بروشور، کاتالوگ، کارت ویزیت و کاربردهایشان

0
62
بروشور

در بخش دوم ترجمه‌شده از کتابی که فرانک رومانو در اختیار ماهنامه قرار داده است، چشم‌اندازهای پیش‌رو در زمینه امور چاپی صنعت تبلیغات موردبررسی قرار می‌گیرد. نکاتی ریز و دقیق درباره سرنوشت بروشور، تراکت، کارت ویزیت، کاتالوگ و … که ما را در تصمیم‌‌گیری پیرامون روند توسعه فعالیت چاپخانه هدایت می‌کنند.

 

در این مقاله می خوانید

بروشور

بروشورها اوراق تک‌برگ تاخورده‌ای هستند که شامل چند صفحه می‌ شوند و محتوایی انگیزشی دارند. تراکت‌ ها یا فلایرها ورق‌های تک‌برگ و یک‌لایی هستند که با اهداف تبلیغاتی توزیع می‌ شوند در پست مستقیم [=محموله‌های پستی تبلیغی] نیز کاربرد دارند.

بروشور بنا به سرشت خود می‌تواند تبلیغاتی یا اطلاع‌رسان باشد اما رایج‌ترین خصلت آن، جلوة آراسته به طیف‌های رنگی آن است. قالب بروشور واجد کیفیت مطلوب با آرایشی خلاقانه و هدفمند است. این برگه می‌تواند معرف محصول، خدمات، و حتی یک شرکت باشد. برخی شرکت‌ها بروشورهای آنلاین را در دستور کار خود قرار می‌دهند تا بر منزلت فرآورده‌ها و خدمات عمدة خود بیفزایند. اما بروشورهای کاغذی ابزارهایی کارآمد جهت اعلام فروش کالا هستند. بهره‌گیری از بروشورهای مرغوب گواه بر آن است که کسب‌وکار شما، اقدامی یک‌شبه نبوده که امروز جلوی چشم باشد و فردا نتوان هیچ ردی از آن یافت.

بروشورفلایرها نقش عمده‌ای در بازاریابی ایفا می‌کنند؛ هر فلایر ورقی است تک‌صفحه‌ای و تانخورده که محتوای آن در یک‌طرف آن، یا پشت و روی آن به چاپ رسیده است. تراکت، برگه فروش، ورقة اطلاعات، اعلان، آگهی یا برگه تبلیغاتی، عناوین دیگری هستند که به‌جای فلایر به کار می‌روند. فلایر ابزاری ارزان است که در کمترین زمان پیامی را به خیل مخاطبان منتقل می‌کند.

فلایرها بر تابلوهای اعلانات یا دیرک‌های چراغ‌برق نصب می‌شوند، یا به‌صورت دستی توزیع می‌گردند، و در همة این موارد، معرف یک فرآورده یا خدماتی مشخص برای مخاطبانی معین هستند. این اقلام تبلیغاتی در اماکنی نظیر غرفه‌های نمایشگاهی، عرضه‌گاه‌های صنایع جدید، سالن‌ های معرفی محصولات، مراکز ارائه نمونه‌کار، خرده‌ فروشی‌ ها و سایر فضاهایی که مستعد جذب مشتریان انبوه است، پخش می‌شوند.

به‌طور عمده از دستگاه‌های چاپ افست عالی جهت تکثیر بروشور با شمارگان بالا بهره گرفته می‌شود، به‌علاوه صفحه گذاری رایج در این چاپ، مقادیری معادل هشت صفحه و بالاتر را شامل می‌شود. به‌موجب ماهیتی که دستگاه‌ های چاپ دارند، لازم است شمارگان تکثیر بالا باشد تا بهای هر واحد چاپ‌شده تقلیل یابد. اما امروزه فن‌آوری چاپ دیجیتال تکثیر با شمارگان پایین را ممکن ساخته؛ به همین سبب از میزان اتلاف (ممکن است تکثیر با شمارگان بالا، به تولید واحدهای مازاد و بلااستفاده بینجامد)، زمان انتظار برای تولید محصول (کالا می‌تواند به‌دفعات بیشتری روزآمد شود)، انباشت محصول و هزینه‌های نگه‌داری کاسته خواهد شد.

چاپ دیجیتال نقشی حیاتی در مسیر پیشرفت کالاهای تبلیغاتی دارد. چه‌بسا این شیوة چاپ، روشی بی‌نقص برای تولید بروشورها و فلایرها با شمارگان پایین باشد. درحال-حاضر چاپگرها قادر به فرآوردن بروشورهای مبتنی‌برتقاضا به میزان موردنظر مشتری هستند. سابقاً چاپگرها ناچار می-شدند نسخی بیش‌ازحد نیاز خریدار (۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ نسخه) تولید کنند تا از مخارج چاپ بکاهند اما پیامد چنین عملیاتی، انباشت نسخ نامستعمل در انبار بود.

اکنون متقاضیان می‌توانند برحسب نیاز خود از یک تا ۱۰۰ واحد (یا بالاتر) کالای خود را سفارش دهند. امتیاز دیگر فن‌آوری دیجیتال امکان چاپ داده‌های متغیر و به‌روزرسانی بی-مشقت آن‌هاست. یک شرکت می‌تواند برحسب مطالبه خود سفارش دهد تا همان اطلاعات قبلی یا اطلاعات روزآمدشده به چاپ برسند.

برخی شرکت‌ها، بروشورها و فلایرهای طراحی‌شده را در قالب پی‌دی‌اف در سامانه‌های اینترنتی ویژه‌ای منتشر می-کنند. کارکنان، علی‌الخصوص کارگزاران فروش، این فایل‌ها را بارگیری می‌کنند و توسط چاپگرهای رنگی محل کار، به چاپ می‌رسانند. این روند بهره‌برداری نهایی از اوراق تک-برگ -خواه تاخورده یا یک‌لا- و با شمارگان پایین را میسر می‌سازد. بااین‌همه تمایل به چاپ بروشورهای مرغوب به قوت خود باقی است.
بازار ورنی‌زنی موضعی جهت روکش، رونقی رو به رشد دارد. چنانکه دستگا‌ه‌های روکش‌دار کننده مستقل یا ترکیبی، و همچنین سلفون‌کش‌ها از محبوبیتی روزافزون برخوردار شده‌اند. تکوین و تکامل صنعت چاپ با ارزش‌افزایی به جلوه‌های کالاهای چاپی محقق می‌شود و افق‌های تازه‌ای را می‌گشاید.

در حوزه پردامنه چاپ تجاری، بخش‌های نوپا و کهنه‌کار متعددی می‌توان یافت که به چاپگرهای دیجیتالی پایه‌تونر و بهره‌برداری از چاپگرهای جوهرافشان راغب هستند. کاربست وافر فن‌آوری‌های چاپ دیجیتال در این حوزه با هدف تأمین تنوع، پاسخگویی به تقاضا برای شمارگان پایین، و امکان تغییر اطلاعات مندرج بر فرآورده‌ها صورت می‌گیرد. سابقاً متعلقات جانبی بازاریابی (برگه‌های فروش و بروشورهای تبلیغاتی) به شیوة افست چاپ می‌شدند و برای کاربردهای آتی به انبار سپرده می‌شدند. چاپ دیجیتال با جایگزین کردن چاپ مبتنی‌برتقاضا، برون‌رفت از این فرآیند اسراف‌کارانه را فعلیت بخشید.

کالاهایی که روزگاری انعطاف‌ناپذیر و یکنواخت بودند، حالا در برابر سلایق عمومی کرنش نشان می‌دهند، به‌علاوه در حال حاضر طراحان خرده‌پاتر نیز قادر به طرح‌اندازی بروشورها و کاتالوگ‌ها هستند و می‌توانند با آهنگی پرشتاب‌تر آن‌ها را عرضه بدارند، ازاین‌رو هزینة انباشت، مخارج نگهداری، فرسایش، و اتلاف تدریجاً از زنجیرة تأمین حذف می‌شوند. این کیفیت در مقیاس‌های بالا، پهنه گسترده‌ای از فرآورده‌های چاپ تجاری نظیر بروشورها و فلایرها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با وقوف متقاضیان چاپ و مدیران برندها به پیشرفت‌های فوق‌الذکر، شاهد ظهور و ترویج کالاهایی فراگیرتر هستیم که ابتکار عمل در طرح‌های بدیع آن‌ها به چشم می‌خورد.

هراس از اینکه ارتباطات مجازی، فن‌آوری چاپ را از میدان به در ببرد معضل عمده‌ای است که گریبان بازارهای هدف را گرفته است؛ در اینجا مقصود بازارهایی است که از خدمات چاپی بهره می‌برند. یک تمهید برای معارضه‌جویی با این نگرانی زمینه‌سازی برای عرض‌اندام صنعت چاپ -با اعمال سیاست‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش تأثیرگذاری آن- است. در این صورت کاربران، موارد استعمال خود از چاپگرهای دیجیتالی را بالا می‌برند؛ متعاقباً طیف مبسوط‌تری از انواع سطوح چاپ‌خور -نظیر اوراق روکش‌دار مورداستفاده در بروشورهای مرغوب و متعلقات جانبی بازاریابی- پوشش داده می‌شود.

پیرا (Pira) چنین گزارش می‌دهد که چاپ دیجیتال طی ده سال اخیر میزان سهم خود در چاپ اقلام تبلیغاتی را، از حیث ارزش بازار تا ۶۶.۱ درصد و از حیث کمیت تا ۵۱ درصد افزایش داده است.

کالاهای اطلاع‌رسان و تبلیغاتی از قبیل بروشورها و فلایرها اعتلای خود را در صنعت چاپ خواهند یافت. در اغلب موارد، هدفی که از خلال چاپ دنبال می‌شود فروش یک محصول به دیگری است. ازاین‌جهت، صنعت چاپ هیچ همتای الکترونیکی نافذی نخواهد داشت.

لاورقی‌ها (inserts) و فلایرها در مقام کارآمدترین ابزار برای عرضه-کنندگان خرده‌فروش، قدرت جذب خود را حفظ خواهند کرد؛ البته بازار آن‌ها از تأثیر فن‌آوری‌ها و اقلام تبلیغی مشابه –مثل محموله‌های تبلیغاتی در پست مستقیم- برکنار نخواهد ماند، همچنین خرده‌فروش‌ها به‌گونه‌ای فزاینده تلاش خواهند کرد تا از رهگذر رسانه‌های غیر چاپی همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به مشتریان بالقوه خود دست یابند.

افزارهای الکترونیکی در عرصة تبلیغات، با فرآورده‌های چاپی برابری نخواهند کرد، بااین‌حال به عرضه تصاویر متحرک، آگهی‌های صوتی و نمایش‌های ویدئویی رو خواهند آورد و ازاین‌جهت، با آگهی‌های تلویزیونی ‌هم‌ پهلو خواهند شد. مدتی که بگذرد دل‌تنگ ایامی خواهیم شد که آگهی-های چاپی، به‌دوراز هیاهوی تبلیغاتی، اثرگذاری خود را پیش می‌بردند. رقیب طراز اول چاپ تبلیغی به روش افست، چاپگرهای رنگی درجه‌یک –جوهرافشان یا تونر- هستند که عرصه را بر چاپ افست تنگ و تنگ‌تر خواهند کرد. این فن‌آوری فروشندگان را یاری می‌کند تا بی‌واسطه و برحسب نیاز، به چاپ آگهی‌های تبلیغاتی اقدام نمایند.

تولیدکنندگان دستگاه‌های چاپ، پیشگامان تولید مواد اولیه برای تبلیغات خواهند بود زیرا قادرند امکاناتی بیشتر -از حیث روند خودکار، چاپ مستقل یا شخصی،- و کاغذهایی مطلوب‌تر و سهل‌الوصول‌تر عرضه کنند. برای این بازار، چاپ دیجیتال -تونر یا جوهرافشان- یک ضرورت قلمداد می‌شود. بازدهی این بازار از مجرای خدمات جانبی ارزش‌آفرین مثل تعبیه روکش شفاف، طلاکوبی، برش‌زنی، پرداخت برجسته و سایر تمهیدات جلوه‌بخش شکوفا خواهد شد. حتی ممکن است بسیاری از چاپخانه‌های تجاری به چاپ افست نیز مبادرت ورزند تا بدین‌طریق پاسخگوی تقاضا برای هر دو شمارگان پایین و بالا باشند.

 

کارت ویزیت

کارت ویزیت به کارتی با قطع کوچک اطلاق می‌شود که حامل نام، شغل حرفه‌ای، رتبة اداری، نشانی محل کار، و اطلاعات تماس یک فرد به‌صورت چاپ‌شده است و مؤثرترین ابزار برای بازاریابی بدون واسطه است. بازاریابی از مجرای ایمیل، اعمال‌نفوذ در موتور جست‌وجو، و کاربست رسانه‌های اجتماعی، همگی در جلب نظر عموم کارگر می-افتند اما هیچ‌کدام، نفوذ دیدار خصوصی را ندارند که به مدد تبادل کارت ویزیت صورت می‌ گیرد و با چاشنی دست‌دادن همراه می‌شود.

از آنجا که کسب‌وکار در اغلب موارد به‌صورت دیجیتالی انجام می‌ گیرد، ممکن است تصور شود کارت‌های ویزیت دیگر اعتباری ندارند. اما ظرفیت بالای آن‌ها در جذب مشتری انکارناپذیر است. شاید طی رویدادی تجاری شخصی را ملاقات کنید و او کارت ویزیت خود را در اختیار شما قرار دهد. حتی ممکن است پشت کارت مطلبی یادداشت کنید تا نکات طلایی گفت‌وگوی خود با آن فرد را –که هنوز در یاد دارید- استخراج نمایید. مزیت عمده این است که شما سندی عینی از تماس‌های صورت گرفته خود در دست دارید و به طریقی شایسته می‌ توانید گام‌های بعدی را بردارید.

بروشور

یک کارت ویزیت مشابه یک نقشه راه عمل می‌ کند و می تواند شما را به فرصت‌ های شغلی جدید سوق دهد؛ شاید دستاویزی شود تا یک پیشة جدید یا ‌یک شراکت حرفه‌ای مطلوب دست یابید، شاید هم فقط پشتوانه‌ای برای کسب درآمد از شغلتان باشد.

کارت‌ های ویزیت با کاربست چاپ افست و تکثیر گروهی به طبع می‌رسند. چاپ کارت ویزیت به روش افست با سرعت صورت می‌گیرد و ارزان تمام می‌شود؛ هر چه تعداد بالاتر رود، بهای هر واحد کارت کاهش قابل‌ملاحظه‌ای می‌یابد، اما این خصیصه تنها زمانی صادق است که کارت‌های ویزیت با شمارگان بالا تکثیر شوند. شمارگان پایین‌تر در چاپ افست مخارج بیشتری در پی دارد چون تنظیم دستگاه چاپ برای یک عملیات جدید، زمان‌بر و هزینه‌آور است.

چاپ دیجیتال جانشینی ماندگار برای چاپ افست شده؛ فن‌آوری‌ های نوینی که در پیشرفته‌ ترین دستگاه‌ های چاپ دیجیتال به‌کاررفته، موجب بهبود کیفیت این نوع چاپ‌ شده تا با کیفیت چاپ افست برابری می‌ کند. درواقع فرد نا آزموده تفاوت میان آن دو را حس نمی‌کند. لذا اگر پسندتان بر این بوده که کارت ویزیت خود را به طریق دیجیتالی -و نه افست- به چاپ برسانید، لازم است بدانید در کسب‌وکار خود چیزی را از دست نداده‌اید. چاپ دیجیتال با شمارگان پایین از چاپ افست ارزان‌تر تمام می‌شود، اما هزینة آن در شمارگان بالا سرسام‌آور خواهد شد.

چاپ دیجیتال افق‌های گسترده‌ ای به روی تولید برحسب سلیقة مشتری و چاپ از شبکه‌های اینترنتی بر مبنای تقاضا گشوده است. سفارش‌ها به‌صورت آنلاین انجام می‌ گیرند و فعالیت‌ های مختلف چاپ گروهی از قاعده‌ای بهره می‌گیرد که برحسب نوع عملکرد، جنس خمیرمایة کاغذ، کمیت نسخه‌های چاپی، پرداخت نهایی و تاریخ ارسال محصول و عوامل متعدد دیگر تعیین می‌شود. در واقع گزینه‌ های قابل وصول برای کاربر محدود هستند و او تنها از روی نمونه‌های چاپی تعریف‌شده قادر به انتخاب است.

در هر مورد، از ابعاد، کاغذ و رنگ‌های ویژه‌ای پشتیبانی می‌شود. این خصلت موجب گردیده تعداد دفعات انجام عملکردهای مشابه و همگونه، فزونی ‌یابد و بازدهی بیشتر شود. همچنین زمان مقتضی برای ازسرگیری مجدد عملیات کاهش‌یافته چون تعویض کاغذ یا جوهر بین هر دو گردش کار، طی بازة زمانی کوتاه‌تری انجام می‌گیرد.

امروزه همه اقدامات تجاری به شیوة دیجیتالی صورت می گیرد؛ ارسال نامه، توافق بر سر قراردادها، حضور در جلسات، و حتی ارتباط چندجانبه. لیکن کارت ویزیت فرآورده‌ای است که نمی‌تواند مابه‌ازای دیجیتالی بیابد. کارت ویزیت همیشه ثمراتی برای شما در پی دارد. فن‌آوری در معنای عام، و گوشی‌های هوشمند در معنای خاص، تبادل اطلاعات را آسان‌تر نموده‌اند.

آیا به یاد می‌آورید که درگذشته می-توانستید با ضربه زدن بر گوشی هوشمند داده‌هایی را منتقل نمایید؟ اینک شما می‌توانید با چند ضربة سبک انگشت بر گوشی خود، علاوه بر ارسال نامة الکترونیکی برای فردی دیگر، با او دیدار و گفت‌وگو نیز داشته باشید. مذاکرات کاری همچون گذشته با این گزاره به پایان می رسند: «اجازه دهید کارت ویزیت خود را تقدیم کنم.»

بله، خدمات چاپ آنلاین از میزان بهای پرداختی برای کارت‌های ویزیت تا حدی بی‌بازگشت خواهد کاست. اما جلوه‌بخشیدن به کارت‌های ویزیت تمام‌رنگی به مدد طراحی زینت‌بخش می‌تواند به‌رسم گذشته فرصت‌هایی درآمدزا فراهم کند. حسن خدمات حضوری در این است که متقاضی امکان مواجهه مستقیم و انجام مذاکره پیرامون حرفة موردنظر را می‌یابد. کارت ویزیت فرآورده‌ای است که در همه‌جا یافت می‌شود، به همین ترتیب خدمات چاپ این محصول برای همگان دست‌یافتنی است.

کاتالوگ

کاتالوگ کتابچه‌ای تبلیغاتی است که شامل سیاهه‌ای از اجناس یا خدمات، به انضمام تشریح عملکرد و قیمت آن‌ها می‌شود و به‌عنوان معرفی‌نامة چاپی -یا چنانکه امروزه معمول است- الکترونیکی ای-کاتالوگ؛ e-catalog عرضه می‌ شود.

طبق گزارش‌های استیرز پایرا بازار کاتالوگ‌ های چاپی، در اثر فراگیرشدن فروش آنلاین رو به افول گذاشته، اما در این گزارش‌ها اشاره‌ای به کاتالوگ‌های کوچک‌تر -که بیشتر به پست مستقیم پهلو می‌زنند- نشده است. اغلب خرده‌فروش ها از مجاری متعدد، و معمولاً از چاپ، برای جلب اذهان عمومی به فروشگاه‌ها و سامانه‌های اینترنتی خود بهره می گیرند. از آنجا که چاپ پیوستة گرم بسیار فراگیر است، کاتالوگ‌ها به‌عنوان بخشی مهم از محصولات این نوع چاپ، مقام خود را حفظ خواهند کرد. برای تولید جلد انواع کاتالوگ، از چاپ ورقی با شمارگان پایین استفاده می‌شود.

بروشور

محصولاتی که با عناوین مگالوگ (magalog) [کاتالوگ های مجله گونه] و کاتالوگ‌ های اختصاصی (Specialog) [متعلق به مشتری خاص] رواج یافته‌اند در همین زمره‌ اند؛ دو محصول نامبرده ابزارهای ارزندة بازاریابانی هستند که در زمانی ناچیز، نفوذی قابل اعتنا از کاتالوگ را چشم دارند.

حجم انبوهی از محصولات چاپی به‌ واسطه چاپ پیوسته گرم تولید می‌شوند. جانشین به‌صرفه‌ تر این فن‌آوری، چاپ سرد است که در برخی بخش‌ها پرکاربرد است. دستگاه‌های چاپ قطع بزرگ پیشرفت‌ های عمده‌ای در اجزای موتور و هدایت ورق به خود دیده‌اند که چاپ فوق‌سریع پشت‌ورو، به همراه هشت، ده یا بیشتر از ده واحد چاپ و روکش از مزایای آن‌هاست. این ترقی موجب شده چاپ افست ورقی، یکه‌تاز عرصة چاپ مجلات، کاتالوگ‌ها و بروشورها شود و دستگاه‌های چاپ پیوستة افست را از میدان به در کند.

صنعت  چاپ دیجیتال سهم کوچکی از بازار این محصول را در اختیار دارد. کاتالوگ‌های فراهم‌آمده از چاپ دیجیتال چندان شایع نیستند؛ گرچه حجم انبوهی از آن‌ها مجلد هستند و اعمال تنوع در آن‌ها امری رایج است. در کاتالوگ-ها صفحاتی برای سفارش شخصی و درخواست مشتری یافت می‌شود که در خرید پستی کاربرد دارد. فن‌آوری دیگر برای تولید این محصول، چاپ روتوگراوور است؛ این چاپ برای تولید انبوه کاتالوگ‌های مخصوص خرید پستی -که اعداد و ارقام کثیری بر آن‌ها درج‌شده- و همچنین سایر محصولات مشابه که غالباً سیر نزولی را طی می‌کنند، مناسب است.

کاتالوگ نوین یک ترکیب چندوجهی است. ممکن است جلد آن به روش افست ورقی، صفحات آن به طریق افست پیوسته، فرم‌های نامه و سفارش مشتری آن به شیوه چاپ دیجیتال تهیه شده باشد، اما همگی به‌اتفاق صحافی شده، محصولی واحد را شکل می‌دهند.

چاپ جوهرافشان تدریجاً با شرکت‌های چاپ و نشر کاتالوگ سازگار می‌ شود؛ این شرکت‌ها منافع خود را در تقویت بخش‌هایی می‌ بیند که به سلایق مشتریان اختصاص‌یافته است. شرکت چاپ و تکثیر آلمانی Sedai Druck یا همان CW Niemeyer سابق، از دستگاه دیجیتال بهره می‌ گیرد تا مجموعه‌ای کاملاً متنوع از آگهی‌های پستی و جلد کاتالوگ‌ ها -که به صفحات معرفی محصول پیوست می شوند- به بار آورد.

Münzenversandhaus Reppa هنگام چاپ کاتالوگ صفحه‌ای به آن ضمیمه می‌کند که برای خوش‌آمد گویی به مشتری خاص طراحی‌شده و در قیاس با کاتالوگ قبلی، جذب مشتری را به میزان ۳۵درصد و سطح فروش را تا ۵۴ درصد افزایش داده است. در چین گروه صنعتی CTPS در دونگ‌گوان (Dongguan-based CTPS) از دستگاه‌های جوهرافشان برای چاپ کاتالوگ‌ های کم‌شمار، انجام فوری عملیات جاگذاری کاغذها در دستگاه، و درنتیجه کاهش میزان ذخیره‌ سازی و انباشت کالا بهره می‌ گیرند.

بازار تبلیغات ۳۱ درصد از سهم کل بازار چاپ را به خود اختصاص داده که شامل پست مستقیم، آگهی لاورقی، کاتالوگ، کتابچه‌ های راهنما و اعلان‌ها می‌شود. متقاضیان عمده این بازار خرده‌فروش‌ ها، عمده‌فروش‌ ها، مشتریان عادی، و کارگزاران خدمات تجاری هستند. حتی برای اینکه خرید آنلاین تحقق یابد، لازم است یک محرک بیرونی گامی بردارد و خریدار بالقوه را به بازدید از سامانة فروش اینترنتی وادارد. کاتالوگ‌های تجاری و عادی شاهد فزونی گرفتن عناوین خواهند بود.

پست‌ های هدف‌ گذاری شده صورتی هنجارین به خود خواهند گرفت، و دریافت‌ کنندگان آن‌ها به سامانه‌ های موردنظر هدایت خواهند شد؛ واسطة تبلیغی برای ترغیب مشتری، به ابزاری برای تقاضای او تبدیل خواهد شد.

کاتالوگ‌ های متعلق به مصرف‌کنندگان به‌عنوان مشوق آن‌ها در روند خرید، به موجودیت خود ادامه خواهند داد؛ این کاتالوگ‌ها منظم به نشانی سامانه‌های اینترنتی و شعب فروش محصول هستند که گزیده‌ای از کالاها را نیز معرفی می‌کنند. کاتالوگ‌های کاغذی از فن‌آوری چاپ داده‌های متغیر، صحافی سفارشی، و دیگر امکانات -همچون جلدها و لاورقی‌ های تخصیص‌یافته به مشتری خاص- بهره خواهند برد.

شمارة صفحات کاتالوگ‌ ها طی چند سال آتی تقلیل خواهد یافت، اما بر شمار کاتالوگ‌ ها افزوده خواهد شد. در آینده هدف کاتالوگ بیش از اینکه تدارک مستقیم یک سفارش برای مشتری باشد، ترغیب و هدایت او به یک سامانة فروش خواهد بود؛ کاتالوگ، در بازارهای منتخب، اطلاعاتی مکفی ارائه خواهد داد تا فرایند فروش را به کمال برساند. با افزایش نرخ‌های پستی شمار صفحات رو به کاهش خواهند گذاشت (تضعیف کیفیت پست درجه‌یک، افزایش بها در سایر درجات پستی را اقتضا خواهد کرد.)

اگر شرکت‌ ها اطلاعات بیشتری از آداب خرید مشتریان خود به چنگ آورند، می‌توانند کاتالوگ‌ها را طبق سلیقة آن‌ها تعدیل نمایند. در سال‌های آتی کاتالوگ‌ها در تناسب با ذوق و سلیقة مشتری خاص طراحی خواهند شد، ازاین‌رو قطر آن‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاستی خواهد گرفت. این کاتالوگ‌های جدید «هوشمند»، باعث می‌شوند چاپ دیجیتالی سفارشی، جایگزین سایر فن‌آوری‌های چاپ شود.

امروزه، کاتالوگ‌ های تجاری و صنعتی برحسب نیاز سالانه به‌روزرسانی شده، چاپ و توزیع می‌شوند. گمان می‌رود هر چه میزان تکیة شرکت‌ها بر تسهیلات و امنیت تجارت آنلاین بیشتر شود، شمار کاتالوگ‌ها کمتر خواهد شد.

شرکت‌های چاپ و نشری که طی دهة بعد تحولات موفقیت‌آمیز بیابند، از حیث ابعاد، ساختار مالکیتی، بخش بازار چاپ –کوچک، متوسط، بزرگ؛ در انحصار خانواده صنعتی یا متعلق به عموم-، بخش‌ های تخصیص‌ یافته (از برچسب‌گذاری و بسته‌ بندی گرفته تا بازار مستقیم کتاب، کاتالوگ‌ ها، نشریات، و بسیاری از بخش‌های فرعی دیگر) به گروه‌ های چند شاخه‌ای بدل خواهند شد.

فعالیت این گروه‌ها بر «عملکردهای چندگانه» استوار خواهد بود؛ این شرکت‌ها چاپ مرسوم (ورقی یا پیوسته) را با چاپ دیجیتال (تونر/جوهرافشان) و خدمات جانبی متنوع پیوند داده، به پایگاه‌ هایی «متمرکز» تبدیل خواهند شد که می‌ توانند فن‌ آوری را با عملکرد موردنیاز وفق دهند، و فن آوری‌های چندگانه را در عملیاتی واحد ترکیب کنند. شرکت‌های مزبور «کارپردازان» و «سازمان‌های بازاریاب» آتی هستند که محصولات و خدماتی روزآمدتر و پرجلوه‌تر را در کانون توجه خود قرار می‌دهند و این هر دو را به طریقی مؤثرتر به بخش حقوق مصرف‌کننده عرضه می‌نمایند.

همچنین این شرکت‌ ها با عملکرد خود هزینه‌های کنترل، ارتقاء بازدهی، و سازگاری با محیط‌زیست را در نظر می-گیرند. ممکن است بسیاری از آن‌ها نام تجاری خود را تغییر دهند تا تمایل خود بر این حقایق نوپا را به نمایش بگذارند (مثل تغییر نام ABC Lithoبه ABC Graphic Solutions). ممکن است بسیاری از آن‌ها با سایر شرکت-های چاپ و نشر یا سازمان‌های خدمات‌ رسان و جانبی دیگر ادغام شوند یا آن‌ها را به انحصار درآورند. یا شاید تنها ساختارهای اداری خود را تغییر دهند تا در فضای جدید با آمادگی بیشتری وارد کارزار شوند.

واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR فرصت های نوینی را پیش پا می‌ گذارند. AR تازگی ندارد اما بازشناسی تصویری به رشد بهینه عملکردهای تازه‌ای رهنمون می‌شود. بسته‌های راهنمای مبلمان آماده، حامل ویدئوهای آموزشی هستند. شرکت مبلمان آمادة Ikea نرم افزاری عرضه کرده که برای کاربرد آن لازم است مشتری، صفحه خاصی را از نسخة چاپی کاتالوگ جدا کند و آن را در قسمت مناسب تصویر پیشنهادی قرار دهد، نتیجه آنکه عکس اتاق در سامانه خرید مشتری، بارگذاری می‌شود تا چیدمان مناسب مبلمان ارائه شود. مثال‌ های متعدد دیگری می‌توان یافت که از همین شیوه‌ های تبلیغی و ترغیبی رایج بهره می‌گیرند.

در این موارد از عکس ایستا استفاده می‌ شود، اما رابط‌هایی دیجیتالی هم می‌توان یافت که به ویدئو‌های اختصاصی -حاوی اطلاعات موردنیاز یک فرد- مجهز هستند.

کاتالوگ‌ های چاپی با سامانه‌های دیجیتالی وارد رقابت نخواهند شد، بلکه مکمل آن‌ها خواهند بود. چاپ مبتنی بر تقسیم کار، نقشی مهم در کاهش هزینه‌های پست و توزیع ایفا خواهد کرد. کاتالوگ‌های چاپی به سنت گذشته برای عملکردهای تبلیغی خاص، و بازاریابی به‌منظور جلب نظر مخاطب، به کار گرفته خواهند شد.

تمام شاخه‌های تجاری از بازار کاتالوگ نفع خواهند برد. چاپ دیجیتال از هزینه‌های چاپ کم‌شمار و چاپ سفارشی خواهد کاست. به‌رغم کاتالوگ‌ های قابل اعتنایی که محصولات شرکت Sears را به ذهن متبادر می‌ کنند، شاهد کاتالوگ‌ هایی خواهیم بود که اساساً خویشاوند پیشرفته‌ تر پست مستقیم هستند. جهانی چندرسانه‌ ای و چند مجرایی در راه است.

مطلب قبلیتوسعه کسب و کار واحدهای چاپی در کارگاه آموزشی آشنایی با سیستم های مدیریتی
مطلب بعدیواردات اروپا از ایران ۲۹ درصد رشد کرد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × چهار =