برنامه کسب و کار موفق چگونه باید باشد

    0
    52
    برنامه کسب و کار موفق

    در دوره و زمان های که نزدیک به نیمی از کسب و کارهای کوچک پس از راه اندازی به سرعت با شکست رو به رو می شوند، تلاش برای مدیریت کسب و کار به طور دقیق امر بسیار مهمی خواهد بود. وقتی صحبت از مدیریت دقیق کسب و کار می شود، هیچ چیز به اندازه یک برنامه درست به کار کارآفرینان نخواهد آمد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، برنامه کسب و کار به شما امکان فراهم سازی تمام نیازهای برندتان و همچنین پیش بینی فرآیندهایی که باید پیگیری کنید را خواهد داد. با این حساب نیاز هر کسب و کاری در بازار یک برنامه دقیق و حساب شده است.

    اگر کسب و کار شما بدون برنامه در بازار حضور پیدا کند، به احتمال زیاد شانسی برای تضمین سود و همچنین موفقیت تان در بازار نخواهد داشت. این امر بسیاری از کارآفرینان را به طور قابل ملاحظه ای با مشکل رو به رو می سازد. با این حساب اگر به دنبال موفقیت در بازار کسب و کار هستید، باید پیش از هر نکته دیگری به دنبال یک برنامه ریزی کاربردی باشید، در غیر این صورت هر لحظه امکان شکست کسب و کارتان وجود خواهد داشت.

    برنامه کسب و کار موفق

    هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهم ترین نکات درباره طراحی برنامه کسب و کار است. ما پیش از اینکه وارد بحث اصلی شویم، چیستی این برنامه را مورد بررسی قرار می دهیم. به این ترتیب شما درک درستی از برنامه کسب و کار خواهید داشت و سپس آماده یادگیری برخی از نکات مهم درباره آن خواهید شد.

    برنامه کسب و کار یک سند استراتژیک برای کسب و کارهاست که اهداف و مواردی که باید به آنها دست پیدا کنند را به بهترین شکل ممکن تعیین می کند. امروزه هر برند بزرگی دارای یک یا چند برنامه کسب و کار است. این امر به آنها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کمک خواهد کرد. با این حساب اگر شما به دنبال بهبود وضعیت کسب و کارتان در مدت زمانی کوتاه هستید، باید اول از همه به سراغ طراحی یک برنامه کاربردی بروید.

     

    برنامه کسب و کار موفق چه کاربردی دارد؟

    طراحی برنامه کسب و کار با یک چشم انداز ساده صورت می گیرد. کسب و کارها در طراحی این برنامه اول از همه به دنبال خلاصه سازی اهداف پیش روی شان هستند. این امر به هر برندی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود وضعیتش در بازار کمک خواهد کرد.

    گام بعدی در طراحی برنامه کسب و کار مربوط به توانایی پیش بینی و همچنین آماده سازی برند برای مواجهه با خواسته های مشتریان در بازار است. به عبارت بهتر، در برنامه کسب و کار شما تا حدودی وضعیت بازار را نیز مورد ارزیابی و پیش بینی قرار می دهید. با این حساب دیگر نکته ای در بازار شما را غافلگیر نخواهد کرد.

    اگر شما در حال کار بر روی برنامه کسب و کارتان هستید، به احتمال زیاد توجه به اهداف اصلی در این برنامه برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. ما در اینجا برخی از اهداف اساسی در این برنامه را گردآوری کرده ایم.

     

    تضمین تامین مالی از سوی سرمایه گذارها

    تضمین مالی از سوی سرمایه گذارها امر بسیار مهمی محسوب می شود. یک کسب و کار در صورت مواجهه با بحران مالی خیلی زود ورشکسته خواهد شد. بسیاری از برندها در ابتدای شروع به کارشان با قدرت وارد بازار می شوند، اما به دلیل کمبود سرمایه خیلی زود کارشان تمام شده و دیگر کسی آنها را به یاد نخواهد آورد. وضعیت شما هم در بازار در صورت بی توجهی به نکات مربوط به برنامه ریزی برای تامین سرمایه به همین ترتیب خواهد بود.

    بدون تردید هر برندی برای تامین سرمایه با منابع مختلفی در ارتباط است. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای هماهنگی با منابع موردنظر در راستای تنظیم یک برنامه جامع است، در غیر این صورت شاید در میانه راه سرمایه گذارتان دیگر بی خیال ادامه همکاری با شما شود. در این صورت به احتمال زیاد وضعیت مالی تان به سرعت ناپایدار می شود.

    گردآوری استراتژی اصلی و اهداف اساسی شرکت

    هر کسب و کاری در بازار از یک استراتژی اصلی استفاده کرده و به دنبال برخی از اهداف اساسی اش است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. بسیاری از برندها بدون هیچ هدف مشخصی در بازار حضور دارند. بدون تردید مشاهده چنین برندهایی جای تعجب ندارد. به هر حال در دور و اطراف هر کارآفرینی بی نهایت برند کلیشه ای و از قبل شکست خورده وجود دارد. یکی از دلایل اصلی وجود چنین برندهایی در کنار همه ما مربوط به بی توجهی به برنامه کسب و کار است.

    اغلب اوقات وقتی یک برند تمام اهدافش را به طور مکتوب و در قالب یک سند دنبال کند، بسیار ساده تر از هر زمان دیگری فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا خواهد کرد. نکته مهم اینکه در بازار نیز مشتریان به برندهایی که از قبل برنامه داشته و حتی گاهی اوقات بخش هایی از آن را نیز منتشر می کنند، توجه بسیار بیشتری نشان می دهند. با این حساب شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هم که شده باید طراحی یک برنامه دقیق را مدنظر قرار دهید.

    قانونی کردن ایده برنامه کسب و کار موفق

    شما برای اینکه کسب و کارتان را به طور قانونی دنبال کنید، باید یک سند منسجم داشته باشید. این سند چرایی حضور شما در بازار را توضیح می دهد. برنامه کسب و کار با توضیح این چرایی به شما برای اخذ تمام مدارک موردنیاز برای شروع به کار و همچنین اقناع مشتریان برای تعامل با برندتان کمک خواهد کرد. با این حساب طراحی برنامه از منظر قانونی دو مزیت اصلی برای شما دارد. اول از همه اینکه دیگر خبری از ایرادات قانونی به کسب و کارتان نخواهد بود و دوم هم اینکه شما به سادگی هرچه تمام تر فرصت پیگیری کسب و کارتان را خواهید داشت.

    بی شک مزایای طراحی برنامه برای کسب و کار تنوع بسیار زیادی دارد. نکته مهم در این میان درک اهمیت برنامه موردنظر و سپس تلاش برای طراحی یک برنامه درست است، در غیر این صورت شما درگیر مزایای متنوع این راهکار شده و در عمل اجرای آن را فراموش خواهید کرد.

    بیشتر بخوانید:

    خدمات مشتریان و 4 اشتباه رایج برندها

    موفقیت کاری با رعایت نکات مهم

     

    برنامه کسب و کار موفق چه بخش هایی دارد؟

    پس از مرور کوتاه بر مزایا و کاربردهای برنامه کسب و کار باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای اجرای آن بود. اولین گام در این میان درک ساختار برنامه کسب و کار است. اینکه چه مواردی باید در این برنامه وجود داشته باشد، اهمیت بسیار بالایی دارد. ما در ادامه برخی از مهم ترین اجزای یک برنامه استاندارد کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    موضوع و عنوان اصلی

    هر سندی در قالب برنامه کسب و کار باید یک موضوع و عنوان درست داشته باشد. بدون این نکته هیچ کس در نگاه اول متوجه ارتباط سند موردنظر با کسب و کار شما نخواهد شد. بنابراین باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای پیشبرد کارتان در این حوزه باشید. بسیاری از برندها برای اینکه ارتباط میان برنامه کسب و کار و برندشان را برجسته سازند، از نام برندشان در آن استفاده می کنند. این امر به سرعت مخاطب را نسبت به ارتباط سند موردنظر با برندتان آگاه خواهد کرد.

    موضوع و عنوان اصلی برنامه کسب و کار باید به اندازه کافی کوتاه باشد، در غیر این صورت شاید کمتر کسی به سراغ آن برود. بنابراین اگر در مرحله اول یک عنوان بسیار طولانی برای برنامه کسب و کارتان پیدا کردید، باید به سرعت آن را کوتاه کنید، در غیر این صورت به احتمال زیاد برنامه تان حتی یک مخاطب هم پیدا نخواهد کرد.

    چکیده کوتاه

    بسیاری از افراد حوصله مطالعه دقیق متن برنامه شما را نخواهند داشت. این امر به طور ویژه درباره کارآفرینان مختلف مصداق پیدا می کند. همچنین سرمایه گذارها نیز به دنبال جزییات برنامه شما نیستند. با این حساب افزودن یک خلاصه کوتاه به برنامه تان ایده بسیار خوبی خواهد بود. این امر کلیت برنامه شما را برای مخاطب بیان خواهد کرد. همچنین به شما فرصت بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می دهد.

    هرچه چکیده برنامه کسب و کار شما کوتاه تر باشد، امکان تاثیرگذاری اش بیشتر خواهد شد. بنابراین شما باید به طور قابل ملاحظه ای در تلاش برای ساده سازی و کوتاه کردن چکیده تان باشید. اشتباه بسیاری از کسب و کارها تلاش برای بیان تمام جزییات در این برنامه است. این امر در عمل غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین شما به جای اینکه در تلاش برای بهبود وضعیت تان با یک چکیده طولانی باشید، باید خیلی خلاصه و ساده به سراغ اصل مطلب بروید. این امر جذابیت بسیار بیشتری برای مخاطب تان خواهد داشت.

    معرفی کسب و کار

    هر برنامه کسب و کار باید یک بخش مجزا برای معرفی کسب و کار موردنظر داشته باشد. مشتریان تا زمانی که آگاهی دقیقی از برنامه شما نداشته باشند، هرگز بدان توجه نشان نخواهند داد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. بنابراین شما باید کسب و کارتان را در قالبی جذاب و هیجان انگیز به مشتریان معرفی کنید.

    اغلب اوقات استفاده از داستان برند در بخش معرفی ایده خوبی به نظر می رسد. شما با این کار هم مشتریان را به داستان تان جلب می کنید، هم برندتان را به بهترین شکل ممکن معرفی خواهید کرد.

    اهداف مدنظر کسب و کار

    کسب و کار شما باید اهداف مشخصی در بازار داشته باشد. این اهداف به طور معمول در تعامل با برخی از فرصت های موجود در بازار تعریف می شود. بنابراین شما در این بخش باید علاوه بر اشاره به اهداف کسب و کارتان سری هم به فرصت های بازار بزنید. اینطوری سرمایه گذاران و اعضای شرکت تان به خوبی نسبت به پیگیری اهداف موردنظر مطمئن خواهند شد.

    بسیاری از برندها در بیان اهداف برندشان به طور کامل اشاره به فرصت ها را فراموش می کنند. این امر مخاطب برنامه تان را نسبت به اعتبار اهداف شما به شک و تردید می اندازد. وقتی یک برند اهدافی را تعیین می کند، باید راهکارهای دستیابی به آن اهداف را نیز مدنظر قرار دهد، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهد داشت.

    تحلیل رقبا

    در هر حوزه ای از کسب و کار بیش از یک برند در بازار وجود دارد. بنابراین شما در بازار هیچ وقت تنها نخواهید بود. این امر رقابت سنگین و نزدیکی را به همراه خواهد داشت. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی وضعیت کسب و کارتان هستید، باید خیلی خوب رقابت موجود را ارزیابی کنید، در غیر این صورت شاید هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نکنید.

    امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شان برنامه های بسیار زیادی دارند. اگر برنامه اصلی کسب و کار شما همراه با یک ارزیابی دقیق از رقبا نباشد، شما در نهایت هیچ شانسی برای موفقیت در بازار نخواهید داشت. این بخش در برنامه کسب و کار شما باید با آمارهای دقیق ارزیابی شود.

    تعریف بازار هدف دربرنامه کسب و کار موفق 

    اغلب کسب و کارهای دنیا در مقیاس کوچک فعالیت دارند. این امر تعریف دقیق بازار هدف را از سوی چنین کسب و کارهایی ضروری می سازد. اگر شما هم به عنوان یک کسب و کار کوچک در بازار هستید، باید یک بازار هدف مشخص را برای خودتان انتخاب کنید، در غیر این صورت وسوسه حضور در بازارهای مختلف به طور مداوم شما را اذیت خواهد کرد. توصیه اصلی ما به شما انتخاب بازار هدف و سپس تلاش برای طراحی برنامه های مختلف در زمینه بازاریابی و تبلیغات است. اگر شما بازارتان را خیلی خوب بشناسید، بازاریابی در آن کار خیلی سختی نخواهد بود.

    برنامه بازاریابی

    هیچ کسب و کاری بدون برنامه بازاریابی توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را ندارد. با این حساب مشاهده یک بخش مجزا برای بازاریابی در برنامه کسب و کار امر عجیبی نخواهد بود. بودجه‎ای که شما برای بازاریابی در اختیار دارید، همیشه محدود است. با این حساب باید به خوبی توانایی مدیریت بودجه مورد نظر را داشته باشید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای جلب نظر مشتریان ندارید.

    بسیاری از برندها به دلیل صرف هزینه های بالا در حوزه بازاریابی به سرعت با مشکل رو به رو می شوند. این امر نه تنها سرمایه کلی برند شما را خیلی زود تمام خواهد کرد، بلکه در عمل فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هم نخواهید داشت. تنها راه چاره تان هم برای بهبود وضعیت بازاریابی تان طراحی یک برنامه دقیق است. این برنامه به شما برای کاهش هزینه ها و تعامل هرچه بهتر با مشتریان کمک می کند.

    چکیده وضعیت مالی فعلی و مطلوب شرکت

    چکیده وضعیت مالی وضعیت کنونی شما را به بهترین شکل ممکن در اختیار سرمایه گذارها و تمام اعضای شرکت قرار می دهد. شما با یک گزارش دقیق از وضعیت مالی تان امکان بیان شرایط را داشته و حتی در صورت تراز مالی مطلوب تان توانایی جذب سرمایه بالا را خواهید داشت.

    شما پس از اینکه وضعیت مالی تان را به خوبی تشریح کردید، باید نسبت به وضعیت مطلوبی که در سر دارید هم حرف بزنید. این بخش در واقع برنامه های شما برای بهبود وضعیت مالی کسب و کارتان را بیان می کند. هرچه بیان شما در این بخش منسجم تر باشد، در نهایت توانایی تاثیرگذاری بالاتری بر روی سرمایه گذارها خواهید داشت. به هر حال سرمایه گذارها باید به شما برای سپردن سرمایه شان اعتماد کنند.

    اعضای تیم شرکت

    اگر شما در ابتدای راه هستید، باید در برنامه تان برای اعضا و تیم های شرکت نیز بیان کنید. کسب و کاری که به دنبال تاثیرگذاری حرفه ای بر بازار است، همیشه به کارمندان ماهر نیاز خواهد داشت. بنابراین ورود بدون آمادگی شما به چنین بخشی در حکم نوعی ریسک بزرگ خواهد بود. شما باید همیشه در تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت کارمندان شرکت تان باشید. البته مهم ترین بخش در این میان نیز تعریف دقیق وظایف شان است. کارمندان شما تا زمانی که خیلی خوب وظایف شان را ندانند، امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا نمی کنند. بنابراین شما با تعریف وظایف آنها در عمل به بهبود کیفیت کاری شان هم کمک خواهید کرد.

    برخی از کسب و کارها پیش از اینکه به مرحله استخدام نیروی کار برسند، بخش اعضای شرکت را تکمیل می کنند. این امر یک راهنمای جامع در اختیار شما برای استخدام کارمندان مناسب با نیازهای برندتان قرار می دهد. اگر شما هنوز تیم کارمندان کاملی ندارید، تهیه این بخش از برنامه تان باید اولویت داشته باشد. به این ترتیب شما دقیقا همان کارمندانی که به آنها نیاز دارید، استخدام خواهید کرد.

    نیازهای مالی شرکت در آینده

    نیازهای مالی شما فقط شامل تامین سرمایه در زمان کنونی نیست. به احتمال زیاد شما در آینده نیز برای پیشبرد کارها و پروژه های مختلف تان نیازهای مالی گوناگونی خواهید داشت. توصیه ما در این بخش طراحی آخرین فصل برنامه کسب و کارتان براساس نیازهای مالی آینده تان است. این امر چشم انداز درستی پیش روی سرمایه گذارها بری همکاری با شما خواهد داد. با این حساب دیگر جای نگرانی برای تامین مالی کسب و کارتان در آینده نخواهد بود. وقتی شما از تامین سرمایه برندتان در آینده مطمئن باشید، امکان پیشبرد کارها و برنامه های تان به دقیق ترین شکل ممکن و با خیالی راحت را خواهید داشت.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    12 + 17 =