برگزاری نشست اتاق فکر انجمن لیبل در اتحادیه

    0
    121
    اتاق فکر انجمن لیبل

    نشست اتاق فکر انجمن لیبل با محوریت قیمت گذاری چاپ لیبل عصر روز 25 آبان ماه با حضور احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران و جمعی از بزرگان این حوزه برگزار شد.

    پیگیری و بازرسیاتاق فکر انجمن لیبل

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در ابتدای جلسه اتاق فکر انجمن لیبل بیان داشت: اتحادیه چاپخانه داران تهران متعلق به همه رسته های صنف چاپ است، بحث هایی که در این کار گروه مطرح شده در مورد قیمت، بازرسی، جواز و مسائلی از این دست بوده است؛ در این بخش ما قول می دهیم که در صورت به توافق رسیدن اعضا پیگیری های لازم را انجام دهیم. اکثر این عزیزان نیز در جاده مخصوص کرج فعالیت دارند، بازرسان ویژه ای برای بازدید از کار مجموعه ها در نظر گرفته ایم تا برای رسیدگی عازم مراکز تولیدی این رسته شوند.

     

    تشکیل اتاق فکر جهت اطلاع رسانی دقیق

    اتاق فکر انجمن لیبلحسین احمدی مدیر چاپ مادرول اظهار داشت: ما در کمتر از یک ماه توانستیم اتاق فکر انجمن لیبل را تشکیل دهیم و این اتفاق بسیار خوبی است؛ از جلسه پیشین انجمن تولیدکنندگان لیبل ایران پیام خوبی دریافت کردیم که باید نیازهای داخلی را به درستی بسنجیم و در راستای آن برنامه ریزی کنیم. فضایی باید ایجاد شود که این اتاق به عنوان اتاق مشاوره نیز توسط اعضا شناخته شود؛ تا افرادی که می خواهند در این بخش سرمایه گذاری کنند اطلاعات و واقعیات را به درستی دریافت کنند.

    وی در ادامه به نقش مهم مطبوعات در منعکس کردن حقایق اشاره کرد و افزود: ما امیدوار هستیم که مطبوعات بتوانند با اطلاع رسانی درست از هیجان زدگی کاذب در بین اعضای صنف جلوگیری کنند و چراغ راهی باشند تا به وسیله آن ها اطلاعات، پالایش شده به دست اعضا برسد.  

     

    اتحادیه اتاق فرمان کارگروه لیبل

    تقی علیان، مشاور عالی اتحادیه چاپخانه داران تهران با مهم خواندن نقش اتحادیه چاپخانه داران تهران در عملی شدن تصمیمات اتاق فکر انجمن لیبل اظهار داشت: لیبل بخش کوچکتری از چاپ افست است. اتاق فکر انجمن لیبل می تواند در بخش تعیین قیمت ها اثر گذار باشد و شروعش نیز می تواند تصویب نرخ نامه ای باشد که به چاپخانه ها و مراکز مربوط ارسال شود.

    وی ادامه داد: ساماندهی وضعیت کنونی صنعت لیبل بسیار مهم است و این که چه میزان چاپخانه داریم و تا چه حد ظرفیت تولید در این زمینه وجود دارد؟ و یا چه تعداد از چاپخانه ها مجوز دارند؟ در واحد لیبل چه میزان ظرفیت وجود دارد؟ آیا می توان در این حوزه سرمایه گذاری کرد یا خیر؟ پیگیری و ایستادگی در این کارگروه اهمیت ویژه ای دارد. اتحادیه نیز حکم اتاق فرمان کارگروه را دارد که به اجرایی شدن تصمیمات کمک خواهد کرد.

     

    دست یابی به یک عدد واحد

    اتاق فکر انجمن لیبلامین کاووسی مدیر مجموعه پارسیان برچسب در ادامه بیان داشت: در صنف ما همواره نگرانی در مورد قیمت گذاری وجود داشته و دارد؛ در این خصوص باید به یک عدد میانگین برسیم. محاسبات باید به گونه ای انجام شود که به صورت تئوری و عملی به عددی دست پیدا کنیم که با واقعیت همخوانی داشته باشد. پراکندگی جزئیات در کار لیبل بسیار گسترده است و نمی توان تمام آن را لحاظ کرد؛ به همین دلیل باید با توجه به 6 ماه اول سال و انبارگردانی، محاسبه سود و زیان و میزان تولید، اعدادی را بیان و سپس به یک عدد واحد و کامل برسیم.

    وی همچنین افزود: هزینه های واحد های تولیدی با یکدیگر تفاوت دارد، برای مثال هزینه های واحدی که در حوزه صادرات نیز فعالیت دارد با هزینه های واحدی که در این بخش فعالیت ندارد متفاوت است. همه ما یکسری هزینه های ثابت مانند حقوق و دستمزد، تعمیرات و ملزومات مصرفی، استهلاک ساختمان، هزینه های حمل و نقل، تبلیغات و نمایشگاه داریم؛ که با توجه به متر مربع تولیدی ما این اعداد متفاوت است و باعث شده نتوانیم تا کنون به یک عدد واحد برسیم.

    ادامه حیات در گرو تعیین قیمت صحیح

    اتاق فکر انجمن لیبلحسین دارابی مدیر مجموعه رایان لبیل در ادامه بحث قیمت گذاری اظهار داشت: کاری که در بحث افست انجام شد کار بزرگی است؛ اما در بخش لیبل برای قیمت گذاری راه زیادی داریم، در مورد قیمت تمام شده هنوز بحث نشده است و قیمتی که در جلسه گذشته پیشنهاد شد بسیار خام است و جای کار بسیاری دارد. بحث استهلاک، سربار مجموعه های بزرگ، مرکب مورد استفاده و … مطرح است. روی بحث قیمت پایه باید بیشتر کار شود. قیمت تمام شده را باید به تفکیک محاسبه کنیم. باید حداقل قیمت تمام شده و اجرتی که دریافت می شود به گونه ای تعیین شود که همکاران بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهد.

     

    ارزان فروشی بلای جان تولیدکنندگان

    اتاق فکر انجمن لیبلرضا کامران مدیر مجموعه پارس برچسب با تأکید بر استفاده از ابزار قانون برای جلوگیری از ارزان فروشی بیان داشت: در اینجا باید واقعیت هزینه ها را بیان کرد تا بتوان قیمتی واقعی بر اساس حقایق ارائه داد. نباید به ارزان فروشی رسمیت داد؛ اگر این ارزان فروشی ادامه پیدا کند کسب و کار در این رسته از بین خواهد رفت. باید با قانونمندی و ابزار جلوی ارزان فروشی گرفته شود. قیمت مورد توافق در جلسه گذشته هیچ سودی برای مجموعه ها ندارد، با این وصف تنها خدمات ارائه کرده ایم آن هم بدون سود.

     

    حمایت از تولید داخلی به همت تولید کنندگان

    اتاق فکر انجمن لیبلسید مهدی نصراللهی مدیر مجموعه پیشتاز چاپ در ادامه بیان داشت: بنده با 80 درصد صحبت هایی که دوستان گفتند موافق هستم؛ فقط اینکه چرا بعضی از همکاران و عزیزان با قیمت های پایین کار می کنند برای من جای سوال است. همه ما در یک کشتی نشسته ایم و قرار است که تولید کشورمان را ارتقا دهیم تا مجبور نشویم از کشورهایی مانند ترکیه و چین محصولی را که خودمان قادر به تولیدش هستیم وارد کنیم.

    وی ادامه داد: باید ببینیم چه باید کرد تا فردای ما از امروزمان بهتر باشد. باید بر سر یک قیمت واحد به توافق برسیم و در این بین هم استثنایی مانند مشتری استراتژیک نباید مخل رسیدن به یک عدد واحد باشد. 

    نصراللهی افزود: هر کسی می تواند به هر بهانه ای قیمت پایین تری اعلام کند. بعضی همکاران سربه سر که کار نمی کنند هیچ، به ضرر نیز کار می کنند. خواهش می کنم از اتحادیه که جلوی چنین نرخ شکنی هایی را بگیرد. قیمت تمام شده بنده بالای 5 هزار تومان است. در این گیر و دار بعضی عزیزان نمک به زخم نیز می پاشند و با قیمت های وسوسه کننده ای کارکنان ما را که سال ها برای تربیتشان زحمت کشیده ایم به سمت خودشان می کشانند. وضعیت کار برای تولیدکنندگان بسیار سخت شده است طوری شده که سرمایه گذاری روی ملک بسیار به صرفه تر از سرمایه گذاری روی کار تولیدی شده است و این باعث تأسف است.

     

    جلوگیری از رانت

    اتاق فکر انجمن لیبلحسین نیکنام مدیر مجموعه گستر شرق اظهار داشت: بنده بسیار سپاس گزار هستم که جناب مهندس احمدی یک کار عملیاتی و اجرایی پایه گذاری کردند؛ جلسه گذشته با حضور 40 نفر از تولیدکنندگان همراه بود و قاعدتاً به دلیل زیاد بودن تعداد عزیزان نمی توانست یک جلسه آسیب شناسی باشد. در این جلسه نیز همه دوستان یک درد را به زبان های متفاوتی بیان کردند و آن گله از ارزان فروشی است. 

    وی بیان داشت: کسانی که ارزان فروشی می کنند از مواد اولیه ارزان قیمت و بی کیفیت استفاده و در نتیجه کالای بی کیفیت تولید می کنند؛ ما حاضر نیستیم حیثتمان را برای چنین سودی به خطر بیندازیم. افرادی که به این ترتیب کار می کنند از سودی که می برند برای مبارزه با رقیبان استفاده و ارزان فروشی می کنند؛ به این ترتیب بازار را به خطر می اندازند و با این روش ناصحیح باعث زمین خوردن تولیدی های دیگر می شوند.

    نیکنام ادامه داد: همان طور که کاغذساز حق ندارد ماشین چاپ در مجموعه اش داشته باشد، چاپخانه هم حق ندارد ماشین کاغذ سازی داشته باشد. این موضوع باعث ایجاد تناقض و شکل گیری ضعیف و قوی می شود. این جلسه مبنایش این است که ارزان فروشی نکنید؛ حتی اگر سود بیشتری می کنید؛ با آن به جنگ تولیدکنندگان و دوستان دیگر نروید و سود را به جیب مشتری سرازیر نکنید. وزارت ارشاد و اتحادیه نباید این اجازه را به چاپخانه ها بدهد که دستگاه کاغذسازی داشته باشند؛ این موضوع رانت ایجاد می کند.

    انجام کارهای غیرمجاز برای سر به سر کردن قیمت ها

    اتاق فکر انجمن لیبلامیر شهلائی مقدم بارزس اتحادیه چاپخانه داران تهران با مطرح کردن سؤالی چالشی در خصوص انجام کارهای غیر قانونی توسط بعضی چاپخانه داران اظهار داشت: یکی از شرکت های معتبر که مدیر عاملش از دوستان نزدیک بنده است از وجود ضدیخ های تقلبی با برند شرکتش بسیار شاکی و گله مند بود و از اتحادیه خواهش کرد تا این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد. سئوال چالشی من از عزیزان این است که چند درصد از سر به سر کردن هزینه ها و ایجاد تعادل در دخل و خرج ها ممکن است به دلیل انجام سفارش های غیر مجاز باشد؟

    حسین نیکنام در جواب به سوال بازرس اتحادیه گفت: چاپخانه های بی نام و نشان بسیاری وجود دارند که نه از اتحادیه و نه از ارشاد مجوز دارند، این گونه چاپخانه ها قاعدتاً به انجام چنین کارهایی اقدام می کنند.

    وی افزود: بنده نیز سال ها با شرکت توتال همکاری داشتم، یک روز سفارشی از این شرکت به مجموعه واگذار شد؛ از آنجایی که با این شرکت آشنایی داشتم بعد از انجام کار تماس گرفتم و اطلاع دادم که این 50 هزار کار شما انجام شد، در نهایت تعجب متوجه شدیم که کسی که سفارش کار را به ما داده است اصلاً از شرکت توتال نبوده است! موضوع مورد پیگرد قانونی گرفت اما شخص خاطی هرگز پیدا نشد. در جواب شما باید بگویم مواردی از این دست در صنف ما اتفاق می افتد؛ که یا توسط چاپخانه های بی نام و نشان است و یا به صورتی که عرض کردم. 

     

    ایجاد شفافیت برای رسیدن به یک قیمت مناسب

    اتاق فکر انجمن لیبلمرتضی تفرشی سردبیر مجله صنعت چاپ نیز با تأکید بر اهمیت قیمت دهی مناسب برای ادامه حیات خط تولید کشور بیان کرد: ما قدرت اقناع مشتری را از دست داده ایم، اکثر تولیدکنندگان ما به ارائه خدمات مشغول هستند و قدرت چانه زنی و اقناع خود را از دست داده اند. بحثی که شما در اینجا دارید این است که نتوانسته اید مشتری را بر سر قیمت قانع کنید، این مسئله تنها در کار گروه لیبل مطرح نیست. موضوع زیر قیمت کار کردن معضلی است که در کل صنعت چاپ وجود دارد. کل این صنعت به ویژه در بخش افست نتوانسته است یک قیمت درست ارائه دهد.

    وی در ادامه بیان داشت: بنده آن شفافیت لازم را در جلسه نمی بینم. با این روش به نتیجه نخواهید رسید و این باعث تأسف است که ما نتوانستیم به مشتری بقبولانیم که اگر خط تولید به این ترتیب بخواهد پیش برود از پای در خواهد آمد.

    بیشتر یخوانید: مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان لیبل ایران برگزار شد

    توافقات نشست اتاق فکر انجمن لیبل

    احمدی مدیر چاپ مادرول در ادامه با تأکید بر تعیین قیمت توسط فعالان این حوزه اظهار داشت: مطابق با برآوردی که در شش ماه اول سال داشتیم هزینه های مواد مصرفی 4400 است؛ که به اضافه هزینه های سربارِ 1500 تومان، به رقم هزینه تمام شده 5900 تومان می رسیم.

     پنج درصد هزینه های حقوق، 19 درصد هزینه های عملیاتی، 4 درصد هزینه های اداری و تشکیلاتی و 20 درصد هزینه های بهره های بانکی و پورسانت، در انتها به رقم 4400 رسیدیم که با مرکب شش هزار تومان می شود. بنده در جلسه گذشته با قیمت 7 هزار تومان موافق بودم،  هزار تومان سود در نظر داشتم که موافقت نشد. هفت الی هشت تولیدکننده هستیم که  بر قیمت 6 هزار تومان به توافق رسیده ایم و کسی نمی تواند و نباید زیر این قیمت کار کند.

    گفتنی است در جلسه اتاق فکر انجمن لیبل بحث های زیادی بر سر جزئیات تعیین قیمت بین حضار صورت گرفت و طبق مذاکرات انجام شده توافقاتی حاصل شد؛ بر این مبنا که قیمت کف چاپ لیبل طبق فرمولی مشخص شود و امین کاووسی صورت جلسه ای نتظیم و آماده و قرائت کرد که به شرح ذیل است:

    صورت جلسه اتاق فکر انجمن لیبل در تاریخ 25 آبان ماه 1400 در محل اتحادیه چاپخانه داران تهران برگزار شد و بررسی هزینه های تولید سربار به ازای متر مربع انواع محصولات پشت چسبدار مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت، حاصل بررسی به شرح زیر است:

    قیمت تمام شده لیبل برابر است با فرمول (ریال 60000 + قیمت متریال × 1/06) برای محاسبه قیمت تمام شده چاپ لیبل مشخص شد و برای اجرای آن دو ایده در جلسه اتاق فکر ثابت قرار دادن قیمت متریال و محاسبه دقیق بر اساس متر مربع و اعلام قیمت نهایی ریالی و شناور بودن قیمت متریال بر اساس قیمت روز و بر اساس گرید متریال چسب دار مطرح شد. 

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ لازم به ذکر است میزان حداقل ضایعات با حداکثر آرا 6 درصد اعلام شد که در فرمول فوق محاسبه شده است.

    مطلب قبلیبی توجهی مسئولان به تعطیلی 400 چاپخانه
    مطلب بعدینهمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی مشهد و معرفی توانمندی ها

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    شانزده + دوازده =