بازاریابی در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ دنیا

    0
    53
    تیک تاک

    تیک تاک دیگر یک پلتفرم کوچک برای جولان نوجوانان با ویدئوی خنده دار نیست. حتی قبل از پاندمی کرونا هم تیک تاک سریع ترین رشد در میان شبکه های اجتماعی فعال در آمریکا را داشت. صرف نظر از اینکه چنین رکوردی به معنای پشت سر گذاشتن غول هایی مثل اینستاگرام و فیس بوک در سرعت جذب کاربران است، تیک تاک پتانسیل های زیاد برای برندها دارد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، مثلا براساس گزارش موسسه نو گود (No Good) کاربرانی که در تیک تاک با برندها تعامل دارند، 150 درصد بیشتر از مواقع عادی نسبت به خرید وسوسه می شوند. اگر پیش خودتان فکر کرده اید بازاریاب ها از خیر چنین فرصت طلایی می گذرند، سخت دراشتباهید!

    بازاریابی در تیک تاک هم مثل هر کار دیگری در این دنیا فوت و فن های خاص خودش را دارد. شما حتی اگر بهترین اسلحه تک تیرانداز دنیا را هم در اختیار یک فرد تازه کار قرار دهید، تا زمانی که مهارت های کافی را کسب نکند نمی تواند وسط سیبل را هدف بگیرد. خب وقتی تفریحی مثل تیراندازی اینقدر حساب و کتاب دارد، اصلا نباید فکر بازاریابی بی برنامه در تیک تاک هم در سر کارآفرینان بچرخد.

    بازاریابی در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ دنیا

    ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با دستورالعمل های خشک و خالی در دنیای کسب و کار نداریم. به همین خاطر هم به جای اینکه یک فهرست بلندبالا از تکنیک های بازاریابی در تیک تاک برای تان آماده کنیم، یک راست رفته ایم سراغ تجربه برندهای بزرگ. اینطوری نه دیگر شما وسط مقاله خواب تان می گیرد، نه اینکه حس بدبینی تان نسبت به این فهرست کسل کننده برانگیخته خواهد شد. خب تا حوصله تان سر نرفته اجازه دهید برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم مارکتینگ در تیک تاک به سبک برندهای بزرگ.

    تولید محتوای بازاریابی برای خیلی از کارآفرینان مثل معمایی بی جواب است. اینکه شما چطور باید با محتوایی نسبتا کوتاه کاربران را شیفته برندتان کرده و چندتایی محصول بفروشید، اگر سخت تر از حل معادلات فیزیک نداشته باشد خیلی هم کار ساده ای نیست؛ به ویژه وقتی پای یک پلتفرم تازه مثل تیک تاک در میان باشد.

    وقتی تیک تاک تازه قدم های اولش در دنیای پلتفرم های اجتماعی را برمی داشت، خیلی از بازاریاب ها فکر می کردند تکنیک های اینستاگرام مارکتینگ اینجا هم جواب می دهد. اگر نظر ما را بخواهید، رُک و پوست کنده به شما می گوییم هر شبکه اجتماعی تکنیک های بازاریابی خاص خودش را می خواهد. وگرنه مثل این است که فلورنتینو پرز انتظار داشته باشد تیم فوتبال و بسکتبال رئال مادرید هر دو از یک تاکتیک واحد استفاده کنند؛ همین قدر عجیب و باورنکردنی!

    ما در ادامه سعی می کنیم در قالب مرور تجربه بعضی از موفق ترین برندهای دنیا در تیک تاک به شما نشان دهیم چطور بدون دردسر جا پای غول های تیک تاکی بگذارید. پس آب دست تان است زمین گذاشته و در ادامه با ما همراه باشید.

    نتفلیکس: ترکیب کلیپ سریال ها و مصاحبه های ویژه

    همانطور که در مقدمه گفتیم، تیک تاک استراتژی بازاریابی خاص خودش را لازم دارد. این یعنی شما قبل از هر کاری باید کمی درباره نحوه تولید محتوا در این فضا با خودتان دو دو تا چهار تا کنید. قبول دارم چنین کاری بی نهایت زمانبر و حتی کسل کننده به نظر می رسد اما اگر درست از پس این چالش برآیید، نتیجه اش در حد و اندازه 26 میلیون فالوور نتفلیکس در تیک تاک می شود. ماجرا جالب شد، نه؟

    استراتژی تیک تاک برای تولید محتوا در نتفلیکس بیشتر از آنکه حاصل آزمون و خطا یا اقدامات فوق پیچیده باشد، نتیجه درک درست حال و هوای این پلتفرم است. بازاریاب های این برند خیلی زود فهمیدند کاربران در تیک تاک دنبال محتوای طولانی یا عمیق نیستند. در عوض کلیپ های کوتاه با تم خنده دار حسابی نظرشان را جلب می کند. اگر به این معجون نمایش پشت صحنه تهیه سریال های محبوب نتفلیکس و مصاحبه های اختصاصی با بازیگران را هم اضافه کنیم، آن وقت یک فرمول برنده خواهیم داشت.

    بی شک تولید محتوای اختصاصی از سوی نتفلیکس در تیک تاک هزینه اضافه ای روی دست آنها گذاشته است. آنها هم می توانستند مثل خیلی از برندهای درجه دو دنیا فقط به بازنشر محتوای وبلاگی یا یوتیوبی شان در این فضا اکتفا کنند اما نتفلیکس به چیزی به جز بهترین بودن قانع نیست. به همین خاطر آشی با ترکیب وقت، پول و صدالبته یک تیم بازاریابی جداگانه برای رسیدگی به تیک تاک مارکتینگ پخته است. اگر شما هم از طرفدارهای سریال های نتفلیکس هستید یا دل تان می خواهد پشت صحنه تهیه آثار جذاب این سرویس را مشاهده کنید، اکانت تیک تاک نتفلیکس را هیچ جوره از دست ندهید.

    درس مهمی که از نتفلیکس باید گرفت، درک حال و هوای تیک تاک با چاشنی آمادگی برای تولید محتوا براساس سلیقه مخاطب است. اینطوری شما می توانید مطمئن باشید برندتان خیلی زود یه صندلی VIP در دل مشتریان پیدا می کند؛ به همین سادگی.

    ان بی ای (NBA): آشنایی با هنر بازاریابی آنلاین

    کمتر کسی در دنیا پیدا می شود که توان مقاومت در برابر مسابقات لیگ بسکتبال ان بی ای را داشته باشد. حرکات حیرت انگیز لبران جیمز، استفن کری یا کوین دورانت در زمین مسابقه هوش از سر تماشاگری می برد. احتمالا شما هم در اطراف تان دوستانی دارید که دیوانه مسابقات این لیگ هستند. با این حساب مشاهده اکانت های رسمی ان بی ای در شبکه های اجتماعی با فالوورهای چند ده میلیونی جای تعجب ندارد. باور کنید یا نه ان بی ای فقط در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر بیش از 117 میلیون فالوور دارد.

    هنر ادمین های اکانت ان بی ای در شبکه های اجتماعی طراحی محتوای منحصر به فرد برای کاربران است. البته در این میان نیم نگاهی هم به کاربردهای خاص هر پلتفرم داشته اند. اگر شما دنبال اخبار تازه درباره مسابقات و حواشی داغ هستید، اکانت توییتر ان بی ای با آپدیت های لحظه به لحظه در کنار شماست. هایلایت بازی ها هم به طور روزانه در اینستاگرام بارگذاری می شود. در این بین تیک تاک برای تعامل با مخاطب برمبنای انواع میم (Meme) و صحنه های خنده دار بازی ها کنار گذاشته شده است. بنابراین کسانی که عاشق دنیای میم یا محتوای خنده دار هستند، به راحتی با مراجعه به اکانت ان بی ای با انبوهی از محتوای جذاب و هیجان انگیز رو به رو می شوند.

    مثال برند ان بی ای یکی از بهترین تجربیات برای اختصاص هر شبکه اجتماعی به کاری خاص است. شما لازم نیست همیشه برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال استفاده از یک شبکه اجتماعی برای تمام اهداف تان باشید، چراکه دوران شعارهایی مثل «یکی برای همه» دیگر به سر رسیده است. در عوض باید حال و هوای هر پلتفرم را به خوبی تشخیص داد و برمبنای آن به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بود. اگر هم در میانه راه احساس کردید ماموریت غیرممکنی پیش پای تان قرار گرفته، همیشه نیم نگاهی به تجربه ان بی ای داشته باشید. آن وقت کارتان نه تنها در تیک تاک، بلکه تمامی پلتفرم های اجتماعی ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد.

    چیپوتل: تیک تاک با طعم غذای بهترین رستوران دنیا!

    اجازه دهید در این بخش همین اول کاری با یک مثال جذاب بحث مان را شروع کنیم. یک طرفدار مسابقات قایقرانی را در نظر بگیرید؛ چنین آدمی احتمالا اطلاعات بی نهایت زیادی درباره دنیای قایق ها دارد. بی شک انتظار اینکه چنین آدمی یک عالمه اطلاعات ریز و درشت درباره زیر و بم مسابقات این رشته داشته باشد، خیلی دور از ذهن نیست. حالا اگر بحث ما سر یک آدم کاملا معمولی که حتی یکبار هم پایش به قایق باز نشده بود، آیا بازهم چنین نتیجه گیری می کردید؟

    بی شک هر پاسخی به غیر از یک «نه» قرص و محکم به سوال بالا شک برانگیز خواهد بود. البته مگر اینکه پای برندی بی نهایت جذاب و صدالبته حرفه ای در بازاریابی وسط باشد. چیپوتل در دنیای رستوران های زنجیره ای چنین وضعیتی دارد. شما لازم نیست حتما یک شعبه از این رستوران سر کوچه تان باشد تا دل تان برای امتحان منو یا نوشیدنی های معمولی آن ضعف برود. این امر به خوبی معجزه مارکتینگ در دنیای مدرن را نشان می دهد. امکان ندارد جایی بحث از رستورانگردی باشد و نام چیپوتل در بین پنج گزینه اولی که به ذهن آدم می رسد، نباشد. با این حساب اصلا بعید نیست چیپوتل از سوی موسسه های آماری مختلف به عنوان موفق ترین رستوران در تیک تاک معرفی شود، مگر نه؟

    اولین سوالی که با ادعای بزرگ بهترین بودن چیپوتل در تیک تاک به ذهن آدم می رسد، دلیل این اتفاق است. به زبان خودمانی، چیپوتل با چه نوع محتوایی کاربران تیک تاک را پشت گوشی شان میخکوب کرده است؟ بی شک این سوال مهم آنقدر ارزش دارد که برای جفت و جور کردن جوابی مناسب خودمان را به دردسر بیندازیم.

    چیپوتل از سال 2019 یعنی به محض اینکه تیک تاک کمی اسم و رسم برای خودش در دنیا پیدا کرد، اکانت رسمی اش را تاسیس نمود. این حرکت اگر دیوار صوتی در زمینه ثبت نام در یک پلتفرم آنلاین نشکسته باشد، دست کم رکورد جانانه ای محسوب می شود. شاید فکر کنید چیپوتل همین طوری شانسی خیلی زود در تیک تاک عضو شده بود، اما ما در روزنامه فرصت امروز استدلال کاملا متفاوتی داریم. بازاریاب های این غول رستوران داری خیلی زود متوجه پتانسیل های بی نظیر تیک تاک برای رقابت با اینستاگرام یا دست کم جلب نظر میلیون ها کاربر در سراسر دنیا شدند. به همین خاطر همه تلاش شان حضور به عنوان اولین برند در این فضا بود. نتیجه کار هم یکی از پرطرفدارترین اکانت های تیک تاک از آب درآمده است.

    کاربران تیک تاک در اکانت رسمی چیپوتل تقریبا هر نوع محتوایی که فکرش را بکنید، پیدا می کنند. از میم های جذاب گرفته، تا پشت صحنه آماده سازی سفارشات و حتی گپ و گفتی با مشتریان مختلف، همه و همه در اکانت تیک تاک این برند قابل دسترسی است. اگر به این معجون راه اندازی چالش های مختلف را هم اضافه کنیم، آن وقت دیگر فالوورهای میلیونی این رستوران در تیک تاک اصلا جای تعجب ندارد. خب مگر کسی هم هست که بعد از یک روز کسل کننده با دیدن چالشی هیجان انگیز و شرکت در آن سرحال نشود؟

     

     رد بول: برندی برای تمام نسل ها

    رد بول از قدیم ها متخصص تولید محتوای وایرال در اینترنت محسوب می شود. در این میان هم فرقی ندارد پای مسابقات رالی در میان باشد یا ماجرای رکورد شکنی در پرش ارتفاع از بیرون جو زمین؛ در هر صورت هر جا بویی از خطر به مشام برسد، رد پای رد بول هم خیلی دور نخواهد بود. همین حس ماجراجویی و شجاعت هم 6.6 میلیون فالوور برای این برند در تیک تاک به ارمغان آورده است. با این حساب رد بول بدون هیچ عذر و بهانه ای جایی منحصر به فرد در فهرست طلایی برندهای موفق در تیک تاک دارد.

    حالا که کمی درباره حال و هوای رد بول در تیک تاک با هم حرف زدیم، بد نیست سری هم به استراتژی تولید محتوای آن داشته باشیم. اولین کاری که رد بول خیلی خوب در تیک تاک انجام می دهد، ایجاد هشتگ های اختصاصی برای کمپین هاست. مثلا اگر آنها قصد ایجاد هیجان اضافی درباره مسابقات رالی داکار را دارند، با هشتگ رالی داکار از کاربران برای انتشار محتوا دعوت به عمل می آورند. البته بازاریاب های رد بول هم در این میان دست به سینه یک گوشه ای نمی نشینند، بلکه خودشان هم محتواهایی درجه یک که از قضا بی نهایت کوتاه و موزیکال است، تولید می کنند. اینطوری ترکیب هیجان مسابقات ورزشی مختلف با حال و هوای مخصوص تیک تاک درهم می آمیزد. نتیجه امر هم استقبال بی نظیر کاربران از ویدئوهای رد بول است؛ به همین سادگی!

    رد بول از همان اول که در تیک تاک کارش را شروع کرد، به خوبی متوجه حال و هوای متفاوت این پلتفرم شد. دقیقا به همین خاطر هم به جای اینکه الکی از استراتژی های اینستاگرام یا توییتر مارکتینگ استفاده کند، کپی کاری را کنار گذاشت و یک راست رفت سراغ طراحی یک استراتژی دست اول برای تیک تاک. این استراتژی تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف در همان نگاه نخست بود. اجازه دهید بحث را کمی ساده تر کنیم، بازاریاب های رد بول خیلی خوب متوجه شدند تیک تاک جایی برای زیاده گویی نیست. در نتیجه محتوای شان را در نهایت کوتاهی و همراه با موزیک متن جذاب آپلود کردند.

    ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کاربران در شبکه های اجتماعی خیلی بیشتر از آن چیزی که بازاریاب ها فکر می کنند هوشمندانه عمل می کنند. در مورد تیک تاک، کاربران تکلیف شان کاملا مشخص است. آنها محتوایی کوتاه، خنده دار و گاهی اوقات با کمی چاشنی آموزش دوست دارند. برندهایی هم که از این فرمول به خوبی پیروی کنند، بی برو برگشت عزیز دل کاربران خواهند شد. نمونه رد بول در تیک تاک یکی مثل روز روشن است و بیانگر جواب دادن این فرمول طلایی است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و با الگوبرداری از تیک تاک کارتان را پیش ببرید. هر موقع هم مشکل پیدا کردید، همیشه روی کمک ما حساب کنید.

    بیشتر بخوانید: الگوی کار ترکیبی بعد از کرونا

    تاکو بل: یک رستوران دیگر، یک شاهکار دیگر

    تاکو بل دومین رستورانی است که در فهرست طلایی ما جا خوش کرده است. البته ما در انتخاب برندها برای لیست مان اصلا زیر چشمی کسی را رد نکرده ایم، بلکه تاکو بل هم مثل بقیه برندها مو لای درز کارش نمی رود. شاید فکر کنید تاکو بل هم مثل چیپوتل عمل کرده و این دو استراتژی یکسانی دارند، اما واقعیت کاملا خلاف این موضوع را نشان می دهد، چراکه تاکو بل اصلا میانه خوبی با کپی برداری از روی دست دیگر رقبا ندارد. در عوض آنها همیشه با شناخت دقیق از مشتریان شان و اضافه کردن شرایط برند خود به ماجرا معجونی هیجان انگیز از آب در می آورند.

    تاکو بل بیشتر از اینکه در تیک تاک بر روی محتوای خنده دار یا حتی هک های کوتاه و کاربردی حساب باز کند، یک راست رفته است سراغ ایده های مشتریانش. ماجرا جالب شد، نه؟

    همانطور که یک تیم فوتبال برای طراحی لباس فصل جدیدش می تواند از ایده های هواداران استفاده کند، تاکو بل هم مفهوم محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) را در کانون توجه قرار داده است. احتمالا شما هم چندباری اسم محتوای تولیدی کاربران به گوش تان خورده است. این مفهوم، همانطور که از اسمش پیداست، به محتواهایی اشاره دارد که به جای بازاریاب ها از سوی کاربران عادی پیرامون برندها تولید شده است.

    مثلا جوانی را در نظر بگیرید که همین دو هفته قبل آیفون 13 خریده و در تیک تاک ویدئویی برای نمایش کیفیت دوربین گوشی جدیدش بارگذاری کرده است. اگر در این میان شخصیت اصلی مثال ما کمی خلاقیت داشته باشد، احتمالا اکانت اپل یا دست کم هشتگ آن را زیر پستش درج می کند. این خودش یک فرصت طلایی برای اپل به منظور استفاده از کپی محتوای حاضر آماده برای بازاریابی خواهد بود. البته به شرط اینکه بازاریاب های اپل خیلی زود دست به کار شوند. وگرنه به قول سرآشپزها غذا از دهن می افتد!

    تاکو بل خیلی خوب خیال خودش را در دنیای تیک تاک مارکتینگ راحت کرده است. آنها برای اینکه تیم بازاریابی شان زیر بار فشار تولید محتوا له نشود، همیشه نیم نگاهی به محتوای تولیدی کاربران دارند. در کنار این مسئله باید تولید محتواهای مختلف درباره دستور پخت غذاهای مختلف را هم مد نظر داشته باشیم. نتیجه این معجون هیجان انگیز از بازاریابی تاکو بل 8.5 میلیون فالوور در تیک تاک شده است.

    خب هرچه باشد کاربران از یک رستوران زنجیره ای انتظار محتوای خنده دار که ندارند، در عوض محتوای تولیدی کاربران درباره غذاهای مختلف این رستوران با چاشنی چند تا دستورالعمل ساده و کاربردی حسابی به مذاق کاربران خوش آمده است. شما هم می توانید به سادگی آب خوردن از تاکو بل تقلید کنید. کافی است شناخت خوبی از سلیقه مخاطب هدف تان داشته باشید و دنبال بلندپروازی های دور و دراز نروید. این کار به شما کمک می کند تا خیلی زود قلق کار دست تان آمده و تخته گاز به سوی موفقیت بازاریابی بروید.

    فورتنایت: بهشت گیمرها در تیک تاک

    آدم لازم نیست حتما یک گیمر حرفه ای در حد و اندازه نینجا باشد که اسم فروتنایت و کلیپ های گیم پلی اش را دیده باشد. این روزها همه جا صحبت از بازی های آنلاین است و تب بتل رویال ها حسابی داغ به نظر می رسد. فورتنایت هم به عنوان عنوانی که از سال ها قبل شروع به توسعه این مدل بازی کرده است، کاملا در دل گیمرها جای خاص خودش را دارد. همین امر باعث شد تا فورتنایت در عرض چند دقیقه بعد از ثبت نام در تیک تاک یک میلیون فالوور را رد کند.

    باور کنید یا نه، بعد از فقط 16 پست، فورتنایت 2.6 میلیون فالوور در تیک تاک داشت. شما را نمی دانم، ولی من که اولین بار حسابی چشم هایم از دیدن این رقم گرد شد!تمرکز اصلی تیم بازاریابی فورتنایت، دست کم در تیک تاک، نمایش آپدیت ها و امکانات جدید بازی است. مثلا وقتی اکسین های جدید از انواع سلبریتی ها وارد این بازی می شود، اکانت تیک تاک فورتنایت اولین پیش نمایش ها از این تغییر جذاب را پیش روی گیمرها قرار می دهد. از آنجایی که نسل جدید حوصله محتوای طولانی را ندارد، اتفاقا خیلی خوب هم از کلیپ های کوتاه فورتنایت در تیک تاک استقبال می کنند. خب مگر نمایش سریع و خودمانی امکانات تازه یک بازی آنلاین چقدر زمان می برد که بازاریاب های فورتنایت بخواهند الکی ماجرا را کش دهند؟

    درس مهمی که از فورتنایت باید گرفت، بازاریابی در تیک تاک با نگاه ویژه به نسل جوان (به قول فرنگی ها نسل Z) است. این نسل حس کنجکاوی بی نهایت بالایی دارد و خیلی زود زیر و بم تمام شبکه های اجتماعی را درمی آورد. در مورد تیک تاک هم نسل جوان این پلتفرم را مخصوص خودش می داند. پس اگر شما هم مشتریانی در میان این نسل دارید، می توانید به سادگی هرچه تمام تر از روی دست فورتنایت یک استراتژی بی نظیر برای خودتان بیرون بکشید. البته یادتان باشد کمی هم از خلاقیت خودتان مایه بگذارید تا آش تان خیلی بی مزه نشود!

    ارتباط بین تیک تاک و بازی های آنلاین آنقدر واضح است که حتی نیازی به توضیح اضافه هم ندارد. هر دو این عنوان ها به لطف فناوری اینترنت در دسترس من و شما قرار دارد. به همین خاطر سرمایه گذاری کسب و کارهای اینترنتی بر روی بازاریابی در تیک تاک نه تنها امری جذاب، بلکه کاملا ضروری است. اگر شما هم چنین کسب و کاری دارید اما هنوز سراغ تیک تاک نیامده اید، باید همین امروز کارتان را شروع کنید، چراکه فردا خیلی دیر خواهد بود.

    جمع بندی

    بازاریابی در تیک تاک یکی از ضرورت های آینده برای کسب و کارها خواهد بود. در این میان هم سختی های مسیر اصلا نباید شما را ناامید کند. هدف ما در این مقاله بررسی تجربه بعضی از برندهای بزرگ دنیا در عرصه تیک تاک مارکتینگ بود. شما الان دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای عدم شروع کارتان در این فضا ندارید. پس از همین امروز آستین ها را بالا بزنید و کارتان در تیک تاک را شروع کنید. هر جا هم که مشکلی برای تان پیش آمد، ما همیشه کنارتان هستیم.

    مطلب قبلیماشین چاپ RMGT ایده ال برای تولید جعبه و بسته بندی
    مطلب بعدیمدیر فروش مجموعه تک نگار: نمایشگاه کاغذ فرصتی برای روابط بهینه

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    هجده − 17 =

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.