توجه به نقش مغفول مانده صنعت بسته بندی

    گفت و گو با حسین احمدی مدیر صنایع چاپ مادرول

    0
    43
    صنعت بسته بندی مادرول

     مدیر صنایع چاپ مادرول معتقد است بازار تابع عرضه و تقاضا است و در عرصه چاپ با ازدیاد عرضه مواجه هستیم؛ یکی از مواردی که در صنعت بسته بندی باید به آن توجه داشت ایجاد یک ارتباط منطقی میان این دو است.

    حسین احمدی، مدیر صنایع چاپ مادرول است. این مجموعه از 15 سال پیش تا کنون در بخش بسته بندی با اغلب شرکت های مربوط به مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی همکاری داشته است. حوزه فعالیت این مجتمع چاپی در دو بخش مربوط به لیبیل های پشت چسبدار و انواع فویل های آلمینیومی است.

    وی در ادامه درباره وضعیت بازار بسته بندی به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: مسلما در بازار بسته بندی کمبودهایی وجود دارد اما بازار داخلی ایرانی نسبت به دیگر کشورها در این زمینه یک مزیت اساسی دارد و آن هم این است که ما در کشورمان دارای کارخانه پتروشیمی هستیم و در این بخش قوی عمل کرده ایم. پلیمرهای تولید شده در کشور تبدیل به انواع متریال بسته بندی می شود که ما اصطلاحا به آن فلکسیبل متریال می گوییم و مواد پلیمری چاپ پذیر در حوزه بسته بندی توسط شرکت های داخلی تولید می شوند.

    مدیر شرکت صنایع چاپ مادرول افزود: یکی از مهمترین مسائلی که ما به عنوان تولیدکننده داخلی با آن مواجه هستیم عدم تثبیت قیمت ها است. مواد مورد مصرف این صنعت توسط بازار بورس عرضه می شود. بازار بورس نیز هر بار برای مواد پتروشیمی و کارخانه های سازنده مواد پلیمری قیمت های جدیدی ارائه می دهد.

    وی اظهار داشت: بیشتر مشتریان چاپخانه ها در رسته بسته بندی، شرکت های بزرگ مواد آرایشی- بهداشتی و مواد غذایی هستند. این شرکت ها مشمول قیمت گذاری های دولتی می شوند، ما نمی توانیم قیمت هایمان را متناسب با تغییر قیمت های مواد اولیه تغییر دهیم به همین دلیل چاپخانه ها مجبور هستند هر بار از حاشیه سودشان کم کنند و به این ترتیب روز به روز ضعیف تر می شوند؛ همان طور که می دانید بسیاری از چاپخانه ها نتوانسته اند با شرایطی موجود هماهنگ شوند و مجبور به تعطیلی شده اند.

    چاپ مادرول صنعت چاپ

    بزرگ ترین چالش؛ تغییرات قیمت مواد اولیه

    احمدی در ادامه بیان داشت: چاپخانه ها نمی توانند تغییرات قیمتی را به دلایلی که بیان شد به بازار اعمال کنند. آن ها مجبورند مواد مصرفی را به قیمت های گزاف تری خریداری کرده و از سویی به دلیل سیاست حمایت از مصرف کننده از شرکت های مواد غذایی و دارویی این فشار مضاعف تنها به ما وارد می شود. چاپخانه ها هر ماه با افزایش قیمت روبرو هستند ولی دو سالی طول می کشد تا خودشان بتوانند این تغییر قیمت را در بازار اعمال کنند و این بزرگ ترین چالش ما در بازار صنعت بسته بندی است.

    مدیر شرکت صنایع چاپ مادرول افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که امسال در رابطه با تغییر قیمت ها با آن مواجه شدیم مسئله افزیش تعرفه های گمرکی است. ما علاوه بر افزایش قیمت جهانی با افزایش قیمت تعرفه های گمرکی نیز مواجه بودیم که این تغییر نرخ ارز گمرکی از 4200 تومان نیز بر تغییر قیمت هایمان تاثیر گذار بوده است.

    وی با تاکید بر بی ثباتی قیمت ها در بازار  بسته بندی افزود: این کمبود نیست که باعث رکود  صنعت بسته بندی شده است. تولید کننده نیازمند ثبات است. تحمیل قیمت های افزایش یافته به بازار مصرف کنندگان کار بسیار مشکلی است.

    بیشتر بخوانید: افتتاح طرح توسعه مجتمع چاپ و بسته بندی هنر گیلان در آخرین روز از هفته دولت

    محصولات چاپی صنعت بسته بندی

    کنترل قیمت ها در صنعت بسته بندی

    احمدی با مهم خواندن نقش کنترل بر بازار مصرف داخلی اظهار داشت: ما باید بتوانیم با کنترل صحیح واردات و تولیدات مواد مصرفی داخلی شرایط را کنترل کنیم؛ به این ترتیب که بخشی از نیازهای تولیدکنندگان داخلی را واردات پاسخگو باشد و بخش دیگر توسط تولید داخلی تامین شود، با این شیوه می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم، مواد اولیه نیز همیشه در بازار موجود خواهد بود و به دلیل رقابت با محصولات خارجی نیز کیفیت ها ارتقا خواهند یافت.

    مدیر مجتمع چاپ مادرول افزود: یکی از دلایلی که ما نتوانستیم در بخش صادرات موفق عمل کنیم عدم تقارن قیمت های ما با قیمت های جهانی است اما ترکیه برعکس توانسته در بخش صادرات از ما پیشی بگیرد؛ چراکه مواد مصرفی در ترکیه ارزان تر تمام می شود. اگر ما بتوانیم به اقیانوس جهانی اقتصادی و روابط بین المللی بپیوندیم امکان تعدیل قیمت ها نیز به وجود خواهد آمد. امیدوار هستیم که با تلاش های دیپلمات هایمان در وزارت امور خارجه در این امر مهم و خطیر گشایش حاصل شود.

    وی در ادامه بیان داشت: همان طور که می دانید بازار تابع عرضه و تقاضا است؛ ما در عرصه چاپ با ازدیاد عرضه مواجه هستیم؛ یکی از مواردی که در صنعت بسته بندی باید به آن توجه داشت ایجاد یک ارتباط منطقی میان این دو است. اتفاقی که در حال حاضر رخ داده آن است که تعداد ماشین آلات چاپ بیش از نیاز بازار است؛ بنابراین باید ورود ماشین آلات جدید قبل از هر چیزی کنترل شود، به این معنا که اگر دستگاه جدیدی وارد می شود باید از نظر کیفی چیزی به صنعت چاپ اضافه کند، نه از جهت کمی.

    صنعت بسته بندیرشد صنعت بسته بندی و افزایش صادرات

    احمدی با اشاره به صادرات بالای شیرینی و شکلات و نقش صنعت بسته بندی در این بین افزود: صادرات بسیاری از کالاها بسته به صنعت بسته بندی است؛ با اینهمه نقش صنعت چاپ در این بین از دید مسئولان تصمیم گیر ما مغفول مانده است.

    وی بیان داشت: همکاران ما در صنعت بسته بندی باید در این زمینه سهم خواهی داشته باشند؛ به این معنا که در صحن مجلس مطرح شود که اگر برای مثال 20 میلیارد صادرات در بخش مواد شیرینی و شکلات داشتیم 5 میلیارد آن به دلیل زحمات عزیزانی است که در صنعت بسته بندی زحمت می کشند. ما باید به ارگان هایی که برای بودجه تصمیم گیری انجام می دهند نقش پر رنگ صنعت چاپ را یاد آوری کنیم و این مهم با تفکیک صنعت بسته بندی از خود کالا و محصول صادراتی امکان پذیر است.

    مطلب قبلیمجمع عمومی نوبت دوم شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف برگزار شد
    مطلب بعدیاستقبال ناشران برای دریافت کاغذ ایرانی

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    پنج × سه =

    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.