مجتمع چاپ هودیس پارس؛ تخصص و ابتکار؛ انگیزه و پشتکار

گزارشی از سفر به هودیس

0
265
هودیس پارس

در زمان مصاحبه و گشت‌وگذار در مجتمع چاپ هودیس پارس تلفن همراه او بارها زنگ خورد، او مکرراً و بیش از حد عذرخواهی می‌کرد و احترام به جا می‌آورد، آن‌ها مشتریان و همکاران او بودند و او خود را موظف به رسیدگی به آن‌ها می‌دانست، او مهمان‌نوازی می‌کرد و در عین حال جانب رفاقت را نگاه داشته و مشتری مداری هم می‌نمود.

در حین گفت‌وگو با امیرهومن محمدی، مدیرعامل مجتمع چاپ هودیس پارس از پشتیبان زندگی و کار او صحبت به میان آمد و ما را بر آن داشت تا مصاحبه‌ای با همسر ایشان هم داشته باشیم و خصایص یک مدیر هوشمند و یک فرد موفق را بهتر دریابیم.

علی مخزن، مرد محترم و دوست داشتنی صنف چاپ هم به‌صورت اتفاقی گذارش به هودیس افتاد و ما ایشان را نیز وارد گفت‌وگو کردیم تا به‌عنوان یک رفیق شفیق از مدیرعامل جوان و خود ساخته هودیس برایمان بگوید. گشتی بین اعضا و کارکنان مجموعه کافی بود تا جو صمیمی آنجا رخ بنمایاند و راز موفقیت را برملا کند. بسیار دیدیم و شنیدیم و حظ بردیم، شریک شوید.

یاوری از جنس عشق

امیرهومن محمدی هستم مدیرعامل مجتمع چاپ و نشر هودیس پارس(Hoodis Pars Printing Complex)، من متولد ۱۳۵۸ هستم و در دانشگاه در رشته حسابداری تحصیل ‌کرده‌ام. در ابتدای جوانی و حدود ۱۹ سال پیش بود که کار هودیس را با یک شرکت تبلیغاتی در خیابان سهرودی شروع کردم. آن موقع مجله خودرو را در آن دفتر منتشر می‌کردیم. هشت سال به این منوال گذشت آتلیه طراحی روز به روز پیشرفت کرد و وسیع‌تر شد و من همواره به فکر راه‌اندازی یک چاپخانه بودم تا اینکه در سال 1385 چاپخانه هودیس پارس کار خود را آغاز کرد.

در ابتدا با یک ماشین چاپ کار را شروع کردیم و بیشتر کارهای عمومی چاپ را به انجام می‌رساندیم و به‌صورت اجرتی کار می‌کردیم.

هودیس پارس با یک دستگاه چاپ رولند چهار رنگ که خودم از آلمان وارد کرده بودم و یک دستگاه برش کار خود را استارت زد. به خاطر دارم که آن موقع بانک پاسارگاد به تازگی افتتاح شده بود، من به شعبه هفت‌تیر آن مراجعه کردم و به این ترتیب با یک وام ۲۷ درصدی چاپخانه هودیس پارس را راه‌اندازی کردم.

همان‌طور که می‌بینید ما واقعاً کارمان را از صفر شروع کردیم و در این میان خواست خدا بود که موفق شدیم سفارشات خوب و متعددی بگیریم و بدهی‌های خود را پرداخت کرده و روز به روز توسعه بیشتری پیدا کنیم. این مطمئناً کار کوچک و ساده‌ای نبود و از عهده یک نفر خارج بود، در این میان لازم به ذکر است که اشاره کنم به زحمات همسر عزیزم که بسیار مفید فایده و در طی این سال‌ها همیشه یار و یاورم بوده است. او که از همان ابتدا در کنار من فعالیت می‌کرد در تمام مراحل سخت و آسان یاری‌ام کرده است.

مدیریت واحد طراحی هودیس پارس از سال‌ها پیش تاکنون در اختیار خود ایشان است و همین بخش از کار هودیس است که آن را ویژه و متفاوت کرده است، امروز اگر هودیس پارس موفق است و جایگاهی دارد بیش از نیمی از آن را مدیون تلاش‌های این دوست صمیمی و خوش‌فکر است. همچنین لازم می‌دانم از زحمات پدرم که دلسوزانه و بدون هیچ چشم‌داشتی و تمام‌وقت، در چاپخانه هودیس پارس مشغول به کار بودند و برای موفقیت ما کمک‌های بسیار زیادی انجام دادند صمیمانه تشکر کنم.

تیم خوب همکاران در مجتمع چاپ هودیس در زمینه توسعه و پیشرفت و ارائه کار به بهترین نحو ممکن بسیار فعال بوده است و من به نوبه خودم از همه دوستان عزیزی که در این راه همراه من بودند کمال تشکر را دارم.

هودیس پارستخصص

امروز دیگر کار چاپخانه با انجام سفارشات اجرتی نمی‌گردد و به این روش کار کردن سودی ندارد. با این شیوه تنها چاپخانه‌های کوچکی قادر به ادامه کار هستند که دستگاه‌های کمی داشته و صاحب چاپخانه خودش اپراتور دستگاه است.

هودیس پارس از زمانی که تکمیل و به‌عنوان یک مجتمع چاپ معرفی شد، دو تا سه سال بسته‌های متفاوتی را تولید می‌کرد اما بعد از مدتی به‌طور اختصاصی به تولید بسته‌بندی‌های مواد دارویی پرداخت و اکنون حدود ۸ سال شده که فقط در این زمینه فعال است. کار ما در هودیس پارس با دیگر مجموعه‌های چاپ متفاوت است، ما در این مجموعه به هیچ عنوان کار اجرتی انجام نمی‌دهیم، سفارشات بیرونی نمی‌پذیریم و تنها کارهای خود را به چاپ می‌رسانیم.

تمام کارهایی که در هودیس پارس به انجام می‌رسانیم از مرحله طراحی آغاز می‌شود. علاوه بر کارهای چاپی ما به شرکت‌های دارویی خدمات دیگری هم ارائه می‌دهیم که غرفه سازی نمایشگاه‌ها یکی از آن‌ها است. این بخش از کار هودیس پارس از سابقه من در امور تبلیغاتی نشات می‌گیرد و همچنان از دیرباز و حدود ۲۰ سال پیش تاکنون به‌عنوان خدمات فرعی مجموعه حفظ شده است.

ما وقتی کار یک شرکت دارویی را به عهده می‌گیریم، پکیجی کامل از دارو را به مشتری ارائه می‌دهیم که می‌توانم از طراحی لوگو و گرافیک ساختار بسته‌بندی، چاپ بسته‌بندی دارو و کارتن مادرش نام ببرم، ما همچنین تولید pvc دارو را نیز بر عهده داریم. طراحی‌ها و غرفه سازی نمایشگاه‌های داخلی و طراحی‌های نمایشگاه‌های خارجی را نیز انجام می‌دهیم. هودیس پارس امروز خدمات کاملی را برای شرکت‌های طرف قراردادش به انجام می‌رساند.

ما به‌طور تقریبی سالی 60 غرفه نمایشگاهی می‌سازیم که می‌توانید طراحی و کیفیت آن‌ها را از مشتریان ما جویا شوید. این غرفه‌ها بیشتر به سفارش شرکت‌های دارویی طرف قرارداد ما و مختص به آنان طراحی می‌شود و ما تبلیغی بر روی این بخش از کار خود نداریم، هر چند که آوازه کار خوب می‌پیچد و بسیاری با این واسطه به ما مراجعه کرده‌اند و ما نیز از توجه آن‌ها استقبال کرده و برای آنان غرفه سازی کرده‌ایم اما در کل همان‌طور که اشاره شد عمده کار غرفه سازی ما در حوزه شرکت‌های دارویی بوده است.

اگر نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی سال پیش خاطرتان باشد، غرفه شرکت سی گل و شایان لمینت از نمونه کارهای ما در این بخش بوده اما چون تا به حال در بین دوستان و همکاران صنف چاپ فعالیت ویژه و تبلیغی پیرامون این کار صورت نداده‌ایم اشخاص زیادی ما را به این کار نمی‌شناسند. تمرکز ما بیشتر بر روی بخش حرفه‌ای چاپ و بسته‌بندی خودمان است و این کار را فقط چون از ابتدا انجام می‌داده‌ایم در کنار کار اصلی خود ادامه می‌دهیم و بیشتر به‌عنوان یک خدمات تکمیلی به آن نگاه می‌کنیم.

شناسنامه تولید

شرکت‌های دارویی در تولید بسته‌بندی داروهای خود بسیار سختگیر هستند و هر کاری را به راحتی نمی‌پذیرند و باز ما در بین آن‌ها با خاص‌ترین و مشکل پسندترینشان همکاری داریم. این سختگیری شرکت‌های طرف قرارداد باعث شد مجموعه ما با توان بیشتری به کار بپردازد تا خودش را با خواسته‌های ایشان وفق دهد.

سختگیری این شرکت‌ها روند پیشرفت و توسعه ما را تسریع کرد، به نحوی که امروز هودیس پارس سال‌ها است که در کنار چاپخانه آزمایشگاهی به روز دارد، واحد کنترل کیفیتی دارد که در حین انجام کار و در مرحله نهایی تولیدات را سنجش می‌کند. حدود سه سال است که مدیریت رنگ را راه‌اندازی کرده‌ایم و دیگر نظارت چاپ به‌صورت سنتی و چیزی که در گذشته وجود داشته است در چاپخانه ما معنایی ندارد و همه کارها توسط دستگاه پروف رنگ برای چاپچی به‌صورت نمونه چاپ می‌شود و در هنگام چاپ توسط دستگاه دنسیتومتر اندازه‌گیری می‌شوند.

ما به همراه سفارشات چاپی خود به شرکت‌های تحویل‌گیرنده شناسنامه تولید می‌دهیم که در آن توضیح داده شده که این محصول با چه نوع مرکبی و در چه طیفی و با چه مختصات رنگی به چاپ رسیده، همین‌طور نوع مقوا و میزان ضخامت و حتی میزان فشار تیغ هم در آن درج شده است. انجام این کار بسیار حرفه‌ای، زمان‌بر و هزینه‌بردار است.

هودیس پارس برای رسیدن به این نقطه از حرفه‌ای بودن تلاش شبانه‌روزی کرده و مشکلات زیادی را از سر گذرانده است. ما کار را با یک دستگاه چاپ چهار رنگ رولند و یک برش شروع کردیم که آن‌ها را با وام خریداری کرده بودیم و غیر از قسط وام، خود دستگاه هم اقساطی خریداری شده بود اما با تلاش مضاعف و امیدواری ادامه دادیم.

هودیس پارسهودیس پارس، مکان، دستگاه، خدمات

هودیس پارس از سال 1385 با همان دستگاه‌های محدود کار را ادامه داد تا سال 1389 که بدهی‌ها کمتر شد و توانستیم دستگاه چاپ دوم را به مجموعه اضافه کنیم و به همین ترتیب ماشین سوم و چهارم نیز به مجموعه افزوده شد.

الان یک دستگاه رولند ۵ رنگ دو ورقی (مدل 2007)، یک رولند ۵ رنگ با لاک به همراه واتربیس (پایه آب) (مدل 2011)، دو برش تمام اتوماتیک، دستگاه‌های سلفون‌کشی و یووی، یک دستگاه لاک برای کارهای خاص مواد دارویی و مسواک سازی، ۴ تیغ، لترپرس، ۲ جعبه چسبان و قسمت بسته‌بندی هم داریم. یک دستگاه بوبست جدید هم یک ماه است که به مجموعه اضافه‌شده و هودیس را بیش از پیش مجهز و به روز کرده است.

می‌توان گفت که هودیس پارس امروز در نمونه خود یک مجموعه کامل و جامع است. در ده سال اخیر هودیس پارس در جاده مخصوص تهران-کرج واقع بوده اما محل فعلی سومین مکان آن است. هودیس در زمینی به مساحت 5 هزار متر واقع شده و سالنی با مساحت 2 هزار و 200 متر و دفاتر اداری با فضای 250 متری در آن واقع شده است. در کنار این زمین انبار ما با 6 هزار متر مساحت و 2 هزار متر سوله قرار دارد که از آن به‌عنوان انبار کاغذ استفاده می‌کنیم.

گفتنی است که هودیس پارس کاغذ و مقوای مصرفی خود را به‌طور مستقیم وارد می‌کند. ما سایز و جنس موردنظر خود را با کیفیتی که مقبول پسندمان است وارد می‌کنیم تا کارها از استاندارد و همگنی برخوردار باشند. محموله‌های ما هر دو ماه یک‌بار وارد می‌شوند و بدون خواب در بنگاه‌ها به‌صورت مستقیم در انبار ما قرار می‌گیرند.

هودیس پارس کارش را با 7 پرسنل آغاز کرد اما اکنون 63 پرسنل دارد، 13 نفر در واحد طراحی، ۳ نفر در طراحی ساختار، 36 نفر در واحد تولید و بقیه افراد هم در بخش‌های اداری، حسابداری، سفارشات، برنامه‌ریزی و بخش کنترل کیفیت حضور دارند.

تحویل حرفه‌ای

ما بعد از آماده‌سازی سفارشات آن‌ها را در یک بسته‌بندی ثانویه قرار می‌دهیم و همان‌طور که گفته شد همراه آن‌ها شناسنامه تولید هم عرضه می‌کنیم. همه این تولیدات بسته به نوع و اندازه در بسته‌بندی‌های ثانویه و با تعداد مشخص شده در هر بسته به سفارش‌دهنده تحویل داده می‌شوند.

حدود یک سال است که ما به یکپارچگی سیستم سفارشات روی آورده‌ایم، به این طریق که وقتی سفارشی در سیستم ثبت می‌شود در پایان هر مرحله ای به وسیله سیستم‌هایی که در هر دستگاه تعبیه شده پایان کار می‌خورد و به مرحله بعدی ارجاع داده می‌شود و این کار تا آماده‌سازی نهایی و بسته‌بندی و نشستن در انبار تا زمان تحویل، ادامه پیدا می‌کند.

به این وسیله تمامی ضایعات کار و مشخصات آن به‌طور کاملاً اتوماتیک مشخص می‌شود. هودیس پارس در نظر دارد این شیوه را در آینده‌ای بسیار نزدیک به‌صورت سیستمی در سایت خود (به آدرس: www.hoodis.co) راه‌اندازی کند تا سفارش‌دهنده بتواند در هر مرحله‌ای سفارشات خود را پیگیری کند.

هودیس پارسخدمات جامع

خدماتی که هودیس پارس ارائه می‌دهد، شاید در داخل کشور کمیاب باشد اما در کشورهای دیگر این رسیدگی به مشتری یک امر معمول به حساب می‌آید و بسیاری از همکاران خارجی ما خدمات بهتر و بیشتری به مشتریان خود ارائه می‌دهند و ما نیز همواره در پی یافتن راهی برای جلب نظر هر چه بیشتر همراهان و سفارش‌دهندگانمان هستیم، اما باید دانست که ما با دیگر شرکت‌های خارجی تفاوت داریم، آن‌ها هزینه‌های خدمات خود را از مشتری دریافت می‌کنند و ارزش‌افزوده دارند در حالی که ما هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شویم که بازخورد مالی برای مجموعه‌مان ندارد.

سال 1394 چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان فقط برای تهیه نرم‌افزارهای موردنیاز مجموعه هزینه شد، یا مثلاً یک دستگاه پروف رنگ خریداری شد که تمام رنگ‌های پنتون مصرفی را قبل از چاپ به مانند نمونه اصلی چاپی پروف می‌کند، دستگاهی که در ایران مانند آن را نداریم. این کارها تماماً هزینه‌بر هستند و تازه به آن‌ها باید هزینه‌های ما در واحدهای کنترل کیفی و طراحی را نیز اضافه کرد.

مشخص است که قیمت ما از چاپخانه‌های کوچک و غیرتخصصی بالاتر است، چرا که ما کارهای خاص تولید می‌کنیم و کیفیت تولید بالاتر است و خدماتمان کامل‌تر است. البته در کنار این‌ها مشتریانی هم هستند که کیفیت ما را آزمون کرده‌اند و حاضر نمی‌شوند به هیچ قیمتی کار خود را به مجموعه‌های دیگر بسپارند. همه مشتریان ما می‌دانند که خدمات ما حدود 15 درصد از کل قیمت را تشکیل می‌دهد و ما هزینه‌های بسیاری از خدمات را از آن‌ها وصول نمی‌کنیم.

بعید میدانم چاپخانه‌ای پیدا شود که به‌اندازه هودیس پارس برای هر کاری باطله و ضایعات بدهد. معمولاً هر چاپخانه‌ای برای یک سفارش هزارتایی بین 50 تا 100 کار باطله دارد. در حالی که ما برای رعایت کیفیت و همگنی کار بیش از 500 باطله در هرکار تجربه می‌کنیم.

مدت زمان تولید ما طولانی است، به‌طور مثال امکان دارد که دستگاه‌های یک چاپخانه که کار چهار رنگ چاپ می‌کند بین 15 تا ۲۰ دور در روز کار چاپ کند اما این مقدار در چاپخانه ما بیش از 4 یا 5 دور دستگاه نمی‌شود چرا که تمامی کارهای ما ۵ رنگ است و احتیاج به رنگ‌سازی خاص خود دارد و این بدان معنی است که ماشین‌های ما باید دائماً شستشو شوند، نوردهای ما به‌سرعت مستهلک می‌شوند و فاصله یک کار با کار بعدی ما بیش از سه ساعت طول می‌کشد که این زمان در چاپخانه‌های معمولی بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است. همه این رعایت کیفیت‌ها و ظرافت‌ها در کار هزینه‌ها را بالا می‌برد.

ما کوچک‌ترین ایرادی را در کار درمی‌آوریم و این تازه کنترل کیفیت ما در حین کار است و پس از آن نیز در بخش کنترل نهایی گروهی بر اساس مختصات خاصی که هر کار دارد آن را مورد بازرسی قرار می‌دهند. به‌طور مثال آن‌ها از یک بسته 1000 تایی سفارش چاپ شده به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ۲۰ کار را جدا کرده و طبق جدولی که در دست دارند آن‌ها را مورد آزمون قرار می‌دهند.

مثلاً اگر از این ۲۰ عدد ۳ جعبه با درصد ناچیزی از تغییر نامحسوس همراه باشند این بسته تأیید شده و به بخش تحویل سپرده می‌شود اما اگر این مقدار به ۸ عدد در 20 نمونه رسید باید کل بار بازدید شود و حالا شما زمان، نیرو و هزینه چنین کاری را محاسبه کنید. مشتریانی می‌توانند با ما کار کنند که به این وضعیت اشراف داشته باشند.

گلچینی از چاپخانه‌ها

همان‌طور که پیشتر اشاره کردم در هودیس پارس کارهای اجرتی به چاپ نمی‌رسد، ما به مانند یک شرکت هستیم که فقط کارهای خودش را به چاپ می‌رساند. مشتریان ما کارهای تخصصی طلب می‌کنند و ما موظفیم قدردان محبت آنان باشیم، از این‌رو هودیس پارس چند چاپخانه ممتاز که به کارشان اطمینان دارد به‌عنوان پشتیبان چاپی خود در نظر گرفته که در زمان‌بروز مشکل و یا ازدیاد سفارش بتواند بدون دغدغه به آنان تکیه کند و کارهایش را برون‌سپاری بنماید.

ما این چاپخانه‌ها را از میان بسیاری از چاپخانه‌های موجود گلچین کرده‌ایم، کارشناس ما در بخش کنترل کیفیت به این چاپخانه‌ها مراجعه کرده و آن‌ها را مورد آزمون قرار داده‌اند و ما را از انتخابمان مطمئن نموده‌اند. باید توجه داشت هزینه‌ای که ما برای کارهایمان به آن‌ها پرداخت می‌کنیم از بسیاری سفارشات اجرتی که می‌پذیرند بالاتر است چرا که ما آن‌ها را ملزم به رعایت کیفیتی خاص می‌نماییم، سفارش ما باید حتماً با مرکب پنتون چاپ شود، دور دستگاه کنترل شده و در سایر مراحل نیروهای متخصص ما در کار حضور داشته باشند. ما فقط ۴ ناظر چاپ در استخدام داریم که در هنگام برون‌سپاری کارها سفارشات را تا مرحله نهایی همراهی می‌کنند.

هودیس پارسمقام اول در طراحی و کیفیت

هودیس پارس یک واحد کارتن‌سازی هم دارد که در شهرک صنعتی نصیرآباد واقع شده است و کارتن‌های لمینیتی نیز تولید می‌کند. سال گذشته در مسابقات کشوری شرکت و برگزیده مقام نخست طراحی و چاپ جعبه‌های دارویی شدیم.

توان بالقوه

برنامه‌ای که به دنبال پیاده‌سازی آن هستیم و امیدواریم که به‌زودی به عمل برسد بحث صادرات تولیدات چاپی است. متأسفانه قوانین این حوزه دست و پاگیر هستند و روند این کار را کند کرده‌اند. ما آماده به عهده گرفتن سفارشات چاپی خارجی هستیم و با توانمندی که از مجموعه هودیس پارس سراغ داریم امیدواریم در سال‌های آتی حداقل بتوانیم به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم.

هودیس پارستحقیق و توسعه

چند سالی است که ما در هودیس پارس رسمی را بنانهاده‌ایم که بسیار موفق و سودرسان بوده است. مجموعه معمولاً در روزهای پنجشنبه کار چاپی انجام نمی‌دهد و ما در آن روز تنها به آزمون می‌پردازیم و کارهای خاص چاپی انجام می‌دهیم. درواقع می‌توان به‌صورت فنی گفت که ما گروهی به‌عنوان R&D داریم که برای توسعه‌بخشی کار دست به تحقیق و آزمایش میزند. به‌عنوان‌مثال مرکب‌های خاصی را آزمایش می‌کنیم و کارهای جدیدی را مورد آزمون قرار می‌دهیم که علیرغم هزینه‌بر بودن خیلی ما را در تنوع و بالا بردن کیفیت کار کمک کرده است.

راز موفقیت

یک ادعای اثبات شده هودیس پارس این نکته است که ما به هیچ عنوان کیفیت را فدا نمی‌کنیم و برای بهتر شدن آن دائم در حال بروزرسانی هستیم و اصلاً به هزینه‌هایی که به این منظور صرف می‌شود توجهی نداریم. ما از بهترین نرم‌افزارها و سخت‌افزارها استفاده می‌کنیم تا مطلوب‌ترین کارها را عرضه کنیم. مجموعه به‌محض اینکه متوجه شود دستگاهی یا جنس خاصی برای بهتر شدن کار لازم است از هزینه کردن ابایی ندارد و همین نکته است که کیفیت هودیس را تضمین کرده و آن را تبدیل به انتخاب اول شرکت‌ها و کارخانه‌های دارویی کرده است.

من به‌عنوان مدیر هودیس پارس راز موفقیت مجموعه را در وهله اول صبر و پشتکار میدانم و در حال حاضر معتقدم در بازار ما نمی‌شود یک ساله به‌جایی رسید، باید برای گرفتن جایگاهی مستحکم تلاش شبانه‌روزی و بی وقفه نمود و از کمبودها دلسرد نشد. یکی دیگر از عوامل موفقیت مجموعه و خود من، همسرم است که از همان ابتدا دوشادوش من به فعالیت پرداخته و هودیس پارس مدیون زحمات بی‌وقفه و خوش‌فکری‌های او در بخش طراحی مجموعه است.

پرسنل هودیس پارس هم معرکه اند و می‌توانم به جرات بگویم که مجموعه‌ای با این هماهنگی در کل کشور نایاب است. آن‌ها طی این سال‌ها با تمام توان در کنار ما ایستادگی کرده‌اند و از هیچ کوششی فروگذار نبوده‌اند، بسیاری‌ آمده و رفته‌اند و جمعی که باقیمانده گلچینی است از متخصصین این صنعت که با علم افزایی و حرفه ای گری مجموعه خود را اعتلا داده‌اند.

من به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه به تنهایی هیچ کاری از دستم برنمی‌آید و این تیم قدرتمند و همراه هودیس پارس است که کارها را در سطحی متمایز و بالاتر از معمول ساخته و پرداخته می‌کند.

من همیشه به کارکنان مجموعه میگویم که ما همگی یک تیم هستیم و پیشرفت مجموعه، پیشرفته همه ما است و شکست آن نیز به هم چنین، هرکس نتواند پا به پای ما و در پی اهداف ما به کار بپردازد خود به خود از مجموعه حذف می‌شود و همین دیدگاه اجرا شده است که تبدیل به قانونی برای پیشرفت گردیده. هودیس برای بهروز کردن بخش تولید خود کارکنان را مدام به دوره‌های آموزشی خارج از مجموعه می‌فرستد و برای این کار هزینه می‌کند، حتی بارها شده که از کشورهایی چون آلمان متخصصینی را به مجموعه آورده‌ام تا به آن‌ها آموزش دهد.

این کلاس‌های آموزشی باعث شده آن‌ها روز به روز پیشرفت کنند و از اپراتوری ساده به یک تکنسین متخصص چاپ تبدیل شوند و همین نکته است که باعث شده آن‌ها به هیچ قیمتی حاضر نشوند به مجموعه‌های دیگر بروند. دوستی و همکاری در مجموعه ما موج میزند و آن را به واحد قدرتمند منسجم تبدیل کرده است.

پشتیبان یک مرد موفق

پشت هر مرد موفقی یک زن موفق قرار دارد، برای تکمیل گفت‌وگو با خانم استادپور همسر امیرهومن محمدی هم مصاحبه کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

سال 1389 ازدواج کردیم اما قبل از آن هم در دفتر تبلیغاتی همکار بودیم. کار ما با چاپخانه‌ها عجین بود و از همین رو ایشان به این کار علاقه پیدا کرد و همواره آرزو داشت تا موقعیتی خلق شود که وارد عرصه چاپ گشته و بتواند صفر تا صد کار را خودش به انجام برساند.

ما در آن زمان همواره تا صبح مشغول به کار بودیم و استراحت و تعطیلی برای ما معنایی نداشت. در ابتدای زندگی مشترکمان هم وضعیت به همین منوال بود و من هم در کنار ایشان فعالیت مضاعف می‌کردم و هودیس امروز نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه ما در آن سال‌ها است.

هودیس پارسما آغاز راه بودیم و هنوز اقساط بسیاری برای خرید دستگاه بدهکار بودیم اما ایشان به‌خوبی می‌توانست خود را با وضعیت تطبیق بدهد و تمرکزش را روی کار نگاه دارد. یکی از اخلاق‌های پسندیده ایشان که به نظر من رکن اصلی شکست‌ناپذیری هودیس پارس هم هست، قبول راحت اشتباهات است. وقتی یک مشتری می‌گوید این کار را دوست ندارم و یا هر ایرادی به کار انجام شده وارد می‌کند ایشان با سعه صدر انتقادات را می‌شنود و در پی رفع آن‌ها می‌کوشد و به‌هیچ‌وجه بحث و مشاجره‌ای نمی‌کند، برای او مشتری مداری یک اصل اساسی است.

یکی از دلایل استقبال مشتریان از مجموعه هودیس پارس هم همین نکته است، آن‌ها می‌دانند که به هر نحو که شده نظرشان تأمین خواهد شد و از همین رو با خیال راحت سفارش‌هایشان را به ما می‌سپارند. حتی اگر خواسته آنان غیرمنطقی هم باشد در نهایت این رضایت آنان است که مهم بوده و باید جلب شود. خوش‌اخلاقی و خوش‌برخوردی ایشان باعث شده در مجموعه جوی از صمیمیت و دوستی حاکم باشد.

من در هنرستان گرافیک خواندم و به خاطر علاقه‌ام مطالعات زیادی در این باره داشتم و از این‌رو برای دانشگاه رشته دیگری را برگزیدم تا به‌جای تقویت یک نقطه قوت استعدادهای متوسطم را ارتقاء بدهم. من در دانشگاه مترجمی زبان انگلیسی خواندم اما علاقه من در زمینه هنر و گرافیک قوی‌تر بود و در آن زمینه آموزش می‌دیدم و فعالیت می‌کردم و در حال حاضر مدیر آتلیه طراحی هودیس پارس هستم و نظارت کاملی بر بخش طراحی و عملیات پیش از چاپ را به عهده دارم.

در مرحله بعد از چاپ نیز نظارت بر رنگ و چاپ کار را نیز انجام می‌دهم. من از شغلم، همسرم و اخلاق پسندیده او که زبانزد خاص و عام است بسیار راضی هستم و امیدوارم هودیس پارس همین‌طور با قدرت پیش برود و قله‌های ترقی را با موفقیت پشت سر بگذارد. از همسرم تشکر می‌کنم که با اعتماد به کار من، دست مرا در کسب تجربه باز گذاشت و همواره با صبوری در کنارم بود، من تا به حال عصبانیت ایشان را ندیده‌ام.

دوستی تا همیشه

در حین گفت‌وگو بودیم که به‌صورت اتفاقی یکی از دوستان صمیمی و یاران مجموعه هودیس پارس به دفتر این چاپخانه مراجعه کرد، با او از هودیس پارس گفتیم و از ایشان خواستیم که در مورد شخصیت دوستش و مجموعه هودیس پارس برای ما صحبت کند.

بنده علی مخزن هستم مدیر چاپ طلایه مرجان، فکر کنم که من از اولین افرادی در صنعت چاپ بودم که در همان ابتدای کار با جناب محمدی آشنا شدم. مقداری از کارهای آن‌ها به طلاکوبی نیاز داشت که در این زمینه با طلایه مرجان همکاری داشتند.

همت و طرز تفکر این جوان به دل من نشست و از همان ابتدا موفقیت آن را پیش‌بینی می‌کردم، با خودم گفتم که چه خوب است اگر من هم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم. دوستی ما ادامه پیدا کرد و من هرچه بیشتر با امیرهومن رفاقت کردم بیشتر وابسته مرام و مسلک او شدم.

من کارهای او را رصد می‌کردم و متوجه سیر صعودی هودیس پارس بودم. یکی از خصایص خوب این جوان دوست داشتنی احترام به آرای پیشکسوتان و مشاوره با آنان است، ایشان قبل از خرید هر دستگاه و یا شروع هر کار جدید با دوستان و همکاران آگاه خود مشورت می‌کند و هیچ تصمیمی را بدون تحقیق و مشاوره عملی نمی‌کند.

یکی از فاکتورهای هودیس پارس مدیریت جوان، باانگیزه، فعال و کاربلد آن است. جوان با خصیصه انگیزه و پشتکار داشتن تعریف می‌شود اما بخش وارد بودن به کار یک بحث مهم و تاثیرگذار در موفقیت یا عدم آن است، خوشبختانه این زوج جوان در کنار سایر خصایص شاخص، وجه حرفه ای بودن در کار را نیز دارند و همین فاکتورها هستند که موفقیت هودیس پارس را تضمین کرده‌اند.

یک مزیت مهم جناب محمدی این است که ایشان همواره خودش با مشتریان و سفارش‌دهندگان در ارتباط مستقیم است در حالی که معمولاً هنگام اخذ سفارشات و کارهای مربوط به آن، خود مدیر چاپخانه دخالت زیادی ندارد و کار را به بخش فروش خود محول می‌کند.

ایشان بسیار مشتری مدار است و روابط عمومی بالایی دارد، من به شما اطمینان می‌دهم که اگر به سایر دوستان و همکاران و کسانی که این شخص را می‌شناسند مراجعه همه متفق‌القول به اخلاق پسندیده و وارستگی این جوان اذعان خواهند داشت. همه همکاران ایشان قبل از هر چیز دوست هستند و قوانین دوستی و محبت بین آن‌ها حاکم است. آقای محمدی آینده‌نگر است بازار را به‌خوبی می‌شناسد و آینده کاری‌اش را به‌خوبی پیش‌بینی می‌کند. او در تمامی نمایشگاه شرکت می‌کند، من همیشه گفته‌ام که نمایشگاه‌ها یکی از مکان‌های مهم تبادل اطلاعات هستند.

هودیس پارسدر نمایشگاه‌های خارجی آخرین و به‌روزترین محصولات برترین کمپانی‌های ساخت ماشین‌های چاپ به نمایشگاه در می‌آید، شاید هیچ یک از ما شرکت‌کنندگان ایرانی قدرت مالی خرید آن‌ها را نداشته باشیم اما بالاخره می‌دانیم که بعد از چند سالی این دستگاه به کشور ما هم خواهد رسید.

چاپ ابعاد مختلفی دارد و صنعت داخلی ما به بسیاری از این وادی‌ها وارد نشده است، ما در تولید لیبل‌های هوشمند که چند سالی است در اروپا و آمریکا رایج شده است، عقب هستیم. جناب محمدی یکی از مدیران پیشروانی است که از پا گذاشتن به ورطه‌های ناشناخته نمی‌ترسد و همواره در حال کنکاش و جستجو برای اعتلای کیفیت کار و مجموعه‌اش است.

صنعت چاپ امروز در کشور ما به بن‌بست برخورد کرده و هر روز می‌شنویم که چاپخانه‌های کوچک تعطیل شده‌اند. این رکود به علت نداشتن علم و تجربه نیست، برای تن ندادن به تجدد است، برای پس زدن تکنولوژی روز است و بیشتر آن هم به مشکلات مالی و عدم توانایی چاپچی برای خرید ماشین‌های نوین برمی‌گردد. متأسفانه ما متولی دلسوز نداریم، پشتیبانی نداریم و کسی وام و تسهیلاتی در اختیارمان نمی‌گذارد، اما دست روی دست گذاشتن و تن به رود پرتلاطم سپردن هم ما را به بی‌راهه می‌برد.

چاپخانه‌های کوچک می‌توانند با تجمیع و یا شراکت و تهاتر به نتیجه برسند و از این راه کمبودهای هم را پوشش دهند اما باز هم باید بگویم که متأسفانه فرهنگ شراکت در ما نیست و روحیه مشارکتی نداریم و این کار را بلد نیستیم. یکی از حسن‌های هودیس پارس از ابتدای کار همکاری با چاپخانه‌های دیگر و داشتن روحیه کار اشتراکی است.

به نظر من برای بیرون رفتن از بحران باید کارهای سایز کوچک در بخش افست را کنار گذاشت و به لارج فورمت روی آورد، زمانی که ما برای یک چاپ سایز کوچک صرف می‌کنیم با زمانی که یک کار سایز بزرگ را چاپ می‌کنیم برابر است و از این رو می‌توان با استفاده از لارج فورمت در صرف زمان صرفه جویی کرد.

باید ماشین‌های خوب و جدید تهیه کرد، مرکب مرغوب استفاده کرد و کار حرفه‌ای انجام داد. باید با مشتری حرف زد و کار خوب دستش داد تا مقایسه کند، باید او را توجیه کرد که اگر کیفیت می‌خواهد باید هزینه‌اش را بدهد و اگر دنبال کار ارزان است می‌تواند سراغ مجموعه‌های کوچک و غیرحرفه‌ای برود. در این صورت است که قیمت‌ها بر اساس کیفیت‌ها محاسبه می‌شود و مشتریان بنا به وسع و خواسته‌هایشان تقسیم‌بندی می‌شوند.

امروز دیگر یک چاپخانه نمی‌تواند همه کارها را انجام بدهد، این چیزی است که بسیاری از چاپخانه‌ها به دنبال آن هستند، آن‌ها می‌خواهند در سایر جنبه‌ها وارد شوند و طبعاً چون توان آن را ندارند در همه آن‌ها متوسط باقی می‌مانند. به‌جای این باید به سمت کار تخصصی بروند، همان‌طور که امروز هودیس پارس به‌درستی راه خودش را انتخاب کرده و به‌صورت تخصصی در کار چاپ بسته‌بندی‌های دارویی و بهداشتی وارد شده است.

هودیس پارساکثر چاپخانه‌های ما شرایط نگهداری مناسب مواد اولیه را ندارند، بسیاری هنوز نمی‌دانند فضای چاپخانه در زمستان با تابستان متفاوت است، نمی‌دانند که برای چاپ در شب باید از نور مهتابی‌های خاص استفاده کرد و اعمال زیادی وجود دارند که توسط مدیران چاپخانه‌ها و کارکنان آن‌ها رعایت نمی‌شوند. هودیس پارس در فضایی کاملاً استاندارد و متناسب با تولیداتش کار می‌کند.

صنف چاپ در کشور ما دچار پیری و فرسودگی شده و روز به روز به تعداد ورشکستگان اضافه می‌شود. امروز شاهدیم که چاپخانه‌های قدیمی و ریشه‌دار از دور خارج می‌شوند و از طرفی برخی کسب و کارهای نوین را با مدیران جوان و خوش‌فکر می‌بینم که با ریسک حساب شده و علم و منطق به توسعه کار خود پرداخته‌اند و اکنون موفق‌اند، جوانانی چون محمدی، کوچک زاده و یا برادران حاجیلو با مجموعه‌های هودیس پارس، نامی نقش و نقش الماس از آن افراد و مجموعه‌هایی هستند که با نیروی جوانی فعالیت کرده و دست به انتخاب‌های درستی زده‌اند، تخصص دارند و کارشان هم حرفه‌ای و ویژه است.

من همیشه آرزو می‌کردم که ای‌کاش در کنار این شور جوانی تجربه پیری هم وجود داشت تا این روند پیشرفت را سرعت ببخشد. متأسفانه اغلب اوقات پیشکسوتان ما کوه تجاربشان را با خود خاک می‌برند و صنف خود را از تجربیات مفیدشان محروم می‌کنند، البته خود صنف و افراد تازه‌وارد هم باید بخواهند و از این گنجینه‌ها کمال استفاده را بکنند. آقای محمدی از آن دست افرادی است که همواره در پی تجربه‌آموزی است و به‌خوبی از اندوخته‌های پیشکسوتان خود استفاده می‌کند.

به‌طور معمول در تمام دنیا ابتدا یک چاپخانه کار را می‌گیرد و برحسب نیازش ماشین چاپ تهیه می‌کند اما در کشور ما ابتدا چاپخانه‌ها ماشین را می‌خرند و بعد تازه به دنبال بازاریابی و دریافت سفارش می‌روند. مجموعه جناب محمدی به این شکل وارد بازار کار نشده و علیرغم استقبال تام از نوآوری‌ها، بر اساس نیازش دست به انتخاب و خرید دستگاه‌های چاپ میزند.

الان درآمدزایی چاپخانه در اولویت قرار دارد همه به دنبال این هستند که هرچه بیشتر سودآوری کنند اما باید دانست که این کار درست نیست و لطمه‌های جبران‌ناپذیری به صنف وارد کرده و مشتریان را بدبین می‌کند. هودیس پارس اصلاً و ابداً به دنبال سود بیشتر نیست و از طرفی برای به روز بودن و مدرن شدن خط تولید مورد نیازش از هیچ هزینه و سرمایه گذاری روی گردان نیست.

امروز قیمت اولیه هر کار بر اساس میزانش مشخص است اما شما به هر کجا خواستی مراجعه کن و بگو جعبه ای را با این متریال و این نوع چاپ و برش نیاز دارم، چاپخانه‌های بسیار معدودی وجود دارند که می‌توانند قیمت را برای شما محاسبه کنند، آن هم چون به شیوه سنتی انجام می‌گیرد اغلب به‌صورت تقریبی و نامشخص است، بعد همان کار را به هودیس پارس بسپار تا برای شما شناسنامه تولید صادر کند و بر اساس قیمت جزء به جزء کار، به شما قیمت نهایی و دقیق بدهد.

ما اصناف مختلفی داریم اما مثلا نمی گوییم خانواده صنعت خودروسازان یا خانواده صنف اغذیه فروشان اما این لفظ را برای چاپ به کار می بریم و می گوییم خانواده صنعت چاپ، چرا؟ چون باید برای انجام آن شراکت برادرانه کرد. هیچکس نمی تواند بگوید کار چاپ یک کار انفرادی است، این عمل کار گروهی است و قسمت های متفاوتی دارد که برای هر بخش آن ابزار خاص دانشی منحصر لازم است.

در هودیس پارس کارها گروهی انجام می‌شود و تفکر اشتراک و همکاری در آن تقویت شده است. این موارد که عرض شد قطرهای از دریای یک مجموعه موفق و مدیر کاردان آن است. بسیاری از افراد با تجربه دیروز و بسیاری از چاپخانه‌های کهن و سنتی باید این مجموعه را سرمشق خود قرار دهند تا بتوانند از بن‌بست رکود خارج شده و مولد باشند و کشور خود را سرفراز کنند.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره 153 نشریه چاپ و نشر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دوازده + دوازده =