقا جایگاه ملی و منطقه‌ای کشور در همه عرصه‌ها و به‌ویژه عرصه‌های اقتصادی داشته باشد و در این میان، سهم شرکت چاپ و انتشارات بیش‌ از پیش اهمیت دارد

 

ارتقا جایگاه شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف

 به گفته قدرت‌الله جنگروی، مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف، تأکیدات ریاست سازمان بر ارتقا جایگاه و نقش این شرکت در عرصه‌های تولیدی و کمک به اقتصاد ملی در دیدارها و مقاطع مختلف، نشان می‌دهد که سازمان اوقاف به‌عنوان یک سازمان بزرگ چند وجهی است.

باید بتواند سهم بیشتری در ارتقا جایگاه ملی و منطقه‌ای کشور در همه عرصه‌ها و به‌ویژه عرصه‌ های اقتصادی داشته باشد و در این میان، سهم شرکت چاپ و انتشارات بیش‌ از پیش اهمیت دارد و لازم است با ارتقا این سهم و ایفای نقش و سهم بیشتر در این عرصه، یاور سازمان و دولت و نظام، در ارتقا و تقویت تولید و اقتصاد ملی و در بلندمدت، ساخت تمدن اسلامی مدنظر در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری باشیم.

منتشر شده در شماره 171 نشریه چاپ و نشر- اردیبهشت 1398

مطلب قبلیمدیرعامل مجتمع چاپ نقش الماس ؛ پاویون ایران رکن اصلی نمایشگاه چاپ و بسته بندی دبی
مطلب بعدیمزیت های بسته بندی شرینک اسلیو و انواع آن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هشت + یک =