بازاریابی چریکی در مقابله با روش های مرسوم بازاریابی

    0
    43
    بازاریابی چریکی

    بازاریابی چریکی یا پارتیزانی زمانی رخ می دهد که در تلاش برای بازاریابی با روش های نامتعارف، خلاقانه و اغلب کم هزینه باشید.

     

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، بازاریابی چریکی یا پارتیزانی  به خاطر سبک خاصی که دارند، به خوبی توجهات را به سمت خود جلب می کنند و این امر دقیقا خواسته ای است که هر برندی به دنبال آن است. در زمینه بازاریابی تکنیک های بازاریابی چریکی باید همیشه با چاشنی غافلگیری و سورپرایز همراه باشند. روشی که از بازاریابی چریکی استفاده می کنید باید نامتعارف باشد تا بتوانید توجه افراد را در حین اینکه در حال رسیدگی به کارهای روزمره خود هستند، جلب کنید.

    ایده بازاریابی چریکی متعلق به فردی به نام کانراد لویسون است که در سال 1984 برای نخستین بار این مفهوم را وارد بازاریابی کرده و کتاب های زیادی نیز در این حوزه به رشته تحریر درآورده است. درواقع این اقدام انقلابی در برابر روش های بیش از حد تکراری تبلیغاتی بوده که در ابتدا لازم است تا نسبت به مزیت های این اقدام آگاهی داشته باشیم.

    بازاریابی چریکی کم هزینه است

    به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازاریابی چریکی بهترین روش بازاریابی محسوب می شود و دلیل اصلی آن نیز کم هزینه بودن آن است که باعث شده است تا هر برندی بتواند از آن استفاده کند. درواقع با توجه به این امر که اصل اول غیرمنتظره بودن با استفاده از قوه تخیل و خلاقیت است، شما می توانید این اقدام را در هر فضا و بستری مورد استفاده قرار دهید.

    به طور متوسط در این روش شما به ازای هر دلاری که هزینه می کنید، حدود 50 برابر آن، شاهد جذب سرمایه خواهید بود. به همین خاطر کم هزینه بودن آن به معنای عدم وجود قدرت کافی نیست. با این حال فراموش نکنید که ممکن است خلاقیت شما به نحوی باشد که مجبور به پرداخت هزینه های قابل توجه نیز شوید. به همین خاطر این موضوع یک قانون همیشگی محسوب نمی شود.

    تجربه ای به یاد ماندنی محسوب می شود

    درواقع امروزه تبلیغات، به یک عامل مزاحم تبدیل شده است. به همین خاطر نیز از تولید محتوا به عنوان روش مناسب و جایگزین نام برده می شود. با این حال در این زمینه بازاریابی چریکی از جمله تبلیغاتی محسوب می شود که هیچ گاه مخاطب را اذیت نخواهد کرد و به سرعت می تواند طرفداران بسیاری را پیدا کند. این موضوع می تواند یک تجربه فوق العاده میان جامعه هدف و برند شما را ایجاد کند. درواقع براساس آمارها میزان ماندگاری چنین تبلیغاتی در ذهن مخاطب، به مراتب بیشتر است و حتی تا سال ها نیز مخاطبان آن را به یاد می آورند. در این راستا از این شیوه می توان به عنوان متفاوت ترین تبلیغ نام برد.

    در این راستا فراموش نکنید که شما تنها به ایجاد یک بیلبورد متفاوت محدود نبوده و ممکن است یک شیوه خلاقانه و عجیب را پیاده کنید تا یک کمپین بهتر دیده شود. این اقدام نیز در دسته بازاریابی چریکی قرار می گیرد. در این راستا سوال مهم این است که چگونه می توان فعالیت های لازم در این زمینه را انجام داد؟

    نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اهداف خود را تعیین کنید. درواقع شما باید بدانید که هدف اصلی رسیدن به چه خواسته ای است. برای مثال ممکن است شما در تلاش برای دیده شدن یک محصول باشید. پس از طی کردن این مرحله شما باید به اصالت خود توجه نمایید. درواقع اگرچه می توان از ایده های موجود، استفاده کرد با این حال فراموش نکنید که یک اقدام تکراری، دیگر غیرمنتظره نخواهد بود و این امر باعث می شود تا نتایج مورد انتظار را به دست نیاورید.

    با این حال کپی برداری از اقدامی که در کشوری دیگر مورد استفاده قرار گرفته، یک اقدام هوشمندانه محسوب می شود و می توان نتایج تا حد زیادی مشابه را داشته باشد. با این حال فراموش نکنید که این امر نباید باعث شود تا به برندی صرفا کپی کننده تبدیل شوید. به صورت کلی شما باید به دنبال انجام اقدامی باشید که همسو با فرهنگ سازمانی شما باشد و تا حد امکان یک اقدام متفاوت را رقم بزنید.

    در این زمینه الهام گرفتن از ایده های دیگران، به چارچوب بهتر ذهنی شما کمک خواهد کرد. پس از این مرحله شما باید به دنبال انتخاب محیط مناسب خود باشید. درواقع شما باید فضایی را انتخاب کنید که محیط در راستای تکمیل مفهوم موردنظر شما باشد. برای مثال استفاده از ویژگی های فرهنگی و مناظر طبیعی، یکی از این موارد محسوب می شود.

    بیشتر بخوانید: تعامل کارمندان با مدیریت صحیح

    در این راستا فراموش نکنید که تصورات شما ممکن است با واقعیت موجود تفاوت های چشمگیری را داشته باشد. به همین خاطر نیز لازم است تا همه چیز را از قبل بررسی کرده باشید. درواقع شما باید این اطمینان را داشته باشید که اقدامات شما، با مشکلاتی نظیر انواع شکایت ها مواجه نخواهد شد. در آخر نیز لازم است تا از فعالیت خود پوشش خبری خوبی را داشته باشید و نتایج را مورد تحلیل قرار دهید تا بتوانید از این آمار برای فعالیت های بعدی خود استفاده کرده و نسبت به میزان موفقیت آمیز بودن طرح خود، به یک جمع بندی برسید.

    به عنوان توصیه پایانی به هر میزان که نمونه های موفق بیشتری را مشاهده کرده باشید طبیعی است که بهتر بتوانید در این زمینه فعالیت کرده و با استفاده از تجربیات دیگران، سختی های کمتری را متحمل شوید. به عنوان مثال یک برند تولیدکننده خمیردندان، تصویری را منتشر کرده که نظر تمامی افراد به دندان سیاه فرد متمرکز بود. این امر در حالی است که وی یک ابرو نداشته و این موضوع، اتفاق عجیب تری محسوب می شود. در متن این تبلیغ نیز ذکر شده است که دندان شما، اولین چیزی است که آن را مشاهده خواهند کرد. این تبلیغ جالب و متفاوت، یکی از نمونه های بسیار موفق بازاریابی چریکی محسوب می شود.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    هجده − دو =