برگزاری هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپ

    0
    80
    هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپ

    روز گذشته (7 آذر ماه) نشست هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپ با حضور رییس اتحادیه چاپخانه داران و جمعی از متخصصان و فعالان عرصه صنعت چاپ برگزار شد. دریافت مجوز فنی حرفه ای برای برگزاری دوره های تخصصی چاپ با تولی گری اتحادیه از خبرهای خوشی بود که در این نشست مطرح شد.

    کمک به توسعه صنعت چاپ

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در این نشست، آموزش را مهم ترین معضل در صنف چاپ برشمرد و اظهار داشت: زمانی ضرورت آموزش را متوجه خواهیم شد که بدانیم با وجود ماشین آلات و تکنولوژی های پیشرفته هنوز برخی از دوستان بر مبنای استاد و شاگردی عمل می کنند.

    وی با بیان اهمیت آموزش اپراتور و نیروی چاپ ماهر از تصمیم اتحادیه برای شروع سلسله آموزش هایی با کمک و همکاری متخصصان و چاپخانه داران خبر داد و تصریح کرد: بازدیدهای من از چاپخانه ها با هدف شناسایی مشکلات و یافتن راهکارهایی برای رفع آنها انجام می شود. در پی این بازدیدها و گفت و گو با فعالان این صنف برای ما مبرهن شد که آموزش حلقه مفقوده صنعت چاپ است. از این رو تصمیم به فعال کردن این بخش در اتحادیه گرفته ایم.

    ابوالحسنی هدف از برگزاری این نشست را تصمیم گیری درباره نحوه، زمان و مکان آموزش و بررسی امکانات چاپخانه داران و متخصصان حاضر در جلسه برای آن برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدوارم خروجی این جلسه کمکی به توسعه صنعت چاپ باشد.

    هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپمجوز اتحادیه

    تقی علیان، مشاور عالی اتحادیه چاپخانه داران تهران نیز از دریافت مجوز فنی و حرفه ای برای برگزاری دوره های آموزشی خبر داد و در ادامه گفت: عدم وجود یک مرکز منسجم برای حوزه آموزش صنعت چاپ به دلیل نبودن یک متولی مطالبه گر بوده است.

    علیان ادامه داد: خوشبختانه اتحادیه فعلی مطالبه گر است و امیدواریم با اقداماتی که در دست انجام است، بستر توسعه صنعت چاپ بیش از پیش مهیا شود.

    نظام مندی

    رضا منصوری، مدیرعامل شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده، در این نشست با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری های پیچیده بدون حضور نیروهای توانمند امکان پذیر نیست، ادامه داد: تولید محصول، بازاریابی، فروش و استفاده از ماشین آلات و مواد اولیه نیاز به نیروی انسانی توسعه یافته دارد. از همین رو تلاش برای ایجاد زمینه های کسب دانش و مهارت به صورت نظام مند و مستمر ضروری است. اقدام اتحادیه برای نیل به این هدف قابل تقدیر است.

    وی با بیان اینکه آموزش های موردی، ضمن خدمت و یا پراکنده تا امروز صنعت چاپ را پویا و پابرجا نگاه داشته است، اظهار داشت: با این وجود آموزش آکادمیک، نظام مند و دائمی ضرورتی است که باید با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پروش و دانشگاه های مرتبط به منظور توسعه هرچه بیشتر این صنعت تحقق یابد. متاسفانه صنعت چاپ فاقد مدل آموزشی کارآمد و رشته دانشگاهی مناسب است.

    منصوری با اشاره به ایجاد نخستین مرکز کاردانش با همکاری وزارت آموزش و پروش و جمعی از متخصصان صنعت چاپ در سال های گذشته تصریح کرد: ما موفق شدیم 400 دانش آموز را جذب این مدرسه کنیم که اکنون بیشتر این افراد از نیروهای موفق در سطوح مدیریتی و کارشناسی هستند. همچنین با کمک 450 کارشناس، متخصص و مدیران مربوط توانستیم نخستین مدل جامع مدیریت آموزشی منابع انسانی را در صنعت چاپ و نشر ایران به وجود بیاوریم و آن را در واحد کار و دانش به صورت آزمایشی و پس از آن در یکی از دانشگاه ها پیاده کنیم.

    وی افزود: ما شش مرحله را در این مدل سازی ارائه دادیم که یکی از مهم ترین آنها استاندارد سازی بسته های برنامه های درسی در صنعت چاپ و نشر است. زیبایی شناسی صنعت چاپ، بازاریابی و برندسازی آموزشی، مدل لجستیک برای صنعت چاپ و پایش مستمر مبتنی بر هدف اصلی یا همان بازگشت نرخ سرمایه از دیگر گزاره های این مدل سازی بود.

    هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپخسارت به چاپخانه داران

    در ادامه هاشم احمدی، مدیرعامل افق قطعات آسیا با اشاره به اینکه آموزش مهم ترین دغدغه چاپخانه داران است، اظهار داشت: فقدان آموزش، خسارت های زیادی را به چاپخانه داران وارد می کند. از سویی چاپخانه داران هم تمایل زیادی به پرداخت هزینه برای آموزش ندارند و از فرصت های تحصیلی برای رشد افراد شاغل در مجموعه خود بهره نمی برند.

    وی ادامه داد: هر پیشرفتی هزینه ای دارد. چاپخانه داران باید برای توسعه مجموعه خود و در سطح کلان برای پیشرفت صنعت چاپ هزینه هایی را بابت آموزش خود و کارکنانشان متحمل شوند؛ چرا که بسیار دیده ایم اپراتورهای دستگاه های چاپ به دلیل عدم آموزش صحیح نمی توانند از تمام امکانات یک دستگاه به درستی استفاده کنند.

    احمدی خاطر نشان کرد: تلفیق علم و تجربه در حوزه صنعت چاپ می تواند به نتایج درخشانی منجر شود و از خسارات های احتمالی چاپخانه داران جلوگیری کند.

    دسته بندی دانشجویان

    خسرو مرادی از شرکت فراپوشرنگ پارسیان نیز در ادامه با بیان اینکه در سال های گذشته دانشگاه علمی کاربردی تجربه های خوبی را به دانشجویان منتقل می کرد، اظهار داشت: در امر آموزش دسته بندی دانشجویان بسیار اهمیت دارد. برای استفاده حداکثری، سطح کلاس ها باید با توجه به گیرایی دانشجویان تنظیم شود.

    هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپبازوی اتحادیه

    احمد اشرفی، مدیرعامل چاپ رسالت نو با اعلام آمادگی خود و آموزشگاه کاج سبز در امر آموزش اظهار داشت: من کار چاپ را با طراحی آغاز کردم و سابقه من در این حوزه مشخص است. از همین رو مجموعه بنده و آموزشگاه کاج سبز به مدیریت دخترم این آمادگی را دارد که بازوی اتحادیه برای برگزاری کلاس ها باشد.

    چهار رکن اساسی آموزش

    احمد فروزیده مدیر چاپ 128، سرفصل های آموزشی، استاد، دانشجو و مکان آموزش را چهار رکن اساسی برای یک آموزش با کیفیت و اصلی برشمرد و ادامه داد: در مورد مکان آموزش خیلی از چاپخانه داران به ویژه چاپ افست حاضرند با کمال میل امکانات خود را در اختیار اتحادیه قرار بدهند.

    وی موارد آموزشی را با توجه به پیشرفت تکنولوژی ناکافی دانست و بر تعیین سرفصل ها و بسته های آموزشی اصلی طراحی شده توسط متخصصان تاکید کرد و گفت: باید آزمون و خطاهایی که در گذشته انجام شده است را در نظر گرفت تا با پرهیز از تکرار آن تجربیات موفق به تعیین سرفصل هایی کارآمد شویم.

    توقف آموزش های تجربی

    هومن کریملو از شرکت مرکب سولماز گفت: متاسفانه یکی از مشکلات صنعت چاپ مدیرانی هستند که حتی یکبار دستشان به مرکب یا کاردک و غیره نخورده است. این ضعف مدیران سبب شده است تا اپراتوران برای کارخانه ها تصمیم گیری کنند.

    وی افزود: در حال حاضر صنعت چاپ بیشتر از طریق تجربی و به نوعی از پدر به پسر و استاد به شاگرد منتقل می شود که باید این روند متوقف و آموزش ها به شکل آکادمیک شکل بگیرد. در این راستا مجموعه مرکب سولماز آمادگی خود را برای همکاری و در اختیار قرار دادن تمام امکاناتش در هر سطحی از آموزش اعلام می کند.

    هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپآشنایی با اهداف آموزش

    علی ظریف از شرکت ایران روتاتیو تعیین اهداف برای آموزش را بسیار با اهمیت برشمرد. به گفته وی بهبود عملکرد چاپخانه ها، به روز کردن اطلاعات کارکنان اعم از پرسنل فنی و مدیران میانی، حل مشکلات صنعت چاپ، آماده سازی برای ترفیع شغلی و آشنا سازی کارکنان با اهداف سازمان برخی از این اهداف هستند که آشنایی با آنها در روند آموزش کمک کننده است.

    وی همچنین بیان کرد که پس از تعریف اهداف آموزش شناخت فرآیندها اهمیت دارد. نیازسنجی نخستین مبحث در فرآیندها است و پس از آن طراحی و برنامه ریزی آموزشی، اجرا و سپس ارزشیابی هستند.

    به گفته ظریف هر آموزشی نیازمند به زیرساخت هایی است که منجر به بهبود عملکرد، افزایش بهره وری، رونق کسب و کار و ترویج و توسعه اعضای صنعت می شود. وی اظهار داشت: فقدان پایگاه اطلاعاتی و عدم طبقه بندی درست اطلاعات از مشکلات آموزش چاپ است که به عنوان یکی از مسائل زیرساختی نیازمند به توجه و دقت بیشتری است.

    ظریف همچنین با اشاره به اینکه آموزش اپراتورها از مسئولیت اتحادیه خارج است، تصریح کرد: آموزش های اپراتوری باید به شرکت های واردکننده تکنولوژی و نمایندگان کمپانی های سازنده سپرده شود اما باید الزاماتی را برای آنها تعیین کرد که تعیین این الزامات و ممیزی ها از وظایف اتحادیه است.

    این فعال صنعت چاپ با بیان اینکه امروز در هیچ یک از مراکز آموزش عالی به غیر از مرکز 30 دانشگاه علمی کاربردی شاهد آموزش آکادمیک صنعت چاپ نیستیم، ادامه داد: متاسفانه ارتباط لازم و موثر بین صنعت چاپ و دانشگاه برقرار نشد. البته در جایی که مسیر برای نوسازی و ورود تکنولوژی فراهم نشده، صحبت از آموزش چندان اثرگذار نیست چرا که چاپ یک صنعت تکنولوژی محور است.

    ظریف یکی از امکانات موثر برای گسترش آموزش در صنعت چاپ را فضای مجازی برشمرد و تصریح کرد که شرکت ایران روتاتیو برگزاری دوره های آموزشی از طریق وبینار است.

    هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپ

    حال بد آموزش

    علی شریفی استاد واحد 30 دانشگاه علمی کاربردی حرکت جامعه چاپ به سمت ایدئال ها را برای رسیدن به اهداف ضروری دانست و گفت: حرکت به سمت ایدئال ها در دراز مدت نتایج اثر بخش خواهد داشت اما این نباید موجب گریز از واقعیات شود. واقعیت این است که صنعت چاپ بیمار است و به همان نسبت آموزش آکادمیک نیز حال خوبی ندارد.

    وی ادامه داد: در یک دوره صنعت چاپ در مقابل آموزش آکادمیک ایستاد اما هنگامی که سه دوره از دانشجویان مقطع کارشناسی وارد بازار کار شدند شاهد تحول در صنعت چاپ شدیم. اما متاسفانه این روند متوقف شد و اکنون از میان تمام مراکز دانشگاهی تنها مرکز 30 دانشگاه علمی کاربردی باقی مانده است.

    به گفته شریفی همگامی تجربه و عمل و دانش در آموزش صنعت چاپ بسیار اهمیت دارد و این امری است که به آن کمتر توجه می شود. او اظهار داشت: اتحادیه تصمیم درستی در امر آموزش گرفته است. اگر اتحادیه با شرکت های واردکننده ماشین و با دانشگاه متحد شود در واقع تجربه، عمل و دانش در کنار یکدگیر قرار خواهند گرفت و زودتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

    بیشتر بخوانید: تجلیل از چاپخانه داران حامی رزمندگان دفاع مقدس توسط اتحادیه

    الگو برداری

     امیرحسین قاسمی از شرکت طلوع پردازش با بیان اینکه چاپ صنعتی است که زلفش با تکنولوژی گره خورده است، اظهار داشت: تمام اتفاقاتی که در تکنولوژی رخ می دهد به طور مستقیم در صنعت چاپ تاثیر می گذارد. از آنجا که ما اکنون واردکننده ماشین آلات هستیم باید در زمینه کاربری، تعمیر و نگهداری ماشین آلات دانش کافی داشته باشیم که این امر جز با آموزش میسر نخواهد شد.

    وی ادامه داد: یکی از نیازهای حوزه آموزش در صنعت چاپ مربوط به پلتفرمی است که قرار است آموزش روی آن سوار شود. طراحی چنین پلتفرمی با الگو برداری از مراکز آموزشی موفق صنعت چاپ در سطح جهان امکان پذیر است.

    هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپتعیین سطح

    اکبر شهریاری از شرکت واژه پرداز نیز در ادامه نشست هم اندیشی آموزش و راهکار تداوم تربیت متخصص در حوزه چاپ بیان کرد: با توجه به شرایط کشور و تحریم ها امکان وارد کردن ماشین آلات را نداریم. در چنین وضعیتی بهترین راهکار آموزش به اپراتورها یا مدیر چاپخانه ها همچنین حفظ وضعیت موجود با نگهداری اصولی از ماشین آلات است که این هم با آموزش امکان پذیر است.

    وی تعیین سطح دانشجویان را برای ارائه آموزش اصلی به آنها مهم برشمرد و گفت: یک راهکار برای تعیین سطح استفاده از سوالات چهار گزینه ای هوشمندانه است. هوشمندانه از این جهت که سوالات از سطح آسان به سخت طراحی شود تا به این شکل میزان اطلاعات دانشجویان سنجیده شود.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    6 + 6 =